تاریخ انتشار : سه شنبه 15 مهر 1399 - 21:17
کد خبر : 21019

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ماجرای اختلال در سامانه فرابورس چه بود؟ بسیاری از سهام ارزنده هستند، توقف فروش ۶

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ماجرای اختلال در سامانه فرابورس چه بود؟ بسیاری از سهام ارزنده هستند، توقف فروش ۶ هزار میلیارد تومان اموال دولت، عقبگرد جهانی دلار، شورون تخلیه تاسیسات نفتی خود را آغاز کرد، قیمت سبد نفتی اوپک به ۳۹ دلار و ۸ سنت رسید و افزایش قیمت نفت به سوی ۴۲ دلار را در بر دارد.

+بورس مثبت شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، امروز شاخص کل با ۲۴۵۳۷ واحد افزایش معادل ۱.۶۵ درصد به یک میلیون و ۵۱۴ هزار و ۷۰۹ واحد، شاخص قیمت وزنی – ارزشی با ۶۴۳۳ واحد افزایش معادل ۱.۶۵ درصد به ۳۹۷ هزار و ۱۷۳ واحد، شاخص کل هم وزن با ۵۳۵۴ واحد افزایش معادل ۱.۳۵ درصد به ۴۰۲ هزار و ۱۲۰ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۳۵۰۸ واحد افزایش معادل ۱.۳۵ درصد به ۲۶۳ هزار و ۴۸۳ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۸۵۸۱ واحد افزایش معادل ۱.۹۴ درصد به دو میلیون و ۲۸ هزار و ۳۴۵ واحد، شاخص بازار اول با ۱۸۸۰۳ واحد افزایش معادل ۱.۷۵ درصد به یک میلیون و ۹۱ هزار و ۷۶۵ واحد و شاخص بازار دوم با ۴۶۱۸۹ واحد افزایش معادل ۱.۵۰ درصد به ۳ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۷۰۱ واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در یک میلیون و ۱۲۱ هزار نوبت معاملاتی، ۶ هزار و ۲۴۸ میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش ۷۸ هزار و ۴۲۵ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز سه شنبه 15 مهر 99/ ملاقات شاخص کل با کانال 1.5 میلیون واحدی

گزارش بورس امروز سه شنبه 15 مهر 99/ ملاقات شاخص کل با کانال 1.5 میلیون واحدی

ماجرای اختلال در سامانه فرابورس چه بود؟

روح الله دهقان مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در گفت‌وگو با خبر ساعت ۱۴ رادیو ایران گفت: واقعیت این است که سیستم‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات بعضا دچار مشکلاتی می‌شوند که برگرداندن آن‌ها به حالت معمول پروسه زمان بری است و تشخیص ایراد و رفع آن به راحتی امکان پذیر نیست. سامانه معاملاتی بورس نیز از جمله همین سیستم‌هاست؛ سیستم بسیار پیچیده‌ای که می‌تواند رفتار‌های بسیار متفاوتی را از خود نشان دهد.

تقریبا هر روز از اوایل صبح یعنی ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه فرآیند معاملاتی شروع می‌شود و ما حدود ساعت ۸ صبح یک مجموعه خطا‌هایی را در سیستم مشاهده کردیم که به نظر می‌رسید رفتار سیستم عادی نیست و حدود ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه به ناظر بازار اطلاع دادیم که رفع این مشکلات احتمالاً زمان بر است و قبل از شروع سفارش گیری ناظر بازار هم برای اطلاع رسانی عمومی اقدام به انتشار پیام ناظر کرد و به همه ذینفعان بازار اطلاع داد که معاملات با تعویق همراه خواهد بود و در راس ساعت ۸ و نیم سفارش گیری شروع نخواهد شد.

