تاریخ انتشار : شنبه 6 دی 1399 - 14:23
کد خبر : 29473

فضای ناامن برای قاچاقچیان پوشاک

فضای ناامن برای قاچاقچیان پوشاک

 سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از هفته آتی تشدید برخورد با اولویت برندهای محرز انجام خواهد شد و تمامی برند شاپ هایی که توسط کمیته اطلاعات، ضابطین در وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه شناسایی شده اند مورد ضربه قرار خواهند گرفت. یکی از اصنافی که بیشترین لطمه را از شیوع بیماری کرونا

 سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از هفته آتی تشدید برخورد با اولویت برندهای محرز انجام خواهد شد و تمامی برند شاپ هایی که توسط کمیته اطلاعات، ضابطین در وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه شناسایی شده اند مورد ضربه قرار خواهند گرفت. یکی از اصنافی که بیشترین لطمه را از شیوع بیماری کرونا در کشور دید، صنف پوشاک بود به طوری که با ایجاد محدودیت های کرونایی، نبود مشتری و خریدار در بازار از سویی و نداشتن صادرات به دلیل کرونا و تحریم ها و وفور ورود کالای قاچاق از مبادی رسمی و غیررسمی از سوی دیگر صنف پوشاک در کما فرو رفته است.

در اقتصاددان به نقل از اسکناس ، در همین خصوص علیرضا حائری، عضو هیات‌مدیره انجمن متخصصان صنایع نساجی ایران اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود شب عید امسال برای پوشاکی‌ها رونق چندانی وجود نداشته باشد.
وی بیان کرد: از سال گذشته تاکنون بسیاری از اصناف و تولیدکنندگان به ‌خصوص در حوزه پوشاک، متاثر از پاندمی کرونا و تداوم تحریم‌ها لطمه‌های زیادی متحمل شدند. اکنون این واحدها با احتیاط در حال حرکت و فعالیت هستند، زیرا اگر قرار باشد تعطیلی مراکز تجاری یا محدود شدن فعالیت‌های آنها ادامه داشته باشد، سفارش‌ها کمتر خواهد شد و کارخانجات با ظرفیت پایین‌تری کار خواهند کرد.
عضو هیات‌مدیره انجمن متخصصان صنایع نساجی ایران گفت: از آنجایی که پیش از شروع پاندمی کرونا کشورمان درگیر تحریم‌ها بوده و اقتصادمان کوچک‌تر شده بود، در مجموع فعالان اقتصادی کشور با آسیب‌های کمتری در مقایسه با دیگر کشورها مواجه شدند و به نوعی مردم و کسبه آماده مواجهه با این شرایط اضطراری بودند.
علیرضا حائری افزود: انتظار می‌رود سازمان امور مالیاتی به صاحبان کسب‌وکارها، اصناف و فعالان تولیدی و اقتصادی مهلت بدهد. این فرصت باید برای فعالان حوزه نساجی و پوشاک که کالاهایشان نظیر پوشاک، پارچه، کالای خواب و غیره، مستقیم به دست مردم می‌رسد و زیان‌های زیادی متحمل شدند، بیشتر باشد. این شرایط و تعطیلی‌ها به احتمال زیاد در ماه‌های آینده تا شب عید نیز ادامه خواهد داشت.
نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک نیز در خصوص برخورد با کالاهای قاچاق گفت: ما بدنبال استمرار طرح مبارزه با قاچاق پوشاک هستیم، چون در حال حاضر شاهد این هستیم که در بازار‌های ما قاچاقچیان پوشاک در حال بازگشت هستند. بهرام حوالی افزود: طرحی از سال ۹۷ با محوریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شروع شد و تا آبان ۹۸ هم ادامه پیدا کرد و اثرات بسیار خوبی در تولید کشور داشت و موجب شد تا سکو‌های فروش خیلی خوبی را بدست بیاوریم و در اختیار تولید کنندگان داخلی بگذاریم.
وی افزود: متاسفانه از آبان ۹۸ شاهد اجرای این طرح نبودیم و استمرار خودش را از دست داد.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم گفت: در سال گذشته شاهد تبلیغ برندهای ایرانی کت و شلوار بودیم که قطعاً این چرخه تولید و فروش برقرار بوده است.
