تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 بهمن 1402 - 12:38
کد خبر : 157648

روح‌الله لطيفي

تجارت ایران و اعضای شانگهای

تجارت ایران و اعضای شانگهای

همانطور که در سال‌های گذشته آمار از این حکایت داشت که ایران با تعداد زیادی از اعضای پیمان شانگهای مبادلات تجاری گسترده‌ای دارد آمارهای سال جاری نیز این موضوع را تایید می‌کند و در عین حال از این حکایت می‌کند که ظرفیت قابل قبولی در این حوزه برای افزایش تجارت مشترک وجود دارد. از ابتدای

همانطور که در سال‌های گذشته آمار از این حکایت داشت که ایران با تعداد زیادی از اعضای پیمان شانگهای مبادلات تجاری گسترده‌ای دارد آمارهای سال جاری نیز این موضوع را تایید می‌کند و در عین حال از این حکایت می‌کند که ظرفیت قابل قبولی در این حوزه برای افزایش تجارت مشترک وجود دارد. از ابتدای سال تا پایان دی ماه ۶۴ میلیون و ۳۱۱ هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش ۳۷ میلیارد و ۱۳۸ میلیون و ۴۷۳ هزار دلار بین ایران و ۱۱ عضو و ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای تبادل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۴۰.۷ درصد و از لحاظ ارزش ۵.۵ درصد رشد داشته است. صادرات غیرنفتی کشورمان به اعضای سازمان شانگهای در این مدت ۵۴.۵ میلیون تن کالا به ارزش ۱۸ میلیارد دلار بوده که نشانگر رشد یک درصدی ارزش نسبت به مدت مشابه است و ۴۸.۲ درصد وزن و ۴۴.۴ درصد ارزش کل صادرات ۱۰ ماهه ایران را در این مدت به خود اختصاص داده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،  واردات ایران از ۱۱ کشور عضو و ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲ هم ۹.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۱۹ میلیارد و ۱۶۹ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه رشد ۱۷.۹ درصدی در وزن و ۱۰.۵ درصدی در ارزش داشته که این میزان ۲۹.۷ درصد وزن و ۳۵.۲ درصد کل ارزش واردات ۱۰ ماهه کشور را در بر می‌گیرد. چین با خرید ۱۱.۵ میلیارد دلار، هند با ۱.۸ میلیارد دلار، پاکستان با ۱.۷ میلیارد دلار، افغانستان با ۱.۵ میلیارد دلار و روسیه با ۷۶۰.۴ میلیون دلار پنج مقصد نخست و ازبکستان با ۲۷۲ میلیون دلار، تاجیکستان با ۲۱۰ میلیون دلار، قزاقستان با ۱۶۳.۵ میلیون دلار، قرقیزستان با ۶۳.۳ میلیون دلار، بلاروس با ۱۷.۱ میلیون دلار و مغولستان با ۳۳۰ هزار دلار در رتبه‌های ششم تا یازدهم مقاصد صادراتی کالاهای غیر نفتی ایران به اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای در ۱۰ ماهه امسال بودند.

چین با فروش ۱۵.۲ میلیارد دلار، هند با ۱.۶ میلیارد دلار، روسیه با ۱.۵ میلیارد دلار، پاکستان با ۵۲۷ میلیون دلار و ازبکستان با ۹۹.۴ میلیون دلار، پنج کشور نخست تامین کالاهای مورد نیاز ایران از ابتدای سال تا پایان دی ماه، در بین اعضای شانگهای بودند و پس از این پنج کشور، تاجیکستان با فروش ۶۰.۷ میلیون دلار، قزاقستان با ۵۶.۳ میلیون دلار، بلاروس با ۴۹.۶ میلیون دلار، افغانستان با ۳۲.۸ میلیون دلار، مغولستان با ۱۹.۴ میلیون دلار و قرقیزستان با ۵.۱ میلیون دلار قرار دارند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....