تاریخ انتشار : یکشنبه 12 دی 1400 - 19:46
کد خبر : 73050

گلچین اقتصادی روز…نوسان شاخص کل بورس

گلچین اقتصادی روز…نوسان شاخص کل بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان شاخص کل بورس در دومین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ قیمت برق

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان شاخص کل بورس در دومین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ قیمت برق و گاز در ترکیه گران شد، طلای بدون کد شناسایی نخرید، بیشترین قبض صادر شده گاز چقدر است؟ دلار در پله پر‌تکرار و بدترین عملکرد لیر ترکیه در سال ۲۰۲۱ طی دو دهه حکمرانی اردوغان را در بر دارد.

+نوسان شاخص کل بورس در دومین روز هفته

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک   ،در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۸۴۱۶ واحدی معادل ۱.۳۲ درصدی به یک میلیون و ۳۷۸ هزار و ۸۹۴ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با افت مواجه شده است.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۳۸۳ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۶ درصد معادل ۱۷۹ هزار و ۱۰۳ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۲۹ تومان رسیده است.

رستم قاسمی: دریافت پول زمین از مجرد‌هایی که در هنگام تحویل مسکن ملی متاهل نشده‌اند/ جواب رد بانک مرکزی به درخواست وام ۹ هزار میلیاردی یک تولیدکننده خاص/ قیمت برق و گاز در ترکیه گران شد

+رستم قاسمی: دریافت پول زمین از مجرد‌هایی که در هنگام تحویل مسکن ملی متاهل نشده‌اند

رستم قاسمی در برنامه نگاه یک گفت: ما برای ترویج ازدواج، امکان ثبت نام مجردها را در طرح نهضت ملی مسکن فراهم کرده ایم، اما در هنگام تحویل واحد این افراد باید ازدواج کرده باشند. فردی که ثبت نام کرده اگر ازدواج نکند در هنگام تحویل مسکن، زمین رایگان نخواهد بود و باید پول زمین را فرد مجرد پرداخت کند. وی درباره آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن گفت: برای ثبت نام متقاضیان سامانه طراحی شده است، اما طرح جامعی برای شناسایی متقاضیان نداریم. او افزود: ما اخیرا برای اینکه  مردم بتوانند استفاده بیشتری از این طرح کنند فرم ج را اصلاح کردیم و مدت زمان برای این فرم در شهرهای بزرگ را به ۵ سال رساندیم و از این طریق افراد زیادی می‌توانند ثبت نام کنند. قاسمی تاکید کرد: ۳ میلیون و  ۸۰۰ هزار نفر تاکنون در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند و در ۸۰۰ شهر مردم می‌توانند ثبت نام کنند. او گفت: پالایش متقاضیان همزمان با ثبت نام در حال انجام است و افرادی که در نهضت ملی مسکن هستند به پروژه‌ها معرفی می‌شوند.

قاسمی بیان کرد: بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر همچنان با مشکلات حقوقی درگیرند و تیمی گذاشته ایم که تکلیف آن‌ها زودتر مشخص شود. در حال حاضر بسیاری از واحدهای مسکن مهر متقاضی ندارند و در این پروژه‌های جدید واحدی نمی‌سازیم که متقاضی نداشته باشد. وزیر راه وشهرسازی گفت: ما در این پروژه‌ها مسکن سازی نمی‌کنیم بلکه شهرسازی می‌کنیم و همزمان با ساخت تمامی زیر ساخت‌ها تامین شده است. قاسمی بیان کرد: سیاست ما در این طرح بلندمرتبه سازی نیست و از ۴ میلیون واحد مسکونی، زمین ۲ میلیون واحد مسکونی را تامین کرده ایم. وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: ۹۰ درصد از پروژه های مسکن ملی را در طرح نهضت ملی مسکن آورده ایم که پیشرفت فیزیکی آنها به ۱۵ درصد رسیده است.

