تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 آبان 1400 - 20:41
کد خبر : 65882

گلچین اقتصادی روز …در‌های سرمایه گذاری در ایران

گلچین اقتصادی روز …در‌های سرمایه گذاری در ایران

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت در پایان هفته چقدر شد؟ عرضه خودرو در بورس کالا، عقبگرد دلار

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت در پایان هفته چقدر شد؟ عرضه خودرو در بورس کالا، عقبگرد دلار در بازار جهانی، قیمت دلار در صرافی‌های بانکی اعلام شد، از بازار ارز‌های دیجیتالی چه خبر؟ شریک جدید تجاری ایران از آفریقا می‌آید و فروکش کردن تقاضای سرمایه‌گذاری برای خودرو را در بر دارد.

+معاون رئیس جمهور: در‌های سرمایه گذاری در ایران روی همه باز است

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان این که درهای سرمایه گذاری در ایران به روی همه سرمایه گذاران داخلی و خارجی باز است، افزود: جذب سرمایه های اقتصای و انسانی ایران اسلامی که در خارج از کشور مقیم هستندT از دیگر برنامه های دولت سیزدهم است.

+ارزش سهام عدالت در پایان هفته چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۲ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۹۸۸ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۳ درصد معادل ۱۶۵ هزار و ۲۶۶ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۹۹۲ تومان رسیده است.

 

+عرضه خودرو در بورس کالا

جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران درباره عرضه خودرو در بورس کالا گفت: خودور به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخش اول، خودروهایی که مشمول قیمت گذاری شورای رقابت و تحت نظارت دستگاهای دولتی هستند که قرار است ظرف چند روز آینده، مصوبه‌ای درباره قیمت گذاری این خودروها توسط وزیر صمت اعلام شود. سایر خودروهایی که مشمول قیمت گذاری دستوری نمی‌شوند، مثل خودروهای گروه خودروسازهای بهمن یا بخشی از خودروهای شرکت ایران خودرو، عرضه و تولید می‌شود که در این رابطه مذاکراتی برای عرضه این خودروها در بورس کالا انجام شده است. بخشی از خودروهای گروه بهمن که ماه گذشته به بازار عرضه شدند، با توجه به اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار، هنگام ثبت نام تقاضای زیادی داشتند. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این خودروها مشمول قیمت گذاری نیست امکان عرضه در بورس کالا وجود دارد؛ بنابراین، با گروه خودروسازی بهمن وارد مذاکره شدیم تا برای عرضه در بورس کالا، مدارک و مستندات را ارائه کند و به محض پذیرش، در بورس کالا عرضه می‌شود.

جهرمی درباره مزایایی عرضه خودرو در بورس کالا گفت: در عرضه خودرو در بورس کالا، فاصله‌ی قیمتی بین بورس و بازار نصیب کارخانه می‌شود و این باعث شفاف شدن فرایند فروش می‌شود. معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران افزود: در شرایط ثبت نام خودرو افراد با استفاده از ربات اقدام به نام نویسی تعداد زیادی از خودرو می‌کنند و یا اینکه هر کس زودتر ثبت نام کند می‌تواند خودرو خریداری کند، اما زمانی که در بورس عرضه شود، فرایند فروش شفاف می‌شود. یکی دیگر از مزایایی عرضه خودرو در بورس کالا، شفاف شدن قرارداد بین طرفین است و هر دو طرف به تعهدات عمل می‌کنند. همچنین خودروساز از ۲۰ درصد معافیت بر عملکرد به میزان کالایی که در بورس فروخته شده استفاده می‌کند. ۹۰ درصد تولیدات گروه خودروسازی بهمن در بورس کالا عرضه خواهد شد و منتظر ارائه برنامه تولید و میزان واردات و تعهدات آن‌ها هستیم. زمانی که خودرو وارد بورس کالا شود، قیمت خودرو در بورس بین قیمت کارخانه و بازار خواهد بود. معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران افزود: با ایران خودرو درباره خودروهایی که مشمول قیمت گذاری نمی‌شوند مانند خودرو تارا و هایما، مذاکراتی کرده ایم.

