تاریخ انتشار : شنبه 4 تیر 1401 - 12:29
کد خبر : 92544

رسیدن به اهداف بزرگ نیاز به قدم‌های ‌کوچک دارد

رسیدن به اهداف بزرگ نیاز به قدم‌های ‌کوچک دارد

در این چند سال اخیر شاید بارها واژه استارتاپ یا معادل فارسی آن “کمک نوآور” را شنیده باشید، اما دقیقا با کارکرد آن آشنا نباشید؛ یعنی ندانید که به واقع به چه نوع کارهایی فعالیت کمک نوآور گفته می‌شود و آیا این واژه با عبارت کارآفرینی ارتباطی دارد یا خیر؟ چنانچه تا انتهای این مطلب

در این چند سال اخیر شاید بارها واژه استارتاپ یا معادل فارسی آن “کمک نوآور” را شنیده باشید، اما دقیقا با کارکرد آن آشنا نباشید؛ یعنی ندانید که به واقع به چه نوع کارهایی فعالیت کمک نوآور گفته می‌شود و آیا این واژه با عبارت کارآفرینی ارتباطی دارد یا خیر؟ چنانچه تا انتهای این مطلب همراه ما باشید، ما ضمن پرداختن به فعالیت‌های استارتاپی و چگونگی راه‌اندازی آن‌ها به ارتباط آن با مقوله کارآفرینی نیز اشاره خواهیم کرد. همچنین در انتها به معرفی دانشگاه کسب و کار که یک رسانه تخصصی در حوزه کارآفرینی، استارتاپ و سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید خواهیم پرداخت، بنابراین اگر به دنبال سایت‌هایی با محوریت کارآفرینی مثل هاروارد بیزینس ریویو، فوربز، دانشگاه کسب و کار، فرچون و بیزنس اینسایدر هستید توصیه می‌کنیم سری به وب‌سایت فارسی زبانی که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت بزنید.

 

استارتاپ به چه معناست؟

استارت اپ Start-up یا Startup در زبان فارسی به شرکت‌های نوپا ترجمه شده، اما نکته مهم آن است که هنوز تعریف دقیقی از آن ارائه نشده است. اما آنچه که تاکنون از فعالیت‌های این‌چنینی برآمده، به کارهایی گفته می‌شود که از نظر اقتصادی به دنبال برطرف کردن نیاز مشتریان در جوامع کنونی است و پایه‌های آن می‌تواند بر فناوری‌های جدید بنا شده و یا نشده باشد. از دیگر قابلیت‌های فعالیت استارتاپی، مقیاس‌پذیر بودن آن است یعنی می‌توان در گذر زمان بر اساس نیازی که از جانب مشتریان دریافت می‌شود، آن را گسترش داد. پس می‌توان گفت رشد کردن یکی از ویژگی‌های آن به شمار می‌آید.

اریک ریس در کتاب Lean Startup «نوپای ناب» می‌گوید: «استارت آپ یک نهاد انسانی است که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد به وجود آمده است.» این بدان معناست که ممکن است ایده‌ای نو پشت این فعالیت استارتاپی باشد که مردم چیزی درباره آن نشنیده باشند و برایشان تازگی داشته باشد. به عنوان مثال در گذشته‌ای نه چندان دور در سایر کشورها مردم برای رفتن از جایی به جای دیگر تاکسی می‌گرفتند و یا ماشینی را کرایه می‌کردند، اما در سال ۲۰۰۹ استارتاپ اوبر توسط گرت کمپ و تراویس کالانیک تاسیس شد. اما پس از مدتی کاربران مشاهده کردند که تاکسی‌های اوبر تنها با استفاده از اینترنت در مدت زمان کمی در لوکیشنی که آن‌ها حضور دارند توقف می‌کند، همین امر سبب تعجب بسیاری از کاربران شده بود تا اینکه این فعالیت استارتاپی گسترش پیدا کرد و بعدها uber eats هم به آن اضافه شد. مطمئنیم که شما هم با خواندن این جملات یاد استارتاپ اسنپ در ایران افتاده‌‎اید که چند سالی است از فعالیت آن می‎‌گذرد. وقتی این فعالیت با موفقیت روبرو شد بخش‌های دیگری از جمله اسنپ فود و اسنپ بار نیز به آن اضافه شد. بنابراین جمله مقیاس‌پذیری استارتاپ که پیشتر به آن پرداختیم با این مثال برای شما بیشتر روشن شد.

