تاریخ انتشار : جمعه 20 مرداد 1402 - 20:18
کد خبر : 135478

۱۲ دلیل استفاده از طلا برای پولشویی

۱۲ دلیل استفاده از طلا برای پولشویی

مهرداد حاجی زاده فلاح مشاور ارشد مبارزه با پولشویی عضو شورای سردبیری اقتصاددان در مصاحبه با اقتصاد ۱۰۰ گفت : استفاده از طلا گسترده و مستند است. از زمان های قدیم طلا در فرهنگ های مختلف به عنوان وسیله ای برای مبادله یا پرداخت استفاده می شده است. از لحاظ تاریخی، دولت ها از کالاهای

مهرداد حاجی زاده فلاح مشاور ارشد مبارزه با پولشویی عضو شورای سردبیری اقتصاددان در مصاحبه با اقتصاد ۱۰۰ گفت :

استفاده از طلا گسترده و مستند است. از زمان های قدیم طلا در فرهنگ های مختلف به عنوان وسیله ای برای مبادله یا پرداخت استفاده می شده است. از لحاظ تاریخی، دولت ها از کالاهای فیزیکی مانند طلا، نقره، مس و برنز سکه ضرب می کردند. علاوه بر ارزش آن به عنوان یک سرمایه گذاری، ظاهر فیزیکی و خواص طلا می تواند در جواهرات و کاربردهای مختلف تکنولوژیکی و تولید مورد استفاده قرار گیرد.

به عنوان مثال، در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، جواهرات طلا نه تنها به عنوان یک زینت، بلکه به عنوان یک وسیله پس انداز موثر نیز تلقی می شوند. الان هم ذخایر طلای کشور اعتبار آن را مشخص می کند. طلا به‌عنوان نمادی از ماندگاری و ذخیره ثروت است و ارزش‌های فرهنگی زیادی نیز دارد. از این رو طلا برای پولشویی به عنوان یک انتخاب عالی است. ضمن اینکه یکی از ابزارهای عالی جهت سرمایه گذاری است.

به همان نسبت که تنظیم‌کننده‌های مالی قویتر می‌شوند،  طلا شویی نیز برای پولشویی رشد می‌کنند. اختراعات و اکتشافات روی روش ها و گرایش های طلا برای پولشویی هرگز پایان نمی پذیرد. فلزات گرانبها مانند طلا، پلاتین و نقره چندان مورد توجه کسی نبودند. پس از دوره ای  که بانک ها، در زمینه مبارزه با پولشویی فعال شدند، پولشوها به فلزات گرانبها مانند طلا و پلاتین و املاک و غیره متوسل شدند تا از طلا برای پولشویی استفاده کنند.

استفاده از طلا برای پولشویی روند جدیدی نیست.و یک روند تاریخی است.  بنابراین پولشویی ها گرایش های جدیدی پیدا می کنند یا روندهای قدیمی را بازسازی می کنند. برای خرید طلا نیازی به هویت مالیاتی نیست. این راه را برای استفاده از طلا برای پول شویی در هر ۳ لایه پولشویی هموار می کند. به نظر می رسد طلا برای همه طرف های معامله سودآور است.

مقامات نظارتی این روند را شناسایی کردند و نظارت بر بخش فلزات گرانبها را با قرار دادن آن تحت پیش‌نمایش قانون مبارزه با پولشویی(AML) تحت نظر گرفتند. دولت امارات متحده عربی با نامگذاری آنها به عنوان مشاغل و حرفه‌های غیر مالی تعیین شده (DNFBP) پیگیری هایی را آغاز کرد. ۱۲ دلیل برای استفاده از طلا برای پولشویی:

۱٫ Contango:

سرمایه‌گذاران با توجه به قیمت نقدی کالا، در مورد روند قیمت کالا گمانه‌زنی‌هایی دارند. حال اگر قیمت آتی کالایی خاص، بیشتر از قیمت نقد پیش‌بینی شده توسط سرمایه گذاران باشد، وضعیتی پیش می‌آید که به آن کنتانگو (contango) می‌گویند.

بازار طلا بیشتر در کنتانگو است. این بدان معناست که قیمت آتی طلا بیشتر از قیمت نقدی است. حتی در دوران رکود، طلا انتخاب اصلی برای معاملات کالا بوده است.

