تاریخ انتشار : یکشنبه 12 فروردین 1403 - 19:48
کد خبر : 162349

دکتر محمد رسولی (وکیل پایه یک دادگستری و نویسنده ی کتب حقوقی)

شرکت تضامنی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

شرکت تضامنی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

شرکت تضامنی شرکتی است که برای امور تجارتی یا امور دیگری که مد نظر شرکاء باشد بین دو یا چند نفر شریک با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود. (ماده ۱۱۶ قانون تجارت مصوب سال ۱۳۱۱ مطالعه شود) – در شرکت های تضامنی اگر دارایی و سرمایه شرکت برای تادیه تمام قروض کافی نباشد، هر یک

شرکت تضامنی شرکتی است که برای امور تجارتی یا امور دیگری که مد نظر شرکاء باشد بین دو یا چند نفر شریک با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود. (ماده ۱۱۶ قانون تجارت مصوب سال ۱۳۱۱ مطالعه شود)

– در شرکت های تضامنی اگر دارایی و سرمایه شرکت برای تادیه تمام قروض کافی نباشد، هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است و نمی تواند با استناد به اینکه شرکای دیگری هم دارد یا سهم کمی در شرکت شریک بوده است از زیر بدهی های شرکت فرار کند. (مواد ۱۱۶ و ۱۲۴ قانون تجارت مصوب سال ۱۳۱۱ مطالعه شود)

– همانطور که از اسم شرکت های تضامنی بر می آید شرکاء ضامن هستند و مسئولیت آنها به میزان صد در صد بدهی های شرکت است و میزان شراکت و توافق با دیگر شرکاء صرفا بین خودشان معتبر می باشد و در برابر اشخاص ثالث اعتباری ندارد؛ لذا روابط بین خود را پس از واریز و پرداخت بدهی های شرکت می توانند پیگیری نمایند.

– از نظر قانون و عرف شرکت های تضامنی از نظر مسئولیت موسسین و شرکاء آن، سخت ترین نوع از انواع شرکت ها می باشند؛ که بسیار برای اشخاصی که با این شرکت ها طرف حساب و طرف قرارداد می شوند اطمینان خاطر و آسوگی خیال به همراه دارد؛ زیرا در صورتی که شرکت از پس تعهدات خود بر نیاید می توانند به اموال هر یک از شرکاء رجوع کنند؛ آن هم به اندازه کل بدهی های شرکت و نه صرفا بخشی از آن. حقوق اقتصادی 1 اقتصاددان نوشته

– همین دلیل ضامن بودن شرکاء نسبت به صد در صد بدهی های شرکت باعث شده تا شرکت های تضامنی مورد وثوق ارگان های دولتی هم قرار گرفته و حتی برای صدور مجوز در موضوعاتی که اصولا امکان کلاهبردای و پولشویی در آنها بیشتر است (مانند صرافی ها و لیزینگ ها) صرفا مجوز ها را به شرکت هایی که در قالب تضامنی ثبت شده اند اختصاص می دهند.

– در اسم شرکت های تضامنی باید عبارت (شرکت تضامنی) قید شده و لااقل اسم یک نفر از شرکاء ذکر شود و اگر اسامی فامیلی همه شرکاء یکی نباشد، برای معرفی باقی شرکاء از عباراتی از قبیل (و شرکاء) یا (و برادران) هم استفاده می شود.  (ماده ۱۱۷ قانون تجارت مصوب سال ۱۳۱۱ مطالعه شود)

– در شرکت تضامنی هیچ یک از شرکاء نمی تواند سهم خود را به دیگری منتقل کند، مگر به رضایت تمام شرکاء؛ بنابراین در صورتی که حتی یک نفر هم رضایت نداشته باشد امکان نقل و انتقال وجود ندارد. (ماده ۱۲۳ قانون تجارت مصوب سال ۱۳۱۱ مطالعه شود)

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....