تاریخ انتشار : جمعه 14 آبان 1400 - 19:15
کد خبر : 65920

گلچین اقتصای روز…تعطیلی واحد‌های تولیدی ممنوع

گلچین اقتصای روز…تعطیلی واحد‌های تولیدی ممنوع

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون تهران در حال بلعیدن اقتصاد دیگر استان‌های کشور است، حذف یارانه ثروتمندان بار سیاسی دارد،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تهران در حال بلعیدن اقتصاد دیگر استان‌های کشور است، حذف یارانه ثروتمندان بار سیاسی دارد، صعود قیمت نفت در پی مخالفت اوپک پلاس با افزایش بیشتر تولید، هشدار آمریکا به اوپک پلاس: این پایان تلاش ما نبود و رکوردشکنی جدید افزایش قیمت مواد غذایی جهانی را در بر دارد.

+هشدار رئیس جمهور به بانک ها؛ تعطیلی واحد‌های تولیدی ممنوع

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، سید ابراهیم رئیسی در شورای اداری استان سمنان هرگونه معطلی بدون توجیه مردم را ناصحیح دانست و افزود: اینکه یک بانکی، کارخانه‌ای را برای طلبش مصادره کند، درست نیست و هیچ بانکی حق ندارد برای پیگیری مطالباتش کارخانه یا کارگاهی را تعطیل کند، چون تعطیلی واحدهای تولیدی، بر خلاف سیاست‌های کلان کشور و دولت است.

+محسن رضایی: «بورس ارزی» راه اندازی می شود

محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهوری در جمع خبرنگاران با تبریک روز مبارزه با استکبار جهانی به ملت مقاوم و پرافتخار ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چشم انداز بازار بورس ایران در آینده چه خواهد بود، اظهار داشت: بازار سرمایه و بورس از مهمترین بازارهای اقتصادی ایران و جهان است و بخش مهمی از سرمایه گذاری‌ها در این بازار باعث افزایش و تقویت تولید محصولات صنعتی و کشاورزی می‌شود. وی با بیان اینکه ادامه اصلاح و بازنگری کاربردی در ارکان بازار بورس از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: دولت برای ادامه این اصلاحات در حال برنامه ریزی بوده و مصمم است که این بازنگری‌ها در راستای تقویت اقتصاد کشور محقق شوند. معاون اقتصادی رییس جمهوری با اشاره به اینکه راه اندازی بورس ارزی نیز یکی از برنامه‌های دولت خواهد بود، گفت: اصلاحات اساسی دولت در بازار سرمایه شامل بورس اوراق بهادار، کالا و انرژی خواهد بود. وی افزود: به طور قطع در آینده شاهد تقویت و بهبود زیرساخت‌های بازار سرمایه در کشور خواهیم بود تا از این طریق جهش اقتصادی محقق شود.

+تهران در حال بلعیدن اقتصاد دیگر استان‌های کشور است

محسن رضایی در نشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خوزستان در محل استانداری اظهار داشت: دولت کنونی یک دولت مردمی است و به ورود مردم به اقتصاد اعتقاد دارد. وی با بیان اینکه اقتصاد در ایران باید مردمی اداره شود، ادامه داد: اقتصادی که در آن مردم حضور نداشته باشند، قدرتمند نخواهد شد؛ از این روی، باید با مردمی کردن اقتصاد زمینه ایجاد فرصت‌های پایدار شغلی، سرمایه گذاری و افزایش درآمدها را فراهم کرد. معاون اقتصادی رییس جمهوری به وجود چند مساله مهم در استان خوزستان که نیازمند تعیین تکلیف هستند، اشاره کرد و گفت: از جمله این مسائل، پرداخت مطالبات تکلیفی صنایع و شرکت های بزرگ استان در پایتخت است. وی اضافه کرد: تا وقتی که حساب های بانکی و گردش مالی این شرکت ها در تهران باشد، استان هایی مانند خوزستان از منافع چنین منابعی محروم هستند و به عبارت دیگر، اقتصاد تهران در حال بلعیدن اقتصاد دیگر استان های کشور است. معاون اقتصادی رئیس جمهوری با اشاره به سپرده‌های بانکی استان ها که ۵۰ تا ۶۰ درصد آنها به شبکه بانکی تهران اختصاص می یابد، اظهار داشت: خود استانها به این گردش مالی و سپرده ها برای توسعه سرمایه گذاری و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی نیاز دارند. وی ادامه داد: معاونت اقتصادی رئیس جمهوری در حال شناسایی راهکارهای کارشناسی برای تامین مالی واحدهای تولیدی و ساماندهی سپرده های بانکی استان هاست.

