تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آبان 1402 - 11:25
کد خبر : 146635

اوج‌گیری قیمت خودرو با افت تولید

اوج‌گیری قیمت خودرو با افت تولید

براساس گزارش بازوی پژوهشی مجلس، رشد نقطه به نقطه تولید «خودرو و قطعات آن» در مهر ۱۴۰۲ دومین رکورد افت خود در ۵ سال اخیر را ثبت کرده و به کمترین سطح خود طی دو سال اخیر رسیده است. رشد نقطه‌ای فروش این محصولات نیز برای سه ماه پیاپی منفی گزارش می‌شود. افت تولید و

براساس گزارش بازوی پژوهشی مجلس، رشد نقطه به نقطه تولید «خودرو و قطعات آن» در مهر ۱۴۰۲ دومین رکورد افت خود در ۵ سال اخیر را ثبت کرده و به کمترین سطح خود طی دو سال اخیر رسیده است. رشد نقطه‌ای فروش این محصولات نیز برای سه ماه پیاپی منفی گزارش می‌شود. افت تولید و فروش در حالی است که شاخص قیمت خودرو در هر سه مورد – نقطه‌به‌نقطه، سالانه و ماهانه – رشد را تجربه کرده است. بر این اساس، نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه شاخص قیمت خودرو بالغ بر ۴۰درصد رشد را نشان می‌دهد. دلیل این رشد قیمتی آن است که شورای رقابت به عنوان مرجع تعیین قیمت خودرو، طی امسال چند مجوز را بابت اصلاح قیمت خودروها صادر کرده است. در همین حال با بررسی جداول قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا دیدیم که قیمت بسیاری از محصولات افزایش یافت و خودروهایی هم که امکان افزایش قیمت نداشتند، از خط تولید خارج شدند! قیمت برخی خودروهای این دو خودروساز حتی به قیمت خودروهای مونتاژی نزدیک شد.

   از قیمت‌ها چه خبر؟ 

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت خودروهای صفر وارداتی در هفته سوم آبان کمی رشد داشت. قیمت خودروهای کارکرده در هفته سوم آبان‌ماه بدون تغییر بود و تنها برخی خودروهای خوش فروش افزایش قیمت نیم تا یک درصدی را تجربه کردند. خودروهای داخلی نیز رشد یک درصدی را تجربه کرده‌اند. اما خودروهای مونتاژی، در همان محدوده قیمت هفته دوم آبان‌ماه باقی ماندند و هرچه هم خودروسازان مونتاژی شرایط فروش و پیشنهادات ویژه ارایه کردند اما خریدار چندانی برایشان وجود نداشت. اما در همین هفته سوم آبان‌ماه قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا اعلام شد. با بررسی جداول قیمت جدید این خودروسازان دیدیم که قیمت بسیاری از محصولات افزایش یافت و خودروهایی هم که امکان افزایش قیمت نداشتند، از خط تولید خارج شدند! قیمت برخی خودروهای این دو خودروساز حتی به قیمت خودروهای مونتاژی نزدیک شد. اما با این وجود همچنان قیمت خودروهای صفر و کارکرده در بازار افزایش خاصی نداشته است.

با توجه به قیمت‌های اعلامی وب‌سایت کارنامه، یکشنبه

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  ۲۱ آبان ۱۴۰۲، قیمت خودرو وضعیت آرامی را تجربه می‌کند. البته بازار خودرو همانند هفته گذشته، در رکود کامل به سر می‌برد. بررسی نشان می‌دهد، قیمت اکثر خودروهای داخلی از آغاز روند معاملات امروز، باثبات است.
کوییک دنده‌ای R از هاچ‌بک‌های اقتصادی شرکت سایپا محسوب می‌شود که از اوایل هفته هیچ تغییری نداشت؛ اما روز گذشته با افزایش دو میلیونی، روی نرخ ۴۶۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
شاهین G که خودروی رده بالای تولیدی شرکت سایپا محسوب می‌شود، پس از افزایش پنج میلیون تومانی در هفته گذشته، تغییری نداشته و نیز بدون تغییر و با همان قیمت ۵۸۵ میلیون تومانی معامله می‌شود. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با مدل ۱۴۰۱ارزان‌ترین هاچ‌بک ایران خودرو است که سال گذشته توقف تولید خورد. این خودرو نیز از ماه‌های گذشته، تغییر چندانی نداشته و در محدوده ۴۸۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود؛ اما با صعود پنج میلیونی به نرخ ۴۸۵ میلیون تومان رسید. دنا پلاس ۶ دنده توربوشارژ که پرقدرت‌ترین سدان تولیدی شرکت ایران خودرو به شمار می‌رود، نیز با افت دو میلیونی، با قیمت ۷۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. از آنسو، قیمت خودروهای داخلی، غالباً ثابت است و تغییر چندانی ندارد. ام‌وی‌ام X22 دنده‌ای اسپرت لاکچری یکی از ارزان‌ترین محصولات مونتاژی بازار محسوب می‌شود که حدود پنج میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و با نرخ ۷۱۵ میلیون تومان معامله می‌شود. جک S5 اتوماتیک با مدل ۱۴۰۰ که از کراس‌اوورهای محبوب و مونتاژی بازار به شمار می‌رود، حدود ۱۰ میلیون تومان ارزان‌تر شده و به نرخ یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان رسید. لاماری ایما کراس‌اوور مونتاژی شرکت لاماری هم نسبت به روزهای گذشته حدود ۶ میلیون تومان ارزان‌تر شده و به نرخ یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان رسید.
نرخ دلار همانند روزهای گذشته، تغییر چندانی نداشته و به همین دلیل، توانایی تأثیرگذاری روی بازار خودرو را ندارد و همین عامل، باعث ثبات قیمت خودرو شده است. با تثبیت نرخ ارز در کانال پنجاه هزار تومان و افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها قاعدتا باید در انتظار افزایش قیمت خودروها باشیم، البته روند افزایش قیمت‌ها آغاز شده اما این رشد آنقدر کم و نامحسوس بود که امکان دارد با یک نوسان دوباره کاهشی شود. اما کارشناسان معتقدند احتمالا در بازه بلندمدت شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود. این افزایش احتمال دارد در ماه‌های منتهی به انتهای سال رخ دهد اما شاید هم زودتر مثل اواخر پاییز شاهد روند صعودی قیمت در بازار خودرو باشیم.

