تاریخ انتشار : شنبه 7 مرداد 1402 - 10:10
کد خبر : 134028

۱۰ میلیون عدد تخم‌مرغ با هواپیما وارد می‌شود

۱۰ میلیون عدد تخم‌مرغ با هواپیما وارد می‌شود

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم: اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

هفتم مرداد ۱۳۵۳؛ خانم‌ها قیمت‌های جدید را کنترل می‌کنند

از امروز کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده فعالیت شدید خود را برای بازرسی‌های مربوط به کنترل نرخ‌ها شروع کرد.

خانم‌های عضو کمیته در گروه‌‌های چهار تا پنج نفری کار سرکشی از مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و بازارهای روز آغاز کردند.

برنامه بازرسی خانم‌ها تا پایان مهلتی که دولت به اتاق اصناف برای کاهش قیمت داده ادامه خواهد یافت و نتایج بازرسی‌های کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده روزانه به اتاق اصناف داده خواهد شد.

در جلسه مشترکی که با حضور رئیس اتاق اصناف و خانم‌های عضو کمیته تشکیل شد، مباحث مختلفی در مورد تثبیت و تعدیل قیمت‌ها مطرح گردید و خانم‌های عضو نظریات مختلفی را که ضمن بازرسی‌های گذشته به‌دست آورده بودند با رئیس اتاق اصناف در میان گذاشتند.

نورالدین حکمتی، رئیس اتاق اصناف ضمن توضیحات مفصل پیرامون وضع توزیع مواد مصرفی در تهران یادآور شد که اتاق اصناف نسبت به کسانی که هنوز گرانفروشی یا سو‌ء‌استفاده می‌کنند شدت عمل به خرج می‌دهد و آنان را تعقیب قانونی خواهد کرد و محل کسب آن تعطیل می‌شود.

رئیس اتاق اصناف بیان کرد: اولتیماتوم دولت درخصوص کاهش قیمت‌ها موثر واقع شده و ازجمله نرخ میوه در مواردی ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته و این تقلیل قیمت در سایر اقلام مایحتاج عمومی نیز موثر بوده است.

انتظار می‌رود با شدت عمل و فعالیت وسیع کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده قیمت‌ها تا حد متعادل کاهش یابد.

قیمت‌ها در کانون عرضه و تقاضا

در بررسی‌های همه‌جانبه‌ای که در زمینه قیمت‌ها و مبارزه با گرانی در سطوح مختلف مطرح است، اندیشه آزاد گذاردن مجدد قیمت‌ها و سپردن آن به‌دست قانون عرضه و تقاضا از نظر دور نیست. نخست‌وزیر هفته گذشته تجربه فرماندار آبادان را که با لغو نرخ‌های اتاق اصناف این شهر، نرخ‌ها را به‌دست قانون عرضه و تقاضا، «با نتیجه مثبت» سپرده بود به رخ روسای اتاق‌های اصناف کشید و ارقامی قرائت کرد که نشان می‌داد با آزادی نرخ ها، نرخ میوه و تره‌بار در آبادان تا بالای پنجاه درصد کاهش پیدا کرد.

در این اوضاع و احوال، اینک بر تعداد طرفداران این فکر که بایستی برای تعیین قیمت واقعی کالاها، حداقل در مورد بیش از ۱۰ هزار قلم کالا، بازار و سرنوشت قیمت‌ها را به‌دست قانون عرضه و تقاضا سپرد، افزوده می شود.

۱۰ میلیون عدد تخم‌مرغ با هواپیما وارد می شود

دولت ۱۰۰ هزار تن برنج از آمریکا خریداری کرده است که بخش اول آن تا چند روز دیگر وارد کشور خواهد شد. این معامله غیر از خرید ۶۰ هزار تن برنج پاکستانی است که قسمتی از آن وارد کشور شده است.

وزارت بازرگانی که مامور خرید برنج می‌باشد تاکید کرده است علاوه‌بر ۱۶۰ هزار تن برنج خریداری شده، مذاکرات و مطالعاتی برای خرید ۱۰۰ هزار تن برنج مرغوب و باب ایران از نقاط دیگر جهان در جریان است که تکلیف آن تا چند هفته بعد روشن خواهد شد. برای کسری مصرف و همچنین ذخایر کافی در طول یک سال آینده قریب ۲۶۰ هزار تن برنج خریداری وارد کشور خواهد گردید.

یک مقام «وزارت بازرگانی» در مورد تامین احتیاجات غذایی کشور گفت: دولت به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد که چه به‌صورت طبیعی و چه به شکل مصنوعی مواد غذایی در بازار دچار کمبود گردد.

در مورد برنج و گندم و قند و شکر و گوشت و روغن اقدامات لازم به‌عمل آمد و احتیاجات بیش از مصرف تامین گردید.

گزارش واصله نشان می‌داد که اخیرا تخم‌مرغ در بازار دچار کمبود شده است بلافاصله اقدام به خرید ۱۰ میلیون عدد تخم‌مرغ گردید که تا چند روز دیگر با هواپیما وارد تهران خواهد شد.

آخرین تغییرات برنامه پنجم در پیشگاه شاهنشاه بررسی می‌شود

در پیشگاه شاهشاه آریامهر، اجلاس بررسی نهایی طرح اصلاحیه برنامه عمرانی پنجم با شرکت نخست‌وزیر، وزرا و گروهی از مقامات و کارشناسان برجسته پولی و اقتصادی کشور پنج‌شنبه در رامسر تشکیل می‌شود و سه روز به طول می‌انجامد.

اصلاحیه برنامه پنجم که براساس بهره‌گیری از منابع مالی تازه دولت برای تحکیم و تقویت بنیادهای اقتصادی و اجتماعی و توجه بیشتر به تعمیم رفاه اجتماعی تنظیم شده است، پس از تصویب اجلاسیه رامسر به‌صورت لایحه، تقدیم پارلمان می‌شود.

این اصلاحیه رقم اعتبارات عمرانی دولت و بخش خصوصی را برای سه سال و نیم باقی‌مانده برنامه پنجم تعیین می‌کند.

هفتم مرداد ۱۳۸۳؛ ایران‌خودرو با دو شرکت خودروساز جهان قرارداد همکاری امضا می‌کند

ایران‌خودرو برای همکاری‌های استراتژیک و بلندمدت با ۴ کشور خودروساز تا پایان سال جاری امضا می‌کند.

مدیرعامل ایران‌خودرو افزود: قصد ما این است که همکاری را منحصر به یک شرکت نکنیم، چون تجربه تاریخی نشان داده است «مونوپل» شدن موجب خسارت خودروساز می‌گردد.

دکتر منطقی با اشاره به اینکه ورود شرکت رنو-نیسان به بازار ایران می تواند اهرم فشاری بر شرکت پژو به حساب آید، گفت: ما از این قضیه استفاده بسیار خوبی کردیم که چون تمایلی ندارند نامشان برده شود، من هم اسمی از آنها نمی‌آورم.

وی افزود: ما درنهایت با ۴ خودروساز همکاری خواهیم کرد و به دلیل ضرورت ایجاد ارتباط سیستماتیک با خودروسازان جنوب شرقی آسیا قطعا یکی از قراردادهای ما با کشورهای این منطقه و ترجیحاً ژاپن خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....