تاریخ انتشار : دوشنبه 30 مرداد 1402 - 11:43
کد خبر : 136609

رئیس‌جمهور: تورم تا پایان سال به زیر ۲۰ درصد می‌رسد!

رئیس‌جمهور: تورم تا پایان سال به زیر ۲۰ درصد می‌رسد!

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم: اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۳۰ مرداد ۱۳۵۳؛ انعکاس قرارداد جدید گاز ایران و شوروی

توافق تهران و مسکو در زمینه افزایش قیمت گاز صادراتی ایران به شوروی همچنان در بحث مطبوعات و محافل بین‌المللی قرار دارد.

روزنامه معتبر لوموند طی سرمقاله‌ای در این زمینه یادآور شد، شوروی پس از ماه‌ها مذاکرات دشوار بالاخره تسلیم شد و قبول کرد برای گازی که از ایران دریافت می کند، ۸۶ درصد اضافه به ایران بپردازد.

لوموند افزود: تهدید شوروی به لغو قراردادی که قبلا در زمینه گاز با ایران امضا کرده بود، بیهوده بود زیرا تهران می‌توانست مشتریان دیگری برای گاز خود پیدا کند و به همین جهت شوروی راهی جز تسلیم نداشت.

لوموند در پایان نتیجه گرفت که پیروزی تهران بر مسکو کشورهای دیگری را که در اندیشه تجدیدنظر در قیمت گاز صادراتی خود هستند، مانند الجزایر تشویق می کند که خواستار افزایش بها کردند.

۳۰ مرداد ۱۳۶۳؛ ده‌ها هکتار اراضی وقفی در تملک بنیاد علوی به سازمان اوقاف اعاده شد
بخش عظیمی از اراضی مزروعی، باغات، خانه و مستغلات وقفی که در تملک بنیاد علوی (بنیاد پهلوی سابق) بوده است، به سازمان اوقاف اعاده شد که طبق مقررات و موازین شرعی با متصرفین آن سند مال‌الاجاره تنظیم می شود.

معاونت امور موقوفات سازمان اوقاف کل کشور اظهار کرد: اراضی موقوفه مزبور که وسعت آن بالغ‌بر ده‌ها هکتار می‌باشد، اغلب در خطه مازندران و گیلان واقع است.

وی یادآور شد: این گونه اراضی، همچنین در سایر نقاط کشور موجود است، اما به لحاظ وسعت قابل‌ملاحظه نیست.

این مقام مسوول سپس درخصوص چگونگی اعاده اراضی وقفی وابسته به بنیاد علوی، به سازمان اوقاف گفت: در ارتباط با موقوفاتی که رژیم گذشته به نام خود عصب کرد و در بنیاد پهلوی سابق نیز ثبت شده بود، اخیرا جلسه‌ای با مسوولان بنیاد علوی و نماینده امام در سازمان اوقاف داشتیم که طی آن صورت‌جلسه‌ای تفاهم آمیز با مسوولان بنیاد تنظیم نمودیم و از زمان تنظیم صورت جلسه، حدود ۱۳ فقره از املاک موقوفه که شامل باغ و زمین زراعی و خانه بوده از تملک بنیاد خارج گشته و به اوقاف مسترد گردید.

وی اضافه کرد: نتیجتا در حال حاضر بنیاد علوی هیچ‌گونه موقوفه‌ای از متعلقات غصبی شاه معدوم را در اختیار ندارد و موقوفاتی هم که زیر نظر سازمان اوقاف باید اداره شود، اگر چنانچه به نام بنیاد علوی باشد با بررسی‌هایی که به عمل خواهد آمد، از تملک بنیاد علوی خارج و به سازمان اوقاف برمی‌گردد.

معاون امور موقوفات همچنان در رابطه با وضعیت متکلمین نواحی مزبور خاطرنشان کرد: هدف اوقاف بر این است که وقف و عمل به آن پابرجا بوده و نیت واقف دقیقا طبق مفاد وقف‌نامه اجرا گردد؛ بنابراین با رعایت موازین شرعی و قانونی با متصرفین این‌گونه رقابت تنظیم قرارداد اجاره به عمل خواهد آمد که البته تعیین نرخ مال‌الاجاره بستگی به تشخیص کارشناس اوقاف خواهد بود.

