تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 آبان 1401 - 13:27
کد خبر : 106316

تلاش کنگره حزب حاکم چین برای چندجانبه گرایی در جهان

تلاش کنگره حزب حاکم چین برای چندجانبه گرایی در جهان

در وهله اول همیشه این کشور سیاست خارجی خود را به خصوص در حوزه اقتصادی برد برد دنبال می کند. یعنی سیاست چین این است که در توافقات اقتصادی با کشورها، منافع طرف مقابل را نیز رعایت و لحاظ کند. دوم اینکه چین مطابق با نیاز کشورهای جهان، تولیدات خود را تنظیم می کند. بدین

در وهله اول همیشه این کشور سیاست خارجی خود را به خصوص در حوزه اقتصادی برد برد دنبال می کند. یعنی سیاست چین این است که در توافقات اقتصادی با کشورها، منافع طرف مقابل را نیز رعایت و لحاظ کند.
دوم اینکه چین مطابق با نیاز کشورهای جهان، تولیدات خود را تنظیم می کند. بدین معنا که پس از نیازسنجی کشورهای مختلف، کالایی تولید می کند که بر اساس نیاز، علاقه و خاص آن کشورها باشد.
نکته سوم این است که این کشور به لحاظ تکنولوژی و سرعت عمل در کار و مطالعات قبل از اجرا، ویژگی های خاصی دارد که ممکن است در بسیاری از کشورها وجود نداشته باشد به همین خاطر پروژه هایی که اجرا می کند از یک دوام و استانداردهای قابل قبول و البته هزینه کمتر برخوردار است.
مجموعه این ویژگی ها را باید به این نکته اضافه کرد که چین در سیاست تعاملات اقتصادی به هیچ وجه دنبال دخالت در مسائل داخلی کشورها نیست و نمی خواهد از قِبل تبادلات اقتصادی، تاثیر فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در کشور مقابل بگذارد.
این موارد عاملی شده است که گرایش به شرق و اقتصاد چین افزایش پیدا کند، مضاف بر اینکه میزان ذخایر ارزی این کشور در عرصه بین الملل بسیار بالا است و پول بسیاری برای سرمایه گذاری در چارچوب سیاست خود در دنیا دارد که عامل گرایش به شرق را پدید آورده است.
چین در سیاست داخلی هم استفاده از جمعیت را به عنوان یک فرصت تلقی کرده است و این امر موجب شده است تا قیمت تمام شده کالاها در چین نسبت به کشورهای دیگر پایین باشد. باید توجه داشت که این کشور برای کیفیت بالای تولید کالا از نیروهای مطالعاتی، تحقیقاتی و پژوهشی استفاده می کند.
پیرامون روابط چین با ایران نیز این کشور، جمهوری اسلامی را به عنوان شاهراه اقتصادی منطقه تلقی می کند و می داند مسیر جاده ابریشم و فعالیت های اقتصادی که در این راستا طراحی کرده است از ایران می گذرد و نقش جمهوری اسلامی برای انتقال کالاهایش به حوزه خلیج فارس و اروپا به عنوان تقاطع ترانزیتی نقش بسیار موثر و مهمی دارد.
به طور قطع چین از قبل هم توجه قابل ملاحظه ای نسبت به تنظیم توافق ۲۵ ساله با ایران داشته است مظاف بر اینکه در مواضع بین الملل هم اشتراک نظر متعددی با جمهوری اسلامی دارد.
حال اینکه کنگره حزب کمونیست چین در راستای تثبیت نظام حاکم بر این کشور است که یک نقطه مثبت تلقی می شود چرا که شخصیت آقای شی شخصیتی است که از کوران فقر و تنگ دستی، توانمندی خود را عرصه مدیریت نشان داده است و توانسته به این جایگاه ارتقا پیدا کند. او در برنامه هایی که داشته است موفقیت ها و پیشرفت هایی را ظرف این چند سال برای چین به دست آورد. طبیعتا کنگره به دنبال این است که کشورش به سمت اقتدار اقتصادی در دنیا پیش برود و به چند جانبه گرایی در دنیا کمک کند.
این امر موجب می شود که در کمک به رشد و پیشرفت کشورهای جهان نیز نقش بسیار موثرتری را نسبت به گذشته ایفا کند. برخلاف آمریکا که به دنبال استثمار ، تحقیر و سلطه بر کشورها است چین به دنبال بهبود وضع زندگی، اقتصادی بهتر، افزایش درآمد کشورها و رونق اقتصادی همه کشورهای مرتبط با خودش است.
این سیاست می تواند آینده ای را در منطقه آسیا پدید بیاورد که آرامش و رشد اقتصادی را به دنبال داشته باشد که بسیاری از کشورها به دنبال آن هستند.
چین معتقد است تا جایی که می تواند از جنگ، آشفتگی، ناآرامی و بی ثباتی میان کشورها جلوگیری کند و سود و نفعش را در صلح و آرامش می بیند.
نکته بسیار مهم استفاده از تجربیات کشور چین است چرا که این کشور ظرفیت های متعددی در حوزه های تکنولویی، سرمایه گذاری، امکانات مالی، تحقیقاتی و مطالعاتی دارد که در همه این زمینه ها جمهوری اسلامی می تواند از تجربیات چین استفاده کند. تجربیات این کشور در حوزه سازندگی بسیار مفید است و چین از یک تبحر و توانمندی بسیار خوبی برخوردار است.
در زمینه کاهش فقر و ایجاد اشتغال می توان با استفاده از تجربیات چین و فراهم کردن سرمایه گذاری بهره ببریم. چرا که برای رشد اقتصادی ۸ درصدی که در چشم انداز کشورمان پیش بینی شده است به حداقل بالغ بر هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم و چین آمادگی این را دارد که حداقل نیمی از این مبلغ را به راحتی در کشور ما سرمایه گذاری کند. در کشور ما پروژه ها آماده است که کمک بسیاری در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال می کند.

حمیدرضا ترقی- معاون امور بین الملل حزب موتلفه

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....