تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 آذر 1402 - 19:40
کد خبر : 149392

تزریق پول ۱۳۰ همتی بانک مرکزی در بازار باز

تزریق پول ۱۳۰ همتی بانک مرکزی در بازار باز

تقاضای بانک‌ها برای نقدینگی کاهشی شد با وجود افت سفارش‌های ارسالی بانک‌ها و سفارش‌های پذیرفته شده در بازار باز، تزریق پول بانک مرکزی در این بازار همچنان در سطوح بالایی قرار دارد. بانک مرکزی که هر هفته با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آمار و ارقام مرتبط با بازار باز و بازار بین بانکی

تقاضای بانک‌ها برای نقدینگی کاهشی شد

با وجود افت سفارش‌های ارسالی بانک‌ها و سفارش‌های پذیرفته شده در بازار باز، تزریق پول بانک مرکزی در این بازار همچنان در سطوح بالایی قرار دارد.

بانک مرکزی که هر هفته با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آمار و ارقام مرتبط با بازار باز و بازار بین بانکی را در قالب گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی اعلام می‌کند، امروز نیز داده‌های مربوط به هفت روز منتهی به ۱۳ آذر ماه را منتشر کرده است.

بر اساس آمار و ارقام گزارش بانک مرکزی، میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز طی مدت مورد بررسی کاهشی بوده و همین موضوع، افت تزریق پول بانک مرکزی در این بازار را در پی داشته است.

به علاوه، بانک مرکزی این هفته نیز به مداخله خود در بازار بین بانکی ادامه داده و بخشی از نیاز بانک‌ها به وجوه نقد را از طریق وام‌دهی به آنها با استفاده از سازوکار بازار بین بانکی رابرطرف کرده است. به نحوی که رقم اعتباردهی قاعده‌مند بانک مرکزی به بانک‌ها در بازار بین بانکی، از هزار میلیارد تومان در هفته گذشته به بیش از دو هزار میلیارد تومان در هفته جاری افزایش یافته است.

بازار باز 09.13

کاهش سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز  ،  داده‌هایی که بانک مرکزی در گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی منتهی به ۱۳ آذر ۱۴۰۲ منتشر کرده حاکی از آن هستند که در عملیات بازار باز این هفته، بانک‌ها ۱۲۹٫۹ هزار میلیارد تومان سفارش برای استقراض از بانک مرکزی ارسال کرده‌اند. بانک مرکزی نیز همچون هفته گذشته، تقریبا همه این سفارش‌ها را پذیرفت و مبلغ مذکور را در بازار باز تزریق کرد.

با وجود اینکه رقم وام‌دهی بانک مرکزی از طریق بازار باز در مقایسه با هفته گذشته بیش از پنج هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده اما اگر از این هفته فاکتور بگیریم، رقم ثبت شده در این هفته بالاترین میزان تزریق پول در بازار باز از میانه تیر ماه به این سو محسوب می‌شود.

از سوی مقابل اما بیش از ۱۳۵٫۸ هزار میلیارد تومان از وام‌هایی که بانک مرکزی پیش‌تر از طریق بازار باز به بانک‌ها پرداخت کرده بود، در این هفته سررسید شد و بانک‌ها این مبلغ را به بانک مرکزی برگرداندند.

ثبات نرخ ریپو در ۲۳ درصد

مطابق گزارش اخیر بانک مرکزی از سی و هفتمین حراج بازار باز امسال، ۲۱ بانک و موسسه اعتباری در این حراج مشارکت کرده‌اند تا بخشی از نیاز خود به وجوه نقد را برطرف کنند. با این وجود جزئیات حراج این هفته نیز تفاوتی با هفته‌های قبل نداشت؛ مدت توافق بازخرید بین بانک‌ها و بانک مرکزی همچنان هفت روزه بود و حداقل نرخ توافق بازخرید که بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود نیز به ثبات خود از ابتدای سال ادامه داد و در رقم ۲۳ درصد باقی ماند.

بازار باز چیست؟

یکی از سازوکارهای مهم سیاست‌گذاری پولی توسط بانک مرکزی، عملیات بازار باز است. بازار باز شرایطی برای بانک‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند کسری منابع نقدی خود را با استقراض از بانک مرکزی جبران کنند و بانک مرکزی نیز می‌تواند با هدایت نقدینگی در این بازار، مسیر حرکت نرخ بهره بین بانکی را کنترل کند.

در بازار باز، بانک‌ها می‌توانند با واگذاری اوراق قرضه‌ در اختیار خود به بانک مرکزی، مبالغ مورد نیاز خود را دریافت کنند. با این وجود بانک‌ها باید در زمان سررسید، این مبلغ را به اضافه بهره آن که همان نرخ توافق بازخرید است، به بانک مرکزی برگردانند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....