تاریخ انتشار : سه شنبه 4 شهریور 1399 - 15:56
کد خبر : 16626

اظهارات نرگس افشار مدیر عامل شرکت کارگزاری سهام بارز

اظهارات نرگس افشار مدیر عامل شرکت کارگزاری سهام بارز

دلایل درس‌آموز ریزش بزرگ بورس تهران در هفته گذشته : شاهین چراغی عضو شورای عالی بورس در توئیتی نوشت: «‏به‌عنوان یک کارشناس، نگران آینده ‎بازار سرمایه نیستم، لطفا در بورس صبور باشید. از سال ۷۲ فراز و نشیب‌های زیادی را دیده ام،‎ مدیران بازار پول مراقب باشند. با این نرخ تورم، این نقدینگی تبدیل به

دلایل درس‌آموز ریزش بزرگ بورس تهران در هفته گذشته :

شاهین چراغی عضو شورای عالی بورس در توئیتی نوشت: «‏به‌عنوان یک کارشناس، نگران آینده ‎بازار سرمایه نیستم، لطفا در بورس صبور باشید. از سال ۷۲ فراز و نشیب‌های زیادی را دیده ام،‎ مدیران بازار پول مراقب باشند. با این نرخ تورم، این نقدینگی تبدیل به سپرده بانکی نمی‌گردد. نقدینگی باید با سیاست‌گذاری صحیح در مسیر توسعه ‎بازار سرمایه و ‎جهش تولید قرار گیرد.»

به گزارش اقتصاددان، اگرچه محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار نیز خبر داد: ضریب تعدیل سهام در حساب تضمین مشتریان اعتباری از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافت و این مصوبه روز شنبه ( امروز) ابلاغ و از روز یکشنبه ۲ شهریور اجرایی خواهد شد که با توجه به کاهش قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه، این تصمیم مناسب و منطقی است.

دولت مشوق رشد افسار گسیخته بسیاری از سهم‌های بورس

زانا مظفری، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه، در تحلیلی به این مناسبت اصلاحات اخیر را لازمه بازار دانسته و می‌گوید: رالی صعودی بورس کماکان ادامه خواهد داشت. تقریبا طی یک ماه اخیر بورس وارد یک فاز اصلاح زمانی شده و در روزهای گذشته به مدت چند روز تمام سهام مختلف در صف‌های فروش قفل بودند. این اتفاق بسیاری از فعالان و افراد تازه وارد به بورس را نگران کرده؛ امری که در صف‌های سنگین فروش، هیجانات ناشی از این ترس خود را نمایان کرده است.

مظفری می‌گوید: دولت ابتدا برای تشویق مردم جهت ورود به بورس هر کاری کرد، امری که موجب رشد افسار گسیخته بسیاری از سهمهای بازار شد، اما به نظر عواقب رشد همگانی بازار و صف‌های خرید متوالی در روزهای بهار امسال آن‌طور که باید پیش‌بینی نشده بود و راهکار اساسی برای آن تدوین نشده بود. بنابراین پس از اظهار نظرهای مختلف (نظرات کارشناسی شده و غیر کارشناسی تحلیل‌گران بازار سرمایه و اقتصاد خوانده‌ها) در مورد بورس، دولت به این نتیجه رسید که رشد افسار گسیخته بورس (بازار ثانویه) می‌تواند در آینده نه چندان دور پیامدهای اقتصادی نامناسبی از خود به جای بگذارد.

بازار به‌گونه‌ای شکل گرفته که تا صف خرید برای یک سهم تشکیل نشود، به آن سهم اصلا توجه نخواهد شد! با این حال، میتوان با جا انداختن فرهنگ سهامداری انتظارات رشدهای نجومی را کاهش داد. در واقع، استراتژی بلندمدت برای سرمایه‌گذاری در بورس است که موفق خواهد بود و سپس باید با سرمایه‌های مازاد خود معامله کنند. می‌بایست از هزینه برای نیازهای اساسی و پول‌هایی که برای گذران زندگی و پیشبرد کسب و کار نیاز است، در بورس سرمایه‌گذاری نشود.

برخی این باور هستند دولت به محض اینکه توانست نقدینگی مورد نیاز خودش را در بورس به دست آورد، پشت بازار را خالی کرده و بازار به وضعیت چند سال گذشته بر می‌گردد و سودهای افسانه‌ای وجود ندارد. اما اگر حتی این دیدگاه جامه عمل به خود بپوشاند، باید گفت که این بازار قبل از سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ وجود داشته و از این به بعد هم وجود دارد. همانطور که آمار و ارقام نشان می‌دهد بازدهی بورس طی ۱۰ سال اخیر از سایر بازارهای مالی بیشتر بوده است. بنابراین در سال‌های گذشته این بازار قبل از اینکه دولت تصمیم به عرضه سهام خودش در آن بگیرد، وجود داشته و بازدهی مناسب هم داشته است.

ایده رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برای تعادل بخشی به بورس

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : پیش‌بینی ما این است که امکان جذب حجم قابل توجهی منابع بوجود آید که این منابع می‌تواند صرف سرمایه‌گذاری و تولید شود. و ابراز امیدواری کرد: با اجرایی شدن مصوبه مجلس، شاهد اتفاق مهمی در عرضه سهام در بازار سرمایه باشیم. پورابراهیمی افزود: این امر منجر به ایجاد یک تعادل منطقی در قیمت‌های سهام و حضور مردم و منفعت آن‌ها و نیز اجرای طرح‌های اقتصادی در درون شرکت‌ها نیز خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....