تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 بهمن 1402 - 15:54
کد خبر : 156913

زنگ خطر منابع انسانی

زنگ خطر منابع انسانی

مدیران منابع انسانی بر این باورند خروج و بدرقه نیروهای انسانی یکی از عوامل مهمی است که سازمان‌ها باید به آن توجه کنند. به اعتقاد آنها نیروها پس از خروج از هر سازمان به مثابه یک تریبون در معرفی عملکرد یک برند تاثیرگذارند و به همین خاطر نحوه خروج نیروها باید مانند ورود آنها با

مدیران منابع انسانی بر این باورند خروج و بدرقه نیروهای انسانی یکی از عوامل مهمی است که سازمان‌ها باید به آن توجه کنند. به اعتقاد آنها نیروها پس از خروج از هر سازمان به مثابه یک تریبون در معرفی عملکرد یک برند تاثیرگذارند و به همین خاطر نحوه خروج نیروها باید مانند ورود آنها با تعامل و توجه کافی باشد. اهمیت منابع انسانی به عنوان حیاتی‌ترین منبع و عنصر هر سازمان ایجاب می‌کند واحد مدیریت منابع انسانی با شناخت چالش‌های مربوط به منابع انسانی، مسائل پیش روی سازمان را پیش‌بینی کنند. چالش‌های مدیریت منابع انسانی موضوع تازه‌ای نیست؛ اما نیاز به موضع‌گیری‌ها و راه‌حل‌های تازه‌ای دارد. راهکارهای زیادی برای مشکلات منابع انسانی مطرح شده است؛ اما اگر تمام آنها برای همه کارآمد بود، سازمان‌های دنیا وضع بسیار بهتری می‌داشتند. سازمان‌ها در گذشته بر چالش‌های مهم‌تری مانند درآمد، رقابت و بی‌ثباتی اقتصادی متمرکز بودند، با عدم توجه آشکار به منابع انسانی. با این حال، با تغییر مدل‌های کسب‌وکار و صنایع، منابع انسانی به تمرکز اصلی تبدیل شده است؛ زیرا سازمان‌ها به اهمیت مدیریت نیروی کار برای تأثیرگذاری بر رشد و موفقیت پی می‌برند. این کار، مسوولیت‌های تیم‌های منابع انسانی مانند جذب استعدادهای برتر، ایجاد فرهنگ کاری مثبت، ایجاد نقش‌ها و فرصت‌های شغلی مناسب، تضمین آموزش و توسعه مستمر، تقویت مدیریت عملکرد قوی و ارایه پاداش‌های جذاب نیز رشد قابل توجهی داده است. با مسوولیت‌های بزرگ، چالش‌های مدیریت منابع انسانی بزرگی پیش می‌آید که می‌تواند بر مدیریت موثر منابع انسانی تأثیر بگذارد. هر سازمانی، صرف نظر از صنعت یا اندازه، احتمالاً هنگام مدیریت نیروی کار خود با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شود. از آنجایی که کسب‌وکارها بیشتر بر بهبود تجربه و فرهنگ کارکنان تمرکز می‌کنند، حجم و ماهیت چالش‌های پیش روی متخصصان منابع انسانی همچنان در حال افزایش است. بسیاری از چالش‌های مدیریت منابع انسانی می‌توانند با اختلالات دیجیتال، تغییرات فرهنگی محل کار، تغییرات اقتصادی، تغییرات جوی سیاسی و غیره پدیدار شوند. برای مثال، سال ۲۰۲۰ و با شیوع همه‌گیری کرونا چالش بزرگی را برای بخش‌های منابع انسانی برای ایجاد، مقابله و مدیریت نیروی کار کارآمد از راه دور برای کسب‌وکارها به وجود آورد.

