تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 آذر 1399 - 20:44
کد خبر : 27667

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ۳۶ نماد بورسی متوقف شدند، دو راهکار پیش‌ روی معامله‌گران، سهمیه بنزین معلولان کاهش نیافت،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ۳۶ نماد بورسی متوقف شدند، دو راهکار پیش‌ روی معامله‌گران، سهمیه بنزین معلولان کاهش نیافت، چالش جدید برای مجوز پرواز بوئینگ‌های ۷۳۷ و هشدار به فروشگاه‌های زنجیره‌ای درباره گران فروشی مرغ را در بر دارد.

+۳۶ نماد بورسی متوقف شدند

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ،   از میان نمادهای بورسی ۳۶ نماد به دلایل مختلف از جمله تعلیق نماد معاملاتی، برگزاری مجمع عمومی فوق العاده، تغییرات بیش از ۵۰ درصد در ۱۵ روز متوالی و… تا تاریخ ۱۹ آذرماه متوقف شدند.تعلیق نماد معاملاتی نمادهای کنتورسازی ایران (آکنتور)، سیمان هگمتان (سهگمت)، سیمان ایلان (سیلام)، تامین ماسه ریخته گری (کماسه)، بانک انصار(وانصار) و برگزاری مجمع عمومی فوق العاده (در خصوص تغییر سرمایه) نیز ایران ترانسفو (بتراس)، به پرداخت ملت (پرداخت)، صنایع کاغذسازی کاوه (چکاوه)، ایرکا پارت صنعت (خکار)، کارخانجات داروپخش (دارو)، کشت و صنعت پیاذر (غاذر)، بیسکویت گرجی (غگرجی)، جام دارو (فجام)، فولاد خوزستان (فخوز)، باما (کاما)، مبین انرژی خلیج فارس (مبین) و  پتروشیمی نوری (نوری) متوقف کردند.

کشاورزی و دامپروری مگسال (زمگسا)، بهنوش ایران (غبهنوش)، پارس سرام (کسرام)، هلدینگ سرمایه گذاری البرز(والبرز)، لیزینگ پارسیان(ولپارس) به دلیل تغییرات بیش از ۵۰ درصد در ۱۵ روز متوالی و کشت و صنعت چین چین(غچین)، شرکت سرمایه گذاری استان لرستان(وسلرستا) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب ادامه توسقف حداکثر برای دو روز کاری متوقف شده اند. برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه باعث توقف نمادهای صنایع سیمان دشتستان (سدشت)، شرکت سرمایه گذاری استان اصفهان (وسصفا) و برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده(انتخاب اعضا) باعث توقف نمادهای تراکتورسازی ایران(تایرا)، ریخته گری تراکتورسازی ایران (ختراک) و موتورسازان تراکتورسازی ایران (خموتور) شده اند.

+دو راهکار پیش‌روی معامله‌گران

یاسر شریعت، کارشناس بازار سرمایه: افزایش شاخص هم‌وزن در جریان معاملاتی روز‌ چهارشنبه نشان‌دهنده این موضوع است که مقداری اقبال نسبت به سهم‌های کوچک‌ و متوسط بیشتر شده است. در رشدی که نماگر‌های بازار سهام طی چند هفته اخیر تجربه کردند نیز سهم‌‌های بزرگ اعم از بانکی‌، ‌فولادی، معدنی، ‌پتروشیمی و پالایشی توانستند نقش قابل‌توجهی را ایفا کنند. این دست از شرکت‌ها به‌دلیل حجم معاملات و ارزش بازار بسیار بالا نمی‌توانند مداوم در مدار صعودی حرکت کنند. به‌طور معمول این شرکت‌ها پس از رشد مقطعی وارد فاز استراحت و مجدد برای رشد بعدی آمادگی لازم را به دست می‌آورند. اما در شرکت‌های کوچک‌ و متوسط بازار شرایط متفاوت‌تری خواهیم داشت، به‌طوری‌که رشد‌ سهام به‌دلیل کم‌ بودن ارزش بازار می‌تواند مدام روی دهد.