وی افزود: تلاش‌هایی صورت گرفت تا سیستم به حالت پایدار بازگردد، اما شناخت و رفع مشکل زمان و انرژی زیادی را گرفت. در نهایت در یک راهکاری که پیاده سازی کردیم، به نظر رسید که مشکل حل شده و به همین دلیل اعلام شد، در ساعت ۱۱ سفارش گیری انجام خواهد شد. یک مجموعه تست‌ها نیز انجام شد که موفق بود، ولی سامانه در زمان معاملات اصلی نتوانست پاسخگو باشد و دوباره دچار مشکل شد. به همین علت، ناظر بازار طی پیامی اعلام کرد که معاملات با تعویق همراه خواهد بود. شرکت فرابورس ایران هم به خاطر منتفع شدن سهامداران از مثبت بودن بازار امروز، اصرار داشت که معاملات در روز جاری انجام شود. تلاش‌ها دوباره آغاز و از حدود ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه سیستم آماده سفارش گیری شد و از ساعت ۱۳ بازار اول و دوم و اوراق با درآمد ثابت و تسهیلات مسکن معاملاتش آغاز شد و معاملات تا ساعت ۱۴ ادامه داشت و بخشی از معاملات را توانستیم انجام دهیم، ولی باید به شناسایی ریشه مشکلی که ایجاد شده است بپردازیم، چون ما هم اکنون مقطعی توانستیم این مشکل را برطرف کنیم. امیداوریم بتوانیم برای روز معاملاتی بعد سیستم پایداری داشته باشیم.

بسیاری از سهام ارزنده هستند

علی نوروزی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند فعلی معاملات گفت: متاسفانه سهامداران جدید بر پایه تحلیل ها معامله نمی کنند، به طوری که فقط با انتخاب یک سهم یا صنعت آن را به لیدر بازار تبدیل می کنند و نوسانات بازار را وابسته به آن می دانند. با نگاهی به معاملات برخی گروه ها در بازار سهام و بورس کالا شاهد برخی تناقضات هستیم. به طور مثال فلزات اساسی در بازار سهام روند ریزشی دارند اما در بورس کال رقابتی در حال معامله است، در صورتی که باید یک تعادل میان تالار شیشه ای و نقره ای ایجاد شود، این اقدام تنها با افشای اطلاعات بموقع و تحلیل درست قابل حل است.

نوروزی به ارزنده بودن قیمت سهام اشاره کرد و گفت: با توجه به سرعت صعود بازار، انتظار روند ریزشی و اصلاح قیمت ها دور از ذهن نبود، با نگاهی به قیمت سهم برخی شرکت ها باید گفت با توجه به گزارشات آنها، بسیاری از سهام ارزنده هستند. بنابراین اگر در شرایط فعلی، تحلیل چاشنی خرید و فروش شود، سهم خوب و بد از یکدیگر جدا می شوند و مشکل بازار حل خواهد شد. وی خاطر نشان کرد: معتقدم که هر سهمی که به ارزش ذاتی خود برسد واکنش نشان می دهد و هم اکنون خیلی از سهم ها به یک عدد معقول برای سهامداری رسیدند، از اینجا به بعد سهم ها نسبت به صنعت، متغیرها و … باید رویه متفاوتی در پیش بگیرند، همچنین ارقام به جایی رسیده که میل ورود به بازار سرمایه زیاد است.

+توقف فروش ۶ هزار میلیارد تومان اموال دولت

مدیرکل اموال دولتی و اوراق بهادار وزارت اقتصاد از توقف فروش ۶ هزار میلیارد تومان اموال مازاد دولت طبق قانون بودجه خبر داد و گفت: دستگاه‌ها املاک مازاد را به مزایده نمی‌گذارند.

+وزیر صنعت: شرایط سخت کنونی اقتصاد را پشت سر می‌گذاریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت، حضور اصناف را در مقاطع مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی ماندگار و درخشان خواند و گفت که با کمک اصناف و فعالان اقتصادی، از شرایط سخت کنونی اقتصاد ایران عبور خواهیم کرد. رزم‌حسینی تاکید کرد: امروز کشور در شرایط خاصی است که همه باید برای عبور از مشکلات دست به دست هم دهند، باید باور کنیم که در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار گرفته‌ایم و متناسب با آن، ابزارهای دفاعی را به کار بندیم.

+دلار رکورد زد

امروز در صرافی‌های بانکی و مجاز هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۹۱۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۹۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۱۰۰۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۳۳۷۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۳۸۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز دوشنبه، ۵۰۰ تومان گران‌تر شده است.