تامین منابع مالی بزرگترین دغدغه فعالیت‌های استارتاپی

بسیاری از افراد هستند که ایده‌های بزرگی در سر دارند که می‌تواند به عنوان یک استارتاپ اجرا شود و نتایج خوبی را در پی داشته باشد، حتی فعالیت‌هایی که بر پایه فناوری‌های نوین هم نباشد. اما مهم‎ترین موضوع پس از ایده که چالش بزرگی برای افراد به شمار می‌آید، تامین منابع مالی برای شروع کار است. زیرا کمتر کسی را می‌توان یافت که مایل باشد بر روی یک فعالیت نوپا که نمی‌توان حدس زد بازدهی خوبی خواهد داشت یا خیر، سرمایه‌گذاری نماید.

اما در اینجا ذکر یک نکته لازم است. آن‌ها عموما در دو بخش نیاز به تامین مالی دارند؛ یکی زمانی که استارت فعالیت خورده می‌شود و نیاز است فرد هزینه‌های لازم را برای شروع کار تامین نماید. مرحله دوم زمانی است که با موفقیت‌هایی از قبیل جذب کاربر، فروش و یا ارائه خدمات روبرو شده و در این مرحله قصد دارد فعالیت‌های خود را گسترش دهد. در این زمان تزریق سرمایه می‌تواند به عنوان یک نیروی محرکه قوی برای استارتاپ فوق به شمار آید. ما در ادامه به معرفی چند راه موثر که می‌تواند به شما کمک نماید تا سرمایه مورد نیاز برای شروع استارتاپ خود را تامین کنید، اشاره خواهیم کرد.

چند منبع مالی برای استارت اپ‌ها

  • سرمایه‌گذاری شخصی
  • سرمایه‌گذاری شراکتی
  • سرمایه‌گذاری داوطلبانه
  • سرمایه‌گذاران فرشته
  • سرمایه‌گذاران خطرپذیر
  • کمک گرفتن از بانک‌ها

آیا استارتاپ با کارآفرینی یکسان است؟

در مقدمه این مطلب گفتیم که برخی این فعالیت‌ها را با کارآفرینی یکسان می‌دانند در حالی که این‎گونه نیست. در ادامه ما به نکاتی که نشانگر این تفاوت است اشاره خواهیم کرد.

  • کارآفرینان فرصت و یا بازار هدف را پیدا کرده و محصول را به آن‌ها ارائه می‌کنند در این زمان حل مشکلات ساده‌تر است.
  • در استارتاپ ایده‌ای نو وجود دارد اما فرد نمی‌داند که آینده این ایده به کجا خواهد رسید. آینده آن روشن است و همراه با موفقیت یا منتهی به راهی بن بست و تاریک خواهد شد.
  • یک کارآفرین می‌تواند چنانچه مشاغل دیگری شبیه به آن وجود دارد از تجربیات آن‌ها استفاده نماید در حالی که در مورد استارتاپ هیچ فعالیت دیگری شبیه آن وجود ندارد.
  • ازآن جا که هیچ کسب و کاری شبیه فعالیت استارتاپی وجود ندارد فرد یا افراد ایده پرداز باید منتظر اتفاقات جدید بوده و بسیار ریسک‌پذیر باشند.
  • استارتاپ‌ها به دلیل آن که اجرای فعالیت‌های جدیدی را بر عهده دارند می‌توانند کاربران را سریع‌تر به سمت خود جذب کرده و سرعت موفقیت و رشد بالاتری نسبت به کسب و کارهای سنتی یا کارآفرینی داشته باشند.
  • تفاوت دیگری که در مورد استارتاپ و کارآفرینی وجود دارد این است که در بعضی مواقع استارتاپ نیاز به سرمایه کمتری نسبت به کارآفرینی دارد.

وب سایت دانشگاه کسب و کار

هر استارتاپی که به موفقیت دست می‌یابد غیر از ایده کاربردی و نابی که پشت آن بوده، حتما فرد یا افرادی که آن را راه‌اندازی کرده‌اند، سختی‌ها و آزمون‌ و خطاهای بسیاری را از سر گذرانده‌اند. زیرا گاهی برخی افراد ممکن است نتوانند مشاوره‌های خوبی را در راستای ایده‌ای که دارند دریافت نمایند و در ابتدا و یا میانه راه با مشکلات خاصی از نظر سرمایه‌گذاری و پیشبرد استارتاپ مواجه شوند. بنابراین افراد حرفه‌ای که در این مسیر تلاش کرده‌اند و یا در این حوزه دارای دانش و تخصص هستند می‌توانند به این افراد کمک نمایند. دانشگاه کسب و کار نام وبسایتی به آدرس الکترونیکی https://businessuni.net/  است که می‌تواند علاوه بر دادن ایده و راه‌های کسب و کار، در چگونگی سرمایه‌گذاری و همچنین بازاریابی و توسعه فردی و … به شما کمک نماید. علاوه بر این با مراجعه به این وب سایت می‌توانید در مورد مسائل مختلفی از قبیل سرمایه‌گذاری، کسب درآمد و .. مطالب ارزشمندی را بخوانید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....