+فروکش کردن تقاضای سرمایه‌گذاری برای خودرو

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت به ایرنا گفت: هرچند در مجموع خرید و فروش‌ها اندک و انگشت‌شمار است،  بیشترین میزان معاملات در خودروهای داخلی و مونتاژی با ارزش کمتر از یک میلیارد تومان است. سعید موتمنی ادامه‌ داد: خرید و فروش در خودروهای مونتاژی بالای یک میلیارد تومان و همچنین خودروهای خارجی بسیار اندک است. ثبات تقریبی نرخ ارز سبب شده تا تقاضا برای سرمایه‌گذاری در خودرو فروکش کند و صاحبان خودروهای خارجی از آنجایی که خودروی مدل جدیدی به بازار نیامده، ترجیح می‌دهند خودروهای خود را نگه دارند و نفروشند.

وی اظهار داشت: امروز و در صورتی که خودروسازان داخلی عرضه خود را افزایش دهند، به‌طور قطع با کاهش قیمت‌ها مواجه خواهیم شد. موتمنی با بیان اینکه به نظر می‌رسد باید به این وضع بازار عادت کنیم، خاطرنشان‌ کرد: اکنون در صورتی که خودروی جدیدی با بدنه، تزئینات، موتور و مدل جدید وارد بازار شود از آن استقبال می‌شود که آن هم شامل خودروهای جدید داخلی و خودروهای مونتاژی می‌شود. وی تاکید کرد: از آنجایی که نرخ تورم در یکی دو ماه گذشته تغییر چندانی نداشته و تقریبا ثابت بوده است، روی قیمت کالاهای سرمایه‌ای نظیر خودرو چندان تاثیرگذار نبوده است. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت، تنها عامل محرک معاملات در بازار کنونی را عرضه خودروهای جدید یا ثبات ارز در کانالی مشخص عنوان کرد که در این صورت قیمت‌ها بالا یا پایین شده و به رونق نسبی معاملات می‌انجامد.

طالبان: استفاده از ارز‌های خارجی در افغانستان ممنوع است

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که کاربرد ارزهای خارجی در افغانستان، کامل ممنوع شده و منافع ملی و شرایط اقتصادی اخیر را دلایل اصلی این اقدام ناگهانی ذکر کرده است. وی گفت: وضعیت اقتصادی و منافع ملی در کشور ایجاب می کند که همه افغان ها در تجارت های خود از پول افغانی استفاده کنند.

معاون رئیس جمهور: در‌های سرمایه گذاری در ایران به روی همه باز است/ طالبان: استفاده از ارز‌های خارجی در افغانستان ممنوع است/ پیش‌بینی جدید از نفت ۱۲۰ دلاری

در بیانیه ای که در فضای مجازی منتشر شده، آمده است: امارت اسلامی به همه شهروندان، دکان داران، تاجران، معامله گران و عموم مردم دستور می دهد، از این پس تمامی معاملات را با افغانی انجام داده و از کاربرد ارز خارجی اکیدا خودداری کنند. دلارهای امریکا در بازارهای افغانستان توزیع شده، در حالی که بر مبنای گزارش ها، تجارت در مناطق مرزی با ارز کشورهای همسایه مانند پاکستان انجام شده است. اقتصاد متزلزل افغانستان که از زمان عقب نشینی حمایت های مالی بین المللی در ماه آگوست و پس از کنترل طالبان بر این کشور رخ داد، بیشتر با مشکل مواجه شده است. ایالات متحده، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول (IMF) دسترسی افغانستان به بیش از ۹.۵ میلیارد دلار دارایی ذخیره شده را در خارج مسدود و این کشور را از دریافت وام های بین المللی منع کردند. طبق گزارش ها پیش از آن، کمک های مالی خارجی سه چهارم هزینه های عمومی را تامین می کرد. انتظار می‌رود که ممنوعیت ارز خارجی، بحران اقتصادی افغانستان را عمیق‌تر کند و احتمالاً باعث بحران نقدینگی شود که می‌تواند منجر به قحطی گسترده و بحران مهاجرت شود. /ایبِنا

عقبگرد دلار در بازار جهانی

شاخص دلار کانال ۹۴ واحدی را از دست داد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۷ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۳.۸۵۰ واحد بسته شد.

