تاریخ انتشار : دوشنبه 20 آذر 1402 - 10:57
کد خبر : 149947

سوخت شدن «سوخت‌ها»

سوخت شدن «سوخت‌ها»

صدای انفجار ساعت هشت و ۴۵ دقیقه یکشنبه (۱۹ آذر ۱۴۰۲) به گوش اهالی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند رسید. آتش‌سوزی در یکی از مخازن ۲۵۰ تُنی مینی‌پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بوده که بلافاصله عوامل امدادی وارد عمل شدند که تقریبا اطفای حریق پیشرفت داشت و از حدود ساعت ۱۰ و ۴۰ دقیقه آتش

صدای انفجار ساعت هشت و ۴۵ دقیقه یکشنبه (۱۹ آذر ۱۴۰۲) به گوش اهالی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند رسید. آتش‌سوزی در یکی از مخازن ۲۵۰ تُنی مینی‌پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بوده که بلافاصله عوامل امدادی وارد عمل شدند که تقریبا اطفای حریق پیشرفت داشت و از حدود ساعت ۱۰ و ۴۰ دقیقه آتش به مخازن دیگر هم سرایت پیدا کرد. ۱٫۵ میلیون لیتر سوخت در آتش‌سوزی مخازن واحد پتروپالایش منطقه ویژه اقتصادی بیرجند سوخت.
منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در کیلومتر ۹ محور بیرجند – اسدیه است و تا مرکز استان حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل حجم بالای آتش و اینکه خودروهای آتش‌نشانی امکان نزدیک شدن به مخازن را نداشتند سه مخزن دیگر در همان لحظه منفجر شد.
اما انفجار مجدد و مهیب در مینی‌پالایشگاه هیدروکربن در شرایطی روی داد که به گفته فرماندار بیرجند آتش به همه مخازن رسید.
به گفته فرماندار بیرجند آتش به تمامی مخازن مینی‌پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به تعداد ۱۷ مخزن سرایت کرد و حجم آتش بیشتر شد.
به گزارش اقتصاددان به نقل از ایرنا  ،  علی فاضلی‌فرد  گفته به دلیل حجم بالای آتش و اینکه خودروهای آتش‌نشانی امکان نزدیک شدن به مخازن را نداشتند، اقدامات کنترلی را انجام داده‌ایم.
فرماندار بیرجند تصریح کرده با توجه به حجم آتش عملا مخازن و ذخایر مواد نفتی آنها باید در آتش بسوزد و با پیگیری‌های استاندار درخواست امداد هوایی داشتیم اما با این نوع مواد سوختی که در مخازن است، ریختن آب کاربرد نداشته است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی استان با استفاده از امکانات موجود برای مدیریت بحران آتش‌سوزی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند پای کار بیایند.
سید محمدرضا طالبی درنشست مدیریت بحران آتش‌سوزی مینی‌پالایشگاه هیدروکربن در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند گفت: همه تلاش‌ها باید در راستای به حداقل رساندن حریق باشد و جان کسی نباید به خطر بیفتد.
رییس مرکز فوریت‌های پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: حریق مینی پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی به دلیل تولید گازهای سبک و انتشار آن در جو هوا، برای مردم مشکل تنفسی ایجاد نمی‌کند. سید محمدرضا حسینی افزود: این حریق چون سوخت ناشی از مواد نفتی بوده مانند همه احتراق‌هایی که در دکل‌های نفتی یا پالایشگاه‌ها اتفاق می‌افتد گازهای سبک، حتی سبک‌تر از هوا تولید می‌کند که داخل جو منتشر شده و به سطح زمین نمی‌رسد لذا آلودگی خاصی جز احساس بوی سوختنی مواد را نداریم. نشست مدیریت بحران حادثه آتش‌سوزی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی و بعد از بازدیدهای میدانی و جلسات تصمیم‌گیری مکرر که در صحنه حادثه انجام شده، به منظور تدبیر راهکارهای لازم برای اطفای حریق برگزار شد. تاکید بر حفظ جان نیروهای حاضر در صحنه و ممانعت از انجام هر اقدامی که سلامت افراد را به خطر بیندازد، الزام همه دستگاه‌ها به اینکه تمامی امکانات در اختیار خود را به میدان بیاورند و مدیریت شرایط برای جلوگیری از ادامه آتش‌سوزی از مباحثی است که در این جلسه عنوان شد. با توجه به مدیریت شرایط، این حادثه خسارت جانی نداشته و فقط یک نفر به صورت سرپایی توسط اورژانس مداوا شده است. گفتنی است در ۲۰ بهمن ۱۴۰۱، مینی‌پالایشگاه هیدروکربن بیرجند توسط وزیر کار افتتاح شد. در ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ یعنی کمتر از سه ماه قبل نیز دومین مینی‌پالایشگاه بیرجند به بهره‌برداری رسید. هنوز اعلام نشده مینی‌پالایشگاهی که دیروز دچار آتش‌سوزی و انفجار شد، مربوط به کدام است ولی قدر مسلم این است که حادثه در تأسیساتی رخ داده که نو بوده‌اند و کارکردشان به یک سال هم نرسیده است. در این قبیل موارد، یکی از گمانه‌زنی‌ها، معطوف به خرابکاری است. با این حال باید منتظر بررسی‌های کارشناسی ماجرا بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....