سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت، تجارت ایران و اندونزی را یک‌‌‌میلیارد دلار عنوان کرده است که محصولات فولادی سهم ۹۵ درصدی از صادرات ۸۴۷ میلیون دلاری ایران دارد. با این حال رئیسی در جریان این سفر از هدف‌گذاری تجارت ۲۰میلیارد دلاری با جاکارتا سخن به میان آورده است. در این چارچوب، «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور اندونزی در محل کاخ ریاست جمهوری این کشور به صورت رسمی از رئیس‌جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد. در مراسم استقبال رسمی، پس از گرفتن عکس یادگاری روسای جمهور ایران و اندونزی، اعضای هیات‌‌‌های عالی‌رتبه دو کشور معرفی شدند.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،   همچنین همزمان با ورود رئیسی ۲۱ گلوله توپ به افتخار ورود رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیات ایرانی شلیک شد. در ادامه روسای جمهور دو کشور در محوطه کاخ ریاست جمهوری و به نشانه صلح و دوستی دو اصله نهال غرس کردند. بلافاصله پس از مراسم استقبال از رئیسی از سوی رئیس‌جمهور اندونزی گفت‌وگوی خصوصی روسای جمهور دو کشور در ایوان کاخ ریاست جمهوری انجام شد. در ادامه مذاکرات دوجانبه هیات‌‌‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار شد. پس از این نشست نیز اسناد مهم همکاری‌‌‌های دوجانبه میان ایران و اندونزی به امضای مقامات دو کشور رسید. دیدار با رئیس‌جمهور اندونزی و امضای اسناد مهم همکاری‌‌‌های دوجانبه از سوی مقامات دو کشور و همچنین دیدار با رئیس اتحادیه آ.سه.‌آن، رئیس مجلس نمایندگان، رئیس مجلس مشورتی خلق اندونزی و ملاقات و گفت‌وگو با تجار و بازرگانان اندونزی و ایران بخشی از برنامه‌‌‌های رئیس‌جمهور در این سفر دو‌روزه است.

توافق برای تجارت با ارزهای ملی

رئیس‌جمهور ایران در نشست خبری مشترک با همتای اندونزیایی با بیان اینکه ایران و اندونزی زمینه‌‌‌ها و ظرفیت‌‌‌های متنوعی برای ارتقای سطح روابط دارند، اظهار امیدواری کرد که این سفر بتواند در جهت گسترش تعاملات فی‌مابین دو کشور قدرتمند اسلامی در منطقه و جهان تاثیرات سازنده‌‌‌ای داشته باشد و آثار آن با سفر متقابل رئیس‌جمهور اندونزی به تهران کامل شود. سید‌ابراهیم رئیسی پیش از ظهر سه‌‌‌شنبه به وقت محلی در نشست مطبوعاتی مشترک با «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور این کشور، با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در این سفر گام‌‌‌های بلندی در جهت توسعه روابط با اندونزی برداشته شود، گفت: دو کشور در ۷۰ سال سپری شده از برقراری روابط دیپلماتیک، همواره تعاملات خوبی در حوزه‌‌‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی داشته‌‌‌اند.

رئیس‌جمهور با اشاره به هدف‌گذاری انجام‌شده برای رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور به رقم ۲۰ میلیارد دلار افزود: البته دو کشور تصمیم گرفته‌‌‌اند که مبادلات خود را با ارزهای ملی انجام دهند. رئیسی همکاری و ارتباط با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو را اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان و خاطرنشان کرد: گسترش روابط با اندونزی به عنوان یکی از کشورهای مهم و موثر در آسیا و جهان که در سازمان‌های مهم منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی عضویت دارد، برای ایران اهمیت زیادی دارد.

امضای ۱۱سند همکاری

در جریان این سفر ۱۱ سند و تفاهم‌نامه همکاری میان مقامات عالی‌رتبه ایران و اندونزی به امضا رسید. تفاهم‌نامه تجارت ترجیحی، لغو روادید، مبادلات فرهنگی، همکاری نظارتی بر تولید فرآورده‌‌‌های دارویی، همکاری در زمینه‌‌‌های علمی، فناوری و نوآوری و همکاری دوجانبه در زمینه نفت و گاز از جمله اسناد همکاری امضا شده میان وزرای امور خارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و معاون وزیر صمت با همتایان اندونزیایی بود. همچنین اسناد همکاری امضا شده در حضور روسای جمهور دو کشور رونمایی شد.

