تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 تیر 1402 - 1:44

« ۲۰ سال فقط دروغ، و این بار دروغ و فریب و انکار»

به گزارش اقتصاد دان واکنش سید علی
عباس محمدث فعال رسانه و فرهنگی استان به اظهارات نماینده
مجلس کهگیلویه در جلسه شورای اداری شهرستان لنده

هیتلر، استالین و چرچیل، سه تن از رهبران جنگ جهانی دوم، جمله‌های معروف و قصارگونه ای را بیان کرده اند که تا به امروز در بیشتر کتاب‌ها و نوشته‌های سیاسی مطرح و در محافل گوناگون، خریداران زیادی دارند. چرچیل دموکرات بود و با دو تن قبلی هیچ سنخیت فکری نداشت، مگر این که در یک جنگ ویران‌گر هم‌زمان شده بودند. چرچیل می‌گفت: «اگر کشوری دچار جنگ و فقر است به این معنا است که یا حاکمانش احمق‌اند و یا احمق‌ها حاکم اند».

استالین هم که معتقد بود حتی یک نفر مخالف هم زیاد است. اما هیتلر مشهور بود به سیاستمدار دروغگو. باور داشت که هرچه دروغ بزرگتر باشد، مردم زودتر باور می کنند. به همین خاطر دروغ های بسیاری را به مردم جهان تحمیل کرد. بنابراین دروغگویی برخی از سیاستمداران حرف تازه ای نیست. اما باید بدانیم که چرا این همه دروغ جزء ماهیتِ وجودی برخی از سیاستمداران است؟

در دنیای کنونی با وجود پوشش رسانه ای، دانش رسانه ای و حمایت های رسانه ای که از فکر، فرهنگ و زندگی مردم می شود، دروغگویی اسباب موفقیت شبه هیلتریها نیست. وقتی در کسری از ثانیه، اخبار و اطلاعات در اقصا نقاط دنیا مخابره می شوند و همزمان تحلیل ها و تفسیرهای متعددی نیز به مردم عرضه و پرده از چهرۀ شوم سیاستمدارنِ دروغگو برداشته می شود، دیگر، مشی هیتلری کارایی ندارد. حالا اینکه برخی بخواهند خود را سیاسی بدانند و فکر کنند که مثل گذشته می توانند با انشاءالله و ماشاءالله و بینی و بین الله، دست و پای خود را در آسمان بچرخانند و پشت تریبون ها، کف از دهان بیرون بدهند و سیاه را سفید و کلاغ را جای قناری به فهم مردم تحمیل کنند، وجاهتی نداشته و بدون شک آخرین بازمانده های سیاستمداران دورغگو در فهم مردم بویژه جوانان و نخبگان خواهند ماند.

در نشست مورخ هیجدهم تیرماه سال جاری شورای اداری شهرستان لنده مسائلی مطرح شد که بررسی هر کدام از آنها، می تواند گویای واقعیتی از سیاست هیلتری درنشستِ اداری شهرستان لنده باشد. اولاً انتظارِ مدیریت اجرایی و تسلط بر برنامه های زیرساختی از کسی که کمترین تجربۀ مدیریتی و پژوهشی را در حوزه های تخصصیِ مرتبط نداشته و به عنوان جوانی بیکار یا بدون یک روز مدیریت، مستقیماً به مسند فرماندار می رسد،که امورات را ساماندهی و نظارت کند، خطا و دور باطلی مثل ۲۰ سال سردمداری نمایندۀ فعلی است.

چراکه در شهری که نه دهها، بلکه هزاران نخبۀ ترازِ اولِ ملی را دارد، مردمی ایثارگر، متعهد و آگاه به مسائل کلان سیاسی و توسعۀ همه جانبه دارد و در بن بست های شدید جغرافیای سخت و اکوسیستم منحصر به فرد بوده، صد البته شایسته مدیری در قامتِ همه استعدادها و توانمندیهایش است.

دوماً، این مردم برای به قدرت رسیدن نماینده فعلی، کم تاوان نداده اند. مردمی که گاه از رفتارهای پولیسمی، گاهی به امید تحقق دروغ های بزرگ و زمانی در پارادوکس خطابه های تند و شومن بازیهای پشت تریبون، غافل شده و نخبگانش، راه نجات را در فرار از منطقه دیدند و لنده را با محدودیت هایش رها کردند،

از شرح این جلسه حقیقتِ بی توجهی و ناتوانی را دیدند. این مردم در سایۀ گشایش های عمرانی و خدماتِ غیرقابل باورِ مردی از جنس مردم و نمادی از شکوفایی و استقلال و آبادانی شهر لنده، سردار مهندس هاشمی پور، متوجه شدند که کوه «پات»، «سد مارون»، گردنه های«مال ملا» و استقامت «کوه سیاه» نمی تواند بر فهم مردم سایه افکند و نمی خواهند شهر اولی ها را در ستون های دوم به بعد توسعه ببینند.

