تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1402 - 19:58
کد خبر : 148767

رانت های بزرگ در سوآپ نفت و پتروشیمی

رانت های بزرگ در سوآپ نفت و پتروشیمی

وقتی استاندار اردبیل بودم، صادق محصولی خیلی فشار می آورد که پرونده «سوآپ نفت» را برایش جمع کنم / «سواپ» رانت خیلی بزرگی بود که باعث ثروتمند شدن او شد / محصولی وقتی به تهران آمد، یک خانه ۷۰ متری در سلسبیل اجاره کرد / او در جماران، کامرانیه و فرمانیه برج سازی کرده؛ یک

وقتی استاندار اردبیل بودم، صادق محصولی خیلی فشار می آورد که پرونده «سوآپ نفت» را برایش جمع کنم / «سواپ» رانت خیلی بزرگی بود که باعث ثروتمند شدن او شد / محصولی وقتی به تهران آمد، یک خانه ۷۰ متری در سلسبیل اجاره کرد / او در جماران، کامرانیه و فرمانیه برج سازی کرده؛ یک برج هم روبروی دریاچه چیتگر دارد / اسامی آدم های جبهه پایداری در پتروشیمی ها را دارم
منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا، درباره برخی اظهارات مبنی بر موتور محرکه ای به نام ثروت محصولی در جبهه پایداری گفت: ثروت محصولی در جبهه پایداری موثر است، اما همه چیز نیست. آنچه باعث شکل گیری جبهه پایداری است، اولا سرمایه و ثروت محصولی نیست، بلکه مدار فکری و زاویه تفکری است که این‌ها به اسم انقلابی گری گرفته اند. این‌ها به مرور از آن پارادایم‌های اصلی و اساسی انقلاب اسلامی که حاصل اندیشه‌ی امام و توسعه‌ی آن توسط شهید بهشتی و شهید مطهری است دور شده اند.

تقابل جبهه پایداری با طیف های دیگر اصولگرایان در حال اوج گیری است. از سوی دیگر دو طرف نقاط ضعف یکدیگر را به چالش می کشند. یکی از پاشنه آشیل های پایداری، ثروت صادق محصولی است، ثروتی که اما و اگرهای بسیاری درباره آن مطرح است و دبیرکل پایداری تاکنون شفاف سازی دقیقی درباره آن نداشته است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از انتخاب، منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا، درباره برخی اظهارات مبنی بر موتور محرکه ای به نام ثروت محصولی در جبهه پایداری گفت: ثروت محصولی در جبهه پایداری موثر است، اما همه چیز نیست. آنچه باعث شکل گیری جبهه پایداری است، اولا سرمایه و ثروت محصولی نیست، بلکه مدار فکری و زاویه تفکری است که این‌ها به اسم انقلابی گری گرفته اند. این‌ها به مرور از آن پارادایم‌های اصلی و اساسی انقلاب اسلامی که حاصل اندیشه‌ی امام و توسعه‌ی آن توسط شهید بهشتی و شهید مطهری است دور شده اند.

وی افزود: زمانیکه این افراد متشکل شدند، برای زیرساخت رفتار سیاسی نیاز به پول داشتند که در این مسیر هم ثروت شخص آقای محصولی می‌تواند موثر باشد، هم چنگی که این‌ها به ثروت نظام جمهوری اسلامی ایران از مسیر‌های ویژه خواری و رانت خواری زده‌اند تاثیرگذار بوده است.

حقیقت نژاد ادامه داد: یکی از نمونه‌ها بحث سوآپ نفت است. وقتی مناستاندار اردبیل بودم و محصولی وزیر کشور، او به من خیلی فشار می‌آورد که این پرونده را جمع کنم؛ به موقع خواهم گفت چه کسانی در این پرونده بودند.

