تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 14:52
کد خبر : 164963

تجار «سعودی» به تهران می آیند

تجار «سعودی» به تهران می آیند

رویداد ایران اکسپو میزبان بیش از ۲۰۰۰ نفر از ۸۰ کشور است و ۴۰ کشور با هیأت عالیرتبه دولتی در این برنامه حضور خواهند داشت. رییس سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به این پرسش که آیا هیاتی تجاری از عربستان سعودی چه در بخش دولتی یا خصوصی نیز در این رویداد یا خیر، عنوان

رویداد ایران اکسپو میزبان بیش از ۲۰۰۰ نفر از ۸۰ کشور است و ۴۰ کشور با هیأت عالیرتبه دولتی در این برنامه حضور خواهند داشت. رییس سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به این پرسش که آیا هیاتی تجاری از عربستان سعودی چه در بخش دولتی یا خصوصی نیز در این رویداد یا خیر، عنوان کرد: دولت عربستان نیز به همراه هیأتی که در رأس آن یک معاون وزیر خواهد بود از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی بازدید خواهند داشت.

عرضه زمینه‌های تجاری ایران به خارجی‌ها

رییس سازمان توسعه تجارت در نشست خبری ایران اکسپو ۲۰۲۴ در اظهاراتی گفت: رویداد ایران اکسپو ۲۰۲۴ و اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا با هدف ایجاد هم افزایی به‌طور همزمان برگزار خواهد شد. به گفته مهدی ضیغمی، ، رویداد ایران اکسپو میزبان بیش از ۲۰۰۰ نفر از ۸۰ کشور است و ۴۰ کشور با هیئت‌ عالیرتبه دولتی در این برنامه حضور خواهند داشت. ضیغمی با بیان اینکه این نمایشگاه فضای مناسبی برای افزایش مقاصد صادراتی، گروه‌های کالایی و تنوع‌بخشی به بازارهای صادراتی است، تاکید کرد: بازدید از کارخانجات بزرگ، شهرک‌های صنعتی و دانش‌بنیان‌ها هم در جریان برگزاری نمایشگاه در دستور کار قرار دارد. این مقام مسوول با بیان اینکه اجلاس آفریقا صبح روز جمعه با حضور مقامات عالیرتبه کشور برگزار می‌شود، گفت: ایران اکسپو هم روز شنبه با حضور رییس‌جمهور یا معاون اول افتتاح خواهد شد و پنج روز ادامه دارد. اما روز شنبه به علت حضور مقامات داخلی و خارجی بازدید عمومی نخواهیم داشت و فقط شرکت‌هایی که در نمایشگاه حضور دارند، می‌توانند حضور داشته باشند.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ، بنابراین تجار و عموم مردم می‌توانند از روز یکشنبه برای بازدید از نمایشگاه مراجعه کنند. ضیغمی با بیان اینکه دولت عربستان نیز به همراه هیاتی که در راس آن یک معاون وزیر خواهد بود از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی بازدید خواهد کرد، گفت: در نمایشگاه سال گذشته پیش بینی این بود که در نتیجه انعقاد قراردادها بین تجار ایرانی و خارجی یک میلیارد دلار صادرات تحقق می‌یابد، اما با توجه به حجم گسترده مهمانان در سال جاری در نمایشگاه پیش بینی می‌کنیم در نمایشگاه امسال زمینه صادرات بیش از یک میلیارد دلار فراهم شود. در ادامه این نشست محمد صادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت، درباره برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اظهار کرد: ایران و کشورهای آفریقایی از ظرفیت یکدیگر مطلع نیستند، بنابراین برگزاری این اجلاس همزمان با نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی در راستای فراهم سازی شناخت زمینه‌های تجاری طرفین صورت گرفته است. قنادزاده با بیان اینکه با آفریقا در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، کشت فراسرزمینی و واردات مواد اولیه تولید می‌توان همکاری کرد، تصریح کرد: با توجه به ذخایر نفتی و گازی قاره آفریقا و تخصص و دانش فنی ایران در این زمینه، چند گروه از قاره آفریقا نیز برای مذاکرات تخصصی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی به ایران خواهند آمد. علاوه بر آن در حوزه عمران و خدمات فنی و مهندسی نیز طرفین می‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند. او گفت: همچنین در مساله زیر ساخت‌های بانکی با آفریقا هم یک کارگروه تخصصی تشکیل شده است برای حوزه خدمات مالی و بانکی طراحی شده است و در بانک مرکزی، صندوق ضمانت صادرات و صندوق توسعه ملی یک پول طراحی کرده‌اند با عنوان خلاقیت و راهکارهای روابط بانکی و سعی می‌کنند روابط بهتری با آفریقا را فراهم کنند.

