تاریخ انتشار : یکشنبه 24 دی 1402 - 21:36
کد خبر : 153942

جناب دکتر فاضلی! تحریم چرا؟

جناب دکتر فاضلی! تحریم چرا؟

دکتر حمید یزدانیان عضو شورای سردبیری اقتصاددان و پژوهشگر حوزه مهاجرت در نامه ای خطاب به دکتر محمد فاضلی معاون اسبق مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری نوشت: جناب آقای دکتر محمد فاضلی معاون محترم اسبق مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری باسلام و عرض ادب در مصاحبه ای از جنابعالی که در وب سایت

دکتر حمید یزدانیان عضو شورای سردبیری اقتصاددان و پژوهشگر حوزه مهاجرت در نامه ای خطاب به دکتر محمد فاضلی معاون اسبق مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری نوشت:

جناب آقای دکتر محمد فاضلی

معاون محترم اسبق مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری

باسلام و عرض ادب

در مصاحبه ای از جنابعالی که در وب سایت انجمن جامعه شناسی ایران درج شده، فرموده اید:

“من ایرانیان خارج از کشوررا کلیتی یک‌پارچه نمی‌دانم…یک‌پارچه‌کردن‌شان، اشتباهی بزرگ و غیرقابل بخشش است. … آنها بسته به اینکه سالی چندمرتبه به ایران می‌آیند، اصلا می‌توانند بیایند یا نه و اینکه آیا خانواده‌شان ساکن ایرانند یا نه، اطلاعاتی متفاوت دریافت می‌کنند و گرایش‌های سیاسی متفاوتی دارند. همچنین بسته به اینکه حائز منافعی در ایرانند یا خیر، کسب‌وکاری در ایران دارند یا نه و… رفتارهای متفاوتی انجام می‌دهند.”

با عنایت به تجربه چندین ساله مسئولیت اجرایی در این حوزه و نیز رساله دکتری با موضوع

 ” راهبردهای اداره امور ایرانیان خارج از کشور  عرض می کنم نقطه اصلی و کلیدی افتراق جریانات سیاسی داخل کشور دقیقا همین جاست.

اخیرا در جلسه ای که با موضوع مجلس دوازدهم و ایرانیان خارج از کشور سخنرانی نمودم و از ضرورت برنامه ریزی دقیق برای امور ایرانیان خارج از کشور سخن گفتم، عزیزی از انتهای مجلس با صدای بلند فریاد زد که  ۹۹% کسانی که رفته اند ضدانقلاب و ضد دین هستند و دیگری نیز ضمن تایید این حرف گفت:  ما هیچ نیازی به ایرانیان خارج از کشور نداریم

در گذشته کتابی نوشتم با موضوع، ژئوپلیتیک مهاجرت نخبگان و اخیرا در جلسات مقدماتی که برای انتخابات مجلس دوازدهم برگزار می شود به عزیزی از رزمندگان و ایثارگران دوران دفاع مقدس هدیه دادم. بر خلاف انتظار من که تصور می کردم مطالعه نشود ولی ایشان مطالعه کرده بود ( جای تقدیر دارد) و در جلسه بعد به بنده گفت: بصیرتت را بالا ببر

گفتم: چرا؟  گفت:

کسی که رفته دیگر اطلاق عنوان نخبه برای او جایز نیست. نخبه کسی است که می ماند و به وطن خدمت

 می نماید.

جناب دکتر فاضلی!

حضور بیش از ۵ میلیون از جمعیت ایران در خارج از مرزها و تردد اندک بسیاری از این ها به داخل به دلایل گوناگون امنیتی، سیاسی، فرهنگی و… از یک سو و ظرفیت های بی بدیل برخی از نخبگان و کارآفرینان ایرانی مقیم خارج از سوی دیگر، تکلیف اساتید، نخبگان و دانشگاهیان را دو چندان می نماید.

متاسفانه علیرغم تاکید صریح رهبر معظم انقلاب در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه مبنی بر دفاع از حقوق ایرانیان خارج از کشور و تلاش در جهت مشارکت بیشتر آنان در توسعه ملی، هنوز برخی از عناصر تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور نگاه متصلب و تنگ نظرانه ای نسبت به مهاجرین ایرانی دارند. اظهارات برخی مقامات دولتی مبنی بر بازداشت خارجی ها ( دو تابعیتی ها) و معامله با کشور میزبان و وضع قوانین سخت گیرانه در مجلس شورای اسلامی، آثار مخربی در رابطه دیاسپورای ایرانی و کشور زادگاه گذاشته و چنانچه روشنگری لازم صورت نگیرد بیم آن می رود که هم روند مهاجرت گسترش یابد و هم بستر استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور ناهموارتر شود.

به نظر می رسد بایستی صاحبان اندیشه و قلم، وقت بیشتری در این حوزه صرف نموده و مدیران دولتی و قانون نویسان کشور را با ارایه آمار و ارقام واقعی و مستند توجیه نمایند تا از تصمیمات هیجانی و بدون مطالعه جدا پرهیز گردد.

در سال های گذشته، بر اساس مطالعه تطبیقی و تجارب موجود، پیشنهاد نمایندگی پارلمان برای ایرانیان خارج از کشور ارایه دادم و با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در چند دوره گذشته هم بارها صحبت کردم، ولی متاسفانه نتیجه ای حاصل نشد.

با عنایت به دغدغه چندین و چند ساله و آثار مکتوبی که در این حوزه دارم، تصمیم گرفتم در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس کاندیدا شوم و برخی راهبردهای موثر را پیگیری نمایم، ولی با عنایت به سیاست تحریمی که برخی از دوستان شما اتخاذ نموده اند نگران وضعیت آینده و تشکیل مجلسی با رویکرد ضد مهاجر و تصویب قوانین نامتوازن تر هستم.

بااحترام

حمید یزدانیان

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....