تاریخ انتشار : یکشنبه 23 خرداد 1400 - 22:19
کد خبر : 50034

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس قرمز شروع شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ دلار در بازار جهانی عقب رفت،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس قرمز شروع شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ دلار در بازار جهانی عقب رفت، معامله ۱۰۳ میلیون دلار در سامانه نیما، قیمت بلیت هواپیما افزایش می‌یابد؟ ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی و گسترش مقابله با ماینر‌های بیت کوین در چین را در بر دارد.

+بورس قرمز شروع شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ،  در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۶ هزار و ۹۷۳ واحدی معادل ۰.۶۱ درصد به یک میلیون و ۱۴۴ هزار و ۸۷۳ واحد رسیده بود، امروز و در دقایق آغازین شروع فعالیت بازار، نماگر کل بورس با افت ۴۷۱ واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر از روند بازار امروز

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۴۵۳ تومان رسید که نسبت به دیروز ۰.۶ درصد معادل ۴۷ هزار و ۹۰۷ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۷۱ تومان رسیده است.

آخرین صورتحساب سهام عدالت ۲۲ خردادماه ۱۴۰۰ | امروز دلیل افت ارزش سبد چه بود؟

دلار در بازار جهانی عقب رفت

دلار نتوانست به روند صعودی خود ادامه دهد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۵۰۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۱۳ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

پشت پرده عقب نشینی دلار در بازار ارز

دنیای اقتصاد نوشت: در نخستین روز هفته، دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت و زیر مرز ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان نوسان کرد. روز شنبه دلار ۳۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و در محدوده ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان ایستاد. به گفته فعالان، اخبار جدید از احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای یکی از عوامل مهمی بود که فعالیت فروشندگان را در بازار ارز افزایش داد. اخیرا آمریکا بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرده و این مساله انتظارات معامله‌گران را تحت تاثیر قرار دادهاست.
روزنامه وال استریت ژورنال عنوان کرده است، لغو تحریم‌ها علیه مقامات پیشین ایران، تعهدی برای کاهش فشار بر تهران است. اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، در ششمین دور مذاکرات وین که از شنبه آغاز می‌شود، طرف‌های گفت‌وگو‌ها درباره بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و چگونگی تضمین اجرای کامل و موثر برجام را ادامه خواهند داد. چنین خبر‌هایی موجب می‌شد که معامله‌گران با آسودگی بیشتری در موقعیت فروش قرار بگیرند. با این حال، برخی فعالان اعتقاد داشتند، همچنان احتمال دارد که توافقی بین ایران و طرف‌های دیگر صورت نگیرد. این موضوع موجب شده بود که عده‌ای از معامله‌گران سعی کنند میزان خرید‌های خود را در کانال ۲۳ هزار تومانی بالا ببرند و اجازه افت شدید قیمت‌ها را ندهند. یکی از عواملی که موجب شده بود، روز شنبه قیمت دلار در مسیر کاهشی حرکت کند، نزول نرخ حواله درهم بود. درهم در اولین روز هفته، تا محدوده ۶ هزار و ۵۰۰ تومان افت کرد. تحلیلگران فنی باور دارند، درهم در صورتی که به زیر خط ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی برود، بازار دلار را دچار افت معناداری خواهد کرد.

+معامله ۱۰۳ میلیون دلار در سامانه نیما

روز گذشته در سامانه نیما ۱۰۳ میلیون دلار و با میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۰۴,۶۷۰ ریال معامله شد. /بانک مرکزی

+قیمت بلیت هواپیما افزایش می‌یابد؟

طی روزهای اخیر برخی گمانه‌ها و شایعات درباره احتمال افزایش قیمت بلیت هواپیما در پروازهای داخلی مطرح شد و این سوال را در ذهن ایجاد کرد که آیا هزینه سفرهای هوایی برای مردم افزایش پیدا خواهد کرد؟

ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری، در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: فعلا هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما در پروازهای داخلی وجود ندارد. وی افزود: برای پیشگیری و جلوگیری از بروز تخلفات احتمالی در این زمینه، نظارت‌های لازم در این زمینه مانند گذشته انجام خواهد شد و ادامه پیدا خواهد کرد تا نرخ مصوب اعلام شده به درستی اعمال شود.