تجارت آزاد با اوراسیا در انتظار مصوبه مجلس

سید محمدصادق قنادزاده در حاشیه نشست خبری ایران اکسپو ۲۰۲۴ در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه مذاکرات تجارت آزاد ایران و پاکستان آغاز شده، اظهار کرد: در این رابطه چهار دور مذاکره انجام شده و قبل از سفر اخیر رییس‌جمهور هم بخشی از مذاکرات پیش رفته و تبادل لیست و سند انجام شده است. در حال حاضر منتظر پاسخ طرف پاکستانی هستیم. وی ابراز امیدواری کرد که تجارت آزاد با پاکستان سال جاری اجرا شود و گفت: همه کشورها از تولید داخل خودشان حمایت می‌کنند. پاکستان هم به صادرات محصولات کشاورزی و نساجی خود اهمیت می‌دهد. به‌طور کلی تجارت آزاد کار ساده‌ای نیست اما دو کشور تمایل دارند. قنادزاده با بیان اینکه مواقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا به مجلس ارسال شده، تصریح کرد: سایر کشورها هم تا پایان بهار مصوبه مجلس خود را خواهند گرفت و ما هم امیدواریم تا پایان مجلس فعلی این موضوع در مجلس ما هم به نتیجه برسد. معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تجارت ترجیحی بین ایران و پاکستان در حال انجام است، گفت: پاکستان کشور بزرگی است و با توجه مرز مشترک ظرفیت همکاری بالایی بین دو کشور هست. به گفته وی در حال حاضر دو کشور برای رسیدن به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری هدف‌گذاری کردند. همچنین در سند ۵ ساله همکاری دو کشور دیده شده که تجارت ایران و پاکستان تا سال ۱۴۰۳ به ۵ میلیارد دلار برسد.

تجارت غیررسمی با پاکستان چقدر است؟

قنادزاده بابیان اینکه یکی از مشکلات تجارت دو کشور تجارت غیررسمی است، تصریح کرد: اگر تجارت غیررسمی به تجارت رسمی تبدیل شود، می‌توان گفت همین الان هم تجارت ۵ میلیارد دلاری بین دو کشور محقق شده است.چرا که تجارت رسمی دو کشور حدود ۲.۵ میلیارد دلار است، اما اگر تجارت غیررسمی هم مصاحبه شود حداقل دو برابر این رقم است. در مجموع هدف گذاری شده در کوتاه‌مدت تجارت دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار برسد. او درباره تجارت ایران و قاره آفریقا نیز اظهار کرد: قاره آفریقا ۱۲۰۰ میلیارد دلار تجارت دارد. بازار کشورهای آفریقایی بسیار بزرگ است و در حوزه‌های مختلف از جمله معدن، نفت، گاز، پتروشیمی و غیره می‌توان در این
کشور ها فعالیت کرد و در حوزه‌های مختلف با توجه به مواد اولیه موجود در این کشور می‌توان برای تولید مشترک برنامه‌ریزی کرد.

واردات گوشت گرم از آفریقا

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه همچنین در پاسخ به پرسش تعادل درباره واردات گوشت‌ از آفریقا نیز گفت: در حال حاضر گوشت گرم از کنیا به صورت منظم و هفته‌ای دو تا سه بار انجام می‌شود. واردات گوشت گرم از آفریقای جنوبی و تانزانیا هم به زودی شروع می‌شود. یکی از باکیفیت‌ترین گوشت‌ها، گوشت آفریقا است. حجم‌ واردات هم متنوع است و از ۷۰ تا ۸۰ تن در روز شروع شده و نوسان داشته است. قنادزاده در پاسخ به این سوال که آیا قرار است یک هیات تجاری از کره شمالی نیز برای بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی به ایران بیاید، گفت: هنوز هیاتی وارد نشده، تا قبل از برگزاری نمایشگاه و حضور کشورهای مختلف در نمایشگاه نمی‌توانیم بگوییم به‌طور قطع چه کشوری برای بازدید از این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....