تاریخ انتشار : دوشنبه 16 بهمن 1402 - 22:09
کد خبر : 156655

سلبریتی‌ها چه میزان مالیات پرداخت کرده‌اند؟

سلبریتی‌ها چه میزان مالیات پرداخت کرده‌اند؟

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: ۱۶۴ برگه تشخیص به ارزش ۲ میلیارد تومان برای سلبریتی‌ها صادر و در ۱۰ ماهه امسال حدود ۷.۶ میلیارد تومان تعیین شده است. هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در نشست خبری امروز خود در خصوص آخرین وضعیت دریافت مالیات از سلبریتی‌ها گفت: برای سازمان امور مالیاتی کشور

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: ۱۶۴ برگه تشخیص به ارزش ۲ میلیارد تومان برای سلبریتی‌ها صادر و در ۱۰ ماهه امسال حدود ۷.۶ میلیارد تومان تعیین شده است. هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در نشست خبری امروز خود در خصوص آخرین وضعیت دریافت مالیات از سلبریتی‌ها گفت: برای سازمان امور مالیاتی کشور تفاوتی ندارد که فردی سلبریتی است یا پزشک یا شغل دیگری دارد. معیار درآمد و سود افراد است.

به گفته وی  قانون گذار در برخی موارد تاکید دارد به طور مثال اگر افرادی در فضای مجازی بیش از تعدادی دنبال کننده دارند سازمان موظف به اخذ مالیات است، اما معتقدیم دنبال کننده نباید معیار باشد و درآمد افراد باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: برخی ادعا می‌کنند که چون تعداد دنبال کننده در فضای مجازی  یک سلبریتی کم بوده بنابراین باید از مالیات معاف شوند که این ادعا کاملا رد می‌شود. چراکه ممکن است یک فردی  ۱۰ نفر دنبال کننده داشته باشد، اما درآمد زیادی داشته باشد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از باشگاه خبرنگاران ،  سبحانیان بیان کرد: در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ تعداد ۵۵۱ کاربر با بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده شناسایی کردیم که ۱۲۳ اینفلوئنسر مجموع واریزی‌های آن‌ها بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۱۴۹ برگه تشخیص به مجموع ۱۱۹ میلیارد تومان اقدام کردند.

وی گفت: ۱۶۴ برگه تشخیص به ارزش ۲ میلیارد تومان و در ۱۰ ماهه ابتدایی حدود ۷.۶ میلیارد تومان تعیین شده است.  مودیان که متصل به سامانه مودیان  هستند نسبت به کل مودیان ۴۲  درصد بوده و  ۹۰ هزار مودی متصل شده اند و تعداد مودیان  بالقوه ۲۴۲ هزار نفر بوده است. ۴۵۷ میلیون صورت حساب توسط خود مودیان وارد سامانه مودیان شده و ۵۲۲ میلیون  صورت حساب توسط شرکت‌های وارد شده است. اراده ما برای وارد شدن  شرکت‌های  دولتی به حوزه مالیاتی جدی است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در مورد مالیات خانه های خالی هم گفت: وزارت راه و شهرسازی باید هر ساله اطلاعات خانه های خالی را به ما اعلام کند. اطلاعات خانه‌های خالی ۱۴۰۱ باید تا خرداد ۱۴۰۲ به دست ما می‌رسید که با تاخیر به ما واصل شد. ابتدا ۱۹ هزار واحد مسکونی خالی در آذرماه سال جاری ارائه کردند و ششم دی ماه نیز ۵۹ هزار واحد خالی را معرفی کردند.

معاون وزیر اقتصاد افزود: حدود ۴۸۰۰ میلیارد تومان برای این واحدها مالیات تعیین شده است. البته دشوارهایی برای شناسایی خانه های خالی برای وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که با اصلاحات چند باره در مکانیزم شناسایی همراه می‌شود.

