تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 15:08
کد خبر : 164069

خط فقر ۱۵۰ هزار تومان است

خط فقر ۱۵۰ هزار تومان است

در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم. اقتصاددان: نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه

در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

اقتصاددان: نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های ۱۳۹۴،۱۳۸۴،۱۳۷۴،۱۳۶۴،۱۳۵۴ از هر دهه انتخاب شده است.

در سال ۱۴۰۳، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

۲۹ فروردین ۱۳۷۴؛ اعلام برنامه‌های افزایش تولید پیکان

تولید خودروی سواری پیکان در برنامه سال ۷۴ شرکت ایران خودرو نسبت به سال ۷۳ دو برابر افزایش یافته و به رقم ۵۴ هزار دستگاه خواهد رسید.

مهندس منوچهر غروی، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو افزود: برنامه افزایش تولید سال‌جاری شرکت ایران‌خودرو در شرایطی اجرا خواهد شد که میزان تولید خودروی سواری این شرکت در سال ۷۳ طی ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بود.

غروی میزان تولید خودروی سواری سال۷۳ شرکت ایران‌خودرو را در مجموع ۳۷ هزار دستگاه شامل ۲۷ هزار دستگاه پیکان و ۱۰ هزار دستگاه پژو ۴۰۵ بیان کرد و گفت: رقم مذکور در شرایطی حاصل شد که به دلیل مشکلات ارزی در پنج ماهه اول سال ۷۳ تقریبا تولید متوقف شده بود.

۲۹ فروردین ۱۳۸۴؛ خط فقر ۱۵۰ هزار تومان است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: مهم‌ترین دستاورد قانون بودجه سال ۱۳۸۴ شفاف‌سازی رابطه دولت و شرکت ملی نفت ایران است.

حمیدرضا برادران شرکا به تشریح قانون بودجه سال‌جاری و عملکرد بودجه سال گذشته پرداخت و افزود: «تبصره ۱۱» قانون بودجه ضمن شفاف‌سازی رابطه دولت و شرکت ملی نفت به این شرکت که سومین شرکت بزرگ نفتی است، اقتدار مالی بخشید.

وی با اشاره به اینکه بیشتر تحویل نفت خام به پالایشگاه و به‌صورت رایگان انجام می‌شد و هیچ گونه پولی رد و بدل نمی شد، افزود: از این رو سالانه ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار ارزش‌افزوده این بخش در حساب‌های مالی، دیده نمی‌شد.

وی افزود: قیمت کالاها و خدمات دولتی را می‌توان با یک مصوبه به راحتی ثابت نگه داشت، ولی قیمت کالا در بخش خصوصی براساس اصول اقتصادی و عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

معاون رئیس‌جمهوری گفت: سال گذشته در مجموع ۲۵هزار میلیارد ریال از درآمدهای پیش‌بینی شده تحقق نیافت که ۳۰ هزار میلیارد ریال آن مربوط به مالیات اپراتور دوم تلفن همراه، ۶۲۰۰ میلیارد ریال مربوط به واردات خودرو، ۳ هزار میلیارد ریال فروش خدمت سربازی، ۱۲ هزار میلیارد مربوط به فروش سهام شرکت‌ها و ۵۰۰ میلیارد ریال مربوط به فروش اوراق مشارکت بود.

شرکا حداقل حقوق کارکنان دلت را یک میلیون و ۱۷۰ هزار ریال اعلام کرد و افزود: حقوق بازنشستگان امسال ۱۴ درصد و حقوق کارکنان دولت ۸٫۵ درصد در مقایسه با سال قبل افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری مبنی‌بر پرداخت تمامی مطالبات معلمان گفت: در طول سه سال گذشته حقوق معلمان سه برابر شده است و سال گذشته متوسط دریافتی معلمان ماهانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بود.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه بنا به اظهارات وزیر بهداشت و درمان، متوسط حقوق پزشکان کشور نیز ماهانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است، افزود: به این تریب حقوق معلمان کشور معادل حقوق پزشکان است. وی در پایان خط فقر را ۱۵۰ هزار تومان اعلام کرد.

نعمت‌زاده خواستار شناور شدن قیمت محصولات پتروشیمی شد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد که قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی باید شناور باشد تا از زیان به این صنعت جلوگیری شود.

مهندس محمدرضا نعمت‌زاده افزود: قیمت محصولات ما تاکنون به‌صورت تثبیتی بوده است و با توجه به قیمت‌های جهانی که همواره در حال تغییر است، وزارت بازرگانی، وزارت صنایع و دستگاه‌های نظارتی به این جمع‌بندی رسیدند که قیمت محصولات پتروشیمی به‌صورت شناور تعیین شود.

وی ادامه داد: در صورت تایید این تصمیم ازسوی مراجع تصمیم‌گیری، نفع مصرف‌کنندگان محصولات ما و صنعتگران تامین می‌شود و از زیان هفتگی که این صنعت به خاطر نحوه قیمت‌گذاری متحمل میشود، جلوگیری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران شناورسازی قیمت را درآمدزا خواند و گفت: ما می‌توانیم از محل درآمد آن، صنایع پتروشیمی را توسعه دهیم. ضمن آنکه این سیستم سهمیه‌بندی را از بین می‌برد و ما بهتر می توانیم در خدمت مصرف‌کننده باشیم.

۲۹ فروردین ۱۳۹؛ قرارداد پژو با ایران‌خودرو نهایی می‌شود

پژو هنوز به ایران نیامده اما در حالی با انتقاد روبه‌رو شده که گفته می‌شود تا دو هفته دیگر، قرارداد این شرکت فرانسوی با ایران‌خودرو نهایی می‌شود و به امضا خواهد رسید.

به گفته منابع آگاه، ایران خودرو و پژو که جلسات مذاکره خود را از اواخر سال ۹۲ آغاز کردند، پیشرفت زیادی در مذاکرات داشته‌اند و حتی بر سر برخی جزئیات شراکت نیز به تفاهم رسیده‌اند، شراکتی که به گفته هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو مستقل از «مساله هسته‌ای» است. یکه‌زارع پیش‌تر تاکید کرده بود که مشارکت ایران‌خودرو با پژو در قالب «جوینت ونچر» (سرمایه‌گذاری مشترک) صورت خواهد گرفت و این خودروساز فرانسوی موظف به صادرات ۳۰ درصد از تولید مشترک خود با ایران، به بازارهای خارجی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....