تاریخ انتشار : جمعه 11 مهر 1399 - 23:54
کد خبر : 20595

مقابله با صلح و فروش تسلیحات نظامی

مقابله با صلح و فروش تسلیحات نظامی

ریشه جنگ های خانمانسوز منطقه، گزارشی از یمن ماجرای سفر محرمانه فرستاده بن‌سلمان به تهران و دستور حاج قاسم/ ائتلاف سعودی مغلوب اراده مردان پابرهنه یمن شد امیرعبداللهیان مطرح کرد: زمانی که مسئولیت موضوع یمن در وزارت امور خارجه را بر عهده داشتم آقای عادل الجبیر سفیر عربستان در آمریکا بود و شروع جنگ علیه

ریشه جنگ های خانمانسوز منطقه، گزارشی از یمن

ماجرای سفر محرمانه فرستاده بن‌سلمان به تهران و دستور حاج قاسم/ ائتلاف سعودی مغلوب اراده مردان پابرهنه یمن شد

امیرعبداللهیان مطرح کرد:

زمانی که مسئولیت موضوع یمن در وزارت امور خارجه را بر عهده داشتم آقای عادل الجبیر سفیر عربستان در آمریکا بود و شروع جنگ علیه مردم مظلوم یمن را از واشنگتن اعلام کرد. این امری عجیب و غیرمتعارفی بود که سفیر کشور به جای مقام نظامی شروع جنگ را اعلام کرد.

وی افزود: بعد از چند روز الجبیر به عنوان وزیر امور خارجه عربستان انتخاب شد و کمتر از دو هفته بعد از جنگ یمن برای شرکت در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی به جده رفتم. در حاشیه اجلاس با آقای جبیر درباره مسائل منطقه و یمن صحبت کردم. او فردی بسیار عصبی بود و تصور می‌کرد که عربستان سعودی از چنان قدرتی برخوردار است که یمن حتی چند روز هم نمی‌تواند در مقابل فشارهای عربستان است دوام بیاورد. آن هم با حمایت آمریکا، انگلیس و اسرائیل که می تواند ظرف چند روز کار را تمام کند. من به ایشان گفتم که راه حل یمن جنگ نیست و شما خواهید دید که در جنگ یمن بازنده خواهید شد. وی با ناراحتی و عصبانیت گفت خواهید دید که ما حوثی‌ها را در شمال یمن در کمتر از سه هفته نابود خواهیم کرد و دو بار تکرار کرد نابود خواهیم کرد، نابود خواهیم کرد. من لبخندی زدم و به او گفتم آقای وزیر منتظر آینده می‌مانیم ولی شما اشتباه می‌کنید. دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل ادامه داد: چند ماهی گذشت، هنوز به سالگرد تجاوز ائتلاف سعودی به یمن نرسیده بودیم. یک روز در اتاق کارم در وزارت خارجه نشسته بودم تماسی با من از طرف محمد بن سلمان ولیعهد عربستان گرفته بود. درخواستشان این بود که می‌خواهیم مقامی را به تهران به صورت سری بفرستیم و از شما درخواستی درباره یمن داریم. من پس از اینکه این درخواست را با مقامات کشور ازجمله سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در میان گذاشتم، سردار سلیمانی به من گفتند نماینده آنان را بپذیرید و حرفشان را بشنوید.

قبل از ظهر روز بعد ما در یکی از ساختمان‌های خارج از سیستم وزارت خارجه این ملاقات را انجام دادیم. فرستاده سعودی به ما گفت که قادر به ادامه این وضعیت نیستیم و از شما می‌خواهیم کمک کنید آتش بس برقرار شود. بحث‌های طولانی شکل گرفت و در نهایت این پیام را به آقای سید عبدالملک الحوثی منتقل شد. توافق شد یک سرلشکر و ژنرال عالی‌رتبه سعودی با یکی از اعضای شورای مرکزی انصارالله در نقطه مرزی مشترک دیدار کنند. هدفشان برقراری آتش بس بود. سعودی‌ها تصور نمی‌کردند جنگی که قرار است در سه هفته مارش پیروزی در آن نواخته شود حالا با گذشت نزدیک به ۹ ماه از جمهوری اسلامی ایران درخواست می‌کند که وساطت کنید آتش بس برقرار شود.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: علی‌رغم اینکه در آن مقطع صحنه جنگ به نفع مقاومت یمن بود و طرف سعودی هم از این شرایط به شدت رنج می‌برد اما وقتی فرستاده بن سلمان تهران را ترک می‌کرد گفت از شما خواهش دارم که به حوثی‌های یمن بگویید هر توافقی کردیم سری بماند و در جایی منتشر نشود.

مذاکرات در نقطه مرزی برگزار شد، قرار شد ابتدا به صورت آزمایشی هفت روز آتش بس برقرار شود. اما پس از برقراری آتش بس عربستان به یکباره متوجه شد که قادر به ادامه این وضعیت نیست و آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و رژیم صهیونیستی که عربستان را هدایت می‌کردند این کشور را تشویق کردند که ما از شما حمایت می‌کنیم و این آتش بس نباید برقرار شود. در نهایت به خاطر وعده‌ها آتش بس از سوی رژیم سعودی نقض شد.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....