تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردین 1400 - 10:25
کد خبر : 43570

سنجش سرعت واکسیناسیون در جهان

سنجش سرعت واکسیناسیون در جهان

تحلیل آمارهای رسمی درمورد وضعیت واکسیناسیون کرونا حاکی از آن است در کشورهای آمریکا و چین، میزان تزریق روزانه بالاتر از ۳میلیون دز است. همچنین در کشورهای همسایه ایران نظیر ترکیه این میزان بالاتر از ۲۱۰هزار دز در روز است. این در حالی است که در کشور ما به‌طور میانگین ۱۷هزار و ۵۰۰ دز واکسن

تحلیل آمارهای رسمی درمورد وضعیت واکسیناسیون کرونا حاکی از آن است در کشورهای آمریکا و چین، میزان تزریق روزانه بالاتر از ۳میلیون دز است. همچنین در کشورهای همسایه ایران نظیر ترکیه این میزان بالاتر از ۲۱۰هزار دز در روز است. این در حالی است که در کشور ما به‌طور میانگین ۱۷هزار و ۵۰۰ دز واکسن به‌صورت روزانه تزریق می‏شود.

download 1 7 اقتصاددان نوشته

download 6 اقتصاددان نوشته

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد   ،    بررسی آمارهای رسمی حاوی چند نکته مهم است؛ نخست اینکه گرچه سرعت واکسیناسیون نسبت به قبل افزایش داشته و از سطح ۵ هزار دُز در ۲۶ فروردین به سطح ۳۳ هزار دُز در ۳۰ فروردین رسیده، اما همچنان در مقایسه با آمار کشورهای دیگر در سطح پایینی است. بنا بر آمارهای رسمی در کشورهای چین و آمریکا بیش از ۳ میلیون دز واکسن در روز تزریق می‌شود؛ همچنین در ترکیه بیش از ۲۱۰ هزار دز واکسن تزریق می‌شود. این در حالی است که به‌طور میانگین در ایران ۱۷ هزار دز واکسن تزریق می‌شود. نکته دوم اینکه تعداد مبتلایان روزانه بعد از دو روز کاهش با جهشی ۲۷۰۲ واحدی به ۲۴هزار و ۳۴۶ مورد رسید. نکته سوم اینکه فوتی‌های روزانه در روز دوشنبه نسبت به یکشنبه کاهش ۷ واحدی داشت. نکته چهارم اینکه وضعیت بیماران بدحال روند صعودی خود را حفظ کرده است و در نهایت نکته آخر اینکه میزان افراد بستری شده در دو روز اخیر خیز صعودی به خود گرفته به‌نحوی‌که در روز گذشته با ثبت رکورد ۳۹۰۱ مورد بیشترین میزان این آمار از ابتدای پاندمی را از آن خود کرد.

تزریق ۳۳ هزار دز واکسن در روز گذشته

تا چندی پیش هیچ گونه آماری از تزریق واکسن در دست نبود، اما از روز ۲۵ فروردین منابع رسمی آمار تزریق واکسن در دز اول و دوم را منتشر کرده‌اند. آمارهای رسمی نشان می‌دهند تا روز ۲۵ فروردین به ۳۶۱ هزار و ۹۵۱ نفر واکسن دز اول تزریق شده است که این آمار در روز ۳۰ فروردین به ۴۱۶ هزار و ۸۴ دز رسید. همچنین تا تاریخ ۲۵ فروردین به ۱۰۰ هزار و ۶۹۱ نفر واکسن دز دوم تزریق شد که در روز گذشته آمار مذکور به میزان ۱۳۴ هزار و ۴۷ مورد ثبت شد؛ بنابراین می‌توان گفت تا روز ۳۰ فروردین سال‌جاری در مجموع ۵۵۰ هزار و ۱۳۱ دز واکسن تزریق شده است. همچنین تحلیل آمارهای رسمی نشان می‌دهد در روز ۲۶ فروردین ۵ هزار و ۲۲۹ دز، در روز ۲۷ فروردین ۱۶ هزار و ۵۹۹ دز، روز ۲۸ فروردین ۱۴ هزار و ۱۷ دز، روز ۲۹ فروردین ۱۸ هزار و ۳۷۳ دز و در نهایت از ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه هفته جاری به میزان ۳۳ هزار و ۲۷۱ دز تزریق شده است. گرچه بررسی این آمار از روند رو به رشد تزریق واکسیناسیون در کشور خبر می‌دهد ولی همچنان سرعت واکسیناسیون در ایران پایین است. بررسی آمارهای رسمی در این زمینه حاکی از آن است که در کشورهای چین و آمریکا روزانه بیش از ۳ میلیون دز واکسن تزریق می‌شود. در هند این میزان  بیش از ۲ میلیون دز است و در ترکیه این میزان  بالاتر از ۲۱۰هزار دز است.