در ابتدای این نشست، نماینده کهیگلویه بزرگ عنوان می کند که«پروژه های زیادی در دولت گذشته زمین زده شد که در این دولت به بهره برداری یا در حال بهره برداری هستند». وقتی گزارش کامل جلسه را در سایتِ عصر زاگرس مطالعه کنیم، می بینیم که پس از این جمله و بعد از قریب ۳ سال و نیم نمایندگی، خدماتش را اینگونه بیان می کند که؛

۱-{وعده های رئیس بنیاد مستضعفان به لنده را مورد تأکید قرار دادم}. ۲- {از خدمات دولت عقب بوده و از انتقادات وحشت داریم}. که این طبیعی است. چون دوران دروغ های بزرگ تموم شده است.۳- {موضوع خدمات بنیاد علوی، مساجد بود}. که ربطی به دولت و نماینده ندارد. ۴- {به سرانه برق لنده اشاره نمودند} و جناب نماینده، بیش از رنج مردم برای دولت نالیدند.

۵- {عرض جاده یاسوج دهدشت را تمجید کردند}. نمی دانم چه ربطی به نشست شهرستان لنده داشت. ۶- {معتقد بودن که موانعی سد راه توسعه شهرستانها است و همگرایی مردم را خواستار شدند}، در حالیکه مهمترین مانع توسعه استان ما، واگذاری مسند نمایندگی مردم به کسی یا کسانی است که ذره ای دانش تخصصی و فنی و عمرانی ندارند، متعهد و صادق با مردم نیستند،

به توسعه متوازن اعتقاد ندارن، با «تفرقه بیانداز و حکومت کن» رأی می گیرند و از افراد نالایق، بی تجربه و ناآگاه به توسعه استفاده می کنند. ۷- {به جاده تراب به دهدشت و لنده اشاره نمودند}. در حالیکه این پروژه در زمان نمایندگی سردار مهندس هاشمی پور که نگاهی کلان نگر و دورنمایی برای نسل های آینده دارند، این محور را امتداد محور ملی تشان به جاده دهدشت- پاتاوه قرار دادند که ردیف و بودجه آن ملی باشد. حالا که آقای نماینده قدرت تحلیل و شناختی از توسعه ندارند، محور لنده به تراب را جدا کردند که خود خیانتی است به نسل هایی که به دلیل نداشتن زیرساختهای مناسب، همچنان در محرومیت ها و محدودیت های بسیار مانده اند. ۸- {گفتند که هیچگاه قبل از موعد، فعالیت انتخاباتی نداشته اند}. به نظرم اگر بقال سرکوچه هم سه تا فرماندار و ۶ بخشدار و جمعی کثیری از خانواده و منسوبینش مسئولان اجرایی هر شهری یا استانی در این دنیا باشند، اصلاً متینگ انتخاباتی هم نیاز ندارد. ۹- {وظیفه شرعی و مشارکت مردم} را به نیکی گفتند. ۱۰-{احساسا نوکری مردم}.نوکری ایشان برای مردم را هم سالها است می بینم. کشته شدن جوانان در زمان کارناوال های تبلیغاتی، آتش زدن فرمانداری دهدشت و تخریب اموال عمومی و بیت المال پس از پیروزیشان در انتخابات گذشته، پرتاب دمپایی و گوجه به سمت نماینده و قطع سخنرانی ایشان در زمان حضور آقای احمدی نژاد در استادیوم دهدشت و دوسال قبل هم بی مدیریتی و بی توجهی فرماندار کهگیلویه که تحفۀ خانوادگی آقای نماینده به مردم کهیگلویه است،

در قتل ۴ نفر، تنها بخشی از نوکری حاج آقا برای مردم بود. ۱۱- {چالش در تهیه قیر داریم}. ۱۲- {تلاش برای بیمارستانهای دهدشت و لنده و چرام} که فقط تماس با وزیر بود. ۱۳- {در مورد جاده تشان به لنده}، بحثی داشتند که حکایت از اوج استیصال و واماندگی ایشان در فهم قانون، چگونگی خدمات رسانی و فعالیت های زیرساختی و کلان نگر است.
صحبت های مهندس عدل هاشمی پور نماینده اسبق کهگیلویه در خصوص اظهارات نماینده مجلس کهگیلویه در جلسه شورای اداری شهرستان لنده

ادامه‌ صحبت های مهندس عدل هاشمی پور

IMG ۲۰۲۳۰۷۱۱ ۲۳۲۸۴۲ اقتصاددان media در مستند پیوست، معاون وقت وزیر راه، در تاریخ ۲۰/۱۰/۱۳۹۵ مجوز اتصال جاده تشان- لنده را به محور ملی دهدشت- پاتاوه اعلام کردند. هرچند سردار مهندس هاشمی پور، مبدع و طراح این محور توضیحات مبسوطی را ارائه دادند و همچنین مستندات اخذ مجوزهای کشوری، تأمین اعتبار، تعین پیمانکار و اقدام اولیه در این محور را تشریح نمودند، لیکن آنچه مسلم است، توسعه محوری و نگاه بلند مدت در تفکر آقای نماینده هیچ جایگاهی ندارد. چراکه اگر آقای نماینده مثل همیشه نمی خواهند که لنده در بن بست قرار داشته باشد،

