تاریخ انتشار : شنبه 2 دی 1402 - 13:27
کد خبر : 151255

نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 2 دی

برنامه بانک مرکزی برای توزیع سکه

برنامه بانک مرکزی برای توزیع سکه

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم: اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

دوم دی ۱۳۵۳؛ دولت برای خرید خانه به همه وام می‌دهد

کمیسیون بودجه در آخرین جلسه بررسی لایحه بودجه سال آینده تصویب کرد: برای توسعه و گسترش امر خانه‌سازی به متقاضیان خرید خانه که ۲۵ درصد از بهای واحد مسکونی را که قصد خرید دارند، اوراق قرضه مسکن بخرند، دولت ۷۵ درصد بقیه را از طریق اعتبارات بانکی تامین می‌کند.

این اعتبارات که به صورت وام از طریق بانک‌ها تامین می‌شود، ۱۵ ساله مستهلک خواهد شد و برای کمک به نرخ بهره پیش‌بینی شده دولت قسمتی از آن را راسا به بانک‌ها می‌پردازد: میزان بهره این گونه وام‌ها و کمک بهره دولت بعدا تعیین و اعلام می شود ولی به هر صورت بهره وام خرید خانه کم خواهد بود.

دوم دی ۱۳۶۳؛ برنامه بانک مرکزی برای توزیع سکه

دکتر محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی درباره توزیع سکه طلا گفت: با توجه به استقبالی که مردم در رابطه با توزیع سکه توسط بانک‌ها به عمل آوردند، در نظر است که تا قبل از پایان سال‌جاری توسط بانک‌ها بین متقاضیان سکه توزیع شود که به این ترتیب هم قیمت سکه در بازار آزاد کنترل می‌شود و هم پیش‌بینی می‌شود که با توزیع سکه در بازار داخلی به میزان قابل توجهی قیمت کاهش یابد.

دکتر نوربخش در زمینه بودجه سال ۶۴ کشور و میزان استقراض از بانک مرکزی گفت: رقم استقراض دولت از بانک مرکزی در بودجه سال ۶۴ نسبت به مصوب سال ۶۳ کمتر است و آنچه بیشتر موردنظر سیستم بانکی است، کاهش اتکای هرچه بیشتر دولت به سیستم بانکی است و این می‌تواند عامل موثری در کنترل نقدینگی و تورم موجود در جامعه باشد و در این رابطه بررسی درآمدها و تضمین درآمدها براساس واقعیت‌ها و تخمین هزینه‌ها، کمک موثر برای یک بودجه صحیح و سالم خواهد بود.

وی همچنین اعلام کرد: میزان نرخ تورم طی ۷ ماه اول سال‌جاری به رقم ۱۲٫۸ درصد بالغ گردید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷٫۳ درصد کاهش یافته است.

واگذاری ۵۰۰ هزار هکتار زمین به کشاورزان ازسوی هیات‌های ۷ نفره

شورای عالی کشاورزی و امور روستایی به ریاست آقای میرحسین موسوی و وزرای ذیربط تشکیل جلسه داد. در این جلسه ابتدا ارتباط بیشتر و فعال شورای عالی کشاورزی با شورای عالی استان‌ها مورد بحث قرار گرفت و نحوه‌های این ارتباط بررسی شد.

ستاد مرکزی هیات‌های هفت نفره واگذاری زمین گزارشی از چگونگی فعالیت تولیدی کشاورزانی که زمین به آنها واگذار شده است، به شورا ارائه داد و عنوان شد که تا به حال ۵۰۰ هزار هکتار زمین در اختیار کشاورزان قرار داده شده که بیش از ۴۰۰ هزار هکتار آن زمین موات بوده است و هم‌اکنون احیا شده است که شامل ۸۰ هزار خانوار روستایی می‌شود همچنین این زمین‌ها به شکل تعاونی‌های مشاعی اداره می شود که تعداد آن بالغ‌بر ۱۱ هزار واحد تعاونی مشاعی است.

دوم دی ۱۳۸۳؛ وزارت نفت ۱۲ میلیارد دلار وام از حساب ذخیره ارزی دریافت می‌کند

در صورت تصویب یک پیشنهاد ارائه‌شده برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت براساس قرارداد بیع متقابل (بای‌بک) وزارت نفت ۱۲ میلیارد دلار وام از حساب ذخیره ارزی دریافت می‌کند.

دکتر حسین کاظم پور اردبیلی افزود: اخیرا درخواستی به وزیر نفت تسلیم شده است تا از محل حساب ذخیره ارزی ۱۲ میلیارد دلار در سه سال آینده هر سال ۴ میلیارد دلار وام دریافت شود تا در بخش تولید منابع نفتی کشور از طریق سه شرکت ایرانی پتروپارس، پتروایران و نیکو به عنوان پیمانکار سرمایه‌گذاری شود.

وی افزود: اصل وام دریافتی به همراه بهره به صورت قرارداد بیع متقابل (بای‌بک) به حساب ذخیره ارزی بازگردانده خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....