تاریخ انتشار : دوشنبه 7 اسفند 1402 - 13:17
کد خبر : 158939

افت صادرات به ۸ شریک تجاری

افت صادرات به ۸ شریک تجاری

طبق اعلام گمرک ایران، چین، امارات متحده عربی، ترکیه، عراق، هند، پاکستان، فدراسیون روسیه، عمان، آلمان و افغانستان ۸۴ درصد از ارزش کل مبادلات تجاری کشور را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین بنابراعلام رییس‌کل گمرک ایران، حجم مبادلات تجاری کشورمان در ۱۱‌ماهه سال جاری با کشورهای همسایه با ۲.۵درصد افزایش به رقم ۵۵‌میلیارد و ۲۷۵‌میلیون

طبق اعلام گمرک ایران، چین، امارات متحده عربی، ترکیه، عراق، هند، پاکستان، فدراسیون روسیه، عمان، آلمان و افغانستان ۸۴ درصد از ارزش کل مبادلات تجاری کشور را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین بنابراعلام رییس‌کل گمرک ایران، حجم مبادلات تجاری کشورمان در ۱۱‌ماهه سال جاری با کشورهای همسایه با ۲.۵درصد افزایش به رقم ۵۵‌میلیارد و ۲۷۵‌میلیون دلار رسید. در این بازه زمانی، ارزش صادرات ایران به ۸کشور همسایه ازجمله «عراق، ترکیه، جمهوری‌آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، کویت، قطر و عربستان‌سعودی» با کاهش روبرو بوده، اما ارزش صادرات ایران به ۷ کشور از جمله
« امارات‌متحده‌عربی، پاکستان، افغانستان، عمان، فدراسیون‌روسیه، قزاقستان و بحرین» با افزایش روبرو بوده است. اما محدودکردن کشورهای واردکننده و عدم تنوع میان شرکای تجاری پیامدهای منفی در پی دارد که به جد باید مورد توجه سیاست‌گذار تجاری قرار گیرد.

۱۰شریک عمده تجاری ایران

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل   ، بنابر آمار منتشر شده، از مجموع تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماهه سال جاری، ۱۳۶ میلیون و ۶۴ هزار تن کالا به ارزش ۸۸ میلیارد و ۴۴۱ میلیون دلار مبادلات تجاری کشورمان با ۱۰ شریک تجاری ایران بوده است. ۱۰ شریک تجاری اول ایران شامل چین، امارات متحده عربی، ترکیه، عراق، هند، پاکستان، فدراسیون روسیه، عمان، آلمان و افغانستان بوده است که ۸۴ درصد از ارزش کل مبادلات تجاری کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

در بین ۱۰ شریک تجاری کشورمان، مبادلات تجاری ایران با کشورهای چین، امارات متحده عربی، پاکستان، فدراسیون روسیه، عمان، و افغانستان به لحاظ وزن و ارزش با افزایش رو به رو بوده است. همچنین مبادلات تجاری ایران با کشور ترکیه در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل از حیث ارزش ۱۵ درصد و به لحاظ وزن ۳۰ درصد کاهش و با عراق به لحاظ ارزش ۵ درصد و از نظر وزن یک درصد کاهش داشته است.

مبادلات تجاری ایران با کشور آلمان نیز به لحاظ وزن ۴۶ درصد کاهش ولی از حیث ارزش ۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. در همین مدت مبادلات تجاری ایران و هند نیز از حیث ارزش کاهش ۱۶ درصدی و به لحاظ وزن با افزایش ۲۰ درصدی روبرو بوده است.

در ۱۱ ماهه سال جاری در بین ۱۰ شریک تجاری اول کشورمان، بیشترین افزایش مبادلات تجاری به لحاظ وزن و ارزش به فدراسیون روسیه اختصاص داشت که از حیث وزن ۵۴ درصد و به لحاظ ارزش ۲۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. از بین ۱۰ شریک تجاری نخست کشور، ۷ کشور همسایه و تنها یک کشور از قاره اروپا بوده است.

