در بــــــــازار خودروهای مونتاژی رشد قیمت خفیفی طی بازه زمانی اواخر اسفند ۱۴۰۲ تا انتهای نیمه فروردین ۱۴۰۳رخ داده است. در بازار وارداتی‌‌ها اما سه مسیر قیمتی متفاوت طی سال جاری شکل گرفته، به نحوی که برخی خودروها (بیشتر چینی‌ها) کاهش قیمت را نسبت به انتهای سال گذشته تجربه کرده‌اند، برخی ثبات نسبی داشته‌اند و مدل‌هایی دیگر نیز سال نو را با جهش قیمت آغاز کردند و تا به امروز ادامه داده‌اند.هرچند نمی‌توان اثر کمبود عرضه را در رشد قیمت خودرو بی‌تاثیر دانست، اما بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو بر این موضوع صحه می‌گذارند که «انتظارات تورمی» و «قیمت ارز» فرماندهان اصلی بازار خودرو هستند و منحنی قیمت به فرمان آنها بالا و پایین می‌شود. ‌در ماه‌‌های پایانی سال گذشته (مانند دوره‌‌های قبلی در حداقل پنج سال گذشته) انتظارات تورمی و قیمت ارز عوامل تاثیرگذار اصلی در افت‌وخیز قیمت خودرو (در بازار) بوده‌اند. این موضوع در نیمه نخست امسال نیز تداوم داشته، چه آنکه قیمت خودرو با توجه به رشد انتظارات تورمی و افزایش قیمت ارز، بالا رفته است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  بنابراین به نظر می‌رسد در ادامه سال این دو عامل -انتظارات و ارز – همچنان تعیین‌کنندگان اصلی سمت و سوی قیمت خواهند بود. البته نمی‌توان تاثیر عوامل دیگر مانند تولید و عرضه را بر سرنوشت قیمت خودرو در بازار نادیده گرفت، اما این عوامل بیشتر حکم کاهنده و افزاینده سرعت قیمت را خواهند داشت. با این تفاسیر، افسار منحنی قیمت در بازار خودرو طی سال جاری (مانند حداقل پنج سال گذشته – دوران تحریم) همچنان در دستان انتظارات تورمی و ارز خواهد بود و با هر تکانه‌ای در آن دو، «بازار» نیز دچار نوسان می‌شود.  بنابراین برای پیش‌بینی آینده قیمت در بازار خودرو، باید ابتدا روند انتظارات تورمی و قیمت ارز را بررسی کرد. ادامه روند صعودی قیمت ارز و انتظارات تورمی، به معنای رشد قیمت خودرو در بازار خواهد بود و ثبات و نزول آنها نیز می‌تواند به آرامش و حتی افت قیمت در این بازار بینجامد. ‌فعلا که انتظارات تورمی روند افزایشی خود را حفظ کرده و بازار ارز نیز کوتاه‌بیا نیست و ادامه این شرایط، روزهای گران‌تری در بازار خودروی کشور رقم خواهد زد. در سال جاری اتفاق بسیار مهمی به نام انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پیش است که نتیجه آن می‌تواند اثر عمیقی بر بازار ارز در ایران بگذارد.

p16 copy