تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 دی 1402 - 21:36
کد خبر : 154498

قزاقستان و ازبکستان پیش افتادند

افت رتبه ایران در دولت الکترونیک

افت رتبه ایران در دولت الکترونیک

رتبه ایران در شاخص دولت الکترونیک در سال‌های اخیر افت داشته و به ۹۱ رسیده است. در حالی که عربستان رشد خوبی را در این سال‌ها تجربه کرده است و قزاقستان و ازبکستان نیز از ایران پیشی گرفته‌اند. دولت الکترونیک همه آن اقداماتی است که در جریان آن اطلاعات اداری مردم در نهاد‌های وابسته به

رتبه ایران در شاخص دولت الکترونیک در سال‌های اخیر افت داشته و به ۹۱ رسیده است. در حالی که عربستان رشد خوبی را در این سال‌ها تجربه کرده است و قزاقستان و ازبکستان نیز از ایران پیشی گرفته‌اند. دولت الکترونیک همه آن اقداماتی است که در جریان آن اطلاعات اداری مردم در نهاد‌های وابسته به دولت از اشکال کاغذی و سنتی به سوی شکل دیجیتال تغییر می‌یابد. این روند که در کشور‌های پیشرفته سال‌هاست به یک رویه ثابت تبدیل شده است، در ایران کماکان درگیر آزمون و خطاست. در واقع تحقق این مفهوم در کشور درگیر موانع بسیاری است. موانعی که هر ساله نیز خود را نشان می‌دهند، اما اقدام چندانی برای رفع آن نمی‌شود.

دولت مدعی است که پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، گام مهمی در این زمینه محسوب می‌شود که مراجعات ماهانه به آن ۲۸۰ درصد رشد داشته است. این ادعا که توسط وزیر ارتباطات مطرح شده، صرفا در حد بیان اعدادی کلی باقی مانده است. مشخص نیست نهاد دولت در این سال‌ها تا چه حد دولت الکترونیک و زیرساخت‌های آن را پیش برده است. وزیر ارتباطات مدعی است که ۳۵ میلیون کاربر در این سامانه احراز هویت شده‌اند و این عدد در ابتدای سال ۱۳ میلیون نفر بوده است.

موانع اساسی دولت الکترونیک در ایران

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ، با وجود این آمارها، شکل‌گیری و تکمیل بستر دولت الکترونیک در ایران، با چالش‌های جدی مواجه است از جمله:

۱- زیرساخت‌های نامناسب

   یکی از موانع اساسی در مسیر دولت الکترونیک در ایران، فقدان زیرساخت‌های لازم برای ایجاد شبکه‌های مناسب به منظور حفظ و انتقال اطلاعات مردم در خدمات دولتی است.

ساختار فعلی شبکه‌ها با توجه به ضعف‌های سیستمی مانند قطع موقت، چالش‌ها و محدودیت‌های اینترنتی و هک‌های پی در پی، نشان می‌دهد که دولت حتی اگر حجم استفاده از بستر‌های موجود را بالاتر ببرد، محیط مناسب و گسترده برای کاربران را ایجاد نکرده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....