محمدرضا دهقانی نیا، گفت: ما طرح مبارزه با قاچاق پوشاک را توسط ستاد به استانهای دیگر هم توسعه دادیم.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه ما بعنوان ستاد، مطالباتی از بازرسین صمت استان ها و وزارت صمت داریم هم گفت: ما نباید بصورت نقطه ای عمل کنیم بلکه این یک فرآیند است و در آن باید استمرار بالا بودن ریسک آن در سطح عرضه همچنان و همیشه حفظ شود.
وی درباره میزان قاچاق پوشاک در سال ۹۷ هم افزود: در سال ۹۶ میزان قاچاق پوشاک ۲/۶ دهم میلیارد دلار بوده که با اقدامات صورت گرفته در سال ۹۸ به ۱/۸ دهم میلیارد دلار رسیده است.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره توقف طرح مبارزه با قاچاق پوشاک گفت: واقعیت این است که دربازه زمانی آذر ۹۸ تا آذر ۹۹ بسیاری از کسب و کارهای بواسطه شیوع کرونا تعطیل شده اند.
دهقانی نیا گفت: ما از وزارت صمت انتظار داریم که پیش نویس اولیه تبصره ۴ ماده ۱۸ در خصوص پوشاک را تدوین کنیم. که براساس آن اگر خرید، فروش حمل و نقل و غیره در این زمینه ضابطه مند نباشد عملاً مبارزه با قاچاق پوشاک و رصد آن ممکن نخواهد بود و همچنین ابلاغ مجدد را هم به صاحبان برند و به تولیدی ها برای ثبت اطلاعات را داشته باشد.
نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک هم درباره نگرانی از قاچاق پوشاک گفت: این اتفاق افتاده است و در حال حاضر حدود ۵۰ درصد ازبرندهای خارجی بازگشته اند. شهریاری ادامه داد: در دوران کرونا، رفتار عرضه قاچاق تغییر کرده است به شکلی که در فضای مجازی شاهد آن هستیم.
وی تصریح کرد: متاسفانه در اتحادیه پوشاک درکل کشور مجوز به واحدهای تولیدی و توزیعی داده می شود و واحدهای توزیعی واحدهایی هستندکه کالای قاچاق هم در آنجا فروخته می شود و افرادی که اقدام به فروش کالای قاچاق می کنند دارای مجوز و پروانه کسب هستند که این مجوز را اتحادیه ای صادر می کند که قرار است پشتیبان تولید شود.
نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک تصریح کرد: کرونا در برندهای داخلی و در فضای مجازی موجب توسعه شد و این اتفاق در دنیا افتاد ولی متاسفانه موضوع قاچاق پوشاک هم از این فرصت استفاده کرد و درحال حاضر شاهد برندهای خارجی هستیم که در فضای مجازی بیداد می کنند که این خیلی خطرناک است.
وی گفت: بسیاری از سایت های فروش از اتحادیه کسب و کارهای مجازی مجوز دارند و نظارتی بر فعالیت آنها نیست.
شهریاری گفت: صنعت پوشاک دریک سال گذشته بدلیل کرونا صدمات جدی خورده است و در حال حاضر با انبارهای پر از پوشاک مواجه هستیم که در دو فصل اخیر موفق به فروش آنها نشدیم و وزارت صمت باید یک کمک اساسی در این زمینه داشته باشد و برنامه ای برای شب عید در جهت جبران این مشکلات داشته باشیم.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: یکی از مطالبات ما از تولید کنندگان داخلی، گرفتن شناسه کالا است.
وی ادامه داد: در ماده ۵ قانون مبارزه با قاچاق و در فصل پیشگیری اشاره شده که اگر ورود اطلاعات صورت نپذیرفت اقدام قانونی انجام شود و چرا الزام لازم از طریق وزارت صمت اجرا نمی شود و از گلوگاه هایی که زیر نظر خودش است استفاده نمی کند.
وی افزود: ثبت موجودی، تولید، خرید و فروش باید در سامانه وزارت صمت انجام شود که باید وزارت صمت پیگیری کند و اگر تمام این موارد در سامانه ثبت شود هرگونه تخلف توسط بازرسان رصد خواهد شد.
دهقانی نیا گفت: یکی از فعالیت های کمیته عملیات و اطلاعات ستاد، رصد تارنماهای عرضه کالای قاچاق است و با همکاری دادستانی و قوه قضائیه موضوع فروش برندهای خارجی در فضای مجازی را تعیین جرم کردیم و مرتباً این فضا در حال رصد است .
