Untitled-1

آمار مبتلایان کرونا در ۲روز اخیر نسبت به گذشته کاهشی شده است. این موضوع در آمار بستری‌های روزانه نیز مشاهده می‌شود. اگر این روند کاهشی در روزهای آینده حفظ شود، می‌توان امیدوار بود که ایران از پیک اُمیکرون نیز در حال گذر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که روز گذشته میزان مبتلایان روزانه رقمی معادل ۲۵‌هزار و ۸۱۲ بیمار گزارش شده است. این رقم نسبت به آمارهای یکشنبه هفته گذشته ۳۵‌درصد کاهش یافته است. در روز شنبه نیز میزان مبتلایان روزانه به میزان ۱۸‌هزار و ۵۹۸ نفر گزارش شده بود. این آمار نیز نسبت به آمار هفته قبل ۴۸‌درصد کاهش یافته است.

همچنین روز گذشته میزان بستری‌های روزانه به رقم ۲‌هزار و ۵۴۳ نفر رسید. این آمار نیز نسبت به هفته مشابه سال قبل به میزان ۶‌درصد کاهش یافته است. روز شنبه نیز میزان بستری‌های روزانه ۲‌هزار و ۷۸ نفر گزارش شده بود که نسبت به هفته قبل کاهش ۶‌درصدی را ثبت کرده است. بنابراین اگر بتوان به آمار ۲روز اخیر استناد کرد، هم روند مبتلایان و هم روند بستری‌های روزانه کاهشی بوده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در کشورهای دیگر زمان رسیدن به پیک اُمیکرون حدود یک ماه است که نسبت به سویه‌های قبلی این رقم تقریبا نصف شده است. از سوی دیگر زمان کاهش از پیک نیز الگوی مشابهی را طی می‌کند و آمار با سرعت بیشتری کاهش پیدا می‌کند. بنابراین با احتساب این آمار نیز به نظر می‌رسد که در حال حاضر در حال گذر از پیک اُمیکرون در روزهای اخیر هستیم.

زمان پیک اُمیکرون در کشورها

نکته قابل‌توجه این است که در بسیاری از کشورها نقطه رسیدن به پیک کرونا بسیار سریع بوده و کاهش از پیک نیز سریع اتفاق افتاده است. به عنوان مثال، در آمریکا از نیمه دسامبر سال ۲۰۲۱ اوج‌گیری اُمیکرون شروع شد و این رقم تا نیمه ژانویه ادامه یافت. پس از آن آمار شروع به کاهش کرد و این روند کاهشی تا نیمه فوریه ادامه داشته است. این رویه برای گونه دلتا در آمریکا بیشتر بود، به عنوان مثال طول زمانی گونه دلتا در آمریکا حدود ۴ ماه طول کشید، اگرچه بر اساس آمارها میزان مبتلایان روزانه در زمان پیک دلتا کمتر از اُمیکرون بوده است. اما زمان رسیدن به پیک و گذر از پیک تقریبا ۲ برابر بوده است. این رویه در کشورهای دیگر که از تست‌های گسترده استفاده می‌کنند قابل رصد است. به عنوان مثال شیوع اُمیکرون در هفته‌های ابتدایی دسامبر سال قبل شروع و در هفته نخست ژانویه این رقم به پیک رسید و پس از آن طی یک مسیر کاهشی به سطوح پایین‌تری در روزهای اخیر رسیده است. این رویه در کشورهایی نظیر هند، فرانسه و کانادا نیز مشاهده می‌شود.

آمار اُمیکرون در ایران

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  در کشور ما شیوع اُمیکرون نسبت به سایر کشورها با یک وقفه زمانی صورت گرفت. اولین آمار اُمیکرون در ۲۸ آذر ماه سال‌جاری شناسایی شد، روند شیوع در دی ماه نیز بیشتر شد، اما تا پایان دی ماه سال‌جاری میزان مبتلایان روزانه در سطح ۴‌هزار و ۶۰۰ نفر قرار داشت. از ابتدای بهمن ماه شیب ابتلای بیماران افزایش قابل‌توجهی داشت به نحوی که تا ۱۳ بهمن ماه میزان ابتلای روزانه تا سطح ۳۸‌هزار نفر نیز رشد کرد. بیشترین رقم مبتلایان روزانه در روزهای اخیر مربوط به آمار ۱۸ بهمن است که میزان کل مبتلایان حدود ۴۰‌هزار نفر گزارش شد. اما نکته قابل‌توجه این است که در روزهای اخیر این روند کمی نزولی شده است. البته نمی‌توان به طور قطعی گفت که این موضوع آغاز یک روند کاهشی طولانی‌مدت است. اما شواهد ۲روز اخیر حاکی از آن است که میزان ابتلا کاهش یافته است. در روز شنبه بر اساس آمارهای وزارت بهداشت و درمان، میزان ابتلایان ۱۸‌هزار و ۵۹۸ بیمار گزارش شده است. این رقم در روز یکشنبه به میزان ۲۵‌هزار و ۸۱۲ بیمار رسیده است. این دو آمار نسبت به میزان بیماری در هفته‌های قبل رقم کمتری را نشان می‌دهد. شاید یک ادعا این باشد که میزان آزمایش‌های روزانه در این دو روز کمتر بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در این دو روز میزان تست‌های روزانه در سطح ۸۰‌هزار نفر بوده است، البته این آمار نسبت به روزهای قبل حدود ۱۰ تا ۱۵‌هزار آزمایش کمتر بوده، اما به شکل قابل‌توجهی کم نشده است. ضمن اینکه کاهش میزان آزمایش نیز نشان‌دهنده این موضوع است که تقاضا برای آزمایش کمتر شده و این موضوع نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های کاهش شدت بیماری اُمیکرون در کشور باشد.

کاهش میزان بستری‌های روزانه

شاید برخی این موضوع را عنوان کنند که آزمایش‌ها و مبتلایان روزانه سنجش خوبی برای عبور از پیک اُمیکرون نیست. به دلیل اینکه امکان دارد در روزهایی، آزمایش‌های منفی کاذب بیشتری وجود داشته باشد. به همین دلیل، یکی از معیارهایی که می‌تواند به کمک آید، میزان بستری‌های روزانه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان بستری‌های روزانه در روز شنبه ۲۰۷۸ نفر گزارش شد که این رقم نسبت به شنبه هفته قبل به میزان ۶‌درصد کمتر بود. میزان بستری‌های روزانه در روز یکشنبه نیز به رقم ۲۵۴۳ نفر رسید که این آمار نیز نسبت به هفته قبل ۶ ‌درصد کمتر بود. بیشترین میزان بستری‌های روزانه در چهارشنبه هفته قبل گزارش شده که میزان بستری‌های روزانه به رقم ۲۹۰۲ نفر گزارش شده است. پس از این روز به طور نسبی میزان بستری‌های روزانه در حال کاهش بوده است. اگر این روند کاهشی در روزهای آینده نیز تداوم یابد می‌توان به طور قطع عنوان کرد که ایران در مسیر کاهشی بیماری اُمیکرون قرار دارد و از پیک عبور کرده است. البته عبور از قله اُمیکرون به معنی عبور از بیماری نیست، بلکه به نظر می‌رسد که عبور کامل از دوره اُمیکرون حدود یک ماه دیگر وجود دارد و در این یک ماه نیز احتمالا افراد زیادی به بیماری مبتلا خواهند شد.