تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آبان 1402 - 12:11
کد خبر : 146069

برای صندوق بازنشستگی نفت جان کنده‌ایم

برای صندوق بازنشستگی نفت جان کنده‌ایم

بیش از ۱۵ هزار و ۶۰۰ نفر از بازنشستگان و شاغلان صنعت نفت در نامه‌ای خطاب به روسای سه قوه، وزیر نفت و هیات امنای صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با امضای یک کارزار اینترنتی نسبت به ادغام تجمیع، ادغام یا هر عنوان مشابه برای صندوق‌های بازنشستگی نفت در سایر صندوق‌ها اعتراض کردند. به دنبال پیشنهاد

بیش از ۱۵ هزار و ۶۰۰ نفر از بازنشستگان و شاغلان صنعت نفت در نامه‌ای خطاب به روسای سه قوه، وزیر نفت و هیات امنای صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با امضای یک کارزار اینترنتی نسبت به ادغام تجمیع، ادغام یا هر عنوان مشابه برای صندوق‌های بازنشستگی نفت در سایر صندوق‌ها اعتراض کردند.
به دنبال پیشنهاد وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای تجمیع صندوق‌های بازنشستگی و دولتی شدن هیات امنای صندوق بازنشستگی نفت، اعتراض‌ها به این موضوع بالا گرفته است. یکشنبه هفته جاری وزیر نفت در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری خواستار جلوگیری از اصلاح اساسنامه صندوق بازنشستگی نفت شد.
جواد اوجی در این نامه ، اعلام کرد از آنجا که صندوق بازنشستگی نفت هیچ وابستگی به بودجه عمومی دولت ندارد، اصلاح اساسنامه آن و دولتی کردن هیات امنای آن خلاف قانون است.براساس اعلام وزیر نفت اخیر به پیشنهاد سرپرست دبیرخانه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی طرح اصلاح اساسنامه صندوق بازنشستگی نفت در دستور کار شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی قرار گرفته است.
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت ،  چنین پیشنهادی موجی از اعتراض بین کارکنان صنعت نفت و بازنشستگان و مستمری بگیران این صندوق ایجاد کرده است. از درخواست فراخوان برای تجمع گرفته تا امضای کارزار اینترنتی خطاب به روسای سه قوه امضا‌کنندگان کارزار اینترنتی که شمار آنها تا لحظه تنظیم این گزارش ۱۵۶۴۰ نفر رسیده در درخواست خود نوشته‌اند: «صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت با قدمتی هفتاد ساله و لحاظ کسوراتی به میزان ۲۵ درصد از حقوق هر شاغل در زمان اشتغال، بدون مدد از هیچ‌گونه ردیف بودجه‌ای از سازمان برنامه و بودجه دولتی تشکیل و مطابق مندرجات مدلل، منطقی و حقوقی در متن اساسنامه، به عنوان نهادی با شاکله‌ای مستقل و متعلق به اعضای مشارکت صندوق‌ها مشتمل بر بیش از (‌۷۴۹۱۲ هزار شاغل و ۹۷۳۶۰ هزار بازنشسته‌)، به شرکت ملی نفت ایران تحت عنوان امین اموال، سپرده تا بر اساس مقررات و قوانین خاص خود اداره شود.
با استناد به فتاوی علمای عظام (‌رهبر کبیر انقلاب حضرت امام‌خمینی‌(‌ره‌)، حضرات آیات، سیستانی، علوی گلپایگانی، مکارم شیرازی‌)، هرگونه دخل و تصرف در اموال و سرمایه‌های صندوق، بدون اذن صاحبان (‌اجماع اعضای مشارک‌) جایز نیست.
لذا اعتراض شدید خود را به هر گونه تصمیم غیرعقلایی و خلاف شرع انور، ناشی از عدم اطلاع مسوولان از سوابق هفتادساله این صندوق درخصوص تضییع اموال و سرمایه‌های مربوطه، علی‌الخصوص عنوان کردن (‌تجمیع، ادغام یا هر عنوان مشابهی‌) صندوق‌های بازنشستگی نفت در سایر صندوق‌ها، چه دولتی یا غیردولتی را اعلام کرده و اکیدا توصیه می‌کنیم مسوولان امر در هر پست، منصب و مقام از این تصمیم، احتراز کرده و متوجه عواقب سوء این تدبیر باشند.
ضمنا با توجه به خسارات وارده طی ده سال گذشته به سرمایه‌ها و اموال صندوق‌های بازنشستگی نفت برابر مستندات و به واسطه سوء‌مدیریت‌ها توسط متصدیان وقت صندوق‌ها و با توجه به اینکه صندوق به عنوان یک بنگاه اقتصادی معتبر دارای شخصیت حقوقی مستقل تحت نظارت و مدیریت وزیر محترم نفت و به عنوان ریاست هیات امنای صندوق که در صدر آن قرار گرفته‌اند، انتظار داریم به جهت جبران بخشی از خسارات وارده، به نحوی مقتضی دستور موکد صادر کنند.»