عقبگرد جهانی دلار

شاخص دلار با کاهش محسوسی مواجه شد که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد و در معاملات امروز با ۰.۵۵ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۵۵۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۲ دلار اعلام شد.

+افت قیمت طلا بعد از ترخیص ترامپ

امروز، سه‌شنبه، پس از ترخیص دونالد ترامپ از بیمارستان با وجود تداوم روند درمان کرونای او، قیمت‌های جهانی طلا افت کرد با این حال ضعیف بودن قیمت دلار باعث شد، افت قیمت طلا محدود شود. تا ساعت ۱۱:۲۳ به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۲۰ درصد یا ۳.۸۹ دلار افت کرد و به ۱,۹۰۸.۸۹ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم ۰.۲۷ درصد یا ۵.۲۰ دلار افت کرد و به ۱,۹۱۴.۹۰ دلار رسید. سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا، نانسی پلوسی و وزیر خزانه‌داری آمریکا استیون منوچین آماده می‌شوند که مذاکرات خود بر سر بسته حمایتی کرونایی جدید را روز سه‌شنبه ادامه دهند.

شورون تخلیه تاسیسات نفتی خود را آغاز کرد

شرکت شورون در وب سایت خود اعلام کرد، این شرکت تخلیه کارکنان خود از سکوهای خلیج مکزیک را آغاز کرده و در حال متوقف کردن فعالیت تاسیسات خود در آستانه رسیدن طوفان دلتا است. پیش بینی می شود، طوفان دلتا پیش از ورود به خلیج مکزیک، به یک طوفان شدید تبدیل شود و شرکت های انرژی را بر آن داشته تا سکوهای نفتی فراساحلی خود را تخلیه کنند.

+قیمت سبد نفتی اوپک به ۳۹ دلار و ۸ سنت رسید

به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به ۳۹ دلار و هشت سنت رسید. قیمت سبد نفتی این سازمان، روز جمعه (۱۱ مهرماه) ۳۸ دلار و ۹ سنت بود.

افزایش قیمت نفت به سوی ۴۲دلار

به علت نگرانی از آسیب رسیدن به پالایشگاه‌ها با نزدیک شدن یک طوفان به خلیج مکزیک و همچنین با بازگشت ترامپ به کاخ سفید، قیمت نفت در بازار‌های جهانی افزایش یافت. با افزایش قیمت امروز، رشد قیمت نفت از دیروز تا اکنون به بیش از ۵ درصد رسیده است که ناشی از صحبت‌های ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید و تقویت امید به تصویت کمک مالی کرونایی در آمریکا بود. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۴۱ سنت افزایش ۴۱.۷۰ دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۳۶ سنت افزایش ۳۹.۵۸ دلار معامله شد. زمانی که ترامپ به بیمارستان رفت، قیمت نفت به شدت کاهش یافت، زیرا با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ۳ نوامبر، سرمایه‌گذاران در مورد آنچه در آمریکا اتفاق بیفتد، نگران بودند.

با کمرنگ شدن بلاتکلیفی، بازار نفت با نگرانی‌ها در مورد عرضه نفت به علت اعتصاب کارگران نفتی در نروژ که شش میدان نفت و گازی را تعطیل کردند و همچنین تخلیه سکو‌های نفتی در خلیج مکزیک به علت طوفان گرمسیری دلتا در مسیر سواحل لوئیزیانا و فلوریدا مواجه شد. به گفته لاچلان شا، رئیس بخش تحقیقات کالا‌های اساسی بانک ملی استرالیا، «این‌ها عوامل مربوط به عرضه نفت است که در ۲۴ ساعت گذشته تغییر کرده است و دارد به افزایش قیمت کمک می‌کند.» اتحادیه نفت و گاز نروژ (NOG) اعلام کرد، اعتصاب کارگران نفتی نروژی می‌تواند ظرفیت تولید نفت این کشور را ۳۳۰ هزار بشکه در روز برابر با ۸ درصد مجموع تولید این کشور، کاهش دهد.