امضای توافق‌نامه تجارت ترجیحی

وزارت تجارت اندونزی روز سه‌شنبه اعلام کرد ایران و اندونزی قرار است یک توافق‌نامه تجارت ترجیحی با هدف توسعه مبادلات تجاری امضا کنند. به گفته جاتمیکو بریس ویتاکسونو، مدیرکل مذاکرات تجارت بین‌الملل اندونزی، این دومین توافق‌نامه بین اندونزی و منطقه خاورمیانه به شمار می‌آید. نخستین نوع از این قرارداد در ژوئیه ۲۰۲۲ میان اندونزی و امارات متحده عربی امضا شد. آخرین سفر رسمی دوجانبه رؤسای جمهور ایران و اندونزی ۱۷ سال پیش انجام شده بود.با تصویب این قرارداد، محصولاتی مانند فرآورده‌های دارویی، لاستیک، کاغذ، منسوجات، چوب، کفش، پنبه، ماشین‌آلات الکتریکی، وسایل نقلیه موتوری، محصولات تولیدی، مواد شیمیایی و آلومینیوم شامل اقلام توافق‌نامه تجارت ترجیحی خواهند شد.

بر اساس این گزارش، محصولات اندونزی از جمله روغن نباتی، کاکائو، قهوه، چای، ادویه‌جات، میوه‌ها، سبزیجات و ماهی در بازار ایران بسیار محبوب هستند.چندی پیش وزارت تجارت اندونزی در بیانیه خود تصریح کرد حجم مبادلات تجاری میان ایران و اندونزی در سه‌ماه نخست سال‌جاری میلادی به ۱/ ۵۴ میلیون دلار رسیده است. روابط تجاری دو کشور سال گذشته با ۲۳‌درصد افزایش نسبت به یک سال قبل‌‌‌تر به ۲/ ۲۵۷ میلیون دلار رسید. وزارت تجارت اندونزی گفته که تهران و جاکارتا توافق کرده‌‌‌اند کالاها و خدماتی که میان دو طرف رد و بدل می‌شود بدون انتقال پول و به صورت تهاتر کالا انجام شود.«جاهنی مارتا»، مدیر مذاکرات دوجانبه در این وزارتخانه به وب‌سایت «بورنئوبولتن» گفت: «ایران جزو شرکای تجاری غیرسنتی برای اندونزی است. با این توافق تجاری امیدواریم بتوانیم فرصت‌‌‌های صادرات خودمان را گسترش داده و نفوذ بازارمان را توسعه دهیم.»

اندونزی به دنبال یافتن بازارهایی جدید به منظور متنوع کردن گزینه‌‌‌های صادرات خود و کاهش وابستگی به شرکای تجاری سنتی خود است. وبگاه بورنئوبولتن نوشته تضعیف اقتصاد و ریسک‌‌‌های ژئوپلیتیک باعث اثرات منفی بر شرکای تجاری اندونزی شده است. دولت اندونزی قصد دارد با افزایش صادرات بهبود شرایط اقتصادی این کشور بعد از پشت سر گذاشتن بحران بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ را سرعت ببخشد. منطقه غرب آسیا از جمله مناطقی است که اندونزی گسترش روابط با آن را به عنوان شرکای تجاری جایگزین در نظر گرفته است. البته کشورهای واقع در آفریقا، آسیای جنوبی، آمریکای جنوبی و شرق اروپا هم در زمره گزینه‌‌‌های این کشور هستند.در دو دهه اخیر اندونزی میانگین رشد اقتصادی سالانه حدود ۵‌درصد را تجربه کرده است. در دهه نخست هزاره سوم میلادی در حالی که جهان با بحران اقتصادی ۲۰۰۸ مواجه بود، اقتصاد اندونزی به رشد خود ادامه داد و در سال ۲۰۰۹ به عضویت در باشگاه ۲۰ اقتصاد برتر جهان درآمد و در نوامبر گذشته نیز «بالی» میزبان نشست سران این گروه بود.

168482045067168700 copy