عقل حکم می کرد که پیرو نامه شماره ۹۷۰۰۲۱۰۲ مورخ۱۹/۱/۱۳۹۷ سردار مهندس هاشمی پور نماینده وقت کهگیلویه بزرگ به فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء، جاده ای که مجوز دارد، وزارتخانه ملی بودنش را تأیید کرده و بخشی از کار نیز انجام گرفته است را ادامه می دادIMG ۲۰۲۳۰۷۱۱ ۲۳۳۲۰۸ 1 اقتصاددان media

. ضمن اینکه ردیف و بودجه این جاده در اعتبارات مربوط به محور ملی و ترانزیتی دهدشت به پاتاوه قرار گرفته و نیازی به مجوز ماده ۲۳ ندارد. بهانه نداشتن مجوز ماده ۲۳، یعنی نااگاهی، یعنی دهن کجی به مردم، یعنی واقعیت ها را ندیدن، یعنی حقیقت را کتمان کردن و متدسفانه یعنی دروغ بزرگ

در ادامه هم پیرامون ضرورت حضور مردم در انتخابات، سخنان مقام معظم رهبری در مورد حضور حداکثری و امنیت انتخابات صحبت کردند. که البته من هم به عنوان یک شهروند لازم می دانم از دستگاههای نظارتی و امنیتی خواهش کنم که وضعیت خطرناک و چالش آفرین مدیریت خانوادگی در حوزه سیاسی دستگاه اجرایی استان را که عامل مهمی در بحران سیاسی و اجتماعی است، به استاندار محترم گوشزد بکنند. انشاءالله مردم استان ما نه تنها حضورشان کم رنگ نمی شود، بلکه به واسطه اعتماد و اعتقادی که به امام، رهبری و شهدای خود دارند، هم حضورشان حداکثری است و هم امنیت انتخابات را باور دارند.

سپس از رایزنی پیرامون صندوق بازنشستگی گفتند و انتظارشون از کلنگ زنی پتروشیمی چرام و پیگیری احداث کارخانه گچ در لنده و مجدداً تماس با وزیر برای تأمین اعتبار بیمارستان های لنده و چرام و نهایتاً با همین انتظار و انشاءالله و به امیدخدا توسط فرماندار، به پایان رسید.
حالا، مردم فهیم، سیاستمدار، ولایی، مؤمن، با درایت و آگاه لنده و دیگر شهرستان های کهگیلویه بزرگ؛

به قول آقای نماینده، بینی و بین الله، در این گزارش تحلیلی و متن مشروحِ صحبت های ایشان در سایت وزین عصرزاگرس، چیزی به نام افتتاح خواندید؟ آغاز و پایانی بر یک خدمت کوچک، مشاهده کردید؟ متوجه اقدامی منجر به نتیجه شدید؟ حرفی از برنامه ای برای توسعه متوازن، متعادل و همه جانبه شنیدید؟

همتی در جهت فقرزدایی نشان داد؟ از گرانی، تورم، آسیب های اجتماعی، مشکلات فرهنگیان، بحران هایی مثل عدم ازدواج جوانان، خواسته های زنان و دختران، ضرورت استفاده از نخبگان، بیکاری، اشتغال، تولید، نظارت بر بازار، تسهیل وام های اشتغالزایی و …، حرفی برای گفتن داشتند؟

این حکایتِ شومِ جهل مردم نیست، بلکه بی اعتنایی نخبگان، دانشگاهیان و بزرگانی است که سالها است خود را به اندک ها قانع کرده اند و نخواستند که به توصیه وینستون چرچیل توجه کنند تا نتیجه این همۀ فقر در منطقه ما را متوجه بشوند.

نگاهی به مستندات و استماع کلیپ پیوست متن، مبیین دروغ های بزرگ در این نشست اداری بود که به قول ادولف هیلتر، مردم ما خیلی زود باور می کنند. ای کاش یک بار برای همیشه در دادگاه وجدان خودت محاکمه بشوی و احترامی که مردم فهیم و قدرشناس ما برای قومیت، تبار و منطقه خود دارند را دستمایۀ منیت خواهی و قدرت طلبی نکنی و به سخن رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله در مذمت فردی که مسئولیتی را بدون داشتن شایستگی لازم می‌پذیرد، تمکین کنی که فرمود «مَنْ تَوَلّی عَمَلا وَ هُوَ یعْلَمُ أنَّهُ لَیسَ لَهُ بِأهْلٍ، فَلْیتُبَّوَءُ مَقْعَدُهُ مِنَ النّارِ» یعنی هر که ریاست و مسئولیتی را بپذیرد و بداند که اهلیت آن را ندارد، در قبر و قیامت جایگاه او پر از آتش خواهد شد.
«والعاقبه للمتقین»

خبرنگار اقتصاد دان: حجت همتی فر

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....