در خانه اگر کس است، یک حرف بس است

سید‌کاظم وزیری‌هامانه وزیر اسبق نفت هم در نامه‌ای اعتراضی نسبت به تصمیم شورای عالی کارخطاب به وزیر کار نوشت: «در خانه اگر کس است یک حرف بس است» من به عنوان یکی از کارکنان و مسوولان صنعت نفت با نزدیک به نیم قرن سابقه کار از کارشناس دو در مهندسی شرکت ملی نفت ایران تا وزیرنفت در این دستگاه کارکردم و اکنون نزدیک به ۱۰ سال است که باز نشسته شده‌ام و در این سن‌وسال برای گذران زندگی کار می‌کنم و در طول دوران اشتغال و بعد از آن بارها دیده‌ام اشخاص بی اطلاع در جهت تحریک پرسنل و بازنشستگان این صنعت عظیم عزم جزم کردند ولی در حرکت‌های اولیه با ورود افراد بصیر و دلسوز کشور‌، دست از حرکت انحرافی خود برداشته‌، اینک که کشور از لحاظ مختلف با مسائلی که همه‌فهم است روبه‌رو شده و زمینه برای یک حرکت و اقدام تحریک‌کننده آماده است.
وزیری‌‌هامانه در ادامه نامه خود نوشت: اشخاص بی‌اطلاع از تاریخ و پیشینه این صنعت و گردانندگان و سوابق و جانفشانی‌های کارکنان این صنعت عظیم، از گذشته تاحال و از شاغل و بازنشسته، ابزار تحریک را فراهم کرده‌اند که اثرات آن نه تنها دولت که کشور را تهدید می‌کند. لازم است افراد بصیر و دلسوز تامل کنند تا عواقب جبران‌ناپذیری برای کشور به وجود نیاید‌. من مطمئن هستم ایشان بدون توجه و اطلاع کبریت در انبار باروت می‌اندازند که آتش آن نه تنها دولت که کشور را تهدید می‌کند بهتر است تامل کنند که عواقب آن جبران‌ناپذیر خواهد بود.
وزیر اسبق نفت تصریح کرد: جناب آقای مرتضوی، از من پیرمرد با بیش از پنجاه سال سابقه که همه سمت‌های ممکن برای یک کارمند را داشته‌ام بشنوید و اسیر وسوسه‌های افراد مغرض قرار نگیرید و حرف دلسوزان را که با زبان‌های گوناگون فریاد می‌زنند و هشدار می‌دهند که صندوق‌های بازنشستگی‌، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت یک صندوق غیردولتی و بین‌النسلی بوده و به هیچ وجه از امکانات دولتی استفاده نکرده و از نزدیک به یکصد سال قبل به صورت هیات امنایی اداره شده و همه دارایی‌های آن متعلق به کارکنان شاغل و بازنشسته صنعت نفت است و در این زمینه علاوه بر مقررات ذی‌ربط قانونی فتاوای مراجع عظام تقلید به‌خصوص حضرت امام‌خمینی نیز وجود دارد را گوش کنید و آرامش صنعت نفت کشور را حفظ کنید.

فراخوانی اعتراضی

در همین رابطه «شورای هماهنگی و همبستگی کارکنان رسمی صنعت نفت» با فراخوان تجمع اعتراضی مقابل مجلس در اعتراض به تجمیع صندوق‌های بازنشستگی خطاب به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نوشتند: «جناب آقای مرتضوی، این ره که میروی به ترکستان است بی‌هیچ زمینه‌ای، رک و پوست کنده می‌گوییم، هیچ دست آلوده‌ای نمی‌تواند درب صندوق بازنشستگی نفت را بگشاید، چرا که هر دستی که قصد تاراج اموال کارکنان نفت داشته باشد قطع می‌شود.»
در این نامه آمده است: «‌صندوق نفت برآیند رنج چندین ساله کارکنانی بوده که در سرما و گرما و چه قبل و بعد از انقلاب بدون آنکه دولت‌ها ریالی از بودجه عمومی به آن اختصاص دهند همچون نهالی با خون و تلاش و سال‌ها تنهایی هر کدام از کارکنان نفت است که از شکم زن و فرزندانشان زده‌اند تا در پایان بازنشستگی‌، نانی برای خود و فرزندانشان فراهم کنند. ما برای ریال، ریال صندوق بازنشستگی نفت جان کنده‌ایم. از جناب بیات به‌عنوان رییس هیات‌رییسه صندوق بازنشستگی درخواست داریم باید از اموالی که به عنوان امانت چندصباحی به شما سپرده شده رسم امانتداری به جا آورده و از سرمایه کارکنان محافظت و پاسداری کنید. بنابراین با توجه به عدم کفایت وزیر نفت در پیگیری و تامین منافع کارکنان همچنین با توجه به دست‌درازی وزیر تعاون و دخالت در امور وزارت نفت همه کارکنان مقابل مجلس شورای اسلامی گردهم آمده تا از شرافت و منافع و دسترنج خود پاسداری کنیم.»

تذکر یک نماینده مجلس

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم در جلسه علنی روز گذشته مجلس در تذکری گفت: در شرایطی زمزمه‌هایی مبنی بر اصلاح اساسنامه صندوق بازنشستگی نفت شنیده می‌شود که چند سال پیش اساسنامه این صندوق به تصویب هیات وزیران رسید و سازوکاری برای اصلاح آن پیش‌بینی شد.
وی افزود: اخیرا شنیده شده دبیرخانه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی قصد اصلاح اساسنامه صندوق بازنشستگی نفت را دارد؛ ظاهرا مسوولان دبیرخانه نمی‌دانند چند سال پیش اساسنامه این صندوق به تصویب هیات وزیران رسیده و در آن سازوکاری برای اصلاح پیش‌بینی شده است.
به گفته وی، این صندوق از هیچ بودجه دولتی و یارانه‌ای استفاده نمی‌کند و صرفا براساس کسورات بازنشستگی خود اعضاست. لذا به هیچ عنوان مشمول قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی نمی‌شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اکنون کشور به آرامش نیاز دارد، صنعت عظیم نفت بار اقتصاد را به دوش می‌کشد پس طرح اینگونه مباحث تنها باعث بی‌انگیزشی کارکنان و بازنشستگان نفت می‌شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....