وی بررسی آگاهی بیشتر متصرفین نواحی یادشده افزود: متصرفین باید بدانند همان‌طور که تاکنون در زمینه اراضی، خانه و مستغلات خود در ارتباط با بنیاد علوی بوده‌اند، از این پس می توانند مسائل و مشکلاتشان را با سازمان اوقاف حل و فصل کنند.

اسامی برندگان پیکان تعیین شد

خبرنگار اقتصادی روزنامه اطلاعات در یک تماس تلفنی با کمیته توزیع عادلانه خودرو گزارش داد که قرعه‌کشی برای توزیع پیکان انجام شده و اسامی برندگان به زودی از طریق جراید اعلام می‌گردد.

در این گزارش همچنین آمده است با توجه به اینکه صورت اسلامی بعد از قرعه‌کشی در مرکز کارخانجات ایران‌خودرو به کمیته توزیع عادلانه خودرو آورده شده و پس از آن در اختیار جراید قرار خواهد گرفت، احتمالا تا اواخر این هفته و یا اوایل هفته آینده صورت کامل اسامی برندگان پیکان اعلام خواهد شد.

۳۰ مرداد ۱۳۷۳؛ آغاز عملیات احداث ۲ هزار واحد مسکونی ارزان‌قیمت در جنوب تهران
وزیر مسکن و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات اجرایی فاز دوم و بازدید از فاز اول طرح‌های مجتمع مسکونی «صالحین» متعلق به بنیاد خیریه بنویدی گفت: اجرای این طرح در جهت خانه‌سازی این وزارتخانه است.

مهندس عباس احمد آخوندی افزود: سیاست دولت در تامین مسکن هموطنان در برنامه دوم توسعه پس‌انداز، کوچک‌سازی و انبوه‌سازی مسکن است که در این طرح‌ها به آن توجه شده است.

وزیر مسکن گفت: سیاست دولت در برنامه دوم توسعه، تامین ۲٫۵ میلیون واحد مسکونی کوچک و ارزان‌قیمت است که یک میلیون آن در روستاها و ۱٫۵ میلیون واحد دیگر در شهر احداث می‌شود.

فاز اول مجتمع مسکونی صالحین در ابتدای جاده ورامین نرسیده به سه راهی معلم با ۷۰۰ واحد مسکونی چهارطبقه، فاز دوم که دیروز عملیات اجرایی آن آغاز شد با دو هزار واحد مسکونی در مقابل فاز اول و فاز سوم در ضلع شمال غربی میدان.

۳۰ مرداد ۱۳۹۳؛ تشریح مسیر رکودزدایی

اقتصاد ایران از نیمه دوم دهه ۸۰، مسیری بحران‌زا را طی کرده که نقطه اوج این بحران سال‌های ۹۱ و ۹۲ بوده است. اکنون دولت یازدهم بسته «خروج غیرتورمی از رکود اقتصادی» را تدوین کرده که قرار است اقتصاد را از این بحران‌ها خلاص کند.

به گفته مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور، از ۱۷۷ بند این بسته، ۲۸ بند اساسی و بنیادی‌تر در قالب لایحه‌ای در اختیار مجلس قرار گرفته که قرار است تا پایان شهریور نهایی شود:

تدوین‌گران این بسته می‌گویند قرار است با اجرای بسته خروج غیرتورمی از رکود، نرخ تورم تا پایان امسال به کمتر از ۲۰ درصد برسد و نرخ رشد اقتصادی به پاییز سال ۹۰ و نرخ صفر درصد بازگردد تا مسیر صعود نرخ آغاز شود.