+پیشنهاد بنزین ۵ هزار تومانی برای جبران کسری بودجه دولت

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم، بعدازظهر امروز و در آخرین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری، به نقش عبدالناصر همتی رئیس کل سابق بانک مرکزی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ماجرای بنزین و گران‌شدن آن اشاره کرد. وی دقایقی بعد، نامه همتی را در این باره در صفحه توییتر خود منتشر کرد. وی اظهار داشت: آقای همتی آبان ۹۸ گفت نرخ بنزین ۴ درصد در سال بر روی تورم تاثیر دارد و مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ بعدا گفت مخالف افزایش قیمت بنزین بودم و این را بدترین اقدام می‌دانستم! چرا دروغ می‌گویید؟! زاکانی تصریح کرد: نامه رسمی همتی موجود است که با امضای وی ۳۱ شهریور ۹۸ درخواست کرده قیمت بنزین ۵ هزار تومان و قیمت نفت گاز یک‌هزار تومان تا کسری بودجه دولت جبران شود؛ حالا چرا دروغ می‌گویید؟!

14000322000900 Test NewPhotoFree اقتصاددان نوشته

ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۵۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۴۴ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین دوازده سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۳۵ هزار و ۹۱۳.۶۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۴۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۴۸ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۴۲۱.۸۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۹۳ درصد کاهش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۳۴۸.۴۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۰۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۴۱ درصد کاهش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۴۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۳۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۵۹ درصد کاهش

۶- دوج کوین

قیمت: ۰.۳۱۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۵.۶۸ درصد کاهش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۸۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۴۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۹۰ درصد کاهش

۸ – یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۲۱.۰۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۰۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۹۶ درصد کاهش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۲۱.۷۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۳۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۴.۶۹ درصد کاهش

گسترش مقابله با ماینرهای بیت کوین در چین

مقابله رمزارزها به جنوب غرب چین گسترش پیدا کرده و کارزاری علیه سوء مصرف برق از سوی ماینرهای بیت کوین در استان یونان شکل گرفته است. به گزارش ایسنا، علاوه بر میزان عظیمی نیرو که برای قدرت رایانشی به منظور استخراج رمزارزها نیاز است، دولت مرکزی چین نگران سفته بازی به دنبال افزایش قیمت بیت کوین است. چین در بیش از نیمی از تولید جهانی بیت کوین سهم دارد؛ اما بعضی از استخراج کنندگان بیت کوین پس از این که هیات دولت چین ماه گذشته اعلام کرد با استخراج و تجارت بیت کوین مقابله خواهد کرد، قصد دارند به نقاط دیگری نقل مکان کنند.
اداره انرژی استان یونان، روز جمعه با صدور اطلاعیه ای، خواهان تحقیقات درباره مصرف غیرمجاز و نامتناسب برق از سوی استخراج کنندگان بیت کوین شد و وعده داد، متخلفان مجازات می شوند. تحقیقات در استان یونان ـ که چهارمین قطب بزرگ استخراج بیت کوین در چین است ـ به دنبال محدودیت ها در چندین منطقه دیگر این کشور صورت می گیرد. استان کینگای در شمال غربی چین و منطقه ای در همسایگی شین جیانگ دستور داده اند، پروژه های استخراج بیت کوین تعطیل شوند. مغولستان داخلی هم تدابیری برای ریشه کن کردن استخراج بیت کوین اعلام کرده، در حالی که سیچوآن در حال تحقیق از این صنعت است. بر اساس گزارش رویترز، لی تونگ، مدیر خدمات مالی شرکت بابل فاینانس اظهار کرد، شمار زیادی از استخراج کنندگان بیت کوین چینی در نظر دارند کسب و کار خود در چین را جمع کرده و به خارج از کشور نقل مکان کنند.

