تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آبان 1402 - 12:00
کد خبر : 144436

زیرساخت‌های ارتباطات ثابت بدترین کیفیت را دارد

زیرساخت‌های ارتباطات ثابت بدترین کیفیت را دارد

اقتصاددان:   وزیر ارتباطات عدم نوسازی زیرساخت‌های ارتباطی در ۱۰ سال گذشته را علت اصلی کاهش ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کشور می‌داند. آمار و ارقام منتشرشده در گزارش بهار ۱۴۰۲ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان داد تعداد مشترکان اینترنت ثابت در بهار ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. همچنان

اقتصاددان:   وزیر ارتباطات عدم نوسازی زیرساخت‌های ارتباطی در ۱۰ سال گذشته را علت اصلی کاهش ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کشور می‌داند. آمار و ارقام منتشرشده در گزارش بهار ۱۴۰۲ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان داد تعداد مشترکان اینترنت ثابت در بهار ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. همچنان اینترنت سیار بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و میزان استفاده از اینترنت ثابت هنوز هم سیر نزولی دارد. پاییز سال ۱۴۰۱ رشد اینترنت ثابت کمتر از دو درصد بود؛ اما از زمستان سال گذشته ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کشور رو به افول گذاشت. هرچند این کاهش اندک بود و آمارهای رگولاتوری نشان می‌داد ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت در زمستان ۱۴۰۰، ۱۵/۱۳ بوده و در زمستان ۱۴۰۱ به ۰۵/۱۳ رسیده بود، اما به هر حال این سیر نزولی از آخرین فصل سال گذشته آغاز شده بود.
آمارهایی که سازمان تنظیم مقررات از وضعیت ارتباطات کشور در بهار امسال منتشر کرده نشان می‌دهد کاهش ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کشور بیش از پیش شده است. براساس آمارهای منتشرشده، در بهار ۱۴۰۲ تعداد مشترکان پهن‌باند ثابت ۱۱ میلیون و ۵ هزار و ۳۲۳ مشترک بوده که نسبت به بهار ۱۴۰۱ کاهش ۲۷/۰ درصدی را نشان می‌دهد. این آمار به‌طور مشخص نشان می‌دهد که ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت که در بهار ۱۴۰۱، ۰۳/۱۳ درصد برآورد شده بود در بهار ۱۴۰۲ به ۹/۱۲ درصد رسیده است و یک درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که درخصوص اینترنت سیار شاهد رشد در یک سال اخیر بوده‌ایم: تعداد مشترکان پهن‌باند سیار در یک سال گذشته رشد ۱۶/۸ درصدی داشته و   از حدود ۹۷ میلیون و ۸۳۹ هزار مشترک به ۱۰۵ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۳۱۴ مشترک رسیده است.
آخرین گزارش اسپیدتست از وضعیت اینترنت در کشورهای مختلف دنیا در سپتامبر ۲۰۲۳ نیز نشان می‌دهد که میانه سرعت اینترنت ثابت کشور در بازه زمانی شهریور تا مهر ۱۴۰۲ کاهش پیدا کرده و از ۹۲/۱۱ به ۶۶/۱۱ رسیده است. این موضوع باعث شده است که ایران در این بخش با یک پله افت، به رتبه ۱۵۳ برسد. مشکلات زیرساختی، مساله تجهیزات و نواقص فنی همواره به‌عنوان یکی از دلایل عدم رشد اینترنت ثابت در کشور ذکر شده است. عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم اعتقاد دارد عدم نوسازی و توسعه در زیرساخت‌های اینترنت ثابت کشور باعث شده ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت از رشد بازبماند و حتی کاهش را تجربه کند: «رتبه ارتباطات ثابت کشور در دنیا در بین ۱۹۰ کشور بالای ۱۵۰ است و در ده سال گذشته هم وضعیت همین بوده است. زیرساخت‌های ارتباطات ثابت در ده سال گذشته نوسازی نشده و بدترین کیفیت را دارد.» وزیر ارتباطات از زمان ورود به وزارت ICT پروژه فیبرنوری را به‌عنوان اصلی‌ترین طرح و برنامه وزارتخانه‌اش در نظر گرفته و در توضیح راهکاری برای حل مشکل کاهش ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کشور هم به همین پروژه ارجاع داده: «خاستگاه پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها حل همین مشکل است.»او در گفت‌وگو با مهر وعده داد که با پیش رفتن پروژه فیبرنوری مشکلات اینترنت ثابت کشور بهبود پیدا می‌کند: «به‌مرور با راه‌اندازی فیبرنوری در شهرهای مختلف وضعیت ارتباطات ثابت به‌صورت ملموس ارتقا پیدا خواهد کرد.» زارع‌پور قرار گرفتن ایران در رتبه بالای ۱۵۰ از میان ۱۹۰ کشور در بخش ارتباطات ثابت را امری دانسته که در یک دهه اخیر هم وجود داشته و جز با بهبود بخشیدن به وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی کشور مرتفع نخواهد شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....