کمک چین به ساخت خط آهن کنیا؛ شکوفایی در شرق آفریقا رقم میخورد
از ماه مه سال ۲۰۱۷، بیش از هفت میلیون سفر برای خط آهن «مومباسا-نایروبی» به ثبت رسیده و ۱۹٫۸ میلیون تن مربع کالا در این مسیر ۴۸۰ کیلومتری جابجا شده است. بر اساس شرکت «خط آهن استار آفریقا» این خط آهن که با بودجه و ساخت آن با کمک چین بوده، به گزینه نخست سفر
از ماه مه سال ۲۰۱۷، بیش از هفت میلیون سفر برای خط آهن «مومباسا-نایروبی» به ثبت رسیده و ۱۹٫۸ میلیون تن مربع کالا در این مسیر ۴۸۰ کیلومتری جابجا شده است.
بر اساس شرکت «خط آهن استار آفریقا» این خط آهن که با بودجه و ساخت آن با کمک چین بوده، به گزینه نخست سفر کنیاییها و خارجیهایی تبدیل شده که از شهر ساحلی مومباسا و نایروبی پایتخت قصد جابجایی دارند.
سال گذشته خط آهن «مومباسا-نایروبی» رکورد جابجایی دو میلیون مسافر را به جا گذاشت که بسیار بیشتر از ۷۰۰ هزار نفری است که در سال ۲۰۱۷ از این خط آهن استفاده کردند. این تعداد مدام در حال افزایش است چرا که هر روز کنیاییهای بیشتری مشتاق استفاده از آن میشوند.
«سان یان» یکی از اعضای ارشد تیم ناوگانی در شرکت خط آهن «مومباسا-نایروبی» میگوید پاندمی کرونا و محدودیتهای ناشی از آن شمار مسافران در سال ۲۰۲۰ را کاهش داد. با این همه، وقتی محدودیتها برداشته شد، تعداد مسافران افزایش یافت.
وی افزود: خدمات ما طی پنج سال گذشته بهبود یافته چرا که ما استانداردهای فنی و قوانین بسیار سختگیرانه داریم خصوصا وقتی نوبت به اجرای سیاست خدمات به مشتریان ما میرسد. ما همچنین دانش و مهارت خود را از چین با استعداد محلی کنیا و فرهنگ اینجا ترکیب میکنیم تا به مسافران بهترین تجربه سفر با قطار را هدیه کنیم.
بر اساس اعلام «دفتر آمار ملی کنیا»، شرکت خط آهن «مومباسا-نایروبی» از محل جابجایی مسافر و بار در سال گذشته، ۱۲۸ میلیون دلار درآمد کسب کرده است. دادههای ماه مه نشان میدهد سال ۲۰۲۱، شرکت مذکور ۲۴ درصد افزایش درآمد ناشی از جابجایی بار داشته است.
«گرانت واناگاوی» یک کارگر جوان کنیایی گفت او به دلیل پیوستن به این خط آهن، در زندگی رشد کرده است. او که فارغ التحصیل مهندسی عمران است توانسته با استخدام در شرکت خط آهن استار آفریقا سربلند زندگی کند.
واناگاوی به مانند هزاران کنیایی دیگر که در شرکت خط آهن مذکور صاحب شغل شدند، کار خود را در سال ۲۰۱۷ به عنوان کارگر پل آغاز کرد. او با گذشت پنج سال کار در این شرکت حالا ترفیع شغلی گرفته و حالا بازرس شده است.
این جوان کنیایی افزود: من از زمانی که برای شرکت خط آهن شروع به کار کردم رشد خیلی خوبی داشتم. مهندسی عمران خواندم و کار خط آهن فقط بخش کوچکی از درسهای دانشگاهی ما بود. کار با متخصصان چینی باعث شد تا مهارتهای لازم برای انجام کار و پیشرفت شغلی به دست آورم.
سان، استاندارد بالای آموزش در شرکت خط آهن را تمجید کرد و گفت بیشتر اتباع خارجی فقط یک نقش نظارتی دارند. به گفته او از زمان آغاز کار خط آهن، صدها کنیایی از مهارتهای حمل و نقلی بهره برده و جایگاه شغلی خود را ارتقاء دادهاند.
شرکت خط آهن مذکور با پنج سال تجربه حالا به یک شرکت مسئول در قبال محیط زیست نیز تبدیل شده است.
مسیر مومباسا-نایروبی از پارکهای حفاظت شده مانند «پارک ملی نایروبی» و «پارک ملی تسوو» عبور میکند. به منظور کاهش تاثیر این خط آهن بر محیط زیست آنجا، تدابیر لازم طی طراحی و ساخت آن صورت گرفته است. به عنوان مثال ناحیهای در مسیر خط آهن وجود دارد که گیاه «شاه پسند» در آن به وفور رشد میکند و خط آهن آن را دور زده است تا این گیاهان زیبا آسیب نبینند.
«سمی گاچوهی» جانشین مدیر کل شرکت خط آهن میگوید در طی مسیر ۱۴ گذرگاه حیاط وحش و ۷۹ پل با توجه به نیازهای حیوانات وحشی، طراحی و لحاظ شده است.
وی افزود: گذرگاههایی برای عبور حیوانات بزرگ مانند فیل و زرافه در زیر مسیر خط آهن ساخته شده و به این ترتیب این حیوانات حیات وحش به راحتی عبور میکند. همچنین حصارهایی در اطراف خط آهن تعبیه شده تا حیوانات نتوانند روی ریل بیایند و به این صورت خطر تصادف آنها با قطارها کاهش یافته است.
ز
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