از محل کار در جست‌وجوی کار جدید

در این راستا در پنل بهبود تجربه کارکنان در سازمان، از حرف تا عمل؛ مژگان نوری مدیر منابع انسانی فروشگاه آنلاین گفت: شرکت‌هایی که کارکنان ناراضی داشته باشند به مرور کیفیت کار خود را از دست می‌دهند و تجربه خوب کارکنان با تجربه خوب مشتریان در ارتباط است. نوری در ادامه به آمارهای جهانی از جابه‌جایی‌های نیروهای انسانی در سازمان‌ها اشاره کرد و گفت: در رسانه‌های بین‌المللی مثل مکنزی آمده است بین ۲۰ تا ۵۰ درصد نیروهای انسانی حضور فعال و با انگیزه در محیط کار خود ندارند و ۵۱ درصد نیروهای شرکت‌ها در حالی که در استخدام شرکت خود هستند با اینترنت و امکانات محل کار خود در اینترنت، جویای کار دیگری هستند، این یعنی ما نتوانسته‌ایم فضای کاری مناسب و امنی را در سازمان‌ها ایجاد کنیم و این همان بزنگاهی است که باید به آن توجه کنیم. نوری در ادامه به نحوه خروج نیروها در شرکت‌ها هم اشاره کرد و افزود: لینکدین پر شده است از عکس بسته‌های خوشامدگویی به نیروها، اما در حالی که به نظر می‌رسد ما باید در بحث بدرقه‌ و خروج نیروها موثر و زیباتر عمل کنیم و فرآیند خروج را جدی بگیریم. چون نیروهایی که از شرکت خارج می‌شوند می‌توانند تاثیر زیادی در برند کارفرمایی شرکت‌ها و خاطرات باقی‌مانده برای نیروها ایفا کنند. بسیاری از نیروها پس از استعفا اصلا تمایلی به حضور در شرکت حتی برای تسویه ندارند.

استراتژی‌ منابع انسانی باید مورد بررسی قرار گیرد

یاسمن پریشان، مدیر منابع انسانی فروشگاه آنلاین هم اظهار کرد: من معتقدم استراتژی‌های منابع انسانی همیشه باید مورد بررسی قرار گیرند. لزوما تمام کارهایی که در منابع انسانی سازمان‌ها انجام می‌شود، عملکرد درستی نیست و باید در آزمون و خطا ارزیابی شوند. برای مثال ما تا مدت‌ها هر ماه از کارکنان نظرسنجی از محیط کار می‌گرفتیم، پس از مدتی متوجه شدیم نه تنها کارمان درست نبوده بلکه باید در سوالات هم تجدید نظر کنیم‌. چون اصلا یک ماه فرصتی برای شناسایی نیازها نبود. به همین خاطر سراغ مدل‌های جهانی رفتیم. ما متوجه شدیم تا زمانی که استراتژی‌های سازمان ملموس نباشد و از تیم‌ها نظر خواهی نشود بسیاری از کارکنان با اهداف سازمان ارتباط نمی‌گیرند. ما به زودی وارد مارکت‌های جدید می‌شویم و نیروهای زیاد جدیدی استخدام می‌کنیم، از همین حالا روی مساله امکانات پرسنل و روش‌های دورکاری متمرکزیم چون نمی‌توان به ناگاه همه چیز را تغییر داد و باید در تعامل با نیروی انسانی این کار عملی شود.

شنیدن صدای سازمان

فرشاد اصلانی متخصص و مدرس مدیریت منابع انسانی هم در زمینه اهمیت منابع انسانی توضیح داد: همیشه سازمان‌هایی موفق بوده‌اند که صدای منابع‌انسانی و سرمایه‌های انسانی خود را به خوبی شنیده‌اند. به‌واقع بهبود تجربه کارکنان صدای آدم‌‌ها را شنیدن است. کار منابع انسانی از سیستم و فرآیند فراتر است و سیستمی پویا مبتنی‌بر نیازهای دقیق آدم‌هاست. طبق گفته اصلانی بهبود تجربه کارکنان یک فلسفه است و همان احساسی است که یک فرد از تعامل در سازمان دریافت می‌کند. او در این باره افزود: منابع انسانی یک سیستم و چند داشبورد نیست بلکه داده محور بودن و ایجاد ارزش افزوده از داده‌هاست که به منابع انسانی اهمیت می‌بخشد.

آی‌تی منابع انسانی را توانمند کرده است

به اعتقاد اصلانی IT منابع انسانی را توانمند و چابک کرده است. او در این باره تشریح کرد: فناوری‌ها امکانات زیادی را در اختیار شرکت‌ها قرار داده‌اند و سرعت عمل آنها را بالا برده‌اند، اما در نهایت نباید چابکی با عجول بودن اشتباه گرفته شود. سینا معصومی راهبر منابع انسانی صرافی ارز دیجیتال هم از موضوع یکپارچگی در سازمان‌ها صحبت کرد و افزود: مساله محور بودن، یکپارچگی و مقیاس‌پذیری نکاتی است که مدیران منابع انسانی باید به آن توجه کنند. مدیر منابع انسانی نباید تنها به نشستن در پشت میز بسنده کند، مدیریت منابع انسانی تنها دیوارهای رنگی و پک ناهار و وجود پلی‌استیشن در فضای کار نیست. مدیرانی در بحث منابع انسانی موفق هستند که به محیط اطراف توجه کافی دارند و صدای سازمان را از همه ابعاد بشنوند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....