تاریخ انتشار : یکشنبه 23 آذر 1399 - 20:20
کد خبر : 28000

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون رئیس کل بانک مرکزی از رشد اقتصادی خبر داد، کاهش قیمت دلار در بازار امروز،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رئیس کل بانک مرکزی از رشد اقتصادی خبر داد، کاهش قیمت دلار در بازار امروز، کاهش ارزش دلار در معاملات جهانی، کاهش ۴۵۰ هزار تومانی قیمت سکه، افت شاخص کل بورس در معاملات امروز، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، هزینه‌ها در لایحه بودجه متناسب با درآمد‌های نفتی است و پیش بینی جالب از آینده قیمت نقره را در بر دارد.

+رئیس کل بانک مرکزی از رشد اقتصادی خبر داد

در اقتصاددان  به نقل از تابناک می خوانیم  ،  همتی در یادداشتی اینستاگرامی اعلام کرد: همانگونه که قبلاً براساس روند شاخص‌های تولیدات صنعتی و کشاورزی و نیز رشد تسهیلات سرمایه در گردش بانک‌ها اعلام کرده بودم رشد اقتصادی کشور مثبت شد. گزارش امروز اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی حاکی از این است که رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (۱۰۰=۱۳۹۰) در شش ماههٔ اول سال ۹۹ با نفت و بدون نفت، مثبت شد. بنابر گزارش رشد اقتصادی بدون نفت در شش ماه اول سال جاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل، مثبت ۱.۴ درصد و رشد اقتصادی با نفت در شش ماه اول سال، نسبت به دوره مشابه سال قبل، مثبت ۱.۳ درصد است. رشد اقتصادی با نفت فصل اول و دوم سال ۱۳۹۹ به ترتیب منفی ۲.۹ درصد و مثبت ۵.۱ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت، به ترتیب، منفی ۰.۶ درصد و مثبت ۳.۲ درصد بوده است.

+کاهش قیمت دلار در بازار امروز

در معاملات امروز (یکشنبه بیست و سوم آذرماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۴۸۰۰  تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل با افت ۲۰۰ تومانی نسبت به روز قبلف به قیمت ۲۵۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۳۰۳۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۱۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

کاهش ارزش دلار در معاملات جهانی

ارزش دلار مقابل ارزهای مهم کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۹۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲۳ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

نوسان قیمت طلا با اخبار واکسن کرونا

یکی از مدیران والش تریدینگ به کیتکونیوز گفت: بر مبنای الگوهای معاملات تاریخی، یکی از بهترین زمانها برای طلا از اواسط دسامبر تا روز والنتاین است. در حال حاضر طلا موفق شده است سطح ۱۸۳۰ دلار را حفظ کند که به معنای رشد ۲۰ درصدی قیمت طلا از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون است. این موضوع با در نظر گرفتن این حقیقت که طلا در چند ماه گذشته در وضعیت تحکیم بوده، قابل ملاحظه است. وی در ادامه افزود: تا پایان سال طلا احتمالا به قیمت بالاتری صعود می کند و این یک پروسه کند خواهد بود که طی آن طلا به محدوده معاملاتی ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ دلار پیش می رود. تصویر کلان تغییر نکرده و تا زمانی که واکسن به طور گسترده توزیع نشود، طلا عملکرد خوبی خواهد داشت به خصوص که چاپ پول همچنان ادامه دارد.

پیش بینی جالب از آینده قیمت نقره

ساکسو بانک پیش بینی کرد قیمت اونس نقره تحت تاثیر سیاست تسهیل پولی بانک مرکزی آمریکا، دلار ضعیف و افزایش تقاضا برای این فلز در بخش انرژی خورشیدی، در سال ۲۰۲۱ به رکورد ۵۰ دلار صعود خواهد کرد. به نقل از ایسنا؛ با توزیع گسترده واکسن کووید ۱۹ تا اواسط سال آینده، نقدینگی بیش از حد و سیاست تسهیل پولی باعث می شود نقدینگی به سوی هر نوع دارایی غیرنقدی سرازیر شود که این امر برای نقره و طلا مثبت است. با در نظر گرفتن عوامل بنیادین پولی که به نفع نقره محسوب می شوند، این فلز نقره ای از تقاضای رو به رشد برای دستگاههای مربوط به تحول سبز به خصوص سلولهای فوتوولتائیک مورد استفاده در تولید پنل خورشیدی رونق بیشتری پیدا خواهد کرد و ساکسو بانک پیش بینی می کند تقاضا برای نقره از تولید این فلز بالاتر خواهد رفت.