+حذف یارانه ثروتمندان بار سیاسی دارد

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد درباره عدم تحقق بازنگری در مشمولان یارانه گفت: «حذف یارانه ثروتمندان بار سیاسی دارد و عموماً دولت‌ها نمی‌خواهند زیر بار آن بروند و چالش‌های این مساله را بپذیرند. برای ثروتمندانی که یارانه نقدی دریافت می‌کنند، این میزان یارانه قابل‌توجه نیست. در عین حال، دهک‌های بالای درآمدی تمایلی به از دست دادن این میزان یارانه هم ندارند. باید دولت با تعیین ملاک و شاخص‌هایی، تعارف و بی‌ارادگی را کنار بگذارد و موضوع حذف یارانه ثروتمندان را با جدیت اجرایی کند.» جعفر قادری به دسترسی دولت به داده‌های اقتصادی درباره میزان رفاه خانوارها اشاره کرد و افزود: «اگر اراده و جسارتی در دولت باشد، افراد جامانده مجدداً امکان ثبت‌نام یارانه پیدا می‌کنند و ثروتمندان حذف خواهند شد. چون منابع جدیدی برای ثبت‌نام جاماندگان یارانه در قانون بودجه سال جاری منظور نشده، دولت باید ثروتمندان را حذف کند تا بتواند بودجه افراد جدید را تأمین کند. شاید راحت‌ترین راه برای دولت در راستای اجرای تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۰ این باشد که نسبت به آن تعلل صورت بگیرد تا متولیان امر از تبعات حذف یارانه ثروتمندان و ثبت‌نام جدید در امان بمانند.»

+رستم قاسمی: کشور را کارگاه ساخت مسکن خواهیم کرد

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در کشور، زمین، مواد و مصالح و سازنده به وفور وجود دارد، تاکید کرد: ایران را به کارگاه‌ بزرگ ساخت مسکن تبدیل خواهیم کرد تا به این شیوه تمامی صنایع کشور فعال شوند، با توجه به اینکه ۷۰ درصد قیمت مسکن را عملا صنایع به خود اختصاص داده اند و ۳۰درصد حقوق و دستمزد و حقوق کارگری است، این موضوع برای کشور مهم است. با راه اندازی کارگاه عظیم ساختمانی در کشور هم اشتغال ایجاد و هم صنایع فعال خواهند شد. وی با یادآوری اینکه یکی از مولفه‌های مسکن، زمین است، گفت: زمین با اجاره ۹۹ ساله در اختیار مردم قرار می‌گیرد. تسهیلات مسکن نیز تسهیلات مناسبی است. دو روز گذشته شورای پول و اعتبار مصوب کرد تا سالانه ۳۶۰ هزار میلیاردتومان به بخش مسکن تخصیص یابد. این تسهیلات کاملا مناسب است و بانک‌ها مکلف هستند تا تسهیلات را به متقاضیانی که توسط ادارات کل راه و شهرسازی معرفی می‌شوند، پرداخت کنند.
عضو کابینه دولت سیزدهم اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی در خصوص مواد و مصالح در حال توافق با وزارت صنعت است تا بتواند پولی را که در صندوق ملی مسکن است، مواد و مصالح پیش‌خرید کند و با این کار قیمت مواد و مصالح ثابت بماند تا قیمت تمام شده مسکن تا پایان ساخت افزایش نیابد و مردم با تسهیلاتی که پیش بینی شده است و همچنین آورده اندک بتوانند این کار را به پایان برسانند و واحدهای مسکونی خود را دریافت کنند. قاسمی با تاکید بر اینکه در خصوص مواد و مصالح کمبودی در کشور وجود ندارد، گفت: چنانچه ۲ میلیون واحد مسکونی در کشور آغاز شود در خصوص مواد و مصالح از جمله سیمان با مشکل مواجه نیستیم. همچنین سازنده، کارگر، مهندسی نیز در کشور فراوان است. حمایت های خوبی نیز در قانون پیش‌بینی شده است که دولت به متقاضیان مسکن ارایه می دهد که این حمایت ها شامل تخفیف در صدور پروانه ساختمان، تحفیف در ارایه خدمات مهندسی و کاهش مالیات ساختمانی از ۴۰ میلیون تومان به یک میلیون تومان است.

