تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آبان 1402 - 6:40
کد خبر : 144251

‍ ‍ سفرنامه ماوراء النهر قسمت دوم (راهنمای سفر):

‍ ‍ سفرنامه ماوراء النهر  قسمت دوم (راهنمای سفر):

ازبکستان و تاجیکستان کشورهای گرانی نیستند و بخش عمده هزینه این سفر، بلیط هواپیما است. یک گزینه برای سفر به این کشورها، سفر زمینی است که مستلزم عبور از خاک ترکمنستان یا افغانستان است ولی ویزای ترکمنستان تقریبا دست نیافتنی است و عبور از افغانستان هم خطرات و البته جاذبه‌های خود را دارد. در هفته

ازبکستان و تاجیکستان کشورهای گرانی نیستند و بخش عمده هزینه این سفر، بلیط هواپیما است.
یک گزینه برای سفر به این کشورها، سفر زمینی است که مستلزم عبور از خاک ترکمنستان یا افغانستان است ولی ویزای ترکمنستان تقریبا دست نیافتنی است و عبور از افغانستان هم خطرات و البته جاذبه‌های خود را دارد.
در هفته چند پرواز مستقیم از شرکت های هواپیمایی کمتر مشهور به مقصد تاشکند پایتخت ازبکستان و دوشنبه پایتخت تاجیکستان وجود دارد.یک پرواز هم بین مشهد و شهر دوشنبه برقرار است. من پرواز رفت را به مقصد تاشکند و بلیط برگشت را از شهر دوشنبه از سایت ایرانی سفرمارکت خریدم.
ویزای ازبکستان را به صورت الکترونیکی از سایت https://e-visa.gov.uz/ با پرداخت نفری بیست دلار از طریق کارت های اعتباری بین المللی گرفتم و به جز تصویر گذرنامه و عکس به مدرک دیگری نیاز نداشت. بچه ها نیاز به ویزا ندارند.ویزای غیر الکترونیک گران تر است و نیاز به مراجعه حضوری به سفارت دارد.
تاجیکستان چند جور ویزای توریستی دارد و سفارت هم راهنمایی دقیقی درباره آنها نمی کند. نوع اول ویزای الکترونیک از طریق سایت رسمی وزارت خارجه به قیمت پنجاه دلاراست که طبق شنیده ها احتمال طول کشیدن و عدم صدور ویزا وجود دارد. نوع دیگر ویزای الکترونیک از طریق آژانس های مسافرتی به قیمت صد و سی دلار است. نوع سوم ویزای فوری پنجاه دلاری از طریق مراجعه حضوری به سفارت است. نوع چهارم ویزای عادی و حضوری به قیمت بیست و پنج دلار است. برای نوع سوم و چهارم قبل از مراجعه به سفارت باید حتما عکس و تصویر گذرنامه را از طریق آژانس های مسافرتی خاص برای سفارت ارسال کرد که هزینه آن هم ده دلار علاوه بر هزینه سفارت می باشد.
بلیط های قطار بین شهرهای ازبکستان را از طریق سایت
https://eticket.railway.uz/en/ گرفتم. ظرفیت قطارها معمولا زود پر می شود وباید از قبل رزرو کرد.
بین اکثر شهرهای تاجیکستان، قطار و حتی اتوبوس وجود ندارد و فقط می توان از تاکسی های خطی استفاده کرد.
زبان ازبکی در حال حاضر با دو الفبای لاتین و سیریلیک (روسی) و زبان تاجیکی با الفبای سیریلیک نوشته می شود.
سعی کردم قبل از سفر، مختصری با الفبای سیریلیک آشنا شوم که در سفر به روسیه و کشورهای بلوک شرق سابق هم کمک کننده است.
از سایت booking ، چند مهمان خانه بدون پیش پرداخت در شهرهای مختلف رزرو کردم.
در طول اقامت در ازبکستان، محل اقامت گردشگران باید در یک سایت به نام https://emehmon.uz/user/login ثبت شود و مالیات پرداخت شود. این کار از وظایف مراکز اقامتی است و باید موقع خروج از هتل برگه پرینت شده آن را به شما بدهند.
موقع عبور از مرز، گاهی از مسافران، این برگه ها را می خواهند .البته از من این مدرک را نخواستند و ظاهرا به بخت و اقبال بستگی دارد.
در ازبکستان اپلیکیشن yandex یک جایگزین مناسب برای Google map است که اطلاعات وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس و گزینه تاکسی اینترنتی هم دارد.
در تاجیکستان از تاکسی اینترنتی maxim در شهر خجند و تاکسی ۳۳۳۳ در شهر دوشنبه استفاده کردم.

سفرنامه را به صورت تصویری هم می توانید در هایلایت ازبکستان در اینستاگرام من دنبال کنید.
https://instagram.com/shafiei_motahar

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....