تاریخ انتشار : سه شنبه 28 فروردین 1403 - 9:22
کد خبر : 163878

اما و اگرهای بازارسازی جدید نفتی!

اما و اگرهای بازارسازی جدید نفتی!

بازار انرژی ایران طی دو سال گذشته دستخوش تحولات قابل توجهی شده است که منجر به افزایش دسترسی به بازارهای انرژی جدید و رشد اقتصادی مناسب در کشور شده است. این رشد نه تنها رونق اقتصادی ایران را افزایش داده است، بلکه درآمدهای ارزی این کشور را به ویژه از طریق صادرات نفت خام به

بازار انرژی ایران طی دو سال گذشته دستخوش تحولات قابل توجهی شده است که منجر به افزایش دسترسی به بازارهای انرژی جدید و رشد اقتصادی مناسب در کشور شده است. این رشد نه تنها رونق اقتصادی ایران را افزایش داده است، بلکه درآمدهای ارزی این کشور را به ویژه از طریق صادرات نفت خام به میزان قابل توجهی افزایش داده است.
به گزارش خبرنگار «تعادل»، به زعم کارشناسان، رشد اقتصادی کشور طی سال گذشته میلادی که صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود مطرح کرد، بر اثر سیاست‌گذاری‌های صحیح به دست آمد. سیاست‌هایی از قبیل: فروش نفت به مینی پالایشگاه‌ها در شرق آسیا و سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی  زمینه ساز رشد اقتصادی کشور شد. سیاست اتکا به خود و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های دانش بنیانی کشور نیز در این موفقیت بی‌تأثیر نبود. دستاوردهای دانش بنیانی زمینه‌ای برای صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها و سهامداری در پالایشگاه‌های آنها فراهم کرد. بر اثر این سیاست، از یک طرف توانستیم به فروش نفت خود در شرایط تحریم بپردازیم و از طرف دیگر، بازارسازی تضمینی برای فروش نفت کشور انجام دادیم.
به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  به زعم بسیاری از کارشناسان، دستیابی به رشد اقتصادی ۵,۴ درصدی کشورمان در سال گذشته میلادی و در شرایط تحریمی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این سال، امریکا ۲.۵ درصد، آلمان منفی ۰.۳ درصد، فرانسه ۰.۸ درصد، انگلیس ۰.۵ درصد، چین ۵.۲ درصد، هند ۶.۷ درصد، روسیه ۳ درصد، برزیل ۳.۱ درصد، ترکیه ۴ درصد و پاکستان منفی ۰.۲ درصد رشد داشتند.
بازار انرژی ایران طی دو سال گذشته دستخوش تحولات قابل توجهی شده است که منجر به افزایش دسترسی به بازارهای انرژی جدید و رشد اقتصادی مناسب در کشور شده است. این رشد نه تنها رونق اقتصادی ایران را افزایش داده است، بلکه درآمدهای ارزی این کشور را به ویژه از طریق صادرات نفت خام به میزان قابل توجهی افزایش داده است. رشد اقتصادی بالا و ۵,۴ درصدی ایران در ۲۰۲۳، درآمد ارزی خوبی از نصیب کشور کرده است؛ طبق اعلام گمرک، سال گذشته بیش از ۳۶ میلیارد دلار، درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت خام کشور بوده است.
موفقیت رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ گواهی بر استفاده دولت از توان داخلی، پیشرفت‌های فناوری و رویکردهای دانش بنیان است. حرکت رو به جلو، برای ایران ضروری است که با استفاده بیشتر از قدرت بخش خصوصی و تشویق مشارکت بیشتر مردم، بر این موفقیت بنا شود. با ایجاد مکانیسم‌های جذاب برای مشارکت بخش خصوصی و تسهیل مشارکت عمومی از طریق سرمایه‌گذاری، ایران می‌تواند به رشد اقتصادی، تقویت نوآوری و ایجاد اقتصاد فراگیرتر و پایدارتر ادامه دهد. ایران با سرمایه‌گذاری در فناوری، تحقیقات و سرمایه انسانی می‌تواند تولید انرژی خود را افزایش دهد، استفاده از منابع را بهینه کند و نوآوری در این بخش را به پیش ببرد. تقویت پایگاه دانش کشور، پرورش فرهنگ تحقیق و توسعه و ارتقای همکاری بین صنعت و دانشگاه گام‌های اساسی در تضمین پایداری و رقابت بلندمدت در بازار انرژی است.