رکوردشکنی جدید افزایش قیمت مواد غذایی جهانی

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد، قیمت جهانی مواد غذایی تحت تاثیر افزایش قیمت غلات و روغن های گیاهی، در اکتبر برای سومین ماه متوالی به رکورد بالای جدیدی در ده سال اخیر صعود کرد. به گزارش ایسنا، شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در اکتبر به ۱۳۳.۲ واحد در مقایسه با ۱۲۹.۲ واحد بازبینی شده برای سپتامبر افزایش پیدا کرد که بالاترین رکورد از ژوئیه سال ۲۰۱۱ محسوب می‌شود. شاخص سپتامبر پیش از این ۱۲۹.۲ واحد اعلام شده بود. قیمت‌ها بر مبنای سالانه در اکتبر ۳۱.۳ درصد افزایش داشت. قیمت کالاهای کشاورزی سال گذشته تحت تاثیر برداشت کمتر و تقاضای قوی به میزان چشمگیری افزایش یافت. شاخص قیمت غلات فائو در اکتبر نسبت به ماه پیش از آن ۳.۲ درصد رشد کرد که ناشی از رشد پنج درصدی قیمت گندم بود که برای پنجمین ماه متوالی افزایش یافت و به بالاترین رکورد از نوامبر سال ۲۰۱۲ رسید. فائو درباره گندم گفت: محدودیت عرضه در بازارهای جهانی به دلیل برداشت کمتر در کشورهای صادرکننده بزرگ به خصوص کانادا، فدراسیون روسیه و آمریکا، همچنان قیمت ها را تحت فشار صعودی قرار داده است. بهای معاملات گندم در نوامبر به رکورد جدیدی افزایش پیدا کرد. قیمت های گندم در آمریکا در بالاترین حد از سال ۲۰۱۲ ایستاد و بهای معاملات ماه آتی پاریس هم به رکورد بالایی صعود کرد. شاخص قیمت روغن‌های گیاهی فائو در اکتبر تحت تاثیر قیمت بالای روغن پالم به دلیل کمبود کارگر در مالزی، بر مبنای ماهانه ۹.۶ درصد رشد کرد.

+۱۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی در راه است

جواد اوجی وزیر نفت، در حاشیه بیست‌ودومین نشست اوپک‌پلاس گفت: از امروز همه جایگاه‌های عرضه سوخت به سامانه هوشمند سوخت متصل است. وی با بیان اینکه سهمیه جبرانی در دولت مصوب شد، افزود: در پایان آبان‌ماه، به جای سهمیه عادی سواری شخصی که ۶٠ لیتر در ماه است، ٧٠ لیتر درنظر گرفته خواهد شد. اوجی گفت: سهمیه موتورسیکلت‌ها هم در پایان آبان‌ از ٢۵ لیتر معمول به ٣٠ لیتر می‌رسد.

صعود قیمت نفت در پی مخالفت اوپک پلاس با افزایش بیشتر تولید

قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر بی اعتنایی تولیدکنندگان اوپک پلاس به درخواست آمریکا برای افزایش بیشتر عرضه، بیش از یک درصد افزایش یافت و بخشی از افت روز گذشته را جبران کرد. بهای معاملات نفت برنت ۸۲ سنت، معادل بیش از یک درصد افزایش یافت و به ۸۱ دلار و ۳۶ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز پنج شنبه حدود دو درصد سقوط کرده بود. بهای معاملات نفت آمریکا ۹۷ سنت معادل ۱.۲۵ درصد افزایش یافت و به ۷۹ دلار و ۷۸ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته ۲.۵ درصد کاهش پیدا کرده بود. وزیران گروه اوپک پلاس در دیدار روز پنجشنبه موافقت کردند برنامه فعلی افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز را از دسامبر ادامه دهند و درخواست‌های جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای تولید بیشتر نفت و کنترل رشد قیمت‌ها را نادیده گرفتند.

هشدار آمریکا به اوپک پلاس: این پایان تلاش ما نبود

دولت بایدن روز پنجشنبه به اوپک پلاس هشدار داد با عدم افزایش بیشتر تولید نفت احیای اقتصاد جهانی را در معرض خطر قرار می‌دهد و تلاش‌ها برای کاهش قیمت‌های بالای نفت تمام نشده است. به گزارش ایسنا، ساعاتی پس از این که عربستان سعودی و متحدانش در اوپک پلاس افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز را برای دسامبر تصویب کردند، کاخ سفید تکرار کرد که در حال بررسی همه ابزارهای در اختیارش برای حمایت از اقتصاد است. سایر مصرف کنندگان بزرگ می گویند این تصمیم برای استمرار احیای اقتصادی پساکرونایی کافی نیست و آمریکا خواستار افزایش دو برابر این میزان است. کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید اظهار کرد: اوپک پلاس ظرفیت و قدرت دارند تا اکنون اقدام کرده و تضمین کنند لحظه حساس احیای اقتصاد جهانی آسیب نمی بیند. آمریکا در یک سیستم بازار آزاد رقابتی عمل می کند و تاکید دارد، اوپک پلاس است که بر قیمت های جهانی نفت تاثیر می گذارد که قیمت بنزین در این کشور را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