در واقع کمبود واقعی عرضه نقره در سال ۲۰۲۱ در راه است و حمایت سیاسی از سرمایه گذاریهای انرژی خورشیدی در دوران ریاست جمهوری بایدن، توافق سبز اروپایی و هدف کربن خنثی چین تا سال ۲۰۶۰ را به مخاطره می اندازد. طبق گزارشی که تابستان گذشته از سوی موسسه نقره منتشر شد، انتظار می رود تولید انرژی خورشیدی تا سال ۲۰۲۵ تقریبا دو برابر شود. نقره در میان همه فلزها در دمای استاندارد پایینترین مقاومت الکتریکی را دارد و جایگزینهای نقره نمی توانند از نظر تولید انرژی در هر پنل خورشیدی با این فلز برابری کنند. بعلاوه به دلیل مشکلات فنی، فوتوولتائیکهای غیرنقره ای دوام و عمر کمتری دارند و مسائل جدی برای توسعه تجاری گسترده شان ایجاد می کنند.

+کاهش ۴۵۰ هزار تومانی قیمت سکه

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (یکشنبه) با ۴۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز شنبه به بهای ۱۲ میلیون تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به قیمت ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان معامله شد. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه به چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مبادله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۲۵ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۸۷۵ هزار تومان فروخته شد.

+افت شاخص کل بورس در معاملات امروز

شاخص کل با ۱۱۷۰۰ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۷۷ درصد به یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۷۵۱ واحد، شاخص‌ قیمت وزنی – ارزشی با ۳۰۵۹ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۷۷ درصد به ۳۹۶ هزار و ۳۸۲ واحد، شاخص کل هم وزن با ۸۲۰ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۱۸ درصد به ۴۵۶ هزار و ۳۱۰ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۵۳۷ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۱۸ درصد به ۲۹۸ هزار و ۷۵۰ واحد، شاخص آزاد شناور با ۱۸۹۲۶ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۹۰ درصد به دو میلیون و ۸۴ هزار و ۹۰۸ واحد، شاخص بازار اول با ۱۲۴۰۶ واحد کاهش معادل منفی ۱٫۱۰ درصد به یک میلیون و ۱۱۸ هزار و ۷۴۳ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۰۰۷۴ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۳۳ درصد به ۳ میلیون و ۳۰ هزار و ۸۲۵ واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستدهای امروز بورس، در یک میلیون و ۸۹۷ هزار نوبت معاملاتی، ۱۲ میلیارد و ۶۸۲ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۵۳ هزار و ۱۷۴ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹/ اُفت شاخص کل

گزارش بورس امروز یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹/ اُفت شاخص کل

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۱۰ میلیون و ۹۵۵ هزار و ۳۴۵ تومان رسید. بدین ترتیب ارزش ۶۰ درصد سهام عدالت برای فروش به حدود ۶ میلیون و۵۷۳ هزار و ۲۰۷ تومان رسید. اُفت ۰٫۷ درصدی ارزش سهام عدالت در روز جاری موجب شد تا ارزش این سهام در مقایسه با روز گذشته ۷۷  هزار و ۶۵۵ تومان کاهش یابد.

+کاهش ارزش دارایکم

قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با  افت ۲٫۳۷ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱۸ هزار و ۴۱۳ تومان معامله شد تا ارزش ۲۰۰ واحد از اولین ETF دولتی به ۳ میلیون و ۶۸۲  هزار و ۶۰۰ تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارایکم با کاهش ۲٫۳۲ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل ۱۸ هزار و ۴۲۲ تومان معامله شد.

+ارزش پالایش یکم چقدر است؟

قیمت پایانی هر واحد از پالایش یکم  با رشد ۴٫۰۲ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱۰ هزار و ۴۱۷ تومان معامله شد تا ارزش ۵۰۰ واحد از دومین ETF دولتی به ۵ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از پالایش یکم با رشد ۵٫۰۳ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱۰ هزار و ۵۱۸ تومان معامله شد.

+پیشنهاد آزادسازی قیمت ۱۰ خودرو

رضا شیوا رئیس شورای رقابت گفت: پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای خروج حداقل ۱۰خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷پانوراما، چانگان، آریا، کی ۱۳۲و برخی دیگر از خودروها از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت است. این سازمان با استناد به تولید و عرضه خودروهای همرده مانند انواع جک در کرمان خودرو، انواع ‌ام‌وی‌ام و ایکس ۳۳ در مدیران خودرو و بسترن و برخی محصولات جدید در گروه خودروسازی بهمن، شرایط تولید و بازار این خودروها را رقابتی قلمداد کرده و درخواست خروج این خودروها از شمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت را ارائه کرده است.