به نقل از دنیای اقتصاد؛ از طرفی شاخص کل زمانی که به محدوده‌‌های مقاومتی نزدیک می‌شود برخی از فعالان بازار از سهم‌های شاخص‌ساز فاصله می‌گیرند، این قشر از سرمایه‌گذاران در چنین مواقعی یا هیچ‌گونه فعالیتی در بازار ندارند یا اینکه به سمت سهام شرکت‌های کوچک‌تر تغییر مسیر می‌دهند. بررسی‌ها حاکی از این است که غالب سرمایه‌گذاران دومین راهکار را انتخاب می‌کنند و پیامد این رفتار نیز افزایش اقبال نسبت به سهم‌های کوچک‌تر همانند معاملات روز چهارشنبه می‌شود.

طبیعی است که یکی از پارامتر‌های اصلی اثر‌گذار در بازار، قیمت‌های جهانی پتروشیمی و معدنی‌‌هاست. از طرفی نرخ دلار نیز به‌عنوان عامل اثر‌گذار داخلی می‌تواند سمت‌و‌سوی بازار را تعیین کند. با توجه به رشد قابل‌توجه قیمت کالاهای اساسی که طی هفته‌‌های گذشته بازار‌‌‌‌های جهانی تجربه کردند، طبیعتا وضعیت بنیادی خیلی از گروه‌های داخلی نیز بهبود پیدا کرد. اکنون به‌رغم اینکه دلار وضعیت نسبتا با ثباتی دارد و در مواردی حتی با کاهش همراه است، روند پیش‌بینی که از سودآوری شرکت‌ها وجود دارد نشان از رشد قابل‌توجه است. بنابراین روند افزایشی قیمت‌های جهانی را می‌توان به‌عنوان یکی از محرک‌‌های رشد بورس قلمداد کرد. درصورتی که ریسک کرونا در دنیا با توجه به تولید و عرضه واکسن با سرعت زیادی کاهش پیدا کند، طبیعتا احیای اقتصاد جهانی می‌تواند تاثیر مثبتی در قیمت‌ کامودیتی‌ها داشته باشد.

+اعداد پیش بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای فروش نفت غیرواقعی است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: اعداد پیش بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای فروش نفت غیر واقعی بوده و متناسب با عملکرد دولت در سال ۹۹ نیست و عملاً باز هم در بودجه بیش برآورد صورت گرفته است. نسبت به فروش نفت باید بازنگری صورت گیرد و به دلیل اینکه اساساً باید نفت را از بودجه عمومی حذف کنیم و به درآمدهای پایدار غیر نفتی متکی شویم حتی اگر فروش نفت در سال آینده نیز به اندازه قبل شود درآمدهای آن نباید در بودجه بیاید.

+پیش بینی بازار نفت در سال آینده؛ طلای سیاه چند دلار می شود؟

موسسه رتبه‌بندی مودیز اعلام کرد: قیمت نفت خام برنت در سال ۲۰۲۱ بیشتر در بازه ۴۰ تا ۴۵ دلار در هر بشکه در تغییر خواهد کرد. بر اساس گزارش این موسسه، در میان مدت، قیمت‌ها در بازه ۴۵ تا ۶۵ دلار در هر بشکه خواهند ماند، اما عمدتا در مرز پایین این بازه قرار خواهند داشت. خبرگزاری تاس به نقل از این گزارش نوشت، با توجه به این قیمت‌ها، تولیدکنندگان تلاش خواهند کرد، تا تنها ارزان‌ترین ذخایر نفتی را طی ۳ تا ۵ سال آینده توسعه دهند. برای توسعه منابع با حاشیه سود بالا، شرکت‌ها به قیمت‌های ۵۰ تا ۵۵ دلار در هر بشکه نیاز دارند. این آژانس هچنین انتظار دارد که ذخایر نفت و محصولات نفتی در جهان همچنان بالا بماند و با سرعت پایینی کاهش یابد. کارشناسان مودیز اعتقاد دارند، پس از عملکرد ضعیف در سال ۲۰۲۰، بازار نفت در سال ۲۰۲۱ شروع به بهبود کند.