تجارت ۵۵‌میلیارد دلاری با ۱۵ کشور همسایه

همچنین بنابر اعلام رییس گمرک ایران، حجم مبادلات تجاری کشورمان در ۱۱‌ماهه سال جاری با کشورهای همسایه با ۲.۵درصد افزایش به رقم ۵۵‌میلیارد و ۲۷۵‌میلیون دلار رسیده است. از مجموع مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه ۲۵‌میلیارد و ۸۴۴‌میلیون دلار آن به صادرات و ۲۹‌میلیارد و ۴۳۱‌میلیون دلار به واردات اختصاص داشته است. صادرات ایران به کشورهای همسایه در ۱۱‌ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال‌قبل از لحاظ وزن ۳‌درصد و از حیث ارزش ۹‌درصد کاهش و واردات از کشورهای همسایه در این مدت از حیث وزن و ارزش به ترتیب ۱۱ و ۱۵‌درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گفته رییس گمرک ایران، با توجه به اینکه در ۱۱‌ماهه سال جاری ارزش صادرات ایران به ۸کشور همسایه با کاهش و با ۷ کشور دیگر همسایه با افزایش روبرو بوده است، در این مدت ارزش صادرات ایران به کشور‌های «عراق، ترکیه، جمهوری‌آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، کویت، قطر و عربستان‌سعودی» با کاهش و با کشورهای «امارات‌متحده‌عربی، پاکستان، افغانستان، عمان، فدراسیون‌روسیه، قزاقستان و بحرین» با افزایش روبرو بوده است.

رضوانی‌‌‌‌‌‌فر با اشاره به اینکه در ۱۱‌ماهه سال جاری در بین کشورهای همسایه واردات کالا به لحاظ ارزش از کشورهای بحرین، قزاقستان، پاکستان و کویت کاهش داشته است، ادامه داد: در این مدت بیشترین میزان‌درصد افزایش واردات به لحاظ ارزشی در بین کشورهای همسایه به ارمنستان، عراق، ترکمنستان، قطر و فدراسیون‌روسیه اختصاص داشت. وی بیان کرد: میزان وزنی واردات از کشورهای همسایه در ۱۱‌ماهه سال جاری ۲۱‌میلیون و ۴۳۲‌هزار ‌تن و میزان وزنی صادرات به کشورهای همسایه ۶۷‌میلیون و ۱۰۸‌هزار ‌تن بوده است.

۲۳‌میلیون ‌تن کالای اساسی وارد کشور شد

گمرک اعلام کرد: در ۱۱ماهه سال جاری ۲۲‌میلیون و ۸۸۱‌هزار‌تن کالای اساسی به ارزش ۱۷‌میلیارد و ۸۲۶‌میلیون دلار وارد کشور شده است. واردات کالای اساسی در ۱۱‌ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال‌قبل از لحاظ وزنی ۱.۳۰درصد افزایش و از حیث ارزش ۵‌درصد کاهش داشته است. بر اساس این گزارش، ذرت با ۳‌میلیارد و ۵۰۱‌میلیون دلار، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام با ۲‌میلیارد و ۲۸۲‌میلیون دلار، انواع دانه‌های روغنی با ۲‌میلیارد و ۴۷‌میلیون دلار، برنج با یک‌میلیارد و ۲۱۰‌میلیون دلار و گندم با یک‌میلیارد دلار، ۵ قلم اول کالای اساسی وارداتی را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این گزارش، در بین ۵ قلم اول کالاهای اساسی در مدت یادشده به لحاظ ارزش ذرت ۱۶‌درصد، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام ۰.۳۲درصد و انواع دانه‌های روغنی ۵‌درصد افزایش و برنج و گندم به ترتیب ۴۵ و ۳۹‌درصد کاهش نشان می‌دهد. این گزارش درخصوص بیشترین کاهش به لحاظ ارزش در بین کالاهای اساسی در ۱۱‌ماهه سال جاری می‌افزاید: در این مدت واردات چای خشک، برنج، گندم، شکر خام، حبوبات و جو به ترتیب بیشترین کاهش را در بین کالاهای اساسی به خود اختصاص دادند. بر اساس این گزارش، در ۱۱ماه سال جاری، واردات گوشت قرمز سبک گرم، گوشت قرمز سرد سنگین، کود شیمیایی، لاستیک سنگین و انواع بذر به‌ترتیب از بیشترین افزایش به لحاظ ارزش در بین کالاهای اساسی برخوردار بودند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....