+پیش بینی مردم از روند قیمت ها در بازار خودرو

بررسی فضای مجازی و سایت‌های خودرویی در روز جاری حاکی است هر دستگاه پراید ۱۳۲ حدود ۱۰۴ میلیون تومان، پراید ۱۵۱ (وانت پراید) ۱۰۷ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ حدود ۱۰۱ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ به بهای ۱۲۰ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان و تیبا ۲ به بهای ۱۲۱ میلیون تومان از سوی فروشندگان قیمت‌گذاری شده است.در گروه ایران‌خودرو نیز فروشندگان و آگهی‌دهندگان پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس را به ۱۷۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را به ۱۹۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای را به ۲۶۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار را به ۲۴۰ میلیون تومان و پژو پارس ساده را ۲۰۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری کردند.

نعمت‌الله کاشانی‌نسب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت در این زمینه به ایرنا گفت: با گذشت حدود ۱۰ روز از پایان تعطیلی‌های دو هفته‌ای کرونایی، هیچ تغییری در وضعیت بازار شاهد نبوده و همچنان رکود کامل در خرید و فروش‌ها وجود دارد. وی که همچون همیشه از اعلام قیمت برای خودروها خودداری می‌کرد، افزود: معامله‌ای انجام نشده که بخواهیم اطلاعاتی در این زمینه بدهیم. کاشانی‌نسب معتقد است: مردم تصور می‌کنند که قیمت‌ها باز هم پایین‌تر خواهد آمد و اگر اعلام دو شرکت بزرگ خودروساز در تجاری‌سازی ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال را در نظر داشته باشیم، باید به خریداران خودرو حق داد که همچنان منتظر کاهش‌های بیشتر باشد. وی تاکید کرد: قیمت خودروهای خارجی نیز در روزهای گذشته متأثر از رکود خودروهای داخلی، بدون تغییر مانده است.

+هزینه‌ها در لایحه بودجه متناسب با درآمدهای نفتی است

وزیر نفت در واکنش به انتقادات نسبت به تعیین سقف ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز در لایحه بودجه ۱۴۰۰، با توجه به مشکلات حوزه صادرات و تحریم‌ها و میزان فروش در سال جاری گفت: انتقاد نمایندگان نسبت به میزان تعیین شده نیست بلکه آن‌ها نگران این موضوع هستند که در صورت برداشته نشدن تحریم‌ها دولت چه اقدامی می‌خواهد انجام دهد. وی افزود: در صورت برطرف نشدن تحریم‌ها به روند عادی کار خود طبق گذشته ادامه می‌دهیم، البته در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده که اگر میزان فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز تحقق پیدا نکرد، چه کاری انجام دهیم. من در جلسه کمیسیون برنامه، بودجه محاسبات مجلس حضور یافته و به سوالات نمایندگان در این مورد پاسخ و مبنای تعیین رقم ۲ میلیون و سیصد هزار بشکه نفت در روز را تشریح و اعلام کردم، چه پیش نیازهایی وجود دارد و کل تولید و میزان مصرف داخلی و صادرات چقدر است. وزیر نفت تاکید کرد: هزینه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به میزان تحقق درآمدهای نفتی تعیین شده است.

+وعده‌ها، قیمت پوشک را کاهش نداد!

اگر چه بیشتر از یک ماه از وعده‌های مسئولان وزارت صمت مبنی بر بهبود وضعیت بازار پوشک می‌گذرد اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت‌ها نه تنها کاهش نیافته بلکه بعضاً افزایش هم یافته است. به عنوان نمونه یک بسته پوشک ۲۸ عددی یک برند معروف که تا ۲۰ روز پیش با قیمت ۹۰ هزار تومان عرضه می‌شد، حال در بازار با قیمت ۱۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود. همچنین نرخ یک بسته پوشک ۳۴ عددی از یک برند دیگر نیز طی یک ماه اخیر با رشد قیمت ۳۰ درصدی با نرخ ۱۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود. این در حالی است که طبق وعده‌های متعدد مسئولان و البته آماری که از واردات مواد اولیه پوشک ارائه می‌شود، انتظار این بود که نرخ این محصول در بازار کاهش یابد.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....