+قیمت دلار در صرافی های بانکی اعلام شد

در معاملات امروز بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۶۴۸۲ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۷۰۱۷ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به قیمت ۳۰۵۶۴ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۱۱۸۲ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

از بازار ارزهای دیجیتالی چه خبر؟

ارزش ارزهای دیجیتالی مهم عمدتا در مسیر صعودی خود باقی ماند. به گزارش ایسنا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در خبر مثبت دیگری از طرف آمریکا برای بازار ارزهای دیجیتالی، شهردار شهر میامی که از طرفداران سرسخت بیتکوین نیز محسوب می شود اعلام کرد ماه آینده حقوق خود را بر حسب بیتکوین دریافت خواهد کرد. وی که پیش از این نیز پیشنهاد پرداخت حقوق کارکنان شهرداری را بیتکوین مطرح کرده بود، اولین مقام آمریکایی خواهد بود که حقوق بیتکوینی خواهد گرفت.

وزارت خزانه داری آمریکا در گزارش جدید خود اعلام کرد ارزش بازار ارزهای دیجیتالی با ارزش ثابت (استیبل کوین ها) به بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار رسیده که این رقم ۲۰ برابر بیشتر از ارزش آنها در دو سال پیش است. این گزارش استفاده از استیبل کوین‌ها را در سطح گسترده مفید دانسته؛ اما هشدار داده است که آمریکا باید حتما مقررات خود را در این حوزه بروزرسانی کند و گسترش دهد. صرافی باینانس، بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتالی از نظر حجم معاملات، در بیانیه‌ای عجیب اعلام کرد، امکان برداشت از حساب کاربران خود را به صورت موقت به حالت تعلیق درمی آورد. این صرافی که در گذشته نیز تصمیمات عجیب زیادی از جمله بستن امکان معامله آتی با اهرم برای بسیاری از کشورها را گرفته بود، علت این کار خود را رفع اختلالات ایجاد شده در شبکه تراکنش عنوان کرده است که رفع خواهد شد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۷۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۰۹ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به روز رسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ساعت ۱۷ بعد از ظهر به وقت شرقی)

این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۶۲ هزار و ۸۳۶.۰۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۳۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۴۶ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۴۵۶۴.۵۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۳۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۵.۹۶ درصد افزایش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۵۶۳.۰۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۳۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۴.۸۸ درصد افزایش

۴- سولانا

قیمت: ۲۴۲.۵۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۲.۲۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۳.۰۱ درصد افزایش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۶- کاردانو

قیمت: ۲.۰۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۵۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۴۷ درصد افزایش

۷- ریپل

قیمت: ۱.۲۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۰۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۰.۳۱ درصد افزایش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۵۲.۵۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۲۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۹.۵۱ درصد افزایش

۹ – یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۱۰- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۶۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۸۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۵۹ درصد افزایش

