تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 مهر 1402 - 15:20
کد خبر : 141202

حلقه‌های گمشده در دکل نفتی!

حلقه‌های گمشده در دکل نفتی!

در میان انبوه اخباری که از مفاسد گوناگون اقتصادی در سال‌های اخیر منتشر شده است، خبر گم شدن یک دکل نفتی خبری نیست که بشود به راحتی از کنارش عبور کرد. خبر گم‌شدن دکل نفتی در کشور در ابتدا به یک طنزتلخ شباهت دارد ولی با تایید جواد اوجی، وزیر نفت دولت رییسی رنگ و

در میان انبوه اخباری که از مفاسد گوناگون اقتصادی در سال‌های اخیر منتشر شده است، خبر گم شدن یک دکل نفتی خبری نیست که بشود به راحتی از کنارش عبور کرد.

خبر گم‌شدن دکل نفتی در کشور در ابتدا به یک طنزتلخ شباهت دارد ولی با تایید جواد اوجی، وزیر نفت دولت رییسی رنگ و بوی جدی به خود می‌گیرد. وی روز گذشته، در حاشیه جلسه دولت با اشاره به اینکه دکل ناپدید شده در خوزستان متعلق به دولت و بابک زنجانی نیست، گفته این دکل مربوط به شرکتی خصوصی است که مدتی هم رها بوده است.

ماجرای سرقت دکل نفتی در خوزستان  پای بابک زنجانی در میان است؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،   بنابر اعلام خبرگزاری‌های رسمی (فارس)، در روزهای گذشته خبری مبنی بر اینکه یک دکل نفتی در خوزستان و در هفتاد کیلومتری جاده اهواز به هفتکل به سرقت رفته است در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

به گفته شاهدان عینی تریلی‌هایی که قطعات این دکل را حمل و جابه‌جا کرده‌‎اند دارای پلاک تهران بوده و از استان خارج شده‌اند. تحقیقات میدانی نیز بر خروج قطعات این دکل قدیمی از استان صحه می‌گذارد.

مدیران مناطق نفت خیز و ملی حفاری تمایلی برای موضع‌گیری در خصوص این خبر ندارند اما به صورت غیررسمی انتصاب این دکل به خود را نفی کرده‌اند.

یک منبع مطلع در حوزه نفت گفته است این دکل متعلق به شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری نیست بلکه متعلق به یکی از شرکت‌های خصوصی بابک زنجانی است.

به گفته این شخص مطلع، شرکت خصوصی بابک زنجانی در نقاط مختلف کشور دکل دارد که غیرفعال هستند.

نام بابک زنجانی در جریان فعالیت‌های کلان مالی مرتبط با دور زدن تحریم‌های بین‌المللی و فساد اقتصادی مطرح شد او اکنون به اتهام اختلاس و فساد مالی زندانی است. بر اساس این گزارش، این دست‌کم دومین باری است که گزارش سرقت دکل نفتی در ایران منتشر می‌شود.

پیشتر گم شدن یک دکل نفتی در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد خبرساز شده بود.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در دولت حسن روحانی تیرماه ۱۳۹۴ مفقود شدن دکل نفتی ایران در دوره احمدی‌نژاد را تأیید کرده و گفته بود پرونده با شکایت وزارت نفت تشکیل شده است.

ارزش آن دکل سرقت شده شده که نام آن «دین» عنوان شده بود، در آن زمان ۷۸ میلیون دلار اعلام شد اما ارزش مالی دکل نفتی که به تازگی در استان خوزستان ربوده شده، هنوز مشخص نیست.

  توضیحات دادگستری خوزستان  درخصوص جمع‌آوری دکل نفت در اهواز

مرکز رسانه و روابط عمومی دادگستری خوزستان در خصوص ادعای مطرح شده در رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر سرقت یک دکل نفتی در این استان توضیحاتی ارایه داد.

به گزارش فارس، مرکز رسانه و روابط عمومی دادگستری خوزستان در خصوص ادعای مطرح شده در رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر سرقت یک دکل نفتی در این استان، اعلام کرد: این دکل جزو اموال عمومی نبوده و متعلق به شرکت سپنتا بین‌الملل که یک شرکت پیمانکار در زمینه دکل‌های حفاری مربوط به بخش خصوصی است، می‌باشد.

این شرکت در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ قرارداد عملیات حفاری جهت حفاری چاه‌های شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب را به عهده داشته است.

پس از پایان قرارداد، این شرکت به‌رغم اخطاریه‌های مکرر مبنی بر انتقال دکل‌ها از سوی کارفرما از انتقال دکل‌ها خودداری کرده که به عنوان اقدام پیشگیرانه و در جهت جلوگیری از تخریب و سرقت دکل، مقام قضایی دستور به جابه‌جایی دکل داد که شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب با هماهنگی شرکت حفاری ایران، این دکل به یکی از انبارهای شرکت نفت انتقال داده شد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....