+سهمیه بنزین معلولان کاهش نیافت

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی  در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر کاهش سهمیه سوخت خودرو معلولان به ۶۰ لیتر در ماه گفت: سهمیه سوخت معلولان کاهش نیافته و همچنان همان ۱۰۰ لیتر در ماه است، اما قرار شد این خودروها ۶۰ لیتر را به صورت سهمیه سوخت و ۴۰ لیتر را به صورت اعتبار دریافت کنند. بر همین اساس در ماه آذر ۶۰ لیتر سهمیه سوخت معلولان در کارت سوخت آن‌ها واریز شد، اما به دلیل نبود اطلاعات لازم برای پرداخت اعتباری، واریز ۴۰ لیتر باقی مانده میسر نشد و این مساله شائبه کاهش سهمیه سوخت معلولان را به وجود آورد. این مقام مسئول با تاکید بر اینکه سهمیه سوخت معلولان همچنان ۱۰۰ لیتر در ماه است، گفت: در ماه دی معلولان علاوه بر دریافت سهمیه ۱۰۰ لیتر ماهانه خود ۴۰ لیتر مانده ماه آذر را نیز دریافت می‌کنند بنابراین سهمیه سوخت معلولان با پلاک ویلچری برای خودروهای تک سوز در دی ماه ۱۴۰ لیتر و خودروهای دوگانه سوز ۱۱۰ لیتر است. با توجه به اینکه پرداخت سهمیه سوخت به صورت اعتباری نیازمند اطلاعات جدید است و سازمان بهزیستی که مکلف شده تا این اطلاعات را به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارائه کند، هنوز اطلاعات مورد نیاز را ارائه نکرده است؛ بنابراین اجرای این طرح ممکن است دو ماه به تأخیر بیفتد. تا زمان اجرایی نشدن طرح پرداخت اعتباری سهمیه سوخت معلولان، این افراد همچنان سهمیه سوخت خود را مانند گذشته به صورت واریز ماهانه ۱۰۰ لیتر در کارت سوخت دریافت می‌کنند.

چالش جدید برای مجوز پرواز بوئینگ‌های ۷۳۷

گروهی از حامیان حقوق مسافران هواپیما‌های مسافری، تصمیم سازمان هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) برای لغو دستور ماه مارس ۲۰۱۹ مبنی بر زمین گیر کردن بوئینگ ۷۳۷ مکس پس از دو سانحه مرگبار در ۵ ماه را که به کشته شدن ۳۴۶ نفر منجر شد، به چالش کشیده‌اند. فلایرز رایتز (Flyers Rights) و گروهی از حامیان حقوق مسافران اعلام کردند بر اساس دستور ۱۸ نوامبر سازمان هوانوردی فدرال آمریکا مبنی بر ازسرگیری پروازها، به دادگاه تجدیدنظر منطقه کلمبیا درخواست تجدیدنظر داده اند. پل هادسون، رئیس فلایرز رایتز و یکی از چهار فردی که این تصمیم را به چالش کشیدند، گفتند FAA و بوئینگ اعلام کردند بر اساس «اطلاعات محرمانه و آزمایش‌های مخفیانه که از نظر حقوقی کافی نیست، بوئینگ مکس امن است.

هادسون و برخی از قانون گذاران دموکرات، خواستار افشای اطلاعات اساسی بیشتر سازمان هوانوردی فدرال آمریکا در بررسی خود شده اند. این گروه جداگانه تلاش می‌کند تا سازمان هوانوردی آمریکا را تحت فشار قانون آزادی اطلاعات، به تحویل اسناد مرتبط با تعمیرات و آزمایش‌های فنی ۷۳۷ مکس مجبور کند. FAA پیش از بازگشت این هواپیما‌ها به خدمات، یک سری تغییرات نرم افزاری و آموزش جدید خلبانان را ملزم کرده است. همچنین FAA یک طرح آموزشی آمریکن ایرلاینز را برای خلبانان به منظور از سرگیری پرواز‌های مکس ۷۳۷ تصویب کرده است.