پیش‌بینی جدید از نفت ۱۲۰ دلاری

«بانک آمریکا» در یادداشتی نوشت قیمت نفت برنت تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۲، به ۱۲۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید. بحران کنونی انرژی، دلیل این بانک برای افزایش پیش بینی قیمت نفت عنوان شده و این بانک معتقد است قیمت نفت خام، زغال سنگ، گاز طبیعی و ال ان جی به علت کمی عرضه سر به فلک می‌گذارد. بانک آمریکا، یک ماه پیش، پیش‌بینی کرده بود، در صورتی که زمستانی سردتر از معمول داشته باشیم، قیمت نفت می‌تواند در شش ماه آینده به ۱۰۰ دلار برسد. در آن زمان انتظار می‌رفت که این امر، مهم‌ترین محرک بازار‌های جهانی انرژی باشد. بنا بر پیش بینی این بانک، بهبود تقاضا برای نفت از میزان عرضه در سال آینده پیشی خواهد گرفت و با کم شدن ذخایر نفت، قیمت نفت بالاتر خواهد رفت. اکنون بانک آمریکا پیش بینی می‌کند تقاضا برای گازوئیل، سوخت جت و بنزین -همراه با محدودیت ظرفیت پالایشگاه- سبب ادامه افزایش قیمت تا سال آینده شود. اوپک پلاس، پنج‌شنبه این هفته در مورد سیاست تولید نشست دارد؛ هرچند به میزان انتظار می‌رود که سیاست خود برای افزایش ۴۰۰ هزار بشکه در روز را ادامه دهد. سایر تاجران و بانک‌ها، نفت ۱۰۰ دلار را پیش بینی می‌کنند.

+قیمت هر کیلو مرغ ۵ هزار تومان کاهش یافت

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران از کاهش ۵ هزار تومانی قیمت مرغ منجمد خبر داد. رضا سالمی با اعلام این خبر اظهار داشت‌: ستاد تنظیم بازار تصویب کرد، هر کیلو مرغ منجمد با ۵ هزار تومان کاهش قیمت، کیلویی ۲۰ هزار تومان به فروش برسد. مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران با بیان اینکه این تصمیم برای تنظیم بازار مرغ انجام شده است، گفت: پیش از این قیمت مرغ منجمد کیلویی ۲۵ هزار تومان بود که با تصمیم ستاد تنظیم بازار کاهش یافت. وی با اشاره به فراوانی ذخایر مرغ کشور بیان کرد: عرضه به بازار تا زمان متعادل شدن قیمت‌ها ادامه خواهد یافت. به گزارش فارس، به تازگی قیمت مرغ به کیلویی ۳۰ هزار تومان رسیده است، اما دولت تلاش دارد با عرضه مرغ بیشتر به بازار قیمت را کاهش دهد؛ جلسه ستاد تنظیم بازار با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

+شریک جدید تجاری ایران از آفریقا می‌آید

رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید در صورت فراهم شدن برخی زیرساخت‌های لازم، امکان توسعه روابط تجاری میان ایران و الجزایر وجود خواهد داشت. غلامحسین شافعی در جلسه مشترک با رئیس اتاق بازرگانی الجزایر، با اظهار تأسف از اینکه با وجود اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور ایران و الجزایر و گسترش روابط در سطوح مختلف روابط اقتصادی دو کشور هنوز شایسته ظرفیت‌ها و توانایی‌های هر دو کشور نیست، بیان کرد: ارزش مبادلات ایران و الجزایر در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۲۴ میلیون دلار گزارش شده، در حالی که پتانسیل‌های همکاری دو کشور می‌تواند فراتر از این ارقام باشد. به گفته او، با رفع برخی موانع تجاری پیش روی فعالان اقتصادی دو کشور از جمله موانع بانکی و حمل‌ونقل در کوتاه‌مدت، می‌توان حجم مبادلات را به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار و با برنامه‌ریزی‌های منسجم در درازمدت به بیش از دو میلیارد دلار رساند. او با تأکید بر اینکه بخش خصوصی ایران با جدیت و علاقه‌مندی به دنبال گسترش روابط اقتصادی با کشور‌های آفریقایی و به خصوص الجزایر است، گفت: ایران و الجزایر هر یک در منطقه سیاسی و اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا از جایگاه ژئوپلیتیکی و پراهمیت و ظرفیت‌های زیادی برخوردار بوده و می‌توانند پرچم‌دار ارتباطات اقتصادی در این دو منطقه باشند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....