در سفری که حدود یک ماه و نیم پیش، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، به چین داشت، توافقی با نخست‌وزیر این کشور برای واردات ۱۰۰هزار دستگاه تاکسی برقی صورت گرفت. گویا بعد از این توافق، مسوولیت واردات این خودروها به وزارت صمت سپرده شده بود. حالا اما وزیر صمت مجموع فعالیت‌های خود در این راستا را طی نامه‌ای به مخبر گزارش کرده که متن این نامه اخیرا منتشر شده است.

در متن نامه عباس علی‌آبادی به محمد مخبر تاکید شده که ۵۳هزار دستگاه از ۱۰۰هزار دستگاه خودرویی که بین مخبر و «لی چیانگ» توافق شده بود اکنون ثبت سفارش شده و در مورد ۴۸هزار دستگاه نیز مذاکراتی با طرف چینی برقرار است. این گزارش عملکرد که از طرف وزیر صمت به معاون اول رئیس‌جمهور ارسال شده حاوی یک پیام مشخص به بازار وارداتی‌هاست. آن‌طور که مشخص است با توجه به محدودیت‌های ارزی موجود و چالش‌هایی که برای واردات خودروهای خارجی  غیربرقی به کشور به وجود آمده و همچنین موانع ایجادشده برای واردات خودروهای کارکرده، تعداد بالای اعلام‌شده برای واردات خودروهای برقی نشان می‌دهد که بیشتر برنامه دولت برای واردات خودرو، روی محصولات برقی متمرکز شده و واردات برقی‌ها هم تنها از چین صورت خواهد گرفت. این در صورتی است که پیش از این مقامات وزارت صمت هرگونه‌ چینی‌سازی واردات خودرو را تکذیب کرده و اعلام کرده بودند که هیچ‌گونه محدودیتی برای واردات خودرو از کشورهای مختلف وجود ندارد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  همچنین در این نامه، به اسامی شرکت‌هایی که  واردات تاکسی‌های برقی را عهده‌دار هستند، به همراه تعداد خودرویی که هر شرکت وارد می‌کند، اشاره شده است.  نگاهی به لیست این شرکت‌ها نشان می‌دهد که واردات تاکسی‌های برقی چینی به همان شرکت‌هایی سپرده شده که پیش از این وزارت صمت صلاحیت آنها را برای واردات خودرو تایید کرده بود. علاوه بر آنها، شهرداری تهران نیز یکی از واردکنندگان عمده تاکسی‌های چینی خواهد بود.