مسعود نیلی در اتاق بازرگانی کرمان در سخنانی مسیر ایجاد بحران در اقتصاد کشور را به طور جامع تشریح کرد. وی شرایط اقتصادی اواخر سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳ را به عنوان بهترین دوره رشد اقتصادی در شاخص‌های مختلف خواند سپس با مقایسه نرخ‌های رشد آن دوره با شرایط اقتصادی پیچیده کشور در دو سال بحرانی ۹۱ و ۹۲ تاکید کرد: چالش‌های اقتصادی ایجادشده در این دو سال که البته ریشه در سال‌های پس از ۱۳۸۳ دارد، انگیزه اصلی برای تدوین بسته مذکور بوده است.

نیلی مشکل «اشتغال» را نخستین بحران مطرح در اقتصاد کشور در دسته مشکلات مبنایی خواند و افزود: اقتصاد کشور در روند بلندمدت ۲۰ سال یعنی از پس از جنگ تا اوایل دهه ۸۰ در روندی حرکت می‌کرد که رشد اقتصادی به‌طور متوسط حدود ۵ درصد، نرخ تورم ۱۸ درصد و نرخ بیکاری ۱۰ تا ۱۱ درصد بود. بر این اساس ما باثبات‌ترین شرایط اقتصادی را در دوره سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۴ را تجربه کردیم.

در این دوره اما نقطه اوج، فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳ بوده که رشد اقتصادی ۶ درصد، تورم پایین‌تر از متوسط ورود به کاهش و نرخ اشتغال ۶۹۰ هزار نفر را در سال داشتیم.

مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور بر این اساس در مورد تامین منابع مالی واحدهای تولیدی، اصلاحات ساختاری در نظام بانکی مدنظر قرار گرفته تا بانک‌ها از بنگاه‌داری و خریداری و دارایی‌های ثابت خارج شوند. از طرفی البته با رشد نرخ ارز، ارزش سرمایه بانک‌ها و قدرت اعطای تسهیلات آنها کاهش یافته و این در شرایطی است که آنها به‌رغم اینکه بزرگ‌ترین طلبکار دولت هستند، عملا نمی‌توانند مطالبات خود را وصول کنند چون دولت منابع مالی ندارد.

رئیس‌جمهور: تورم تا پایان سال به زیر ۲۰ درصد می‌رسد

«تورم به زیر ۲۰ درصد خواهد رسید؛ این وعده دیروز رئیس‌جمهوری در هفتمین سفر استانی‌اش به استان اردبیل بود.

حسن روحانی در دیدار عمومی با مردم اردبیل گفت که امروز مردم می‌توانند نسبت به آینده اقتصاد کشور امیدوار باشند. رئیس‌جمهوری افزود: می‌دانید که در سال گذشته دولت یازدهم در شرایطی کار را آغاز کرد که کشور با تورم بسیار شدید و سرسام‌آوری بالای ۴۰ درصد و رکود عمیق مواجه بود.

در آغاز دولت در برنامه‌ای که برای مردم در صداوسیما تشریح کردم، گفتم تا پایان سال ۹۲ ما تورم را به ۳۵ درصد خواهیم رساند. این کار به حول و قوه الهی انجام شد. تورم به ۳۴ درصد رسید؛ کمتر از معیار و شاخصی که اعلام شده بود و در آغاز امسال اعلام کردم که پایان سال ۹۳ تورم ما به ۲۵ درصد خواهد رسید.

امروز در محضر مردم شریف اردبیل اعلام می‌کنم که پایان سال ۹۳ تورم ما به زیر ۲۰ درصد خواهد رسید.

دولت در تمام فراز و نشیب‌ها یک ثبات و آرامشی را در صحنه اقتصاد و در بازار در این کشوربه وجود آورده، امروز مردم می‌توانند نسبت به آینده اقتصاد کشور امیدوار باشند.

اگر رشد اقتصادی در سال ۹۱ منهای ۶٫۸ درصد بود، در پایان سال ۹۲ به منهای ۱٫۱ درصد رسید. این به معنای یک حرکت مثبت در صحنه اقتصاد است و در پایان سال ۹۳ رشد اقتصادی ما به حول و قوله الهی مثبت خواهد بود.

تا پایان آذرماه امسال ۷ میلیارد دلار از پول ایران را که تحت تحریم قدرت‌های بزرگ بوده است، آزاد کرده و آزاد خواهیم کرد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....