تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402 - 16:33
کد خبر : 142694

اهمیت شاهنامه پژوهی

اهمیت شاهنامه پژوهی

شاهنامه مجموعه ای ارزنده و بسیارمفید برای ایران و ایرانیان است که فواید و برکات بسیاری برای کشور و مردم ایران دارد. شاهنامه هم چنین برای تمامی افراد انسانی درسطح جهان هم درجهات گوناگون مفید است. برای استخراج مطالب شاهنامه، شاهنامه پژوه باید به ساختار هایی چون واژه‌شناسی، ریشه‌شناسی، اسطوره‌شناسی، نمادشناسی، سبک‌شناسی، زیبایی‌شناسی ، تاریخ

شاهنامه مجموعه ای ارزنده و بسیارمفید برای ایران و ایرانیان است که فواید و برکات بسیاری برای کشور و مردم ایران دارد. شاهنامه هم چنین برای تمامی افراد انسانی درسطح جهان هم درجهات گوناگون مفید است.
برای استخراج مطالب شاهنامه، شاهنامه پژوه باید به ساختار هایی چون واژه‌شناسی، ریشه‌شناسی، اسطوره‌شناسی، نمادشناسی، سبک‌شناسی، زیبایی‌شناسی ، تاریخ ، شخصیت شناسی وحتی زبان شناسی اشراف داشته باشد.
البته شاهنامه پژوه ممکن است فقط به بررسی یک زمینه خاص یا راجع به کلیت شاهنامه تحقیق کند زیرا شاهنامه را از بسیاری جهات مانند جغرافیای شاهنامه یا شیوه پندواندرز گویی در شاهنامه و… می توان پژوهش کرد. در هرحال این توانایی در تحلیل ودرک وتحقیق در شاهنامه را شاهنامه پژوهی می نامیم.
با کمک این دانش شاهنامه پژوهان در این کتاب موضوعات و مسائلی را یافته اند که شاید در وهله نخست پذیرش و وجود آن در شاهنامه دوراز ذهن باشد . برای مثال می توان به نمونه هایی چون معماری در شاهنامه، هنر درشاهنامه، سالمندی درشاهنامه، اقتصاد، عرفان، پولشویی، سیاست، حقوق اقتصادی، داوری، اخلاق، حقوق بشر و فرهنگ در شاهنامه اشاره کرد. دکتر محمد رسولی به عنوان یکی از شاهنامه پژوهان بزرگ این گونه موارد را از شاهنامه استخراج و تدوین نموده اند.
این تحقیقات انجام شده توسط شاهنامه پژوهان دید تازه ای نسبت به پرمحتوایی و غنی بودن و جامع بودن این کتاب برای مخاطبان شاهنامه ارائه داده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....