بانک‌هایی که دیگر دلار آمریکا را قبول نمی‌کنند

دولت کوبا از گردشگرانی که به این کشور وارد می‌شوند خواسته دلارهای خود را به این جزیره دریای کارائیب نیاورند، چون ارز آمریکا دیگر مورد قبول این کشور نیست. فرانسیسکا مایوبره لنس، معاون اول رئیس بانک مرکزی کوبا گفت: «افرادی که وارد کشور می‌شوند، باید ارزی غیر از دلار آمریکا داشته باشند». گردشگران اجازه خواهند داشت برای پرداخت از کارت‌های اعتباری استفاده کنند و در صورت لزوم، ارز سایر کشورها را نقدی برداشت کنند. دولت کوبا در اوایل همین هفته اعلام کرد بانک‌های این کشور موقتی قبول وجه نقد به دلار را متوقف می‌کنند. دلیل این اقدام کوبا تحریم‌های شدید آمریکا بوده که مانع استفاده این کشور از دلار در معاملات بین‌المللی شده است. بانک مرکزی کوبا اعلام کرد این تصمیم‌ها از بیست و یکم ژوئن اجرایی می‌شوند و مدت زمان اجرای هر یک بستگی به برداشته شدن تحریم‌های آمریکا دارد. بیش از بیست بانک از زمان گسترش تحریم‌ها علیه کوبا توسط دونالد ترامپ، نقل و انتقال‌هایی را که این کشور در آنها حضور داشته متوقف کرده‌اند.

+گرانی شیر به بعد از انتخابات موکول شد؟!

سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران با بیان اینکه تعیین نرخ جدید شیر خام به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول شد، گفت: متأسفانه شرایط تولید مناسب نیست و تولیدکنندگان به شدت در حال زیان هستند. وی درباره اینکه هفته گذشته قرار بود در جلسه‌ای درباره نرخ جدید شیرخام بحث‌های کارشناسی مطرح و قیمت‌های پیشنهادی بررسی شود، افزود: مسئولان مربوطه اصلاً اجازه مطرح شدن موضوع را ندادند و بحث فعلاً منتفی شد. مقدسی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده تولید شیرخام روز به روز بالاتر می‌رود، گفت: نرخ مصوب شیرخام در حال حاضر ۴ هزار ۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم و قیمت تمام شده تولید هم اکنون ۶ هزار و ۲۶۰ تومان است. وی با بیان اینکه با توجه به شرایط خشکسالی دامداران در تأمین علوفه‌های خشبی با مشکلات عمده مواجه هستند، افزود: قیمت ذرت علوفه‌ای، کاه، کلش و یونجه روز به روز در حال افزایش است و تولیدکنندگان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. مقدسی درباره اینکه آیا دولت برای وقفه‌ای که در تعیین نرخ شیرخام ایجاد کرده و به منظور جلوگیری از زیان تولیدکنندگان، تسهیلاتی را طی این مدت برای آنان در نظر گرفته است، گفت: هیچ تسهیلاتی در نظر گرفته نشده است، دولت فقط جو و ذرت و سویا را تأمین می‌کند که این کار هم به سختی انجام می‌شود. /مهر

+خبر‌های خوب برای مستاجران

بالاخره بعد از مدت‌ها چشم انتظاری، ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بازار اجاره و تعیین سقف نرخ اجاره تصمیم گیری کرد و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از مصوبه جدید این ستاد در رابطه با بازار اجاره خبر داد و گفت: امسال هم همانند سال گذشته قرارداد‌های اجاره بدون آنکه متقاضیان به بنگاه‌ها مراجعه کنند، دارای اعتبار خواهد بود. او ادامه داد: میزان سقف حداکثری اجاره نه به صورت اجبار همان مصوبه سال گذشته خواهد بود و قرارداد‌ها به صورت اتوماتیک تمدید خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی همچنین از افزایش ۲۰ میلیون تومانی وام ودیعه مسکن برای استان تهران خبر داد و گفت: وام ودیعه مسکن برای استان تهران ۷۰ میلیون تومان و برای کلانشهر‌ها ۴۰ میلیون تومان و برای سایر شهر‌ها هم ۲۵ میلیون تومان تعیین شده است.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....