تاریخ انتشار : دوشنبه 22 خرداد 1402 - 10:34
کد خبر : 128585

دلار ۴۷ هزار تومانی هم مشتری ندارد!

دلار ۴۷ هزار تومانی هم مشتری ندارد!

دیروز انواع ارز روند نزولی قیمت خود را مانند روزهای گذشته ادامه داد اما با وجود پایین‌ آمدن قیمت، مشتری در بازار ارز نیست. در بازار دیروز ارز، روند کلی قیمت‌ها مانند روزهای گذشته نزولی بود و با این وجود رغبتی در بین مردم و مشتریان همیشگی این بازار نیست. به نظر می‌رسد بازار به

دیروز انواع ارز روند نزولی قیمت خود را مانند روزهای گذشته ادامه داد اما با وجود پایین‌ آمدن قیمت، مشتری در بازار ارز نیست. در بازار دیروز ارز، روند کلی قیمت‌ها مانند روزهای گذشته نزولی بود و با این وجود رغبتی در بین مردم و مشتریان همیشگی این بازار نیست. به نظر می‌رسد بازار به اصطلاح فعالان آن قفل شده و همچنان انتظارات قیمتی به سمت نرخ‌های پایین‌تر وجود دارد.

قیمت هر دلار امریکا در بازار آزاد با حدود هزار تومان کاهش مواجه شده و به کانال ۴۷ هزار تومانی رسیده است. نرخ این ارز بین دلالان کنار خیابان و میدان فردوسی، سبزه میدان و کانال‌های تلگرامی از ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۴۷ هزار ۸۰۰ تومان متفاوت است. از سوی دیگر، قیمت هر یورو در این بازار به ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته و هر درهم نیز تا ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان پایین آمده است که نسبت به روزهای گذشته با کاهش قابل توجهی مواجه شده است. البته در مرکز مبادله نیز همین روند نزولی ادامه داشت. چرا که هر دلار امریکا به صورت اسکناس و حواله به ترتیب ۴۱ هزار و ۹۸۹ تومان و ۳۸ هزار و ۱۷۲ تومان معامله شد که کاهش نسبی را در قیاس با نرخ دیروز تجربه کرد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،    نرخ اسکناس یورو و حواله آن نیز به ترتیب به ۴۵ هزار و ۱۵۹ تومان و ۴۱ هزار و ۵۳ تومان کاهش یافت. هر اسکناس درهم ۱۱ هزار و ۴۳۳ تومان و حواله آن نیز ۱۰ هزار و ۳۹۴ تومان قیمت‌گذاری و معامله شد. در بازار طلا نیز قیمت‌ها به شکل جدی کاهش یافته‌اند. بر این اساس هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت ۲ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. هر گرم طلای ۲۴ عیار ۳ میلیون و ۲۸ هزار و ۲۰ تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۶۲ دلار به فروش می‌رسید. گفتنی است، قیمت دیروز مثقال طلا به ۹ میلیون و ۸۴۱ هزار تومان رسیده است. همچنین دیروز و طی نیم ساعت سکه از ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ۲۷ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان کاهش یافته است. محمد کشتی‌آرای، فعال بازار سکه و طلا و نایب‌رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، اظهار کرد: یکی از دلایل کاهش قیمت طلا و سکه در روز‌های اخیر افت چشمگیر نرخ ارز بوده است. وی یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت طلا و سکه را افت اونس طلا در بازار‌های جهانی دانست و تاکید کرد: نوسان نرخ ارز تاثیر بیشتری نسبت به نوسان اونس طلا بر این بازار داشته است.

به گفته کشتی‌آرای دلار در روز‌های گذشته از کانال ۵۲ هزار تومان به کانال ۴۹ هزار تومان سقوط کرده است. این فعال بازار سکه و طلا همچنین گفت: پیش‌بینی می‌شود روند کاهشی قیمت طلا و سکه در روز‌های آتی همچنان ادامه‌دار باشد، اما نمی‌توان برای این کاهش سطح و مقداری در نظر گرفت.  وی با تاکید بر اینکه وضعیت بازار سکه و طلا مطلوب است، اظهار کرد: عرضه و تقاضا مانند روز‌های گذشته در بازار در حال انجام است.

این فعال بازار سکه و طلا همچنین در رابطه با نوسان متضاد قیمت سکه تمام و ربع‌سکه در برخی از روزها، گفت: در حال حاضر بانک مرکزی سکه به بازار عرضه نکرده و نوسانات قیمت سکه به‌دلیل داد و ستد‌های موجود در بازار است.  تغییر در قیمت ارز در حالی به وجود آمده که به نظر می‌رسد میان دولت و مجلس هنوز در رابطه با سیاست‌های کلان، اتفاق نظر وجود ندارد. محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: هر گونه تغییر نرخ تثبیت مغایر با قوانین است بنابراین ما با تثبیت این نرخ مخالف هستیم اما نمی‌گوییم که نرخ ارز افزایش پیدا کند که به دنبال آن افزایش، انواع کالا گرانتر به دست مردم برسد بلکه می‌گوییم نرخ ارز به نحوی مدیریت شود که به نرخ پایین میل کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: هر گونه تغییر نرخ تثبیت مغایر با قوانین است بنابراین ما با تثبیت این نرخ مخالف هستیم اما نمی‌گوییم که نرخ ارز افزایش پیدا کند که به دنبال آن افزایش، انواع کالا گرانتر به دست مردم برسد بلکه می‌گوییم نرخ ارز به نحوی مدیریت شود که به نرخ پایین میل کند. محمدرضا پورابراهیمی درباره تصمیم دولت و مجلس درباره حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی اظهار داشت: تصمیم تثبیت نرخ ارز با سه موضوع مغایرت دارد. اول اینکه این تصمیم با قانون احکام دایمی بند ب ماده ۲۰ مغایر بوده که باید نرخ ارز شناور باشد خلاف قانون است.  وی با اینکه تثبیت نرخ ارز از سوی دیگر با رویکرد سند تحول مردمی که دولت تنطیم کرده مغایرت دارد، ادامه داد: بر اساس سند تحول مردمی و در زمان ارایه گزارش به مردم در دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد و در نیمه دوم ۱۴۰۰ ابلاغ شد، مغایرت دارد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نکته دیگر این است که این تصمیم با رویکرد تجربی و براساس تجربیاتی که از ارز ۴۲۰۰ به دست آوردیم، مبنای منطقی ندارد و باید تغییر کند و دولت هم اعلام کرده که نرخ ارز را به صورت شناور مدیریت می‌کنیم.پورابراهیمی درباره افزایش نرخ اقلام خوراکی پس از حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تاکید کرد: هر گونه تغییر نرخ تثبیت مغایر با قوانین است بنابراین ما با تثبیت این نرخ مخالف هستیم اما نمی‌گوییم که نرخ ارز افزایش پیدا کند که به دنبال آن افزایش، انواع کالا گرانتر به دست مردم برسد بلکه می‌گوییم نرخ ارز به نحوی مدیریت شود که به نرخ پایین میل کند. سیاست ارزی و توسعه صادرات و مصارف کشور باید در بخش مصارف ارزی مدیریت شود و به‌طور بهینه تخصیص پیدا کند تمام این اقدامات در راستای این است که بتوانیم نرخ ارز پایین‌تری داشته باشیم. وی افزود: معتقدیم تثبیت نرخ ارز به جای کاهش التهابات به افزایش التهابات کمک می‌کند و اثر منفی ‌خواهد داشت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....