همسایه ایران، میزبان خودروساز آلمانی برای مونتاژ و تولید خودرو

گروه خودروسازی فولکس واگن که در سال گذشته پرفروش‌ترین خودروساز در جهان شده و در سبد برندهایش نام‌های بنتلی، پورشه، آئودی، لامبورگینی، بوگاتی،‌ سئات و اشکودا جمع شده‌اند، قصد سرمایه‌گذاری در بازار پاکستان را دارد و می‌خواهد از سال ۲۰۲۲ در این کشور خودرو تولید کند. به گفته نماینده پرومیر موتورز فولکس واگن Volkswagen Premier Motors این شرکت، محصول وانت آماروک Amarok را به بازار پاکستان معرفی می‌کند که در دو نوع تک کابین و دوکابین شبیه به تویوتای هیلیوس رِوُ Toyota Hilus Revo است. رسانه‌های پاکستانی می‌گویند «آماروک» با تویوتا هایلوکس Hilux و ایسوزوی دی‌مکس مقایسه می‌شود و با آنها به رقابت می‌پردازد. همچنین قرار است در این خط ون ترانسپورتر هم تولید شود که در آن صورت رقبای آن در بازار پاکستان کیا «گرند کارنیوال» و هیوندایی «گرند استارکس» هستند.

خودروساز آلمانی اجازه مونتاژ و تولید خودرو در پاکستان را بر اساس سیاست‌گذاری توسعه خودروی (۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱) دولت این کشور و به دلیل داشتن وضعیت سبز به دست آورده است. بعد از اجرای این سیاست‌گذاری حدود ۱۰ خودروساز وارد بازار تولید خودرو در پاکستان شده‌اند. با اینکه این سیاست‌گذاری در سال ۲۰۲۱ خاتمه پیدا می‌کند، مدل‌های جدیدی که کمپانی‌های خودروسازی به بازار معرفی می‌کنند، همچنان از معافیت‌های مالیاتی برخوردار خواهند بود. ورود فولکس واگن برای تولید خودرو به بازار پاکستان با تولید وانت و ون شروع می‌شود و معلوم نیست که آیا رقابت به عرصه خودروهای سواری در پاکستان هم می‌رسد یا نه. در ضمن به این نکته هم باید مورد توجه قرار گیرد که محصولات فولکس واگن از لحاظ قیمت، در بخش خودروهای گران بازار دسته بندی می‌شوند که این موضوع در بازارهای دیگر هم تا حدودی مصداق پیدا می‌کند.

+هشدار به فروشگاه‌های زنجیره‌ای درباره گران فروشی مرغ

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران اعلام کرد که با سهمیه داران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای که خارج از عرضه شبکه مرغ، به بهانه فروش قطعه‌بندی مرغ، آن را بالاتر از نرخ مصوب می‌فروشند برخورد می‌شود و در صورت تداوم روند قطعه بندی و فروش با نرخ جدید در فروشگاه های زنجیره‌ای، عرضه این محصول در این مراکز قطع می‌شود. سعید محمدی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طی روزهای گذشته با یک هایپر مارکت که در پایتخت مرغ دولتی را به صورت قطعه بندی عرضه می‌کرد، برخورد شد. این تخلف بیشتر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای که امکان عرضه بشقابی دارند رخ می‌دهد و خارج از این مراکز کمتر چنین تخلفی مشاهده می‌شود. البته در صورتی که در واحدهای صنفی نیز چنین رویکردی در پیش گرفته شود، تخلف است و در صورت مشاهده با آنان برخورد خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه عرضه خارج از شبکه و بالاتر از نرخ غیر مصوب یعنی۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان، ممنوع است، تصریح کرد: قطعه بندی و عرضه به شیوه جدید مرغ نیز خارج از این قاعده نیست. بنابراین با سهمیه داران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای که خارج از عرضه شبکه مرغ، به بهانه فروش قطعه‌بندی مرغ، آن را بالاتر از نرخ مصوب می‌فروشند، برخورد می‌شود.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....