ترمز تورم ترکیه کشیده شد

تورم ترکیه در دوازده ماه منتهی به سپتامبر به ۱۱.۷۵ درصد رسید که ۰.۰۲ درصد کمتر از تورم ثبت‌شده در بازه مشابه منتهی به ماه قبل و یکی از بالاترین تورم ثبت شده این کشور طی چهار ماه اخیر محسوب می‌شود.

در بین بخش‌های مختلف، بالاترین نرخ تورم مربوط به مواد غذایی و نوشیدنی با ۱۴.۹۵ درصد بوده است و پس از این بخش نیز، حمل و نقل با ۱۲.۹۵ درصد قرار دارد. از سوی دیگر، کمترین نرخ تورم مربوط به لباس و پوشاک با ۶.۹۱ درصد و رستوران و هتلداری با ۱۰.۹۲ درصد بوده است. از ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ که نرخ تورم ترکیه با رسیدن به ۲۵ درصد در بالاترین سطح پانزده سال اخیر خود قرار گرفت، شیب افزایش قیمت‌ها عمدتا در مسیر کاهشی بوده و کاهش مجدد قیمت‌ها در ماه سپتامبر خبر خوبی برای سیاست‌گذار محسوب خواهد شد؛ به ویژه زمانی که مقامات دولت و بانک مرکزی حاضر شده‌اند ریسک داغی بیش از حد را برای اقتصاد به بهای کاهش سرعت نرخ تورم و نرخ بهره بپذیرند. هسته تورمی که تغییرات قیمتی مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آنها در نظر نمی‌گیرد، با ۰.۲۷ درصد کاهش نسبت به ماه قبل خود به ۱۰.۵۱ درصد رسید که کمترین تورم ثبت شده پنج ماه اخیر محسوب می‌شود. بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم ترکیه در ماه سپتامبر ۰.۸۴ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۰۲ درصد کمتر از تورم ثبت شده ماه قبل در این کشور است. متوسط نرخ تورم ترکیه در سال گذشته ۱۱.۸۴ درصد بوده است که بالاترین نرخ ثبت شده مربوط به ۲۰.۳۵ درصد در ماه ژانویه و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم ۸.۵۵ درصدی ماه اکتبر بوده است. مقامات ترکیه دستیابی به تورم تک رقمی ۸.۵ را برای سال جاری هدف‌گذاری کرده‌اند و بانک مرکزی نیز پیش‌بینی کرده تورم تا پایان امسال به ۸.۳۲ درصد برسد.

شاسی‌بلندی که با تخفیف ۵۰۰ دلاری فروخته می شود

رنو ضمانت‌نامه‌های هفت ساله را برای شاسی‌بلند کولیوس تا پایان سال‌جاری در استرالیا در نظر گرفت. در حال حاضر شاسی‌بلند کولیوس با قیمت ۳۳ هزار دلار عرضه می‌شود که حدود ۵۰۰ دلار ارزان‌تر از حالت معمول است. به علاوه آنکه خریداران آن از یک گارانتی هفت ساله با پیمایش نامحدود بهره‌مند می‌شوند. حالا این برنامه توسعه پیدا می‌کند و علاقه‌مندان کولیوس همچنان تا پایان سال‌جاری در صورت خرید یک دستگاه از این شاسی‌بلند فرانسوی می‌توانند، از گارانتی هفت ساله آن استفاده کنند. طی این مدت سرویس خودرو در دوره‌های ۳۰ هزار کیلومتری یا دوازده ماهه رایگان انجام می‌گیرد. مدیر رنوی استرالیا در این باره گفت: «ما از تصاویر این برنامه در استرالیا بسیار خرسندیم و این یعنی کولیوس همچنان یکی از بهترین شاسی‌بلند‌های بازار این کشور است.» گفتنی است، همه نسخه‌های کولیوس دارای موتور ۵/ ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی و جعبه دنده CVT هستند. قیمت این خودرو برای نسخه پایه دیفرانسیل جلو از ۳۰ هزار دلار آغاز و برای نسخه Intense ۴×۴ تا ۴۵ هزار دلار افزایش می‌یابد.
ع
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....