رئیس کل سازمان امورمالیاتی درباره نگرانی‌ها از مالیات اصناف در سال آینده گفت: ما اصناف را رتبه‌بندی می‌کنیم. قدم اول این است که تعامل مثبتی با مودیان از جمله اشخاص حقیقی داشته باشیم. هیچ موقع تا این حد سطح تعامل بین سازمان امور مالیاتی و اصناف گسترده نبوده است. قانون‌گذار در پی آن است که دایره شمول افرادی که به سامانه مودیان متصل می‌شوند را افزایش دهد اما قصد نداریم کسانی که علاقه مند به انجام تکالیف خود هستند را جریمه کنیم. اطلاع رسانی را هم در دستور کار داریم. البته برای برخی صنوف مثل پزشکان و طلافروشان استدعا کردیم که از این ابزارهای نوین مالیاتی استفاده کنید.

سبحانیان همچنین تاکید کرد: از اشخاص و مشاغل برای کسری بودجه دولت کیسه ندوخته‌ایم. ما فقط ۳۵ تا ۳۶ هزار میلیارد تومان مالیات برای مشاغل در نظر گرفتیم. حدود ۹۰ درصد مالیات‌ها زیر ۲۰ میلیون تومان است.

وی در ادامه اظهار کرد: نکته دیگر در راستای بهبود نظام کسب و کار این است که برای پرونده‌های بسیار زیادی که از گذشته باقی مانده است، حکم از مجلس گرفتیم، تا حتی برای افرادی که اظهارنامه ارائه نداده بودند، بیایند و اصل مالیات خود را بدون جریمه پرداخت کنند.

سبحانیان تصریح کرد: امروز شاهد هستیم که بسیاری از شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی که فروش آن‌ها بیش از ۱۸ میلیارد تومان بوده است به سامانه پیوسته اند و ما بخش عمده مالیات را از این مسیر وصول خواهیم کرد. خود سازمان امور مالیاتی برای تسهیل فرآیند لایحه‌ای را تقدیم مجلس کرد تا مودیان به مرور تکالیف خود را انجام دهند.

وی تاکید کرد: گذر از نظام سنتی نیازمند فرآیند مشخصی است که خود تحول بزرگی است. انجام تکالیف در سامانه مودیان نیازمند مخارج بالا، حسابدار یا سیستم خاص نیست. با در اختیار قرار دادن پز اندرویدی که در نانوایی‌های کل کشور نیز قابل مشاهده است، می‌توان صورت حساب الکترونیک صادر کرد. این امکان فراهم شده و توزیع گسترده را انجام خواهیم داد.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: بعضی از اصناف خود می‌گویند که اگر همکاران بدانند که سامانه مودیان چه مزایایی را ایجاد می‌کند خودشان می‌آیند و وارد سامانه می‌شوند. در صورتی که افراد در این سامانه عضو شوند، سازمان امور مالیاتی دیگر حق رسیدگی به پرونده را ندارد. برای اینکه جلوی برخورد‌های چندگانه با مودی را بگیریم از ابزار سامانه مودیان استفاده می‌کنیم.

وی به بخشودگی جرایم مالیاتی اشاره کرد و گفت: بخشودگی جرایمی به مناسبت دهه فجر اعلام شد. اگر مودیان مالیات خود را پرداخت کنند جرایم اشخاص حقیقی تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان و اشخاص حقوقی ۲ میلیارد تومان بخشوده خواهد شد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: به علاوه امکان بخشودگی جرایم را برای افرادی که در گذشته اعتراض داشتند فراهم کردیم. هدف ما مختومه شدن پرونده‌های گذشته است.

هادی سبحانیان در خصوص فرار‌های مالیاتی در کشور هم گفت: با همکاری دستگاه‌های مختلف موفق شدیم فرار‌های مالیاتی گسترده را در سراسر کشور شناسایی کنیم.

معاون وزیر اقتصاد درباره مالیات بر تراکنش و سقف ارزش مبالغ تصریح کرد: موضوع مهم که باید به آن توجه شود، آن است که سازمان امور مالیاتی هیچ برنامه‌ای برای اخذ مالیات از تراکنش‌های مودیان خرد ندارد. حدود ١۵٠ هزار نفر شناسایی کرده‌ایم که تراکنش‌های هزار میلیارد تومانی دارند و این افراد، مخاطب اخذ مالیات از تراکنش‌های حساب‌های بانکی هستند و نه افرادی که تراکنش‌های خرد برای واریز حقوق و خرج کردن آن را دارند؛ بنابراین کاری نکنیم که جلوی فرار هزاران میلیارد تومان مالیات گرفته نشود.