 جهش‌های بی‌سابقه مبتلایان روزانه

تحلیل آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد فراز و نشیب‌های متعددی در آمار مبتلایان به کرونا از ابتدای شیوع این پاندمی ثبت شده است. برای نخستین بار در ۸ اسفند ۹۸ با ثبت ۱۰۶ نفر، شمار مبتلایان روزانه سه‌رقمی شد. این روند صعودی ادامه داشت تا جایی که در ۱۶ اسفند همان سال با ثبت ۱۲۳۴ نفر، شمار مبتلایان کرونایی چهار رقمی شد. در تاریخ ۶ فروردین و ۹ فروردین به ترتیب با ثبت ۲۲۰۶  و ۳۰۷۶ مبتلا، رکوردهای جدیدی از شمار مبتلایان کرونایی ثبت شد. از نیمه دوم فروردین تا نیمه دوم اردیبهشت این روند نزولی شد. بعد از این تاریخ دوباره این روند صعودی شد و در تاریخ ۱۵ خرداد با ثبت ۳۵۷۴ مبتلا قله جدیدی ثبت شد. بعد از آن تا پایان شهریور مجددا این روند شکل نزولی به خود گرفت. اما بعد از این تاریخ و با شروع فصل پاییز شیب صعودی ادامه پیدا کرد به‌طوری‌که در تاریخ ۱۵ مهر برای اولین بار از ۴ هزار مبتلای روزانه فراتر رفت و رقم ۴۱۵۱ مبتلا ثبت شد.

در روزهای پایانی مهر نیز این روند به شکل افزایشی ادامه پیدا کرد تا اینکه در تاریخ ۲۹ مهر با ثبت رکورد دیگری از شمار مبتلایان این آمار از ۵ هزار نفر فراتر رفت و به میزان ۵۰۳۹ نفر رسید.

با شروع آبان نیز این روند صعودی شد و در دوم آبان با ثبت ۶۱۳۴ مبتلا این میزان از ۶ هزار نفر نیز فراتر رفت. در تاریخ ۸آبان رکورد بی‌سابقه‌ای در شمار مبتلایان ثبت شد و از ۸ هزار نفر فراتر رفت و به میزان ۸۲۹۳ نفر رسید.

در ماه‌های پایانی آبان این روند افزایشی غیرقابل کنترل شد و تا ۲۸ آبان به میزان ۱۳۴۲۱ نفر رسید. در ادامه این روند با افت‌و‌خیز همراه شد؛ به‌نحوی‌که در تاریخ ۷ آذر با ثبت رکورد ۱۴۰۵۱ از ۱۴ هزار نفر هم فراتر رفت. در ادامه تب بالای مبتلایان در پاییز فروکش کرد و این روند تا پایان سال ۹۹ و اوایل سال ۱۴۰۰ ادامه پیدا کرد.

از ۳ فروردین این روند صعودی دوباره شروع شده به‌نحوی‌که در تاریخ ۲۵ فروردین به میزان ۲۵۵۸۲ نفر رسید. نکته قابل ذکر دیگر اینکه با وجود اینکه تعداد مبتلایان روزانه در چند روز اخیر نزولی شده بود در روز گذشته با جهش ۲۷۰۲ واحدی به ۲۴۳۴۶ مورد رسید.

کاهش ۷ واحدی فوتی‌های روزانه

تحلیل آمارهای رسمی نشان می‌دهد روند فوتی‌های روزانه با شیوع پاندمی کرونا افزایشی بوده است؛ به‌طوری‌که در ۲۵ اسفند سال ۹۸ با ثبت رقم ۱۱۳ فوتی برای اولین بار سه رقمی شد. از نیمه دوم فروردین‌ سال۹۸ تا ۲۴ خرداد این روند نزولی و زیر ۱۰۰ فوتی بود. این روند بعد از این تاریخ دوباره شکل صعودی به خود گرفت تا اینکه در ۱۷ تیر به ۲۰۰ نفر رسید. از نیمه دوم مرداد تا نیمه دوم شهریور این روند نزولی بود.