وی در ادامه اشاره کرد: محصولی آدمی بود که خالص سازی را در ارومیه راه انداخت و باعث انزوای شهیدان بزرگ ما مهدی و حمید باکری شد. وقتی ایشان به تهران آمد، به دلایلی که دلایل آن را نیز به موقع خواهم گفت در یک خانه ۷۰ متری در سلسبیل مستاجر می‌شود. پس از این دوره، سوآپ یک رانت خیلی بزرگی بود که باعث ثروتمند شدن محصولی شد.

وی در انتقاد از سخنگوی جبهه پایداری گفت : به کسی که مو ندارد به تمسخر می‌گویند زلفعلی، به کسی هم که تقوا ندارد می‌گویند متقی فر، حالا این آقای متقی فر باید بگوید ثروت‌اش را از کجا آورده است.

استاندار اسبق اردبیل در رابطه با ادعای برج سازی محصولی بیان کرد: من می‌خواهم بدانم تعداد برج‌هایی که از رانت شهرداری تهران توسط محصولی در جماران و کامرانیه و فرمانیه ساخته شد چقدر بود و آیا وجوه قانونی آن را داده‌اند یا خیر؟ تراکم را چگونه استفاده کردند؟ اگر این آمار را ندهند من نشان می‌دهم. سرنوشت آدم‌هایی که صاحب آن اراضی بودند و راضی به فروش نبودند چه شد؟ اگر پیدا کردن این اسامی مشکل است ما در آرشیو داریم. باید تکلیف این برج‌ها مشخص شود، خصوصا برجی که مشرف بر دریاچه چیتگر است.

حقیقت‌پور درباره حضور نیرو‌های جبهه پایداری در نقاط حساس اقتصادی اظهار داشت: در دولت جدید، آدم‌های این‌ها در کدام پتروشیمی‌ها و مراکز تولید ثروت حضور دارند؟ لازم نیست یک فرد صاحب یک منصبی باشد تا پول دربیاورد. فقط کافیست که یک پتروشیمی محصول را به آدم این‌ها بدهد تا بفروشند. اگر اسم این کار رانت نیست پس چیست؟

وی تاکید کرد: پس محصولی از کجا می‌آورد و سالانه به ۴ هزار نفر کارت هدیه می‌دهد. این پولشویی نیست که به اسم خیریه به آدم‌ها پول بدهند؟ بعد بگویند ما درآمد نداریم. ایرادی هم ندارد ما اسامی آدم‌های این‌ها را که در پتروشیمی‌ها هستند اعلام می‌کنیم.

حقیقت پور با اشاره به سخنگوی جبهه پایداری که او را ملیجک خوانده بود، هشدار داد: اگر این آدم ساده لوح تندخو مجدد مصاحبه کند من اسامی این افراد را می‌گویم.

این فعال سیاسی در رابطه با ابهامات مالی جبهه پایداری گفت: من به روسای جبهه پایداری توصیه می‌کنم او را از اتوبوس پیاده کنند. او یک آدم ساده لوح است که با رانت بالا آمده و قابلیت لازم را برای حرکت یک جریان سیاسی ندارد. این آدم نه قابلیت فکری دارد، نه توان درست و حسابی دارد.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: من یک سوال دیگر از جبهه پایداری دارم که شما با این همه وسعت جریانی، دفترتان کجاست؟ شما مدعی هستید که همه جا نیرو دارید، اما دفترتان کجاست؟ حساب بانکی‌تان را هم باید به مردم معرفی کنید که ورودی و خروجی جبهه پایداری چقدر است. اگر این افراد دوباره حرف‌های عجیب بزنند و مصاحبه کنند من صحبت می‌کنم.

حقیقت‌پور خاطرنشان کرد: خالص سازی همان روشی است که مجید شریف واقفی را حذف کرد و در بعد از بعد از انقلاب هم خالص سازی از حلقه ارومیه شروع شد و شهید مهدی باکری و حمید باکری با تیغ خالص سازی به حاشیه رفتند. امروز هم هر آدم عاقلی در کشور باشد با خالص سازی کنار گذاشته می‌شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....