۲٫ نقدینگی:

نقدینگی طلا در مقایسه با سایر روش های سرمایه گذاری مانند صندوق های سرمایه گذاری بانکی، سهام و صندوق های متقابل بالا است. برخلاف سایر محصولات سرمایه گذاری، برای خرید یا فروش طلا نیازی به حساب بانکی ندارید. بازخرید از طلا فوری است و می‌توانیم فوراً پول نقد آماده دریافت کنیم.

۳٫ همیشه OTC:

واژه‌ی  OTC مخفف عبارت (Over The Counter) و به معنی معامله خارج از صرافی، کارگزاری یا بروکر و به طور کلی خارج از ساختار خرید و فروش عادی در یک بازار است و به صورت مستقیم توسط دو نفر یا دو سازمان انجام می‌شود.

طلا را می توان در هر جایی در فرابورس فروخت و توسط هیچ صرافی کنترل نمی شود. برخلاف بازارها، حتی می توانید در آخر هفته ها نیز بفروشید یا خرید کنید. یافتن خریدار یا فروشنده برای طلا به جای سهام آسان است. از این رو آنها از طلا برای پولشویی استفاده می کنند.

۴٫ مالیات:

وقتی با چشم انداز سرمایه گذاری پیش می روید، هیچ مالیاتی با طلا مرتبط نیست. مالیات بر فروش یا مالیات بر ارزش افزوده تمام آن چیزی است که شما می پردازید.

۵٫ بازگشت سرمایه:

بر خلاف سهام، اوراق قرضه، طلا بسته به نرخ بازار بازده قابل اعتمادی خواهد داشت.

۶٫ جذاب برای فرار مالیاتی:

لزوماً لازم نیست پولشویی برای تأمین مالی تروریسم یا درآمدهای غیرقانونی انجام شود. گاهی اوقات مردم پول هایی را که از پرداخت مالیات فرار کرده اند، شستشو می دهند. این موضوع می تواند درآمد اجاره، تراکنش های بنامی، پول حاصل از تراکنش ها و حواله ها باشد.

۷٫ کارآمد:

طلا را می توان در هر ۳ لایه پولشویی استفاده کرد. جایگذاری  یا لایه گذاری ، یا ادغام.

۸٫ واحد پول جهانی:

طلا یک ارز جهانی محسوب می شود. در هر نقطه از جهان می توان طلا خرید یا فروخت. هیچ تبدیل ارز یا ضرری در آنجا وجود ندارد. می توان آن را در شرق جهان خرید و در غرب بدون از دست دادن ارزش اسمی آن را فروخت.

۹٫ معاملات پیچیده:

معاملات مربوط به طلا یا جواهر آنقدر پیچیده است که نمی‌توان آن را بررسی کرد. ممکن است چندین نفر در هر دو طرف معامله دخیل باشند.

۱۰٫ قابلیت تبدیل:

طلا را می توان به اشکال مختلف جواهرات و سکه، شمش بدون از دست دادن ارزش اسمی تغییر داد. این به پولشویی ها کمک می کند تا از طلا برای اسمورفینگ استفاده شود. Smurfing یک تکنیک پولشویی است که شامل ساختاردهی مقادیر زیادی پول نقد در چندین تراکنش کوچک است. اسمورف‌ها اغلب این تراکنش‌های کوچک را در حساب‌های مختلف پخش می‌کنند تا آنها را تحت محدودیت‌های گزارش‌دهی نظارتی نگه دارند و از شناسایی جلوگیری کنند.

۱۱٫ بازی برد-برد:

جواهرسازان برای مقاصد تجاری و تولیدی به طلا نیاز دارند. بنابراین همیشه تقاضا برای آن وجود دارد. این یک موقعیت برد-برد برای دلالان فلزات و سنگ های گرانبها و پولشویان است زیرا هر دوی آنها به سود خود معامله می کنند.

۱۲٫ عدم گزارش رگولاتوری:

برخلاف بانک ها، آنها می توانند تراکنش های خود را تحت کنترل خود نگه دارند. در بسیاری از کشورها، گزارش معاملات نقدی یا گزارش تراکنش مشکوک به صورت دوره ای ارسال نمی شود. چنین کالای چند وجهی به نحوی مورد توجه نهادهای نظارتی قرار نگرفته است. حتی اگر نیاز به نظارت باشد، این سوال وجود خواهد داشت که “چه کسی طلا را تنظیم گری خواهد کرد؟” آیا بازار کالا خواهد بود؟ یا بانک مرکزی؟ یا دولت؟

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....