تاریخ انتشار : جمعه 6 بهمن 1402 - 20:46
کد خبر : 155403

ترافیک با تکنولوژی از بین می‌رود؟

ترافیک با تکنولوژی از بین می‌رود؟

ترافیک در برخی شهرهای بزرگ جهان، به عاملی برای آلودگی هوا، اتلاف وقت و آسیب‌های جسمی و روانی تبدیل شده اما در مناطقی هم تکنولوژی به کمک شهروندان آمده است. ترافیک به عنوان یکی از چالش‌های اصلی زندگی مدرن، در بسیاری از کشورها جهان آسیب‌هایی را به دنبال داشته است. تراکم خودروها در خیابان‌هایی که به مرور زمان

ترافیک در برخی شهرهای بزرگ جهان، به عاملی برای آلودگی هوا، اتلاف وقت و آسیب‌های جسمی و روانی تبدیل شده اما در مناطقی هم تکنولوژی به کمک شهروندان آمده است.

ترافیک به عنوان یکی از چالش‌های اصلی زندگی مدرن، در بسیاری از کشورها جهان آسیب‌هایی را به دنبال داشته است. تراکم خودروها در خیابان‌هایی که به مرور زمان دیگر گنجایش پذیرش وسایل نقلیه بیشتر را ندارند؛ وضعیت بغرنجی از شلوغی، هدررفت وقت، ایجاد آلودگی و فرسایش ماشین‌ها را به دنبال دارد که راهکار‌های مختلف مراقبتی، انتظامی و حتی علمی برای بهبود آن امتحان شده است. اما با این وجود باز هم شاهد چالش‌هایی در این حوزه به خصوص در ایران هستیم.

کنترل یا رفع مشکل؟

آن دسته از مسئولان ایرانی که در حوزه ترافیک نقش دارند؛ از جمله پلیس و معاونت ترافیک شهرداری‌ها، معمولا از رصد و کنترل ترافیک صحبت می‌کنند. اما آنچه جامعه با وجود ابزار‌های جدید انتظار دارد؛ کاهش یا حذف ترافیک به روش‌های مختلف است. سیدکمال هادیان‌فر رئیس پلیس سابق راهور، چندی پیش درباره کنترل ترافیک گفته بود: «در کشور، ۸۵ میلیون جمعیت و در واقع ۸۵ میلیون کاربر ترافیک داریم و همکاران ما با به صورت شبانه‌روز در حال تعامل با همه این افراد و مشغول ارائه خدمات به شهروندان هستند. همچنین ۵۲ میلیون دارنده گواهینامه در کشور داریم و ۴۲ میلیون وسیله نقلیه، یعنی هر ۲ ایرانی یک وسیله و در واقع مدیریت ترافیک و ایجاد تردد آسان و روان از جمله برنامه‌های پلیس است.».

اما در میان صحبت‌های رئیس سابق پلیس راهور نکته قابل توجهی نیز وجود داشت و آن تمرکز روی تکنولوژی برای حل مشکل ترافیک بود. هادیانفر گفته بود: «مسئله ترافیک قابل حل است و باید به سمت تکنولوژی و فناوری‌های جدید برویم. فناوری و تکنولوژی مثل هوش مصنوعی موضوعاتی است که امروز کشوری مثل چین با جمعیت بسیار بالایی که دارد با آن ترافیک را کنترل کرده است و باید تا می‌توانیم نیروی انسانی را کم و افسران را روی تکنولوژی‌ها مسلط کنیم. امروز کروکی الکترونیکی با ۷ هزار تبلت در قم اجرا شده و با داشتن کد ملی راننده می‌توان تمام مشخصات راننده و خودرو را در لحظه به دست آورد.»

تکنولوژی به کمک می‌آید

تکنولوژی در قامت یک کنترلگر هوشمند، جایگزین نیروی انسانی و کاهش‌دهنده خطر، می‌تواند با دقت بالا و به صورت شبانه‌روزی اطلاعات و تصاویری را از ترافیک به ما ارائه کند. هرچند دستگاه‌های دولتی مرتبط با این بحث در ایران، تا کنون از این تکنولوژی بیشتر در حوزه نصب دوربین‌ها و جریمه استفاده کرده‌اند. در واقع از هوش مصنوعی کمتر  برای تحلیل رفتار ترافیکی و ترسیم مسیر‌های جدید به منظور کاهش ترافیک، بهره گرفته شده است.

این در حال است که هوش مصنوعی می‌تواند با دریافت اطلاعات روزمره از وضعیت ترافیکی شهر‌ها، نوع رفتار شهروندان و زمان‌بندی حضور آنها، مسیر‌های جایگزین یا اصلاحی را نشان دهد که پیروی از آن ترافیک شهر‌های بزرگ مانند تهران، مشهد و اصفهان را کاهش خواهد داد. البته در مسیر‌های ارائه شده باید مسائلی از جمله عدم تخریب بافت تاریخی نیز مدنظر قرار گیرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....