   افت تولید و فروش خودرو 

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به تازگی در گزارشی وضعیت تولید و فروش صنعت و تغییرات آن نسبت به مهر ۱۴۰۱ را مورد بررسی قرار داده است. نتیجه این بررسی نشان می‌دهد، از میان زیربخش‌های صنعت در مهر ۱۴۰۲، رشد نقطه‌ای تولید «خودروسازی و قطعات» بیش از منفی ۳۲ درصد کاهش یافته است. به‌طور مشابه، فروش این محصولات نیز در مهر امسال بیش از ۴۶ درصد کمتر از مهر سال گذشته برآورد شده است.
نتایج این ارزیابی حاکی از آن است که در مهر ۱۴۰۲ برای دومین ماه پیاپی رشد نقطه‌ای تولید خودرو منفی شده و در کمترین سطح خود از اسفند ۱۴۰۰ تاکنون قرار گرفته است. به بیان دیگر، رشد منفی تولید خودرو در مهر ۱۴۰۲، اولین رکورد در دو سال گذشته و دومین رکورد در پنج سال گذشته بوده است. بر اساس این گزارش، رشد نقطه به نقطه تولید بخش صنعت در مهر امسال ۲٫۸ درصد بوده است. اما کدام زیربخش صنعت بیشترین اثر منفی را روی این رشد گذاشته و باعث شده تا رشد نقطه‌ای تولیدات صنعتی بالاتر از این سطح نرود؟ همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، «خودرو و قطعات آن» یکی از زیربخش‌های صنعت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر این زیربخش نبود، حداقل ۰٫۴ واحد درصد رشد تولیدات صنعتی افزایش می‌یافت.
به بیان دیگر، «خودرو و قطعات آن» در مهر ۱۴۰۲ بالاترین سهم را در کاهش رشد نقطه‌ای تولیدات صنعتی داشته که به دلیل کاهش چشمگیر تولیدات در این زیربخش است.
«خودروی سنگین»، «قطعات» و «خودروی سواری» سه محصولی هستند که در ذیل این زیر بخش جای می‌گیرند و در مهر امسال همگی با کاهش تولید مواجه شده‌اند. به بیان دقیق‌تر، در مهر امسال تولید «خودروی سنگین»، «قطعات» و «خودروی سواری» به ترتیب حداقل ۵ درصد، ۲۵ درصد و ۷ درصد کمتر از مهر سال گذشته بوده است. بنابراین خودروسازی باعث شده تا در اولین ماه از پاییز ۱۴۰۲، رشد نقطه‌ای تولیدات صنعتی در سطح پایین‌تری قرار گیرد.
روند ۵ ساله رشد نقطه به نقطه تولید خودرو و قطعات آن نشان می‌دهد که از ابتدای امسال سطح این شاخص رو به کاهش گذاشته و در نهایت طی دو ماه گذشته به محدوده منفی رسیده است. به بیان دیگر، رشد نقطه‌ای تولید خودرو و قطعات آن در شهریور و مهر ۱۴۰۲ به ترتیب برابر با منفی ۲۷ و منفی ۳۲ درصد بوده است. آخرین باری که رشد نقطه‌ای تولید خودرو به نزدیکی این عدد رسیده به اسفند ۱۴۰۰ بر می‌گردد. بنابراین می‌توان گفت که اولین رکورد ۲ ساله و دومین رکورد ۵ ‌ساله در «کمترین سطح رشد نقطه‌ای تولید خودرو» در مهر امسال رقم خورده است.
آمارها همچنین نشان می‌دهد رشد نقطه به نقطه «فروش» خودرو و قطعات آن طی سه ماه اخیر منفی شده است. برای مثال، سطح فروش خودرو و قطعات آن در شهریور امسال ۵۱ درصد کمتر از شهریور سال گذشته برآورد شده است. بنابراین شهریور ۱۴۰۲ رکورددار کمترین رشد نقطه‌ای فروش خودرو و قطعات آن طی پنج سال گذشته است. بررسی ماهانه تولیدات خودرو در سال جاری نشان می‌دهد در این مدت همواره رشد نقطه به نقطه منفی بوده است.
البته براساس گزارش بازوی پژوهشی مجلس، شاخص قیمت در رشته فعالیت خودرو و قطعه، رشد را تجربه کرده است. شاخص قیمت خودرو در هر سه مورد – نقطه‌به‌نقطه، سالانه و ماهانه – رشد را تجربه کرده است. بر این اساس، نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه شاخص قیمت خودرو بالغ بر ۴۰درصد رشد را نشان می‌دهد. رشد شاخص قیمت خودرو به دلیل آن است که شورای رقابت به عنوان مرجع تعیین قیمت خودرو، طی امسال چند مجوز را بابت اصلاح قیمت خودروها صادر کرده است. مجوز اصلی در اواخر فروردین صادر شد که طبق آن، قیمت خودروهای داخلی پس از ۱۶ ماه تثبیت، بیش از ۴۰درصد (به‌طور میانگین) بالا رفت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....