+وزیر کار: تولید، باید سودآور باشد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروز، الگوی اقتصاد نئو لیبرالی که در دنیا حاکم شده از مصادیق استکبار است و بشریت را به سمت قهقرا می برد. حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در جمع کارگران گفت: این نظام اقتصادی، قطعاً در دهه‌های آتی سرنگون خواهد شد و نظام هایی سر بر خواهند آورد که مبتنی بر ادبیات اقتصاد اسلامی هستند. در حوزه کار و تولید، دو اصل سودآوری و رعایت حقوق کارگران، در دولت سیزدهم پیگیری می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در توضیح اصل اول گفت: تولید باید سودآور باشد، در غیر این صورت سرمایه به سمت تولید نخواهد رفت. عبدالملکی، در خصوص الگوهای مطرح شده قیمت گذاری در این نشست، نیز گفت: مسئولیت مستقیم در قیمت‌گذاری ندارم، اما نظام‌های قیمت‌گذاری، باید متناسب با این سیاست ها اصلاح شوند. وی تاکید کرد: امیرالمومنین علی (ع)، در نهج البلاغه فرمودند که قیمت‌ها نباید به نحوی باشد که در حق تولیدکننده یا مصرف‌کننده اجحاف شود، براساس این قاعده قیمت، باید متضمن سود تولید کننده باشد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اصل دوم را رعایت حقوق کارگران دانست و گفت: در نظام نئو لیبرال آمریکایی، تمام سود، متعلق به سرمایه گذار است و در نازل‌ترین حد، کارگر را راضی نگه می دارد. وی توضیح داد: در جمهوری اسلامی، قاعده این گونه نیست، کارگر که کار اصلی را در تولید و در سودآوری برای سرمایه گذار انجام می دهد باید سهم خود را عادلانه بردارد و تولید کننده، سرمایه دار و سرمایه گذار نباید منفعت کارگر را به حداقل برسانند. عبدالملکی افزود : متاسفانه برخی کارگاه ها یا کارخانه ها، سودهای چند هزار میلیارد تومانی دارند، اما در پرداخت حداقل حقوق قانونی کارگر، اهمال می‌کنند و حق بیمه او را نمی‌پردازند. وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی توضیح داد: برای رعایت دو اصل سودآوری و رعایت حقوق کارگران، ارتباط مجلس و دولت بسیار نزدیک است و نشست‌های مستمری نیز در حوزه های مختلف برگزار می شود.

+گرانی طلا پس از تصمیم بانک مرکزی آمریکا

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای عدم شتاب در افزایش نرخ های بهره، در مسیر ثبت رشد هفتگی قرار گرفت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۷۹۳ دلار و ۶۳ سنت رسید و از ابتدای هفته جاری تاکنون ۰.۷ درصد رشد داشته است. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۷۹۴ دلار و ۴۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۳۰ دلار و ۶۰ سنت معادل ۱.۷ درصد افزایش، در ۱۷۹۳ دلار و ۵۰ سنت بسته شد.

بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه در پایان نشست سیاست پولی دو روزه خود اعلام کرد، تعدیل برنامه ماهانه خرید اوراق قرضه را آغاز خواهد کرد و قصد دارد آن را در سال ۲۰۲۲ خاتمه دهد؛ اما همچنان بر این دیدگاه که تورم بالا موقتی خواهد بود و نیازی به افزایش سریع نرخ های بهره ندارد، پا بر جا ماند. اعلام این خبر باعث شد بازده اوراق قرضه ده ساله آمریکا از رکورد بالای اخیر ۱.۶ درصد عقب نشینی کند. تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: با توجه به این دیدگاه بانک مرکزی آمریکا و فشارهای تورمی ادامه‌دار، طلا در سطوح فعلی حمایت خواهد یافت. با این حال انتظار می رود قیمت‌ها در سال ۲۰۲۲ با ادامه احیای اقتصادی عقب نشینی کنند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....