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از هفته آتی تشدید برخورد با اولویت برندهای محرز انجام خواهد شد و تمامی برند شاپ هایی که توسط کمیته اطلاعات، ضابطین در وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه شناسایی شده اند مورد ضربه قرار خواهند گرفت و با مکاتباتی که با استانداران انجام شده مقرر شده تا این طرح توسعه پیدا کند و از سازمان های صمت استانی هم انتظار می رود تا همکاری خود را تشدید کنند و بتوانیم این مبارزه را عملیاتی کنیم.
علیرضا رضایی کارشناس اقتصادی نیز در این باره گفت: طرح مبارزه با قاچاق پوشاک در بازه ۹ ماهه ۹۸ اثرات بسیار خوبی در بازار داشت و سکوی فروش را تا حد خوبی نصیب برندهای ایرانی کرد و همچنین تحرک در تولید هم ایجاد کرد.
وی با اشاره به اینکه علت اصلی موفقیت این طرح همگرایی و استمرار برخورد بوده است هم افزود: این طرح بامشارکت همه دستگاه های حاکمیتی و خصوصی با محوریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شد.
وی ادامه داد: متاسفانه از آذرماه ۹۸ تاکنون این طرح متوقف شده است ودر حال حاضر این نگرانی وجود دارد که دستاوردهای با ارزش در معرض خطر قرار گیرند.
این کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضر ضروری است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این برخوردهای را در دستور کار قرار دهد.
وی افزود: تعداد زیادی از صنوف به دلایل مختلف برای گرفتن شناسه کالا اقدام نمی کنند و سازوکاری که این صنوف دارند به گونه ای است که واحدهای توزیعی و تولیدی ذیل یک صنف هستند و خیلی برای استفاده از ظرفیت ها استقبال نمی کنند.
رضایی تصریح کرد: در مبارزه با قاچاق پوشاک یک مقابله قهری و برخوردی داریم که باید مستمر باشد و البته یک مقابله پیش گیرانه هم داریم که زیر ساخت اصلی آن شناسه کالا است که در این موضوع هم دفتر تخصصی نساجی در وزارت صمت و همچنین صنف مربوط نقش تعیین کننده دارند.
این کارشناس اقتصادی گفت: در موضوع شناسه دارکردن کالا وزارت صمت، صنوف مختلف و اتحادیه تولید و صادرات پوشاک باید پای کار باشند و نقش دفتر تخصصی نساجی در وزارت صمت و اتاق اصناف در این موضوع پررنگ تر است.
وی ادامه داد: برخورد با صنفی که کالای قاچاق می فروشد و در شناسه دار کردن کالا سنگ اندازی می کند وظیفه قانونی است که روی زمین مانده است.
آقای رضایی درباره آسیب شناسی در فضای مجازی گفت: در فروش از طریق فضای مجازی دو گلوگاه درگاه پرداخت و حمل و نقل را داریم.
شاهرخ جعفری، تولید کننده پوشاک نیز گفت: تلاش های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به وضوع دیده ایم و با سرمایه گذاری هایی که در صنعت پوشاک داخلی انجام داده ایم و مشکلاتی که بخاطر تحریم ها در جهت تامین مواد اولیه داریم متاسفانه شاهد تابلوهای برندهای خارجی هستیم .
وی افزود: ما نگرانی زیادی از بازگشت برندهای خارجی در کشور داریم با توجه به اینکه رشد ما در مراکز تجاری و در سطح کشور قابل رصد است .
وی ادامه داد: جذابیت قاچاق پوشاک در سود، لباس های خارج از عرف و کیلویی وارد کردن آن است و از بندر شارجه می توان کیلویی یک تا دو دلار هر لباس را با برندهای معتبر وارد کرد.
تولید کننده پوشاک گفت: ما در صنعتی هستیم که هم می تواند از خروج ارز جلوگیری کند و هم در منطقه ارز آوری داشته باشد و همچنین اشتغالزایی با کمترین هزینه را داشته باشیم.
وی درباره عدم استقبال طرح شناسه دار کردن کالاها هم گفت: یک نگرانی مانند مالیات بر تولید از یک جریان که ذینفع قاچاق بود برای تولید کنندگان ایجاد کرد.
جعفری افزود: در زمینه شناسه دار کردن کالاها بهتر است امتیازاتی به تولید کنندگانی که اقدام به شناسه دار کردن کالاها می کنند داده شود.
فروش پوشاک تنها از طریق سایت نیست بلکه از فضاهای دیگر مانند واتساب و تلگرام بصورت وسیع انجام می شود و این موضوع بعنوان یک شغل خوب در فضای مجازی شده و رو به توسعه است.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....