تاریخ انتشار : یکشنبه 26 فروردین 1403 - 15:29
کد خبر : 163699

اخطار مهم به مالکان ساختمان‌های بلند

اخطار مهم به مالکان ساختمان‌های بلند

معاون پیشگیری و کاهش خطر، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد: در صورتی که مالکان هر یک از ساختمان‌های بلندمرتبه نسبت به فرآیند ۱۰ گانه مقاوم‌سازی اقدام نکنند، برای آنها پرونده قضایی تشکیل خواهد شد. به گزارش اقتصاددان به نقل از ایسنا؛ اسماعیل سلیمی در سلسله نشست‌های نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی و

معاون پیشگیری و کاهش خطر، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد: در صورتی که مالکان هر یک از ساختمان‌های بلندمرتبه نسبت به فرآیند ۱۰ گانه مقاوم‌سازی اقدام نکنند، برای آنها پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایسنا؛ اسماعیل سلیمی در سلسله نشست‌های نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با عنوان «فرصت‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان در کاهش آسیب‌پذیری لرزه‌ای کلانشهرهای کشور» که به صورت آنلاین از سوی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله برگزار شد، گفت: در گام اول مقاوم‌سازی ساختمان‌های بلند مرتبه و مهم به سراغ قانون رفتیم و در قانون بر تاب آور بودن این ساختمان‌ها در زمان وقوع بحران‌های طبیعی تاکید شده است و بر این اساس ما بر اساس اطلاعات موجود در فاوای شهرداری چک لیستی از این ساختمان‌ها تهیه کردیم.

وی ادامه داد: در این راستا ما پس از غربالگری ۱۶ هزار ساختمان بلند مرتبه را در شهر تهران شناسایی کردیم و بر اساس اطلاعات موجود، آنها به سازه‌های با دسته‌بندی‌هایی تقسیم‌بندی شدند.

سلیمی، روش ارزیابی اولیه این ساختمان‌ها را ارزیابی کیفی عنوان کرد و یادآور شد: از آنجایی که سازه‌های ناایمن به قوه قضائیه معرفی می‌شوند، مقرر شد چک لیست‌های تهیه شده از ساختمان‌های بلند مرتبه در ستاد مدیریت بحران مصوب شود و برای این ۲۲ تیم با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان ۹ دستگاه اجرایی تشکیل شد تا ساختمان‌های بلندمرتبه را در مناطق ۲۲ گانه تهران مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: بررسی ما نشان داد که ساختمان‌هایی که بعد از سال ۹۴ ساخته شده‌اند و ملزم به رعایت قوانین شدند، جزء سازه‌های دسته A قرار گرفتند و نیاز است تا شناسنامه فنی این سازه‌ها بررسی شود.

وی یکی از مزایای اجرای این طرح را اخذ شناسنامه فنی برای سازه‌ها عنوان کرد و یادآور شد: نمونه آن وزارت بهداشت است که مکلف شده است برای کلیه بیمارستان‌های خود شناسنامه فنی تهیه کند، اما از سوی دیگر این طرح اشکالی داشت و این بود که در ابتدا اقدام به ارزیابی حریق شد و سازه‌هایی که ارزش مقاوم‌سازی نداشتند، با صرف هزینه‌های ۵ تا ۶ میلیاردی سیستم‌های اطفاء حریق را نصب کردند که موجب اعتراض مالکان آنها شد؛ از این رو در شهرداری تهران سامانه برخطی راه اندازی شد که در آن ثبت یکپارچه حریق و سازه‌ای ساختمان امکان‌پذیر شده است.

سلیمی، به بیان رده‌بندی سازه‌ها در این طرح اشاره کرد و گفت: ساختمان‌های رده B سازه‌هایی هستند که قبل از سال ۹۴ ساخته شده‌اند و ناایمنی‌هایی در آنها مشهود و یا بر اساس نقشه‌های مصوب ساخته نشده‌اند و یا دارای رای ماده ۱۰۰ هستند و ما اقدام به بررسی محتوایی مدارک آنها می‌کنیم.

وی ادامه داد: ساختمان‌های گروه C سازه‌هایی هستند که به لحاظ ثقلی مشکلی ندارند، ولی در زمان وقوع زلزله ویران می‌شوند و مالکان این دسته از سازه‌ها موظف هستند با همکاری با مهندسان مشاور نسبت به مقاوم‌سازی سازه‌ها اقدام کنند.

سلیمی تاکید کرد: در صورتی که مالکان هر یک از ساختمان‌های بلند مرتبه نسبت به فرآیند ۱۰ گانه مقاوم‌سازی اقدام نکنند، برای آنها پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، کمبود مهندسان مشاور ذی‌صلاح را یکی از چالش‌های مهم این طرح نام برد و یادآور شد: از سوی دیگر برای انجام مقاوم‌سازی نیاز به اقدامات جنبی است که انجام این فرآیند بسیار زمان‌بر است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....