تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 بهمن 1402 - 12:39
کد خبر : 155199

صادرات نفت ایران تا ۱۰ سال آینده «تقریبا هیچ»

صادرات نفت ایران تا ۱۰ سال آینده «تقریبا هیچ»

طبق گزارش صندوق توسعه ملی، این احتمال وجود دارد که از سال ۱۴۱۲ تولید و مصرف نفت ایران با هم برابر شده و حتی بدون وجودتحریم‌های امریکا نیز با افزایش مصرف و کاهش برداشت‌ها، رقم صادرات نفت ایران به صفر برسد. «رساندن صادرات نفت ایران به صفر»، رویای ناکام ترامپ رییس‌جمهور سابق امریکا بعد از

طبق گزارش صندوق توسعه ملی، این احتمال وجود دارد که از سال ۱۴۱۲ تولید و مصرف نفت ایران با هم برابر شده و حتی بدون وجودتحریم‌های امریکا نیز با افزایش مصرف و کاهش برداشت‌ها، رقم صادرات نفت ایران به صفر برسد.
«رساندن صادرات نفت ایران به صفر»، رویای ناکام ترامپ رییس‌جمهور سابق امریکا بعد از آغاز دوره دوم تحریم‌‎ها بود؛ رویایی که بعد از او‌ جو بایدن نیز با اعمال بیش از ۱۸۰ تحریم جدید‌ نفتی دنبال کرد اما رقم فروش نفت کشور اکنون به روزانه ۱,۴ میلیون بشکه افزایش یافته است.
اما انحراف درآمدهای نفتی دولت از سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت به مصارف هدفمندی یارانه‌ها در تبصره ۸ بودجه ۱۴۰۳ می‌تواند حتی بدون تحریم‌ها نیز صادرات نفت ایران را به صفر برساند.
صندوق توسعه ملی در گزارشی اعلام کرد که با ادامه روند فعلی افت تولید و افزایش مصرف، «ایران تنها حدود یک دهه با تبدیل‌شدن از صادر کننده به واردکننده نفت فاصله دارد» و در سال ۱۴۱۲ تراز نفت ایران نیز صفر می‌شود.
به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  طبق گزارش شرکت ملی نفت، در ابتدای دولت سیزدهم تولید نفت ایران روزانه ۲,۱ میلیون بشکه بود اما امروز این رقم به ۳.۴ میلیون بشکه افزایش یافته و ظرفیت تولید نفت نیز به ۳.۸ میلیون بشکه پیش از تحریم‌ها بازگشته است که البته حفظ آن به انجام سرمایه‌گذاری وابسته است.
هشدارها درباره افت تولید نفت ایران درحالی است که وزیر نفت جواد اوجی از برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به ۵,۷ میلیون بشکه در روز در ۸ سال آینده خبر می‌دهد، برنامه‌ای که البته به سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیارد دلاری منوط شده است. از ابتدای آغاز برنامه‌های توسعه، حتی در شرایط غیرتحریمی و حضور غول‌‌های نفتی دنیا نیز رقم تولید نفت کشور از ۴.۲ میلیون بشکه فراتر نرفته است.
این در حالی است که در اوایل سال ۱۴۰۲ وزیر نفت با اعلام ۲ برابر شدن صادرات نفت ایران، گفت: شدت مصرف انرژی در ایران بالا است و سالانه بیش از ۸۰ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌شود و همین یکی از دلایل اتلاف انرژی است. اوجی تاکید کرد: روند تولید در صنعت نفت ایران با روی کار آمدن دولت سیزدهم افزایشی است. اکنون تولید نفت و میعانات گازی ایران به بیش از ۳ میلیون بشکه افزایش یافته است و صادرات نفت ایران نسبت به ابتدای دولت ۲ برابر شده است. همچنین براساس آمار و ارقام مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، درآمد پیش ­بینی شده دولت از صادرات نفت ایران برابر با ۴۰۹ هزار میلیارد تومان بوده است. به‌طور کلی دولت طبق قواعد بودجه باید ۴۲ درصد از درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز کرده و ۱۴,۵ درصد نیز در اختیار شرکت ملی نفت قرار می­ گیرد. بنابراین سهم دولت از صادرات نفت در سال جاری حدودا ۴۳.۵ درصد است که این رقم در بودجه امسال ۴۰۹ هزار میلیارد تومان است. ولی با این اعداد و ارقام باید منتظر پیش بینی صندوق توسعه ملی ماند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....