وی ادامه داد: سقف این تراکنش‌ها را شورای عالی پول و اعتبار تعیین می‌کند که مبتنی بر شواهد و شرایط خواهد بود.

رئیس کل امور مالیاتی در پاسخ به سوالی درباره میزان جلوگیری از فرار مالیاتی و وصول مالیات‌هایی که امکان فرار آن وجود داشت، گفت: در طول یک سال گذشته، اقداماتی برای جلوگیری از فرار مالیات انجام شد که برخی از مصادیق آن از جمله وصول ۶٠٠ میلیارد تومان از یک فعال اقتصادی در کردستان، ١۵٠ میلیارد تومان از یک فعال دیگر در کردستان، وصول ٧٠٠ میلیارد تومان از شش شرکت آذربایجان غربی در حوزه دلالی آهن قراضه، وصول ۴٠٠ میلیارد تومان از شخص فعال در حوزه رمز ارز، وصول ٧۵٠ میلیارد تومان در حوزه فولاد زنجان و آذربایجان، وصول ۶٨٠ میلیارد تومان از حوزه دلالی خودرو در استان قزوین، وصول ٢۴٠ میلیارد تومان فعال در صندوق قرض‌الحسنه در استان فارس، وصول ٢۶٠ میلیارد تومان در استان مرکزی و همچنین دو پرونده فاکتور فروش ١٢ هزار میلیارد تومانی و یک پرونده ٢٨٠٠ میلیارد تومانی است.

وی تاکید کرد: همچنین با گزارش مردمی به ١٢۵٠ پزشک هشدار و تذکر داده‌ایم و اسامی آن‌ها را به نظام پزشکی اعلام کرده‌ایم. البته برای اولین بار در موضوع سوت‌زنی به یک شهروند جایزه ۵٠٠ میلیون تومانی بابت گزارش یک فرار مالیاتی پرداخت شد.

وی افزود: با استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها موفق شدیم ۲میلیون و ۷۰۰ هزار مودی جدید شناسایی کنیم.

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی درباره اختلافات مجلس و دولت درباره ارزش و منابع ایجاد شده از افزایش یک درصد ارزش افزوده از ٩ به ١٠ درصد تاکید کرد: آنچه که به مجلس اعلام کردیم این بود که برآورد از افزایش یک واحد ارزش افزوده بین ۶۵ تا ٧٠ هزار میلیارد تومان است که البته ٢۵ تا ٣٠ هزار میلیارد تومان آن در فروردین ماه سال ١۴٠۴ محقق می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین منابع حاصل شده از یک واحد ارزش افزوده در سال ١۴٠٣ حدود ۵٠ هزار میلیارد تومان خواهد بود که آن را به مجلس اعلام کرده‌ایم.

سبحانیان درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی تاکید کرد: برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی اراده ما بسیار جدی است و هیچ تعللی در این باره جایز نیست.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات خانه‌های خالی باید خرداد ماه هر سال سازمان امور مالیاتی برسد. در ابتدای کار اطلاعات ۵٩٠ هزار واحد مسکونی خالی به سازمان ارائه شد، اما در سال ١۴٠٠ اطلاعات ۶۶ هزار واحد مسکونی خالی به دست ما رسید که ارزش مالیاتی آن ١.۴ هزار میلیارد تومان بود. وزارت راه و شهرسازی تا ششم دی ماه امسال ۵۹ هزار واحد خالی را معرفی کرد و حدود ۴.٨هزار میلیارد تومان مالیات برای واحد‌ها تعیین شد.

سبحانیان همچنین درباره میزان پرداخت مالیات از سوی نهاد‌های وابسته به حاکمیت اظهار داشت: تاکنون نهاد و بنیاد‌های انقلاب اسلامی ١٧٠٠ میلیارد تومان مالیات پرداخته‌اند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....