از نیمه دوم شهریور دوباره این روند صعودی شد به‌طوری‌که در ۲۸ مهر برای اولین بار با ثبت رکورد ۳۳۷ فوتی از ۳۳۰ نفر هم فراتر رفت.

در ادامه فصل پاییز این روند ادامه داشت؛ به‌طوری‌که در تاریخ ۷ آبان با اختلاف ۶۹ واحدی نسبت به روز قبل به رکورد قابل توجه ۴۱۵ فوتی روزانه رسید. این روند در ادامه به‌صورت پله‌ای سقوط کرد به‌نحوی‌که در تاریخ ۱۶ دی به زیر ۱۰۰ نفر در روز رسید. تعداد فوتی‌های روزانه تا پایان سال به جز در سه تاریخ ۱۸ دی،  ۱۱ اسفند و ۲۵ اسفند دورقمی باقی ماند.  با شروع سال جدید و افزایش تعداد مسافرت‌ها این روند دوباره صعودی شده است به‌نحوی‌که در ۲۷ فروردین به تعداد ۳۲۸ نفر رسید. در روز شنبه ۲۸ فروردین این آمار ۳۱۹ مورد گزارش شده است. نکته قابل ذکر در مورد مبتلایان روزانه اینکه تعداد فوتی‌های روزانه که در روز یکشنبه به میزان ۴۰۵ نفر رسیده بود در روز گذشته کاهش ۷ واحدی داشت.

تداوم روند صعودی بیماران بدحال

تحلیل آمارهای رسمی در مورد وضعیت بیماران بدحال نشان می‌دهد از ۷ فروردین‌ روند افزایشی بیماران بدحال شروع شده است به‌نحوی‌که در ۱۵ فروردین با ثبت ۴۰۳۵ مورد رکورد این شاخص را به خود اختصاص داد. بعد از این تاریخ وضعیت بیماران بدحال روند نزولی به خود گرفت به‌صورتی که در تاریخ ۱۱ خرداد با ثبت ۲۵۲۷ مورد کمترین آمار بیماران بدحال به ثبت رسید.

بعد از این تاریخ این شاخص دوباره روند صعودی به خود گرفت به‌طوری که در تاریخ ۷ آبان با ثبت ۵۰۱۲ مورد رکورد مجددی از وضعیت بیماران بدحال رقم خورد. در ادامه این روند به‌صورت پله‌ای سقوط کرد و این روند تا پایان سال ادامه پیدا کرد. با شروع سال جدید و از ۴ فروردین دوباره این روند صعودی شده است؛ به‌نحوی‌که در ۳۰ فروردین به ۴۸۴۳ مورد رسید.

رکورد جدید افراد بستری شده

تحلیل آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد از خردادماه این آمار روند افزایشی به خود گرفته است به‌نحوی‌که در ۲۸خردادماه از هزار نفر عبور کرد. این وضعیت تا اوایل مرداد حفظ شده است به‌نحوی‌که در تاریخ ۲ مرداد با ثبت ۲۰۰۴ مورد بیشترین آمار را از شروع این بیماری ثبت کرده است. بعد از این افزایش شاهد کاهش تدریجی آمار افراد بستری‌‌شده کرونا بودیم؛ به‌طوری‌که در ۱۰ شهریور با ثبت ۵۷۳ مورد به روند کاهشی خود پایان داد.

بعد از این تاریخ دوباره این آمار روند افزایشی به خود گرفت؛ به‌طوری‌که در تاریخ ۱۲ آبان میزان افراد بستری شده از مرز ۳هزار نفر عبور کرد.

در ادامه این روند نزولی با افت‌و‌خیز ملایم تا پایان اسفند برقرار بود به نحوی که در ۳۰ اسفند ۸۴۹ مورد را ثبت کرد. با شروع سال جدید و با یک روز وقفه دوباره این وضعیت روند صعودی به خود گرفت به‌نحوی‌که در ۲۶ فروردین به ۳۳۷۳ مورد رسید. نکته قابل ذکر در این قسمت اینکه در دو روز ۲۷ و ۲۸ فروردین این آمار نزولی بوده به‌نحوی‌که در ۲۸ فروردین این میزان به ۲۱۷۶ مورد رسیده است.

بررسی آمارهای رسمی حاکی از این است که میزان افراد بستری‌شده در دو روز اخیر خیز صعودی به خود گرفته به‌نحوی‌که در روز گذشته با ثبت رکورد ۳۹۰۱ مورد بیشترین میزان این آمار از ابتدای پاندمی را از آن خود کرد.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....