یکی دیگر از جنبه‌های مهم تحول انرژی ایران، تنوع بخشی به منابع و بازارهای انرژی است. با گسترش فراتر از صادرات به بازارهای سنتی نفت خام و کاوش در منابع انرژی جایگزین مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، ایران می‌تواند وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد، امنیت انرژی را افزایش دهد و از فرصت‌های رشد جدید بهره ببرد. سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، ترویج اقدامات بهره‌وری انرژی، و تشویق شیوه‌های پایدار نه تنها به نفع محیط‌زیست خواهد بود، بلکه باعث رشد اقتصادی و ایجاد مشاغل جدید در بخش‌های نوظهور می‌شود. علاوه بر این، موفقیت ایران در دستیابی به بازارهای انرژی جدید، اهمیت همکاری‌های بین‌المللی و توافقات تجاری را برجسته می‌کند. ایران با تقویت روابط دیپلماتیک، تقویت مشارکت‌های استراتژیک و گسترش دامنه بازار، می‌تواند صادرات انرژی خود را متنوع‌تر کند، سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کند و نفوذ جهانی خود را افزایش دهد. همکاری با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی برای ارتقای امنیت انرژی، پایداری و نوآوری نه تنها به نفع اقتصاد ایران است، بلکه به امنیت جهانی انرژی و رقابت‌پذیری بیشتر در بازار جهانی نیز کمک می‌کند.
در نتیجه، تحول ایران در بازار انرژی و دسترسی به بازارهای انرژی جدید در رشد اقتصادی، افزایش درآمدهای ارزی و قرار گرفتن کشور به عنوان یک بازیگر کلیدی در اقتصاد جهانی موثر بوده است. ایران با بهره‌گیری از توان داخلی، پیشرفت‌های تکنولوژیکی و رویکردهای دانش بنیان، توانسته است به دستاوردهای اقتصادی قابل توجهی دست یابد و نوآوری در بخش انرژی را به پیش ببرد. با حرکت رو به جلو، برای ایران بسیار مهم است که بر اساس این موفقیت، تقویت مشارکت بخش خصوصی، ارتقای مشارکت عمومی، سرمایه‌گذاری در قابلیت‌های داخلی، تنوع بخشیدن به منابع انرژی، و تقویت همکاری‌های بین‌المللی برای تضمین رشد اقتصادی پایدار و امنیت انرژی برای آینده، ادامه دهد. در همین رابطه پیرامون نظرات محمداسماعلی کفایتی، رییس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور را در ادامه می‌خوانید.
کفایتی با اشاره به این موضوع که قطعاً رساندن سطح تولید و فروش نفت و گاز کشور به میزان قبل از تحریم‌ها مزیت محسوب می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار«تعادل»، تصریح کرد: اینکه صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است طی سال گذشته به میزان ۵,۴ درصد رشد اقتصادی داشته‌ایم، از اهمیت بالایی برخوردار است. به ویژه با توجه به اینکه تحت تحریم‌های شدید به این نتیجه دست یافته‌ایم، موضوع مهمی است.
وی ادامه داد: دشمنان این مرز و بوم تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند که موجب فروپاشی اقتصادی کشور شوند. اگر موفق به این کار نشدند، آنها حداقل می‌خواهند که آسیب جدی به اقتصاد کشور ما وارد کنند و باعث توقف مان
شوند. در این شرایط، دستیابی به رشد اقتصادی ۵,۴ درصدی که بخش زیادی از آن در صنایع نفت و گاز به دست آمده است، موفقیت بزرگی محسوب می‌شود.
رییس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی در دستیابی کشور به این رشد اقتصادی نقش داشتند. به‌طور مثال، بازطراحی تجارت انرژی کشور و فروش نفت از طریق سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و عرضه نفت به پالایشگاه‌های کوچک در شرق آسیا در این موضوع دخیل بودند.
کفایتی گفت: فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی کامل نشان می‌دهد که ما کشور بزرگی هستیم و می‌توانیم به تعامل با دیگران بپردازیم. این تعامل نه از روی استیصال بلکه از روی اقتدار است. واقعیت این است که همه دنیا غرب نیست و همه غرب هم امریکا نیست. می‌توانیم با سیاست‌گذاری‌های صحیح به استفاده از ظرفیت‌های موجود برای فروش نفت و گاز بپردازیم و شرایط خوبی را برای خودمان رقم بزنیم.
وی ادامه داد: از نظر من، اینکه جهان را تنها در چند کشور خلاصه کنیم، اشتباه است. با کنار گذاشتن این سیاست اشتباه و استفاده از پتانسیل‌های موجود توانستیم به فروش نفت و گاز کشور بپردازیم. ما کشور بزرگی هستیم و به لحاظ ژئوپلیتیکی شرایط خوبی داریم. بهره بردن از این ظرفیت‌ها توانست ما را به نتایج خوبی برساند.
رییس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز خاطرنشان کرد: خوشبختانه اتفاقاتی که در بریکس، شانگهای و… افتاد، نشان می‌دهد که قدرت کشورمان رو به رشد است و شرایط خوبی داریم. این عوامل در کنار سیاست‌گذاری‌های صحیح به ما کمک کرد که در شرایط تحریم بتوانیم اقتصاد کشور را پیش ببریم و فلج نشویم. فروش نفت در شرایط تحریم، نشان داد که ما تحریم پذیر نیستیم.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....