+جواب رد بانک مرکزی به درخواست وام ۹ هزار میلیاردی یک تولیدکننده خاص

بانک مرکزی درخواست وزارت صمت برای استثنا شدن یک تولیدکننده بزرگ لوازم خانگی برای تخصیص اعتبارات خاص و خارج از مقررات محدودیت ذی‌نفع واحد را رد کرد. اواخر آذرماه امسال خبر «نامه سفارشی ۹هزار میلیارد تومانی وزارت صمت برای یک تولیدکننده لوازم خانگی» در خبرگزاری تسنیم منتشر شد که در این نامه معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از دبیر کل بانک مرکزی خواستار تخصیص اعتبارات خاص و خارج از مقررات محدودیت ذی‌نفع برای یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی شده بود که درخواست وام این شرکت بیش از ۹ هزار میلیارد تومان بود. چند روز پیش مدیریت کل عملیات پولی و اعتباری اداره اعتبارات بانک مرکزی به درخواست وزارت صمت پاسخ داد و با برشمردن دلایل متعدد و تاکید بر اینکه قائل شدن استثنائات بیشتر درخصوص ضوابط آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان ریسک‌ها و تبعات منفی برای شبکه بانکی به دنبال خواهد داشت، افزود: در حال حاضر مستثنی شدن برخی بنگاه‌های دولتی از مفاد آیین‌نامه موصوف مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیست.

+معاون وزیر صمت: بانک مرکزی تحت تأثیر جوسازی‌های رسانه‌ای است

معاون وزیر صمت گفت: برای حل مشکلات تولیدکنندگان لوازم خانگی، دوباره با بانک مرکزی مکاتبه خواهیم کرد تا موضوع در شورای پول و اعتبار تعیین تکلیف شود. به نقل از صداوسیما، سید مهدی نیازی افزود: درخواست وزارت صمت این است که مکاتبه درباره حل مشکل ذی‌نفع واحد در جلسه شورای پول و اعتبار مطرح و تصمیم‌گیری شود. وی با اشاره به مکاتبه قبلی خود با بانک مرکزی گفت: مکاتبه ما به واحد لوازم خانگی خاصی مربوط نبوده، اما تحت تأثیر جوسازی‌های رسانه‌ای بانک مرکزی این درخواست را رد کرده است. نیازی گفت: اگر مشکل ذی‌نفع واحد حل نشود، تولید در واحدهای لوازم خانگی متوقف و به روند تأمین بازار این صنعت آسیب وارد می‌شود.

+طلای بدون کد شناسایی نخرید

مدیر کل استاندارد تهران با اعلام اجباری بودن درج کد شناسایی برروی مصنوعات طلا، تاکید کرد که شهروندان مصنوعات طلای بدون کد شناسایی خریداری نکنند.

بدترین عملکرد لیر ترکیه در سال ۲۰۲۱ طی دو دهه حکمرانی اردوغان

رویترز: لیر ترکیه در سال ۲۰۲۱ بدترین عملکرد سال از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور طیب اردوغان در دو دهه پیش را به ثبت رسانده است، در حالی که وی در روز جمعه از مردم ترکیه خواست به سیاست‌های غیرمتعارف او در کاهش نرخ بهره در مواجهه با تورم فزاینده اعتماد کنند. لیر، بدترین عملکرد در بازار‌های نوظهور در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داده است و ۴۴ درصد از ارزش خود در برابر دلار را طی یک سال گذشته از دست داده که ۱۹ درصد آن تنها طی یک هفته گذشته از بین رفته است.

بحران ارزی ترکیه در ماه‌های اخیر سرعت گرفته و اقتصاد ۷۲۰ میلیارد دلاری این کشور را تحت تاثیر قرار داده است که بیشتر به دلیل «برنامه جدید اقتصادی اردوغان» با تمرکز بر صادرات و سپرده‌های اعتباری با وجود سقوط ارزش لیر و افزایش تورم بیش از ۲۱ درصدی بوده است. به منظور کاهش بحران، اردوغان دو هفته پیش از طرحی رونمایی کرد که در آن دولت از زیان سپرده‌های محلی تبدیل شده در برابر ارز‌های قوی محافظت می‌کند که این اقدام جرقه افزایش شدید ۵۰ درصدی لیر با حمایت بانک مرکزی را به دنبال داشت. اردوغان در روز جمعه از مردم ترکیه خواست تا تمام پس انداز‌های خود را به لیر انجام دهند و همچنین پس انداز‌های طلای خود را وارد سیستم بانکی کنند، چون نوسانات بازار تا حد زیادی تحت کنترل درآمده است. در واکنش به سخنان اردوغان، ارزش لیر تا ۱۳.۶۳ در برابر یک دلار کاهش یافت، ولی در نهایت آخرین روز سال را با ۱۳.۱۸ در برابر هر دلار به پایان برد.

قیمت برق و گاز در ترکیه گران شد

ترکیه قیمت برق و گاز طبیعی مشترکان خانگی را از روز شنبه با اشاره به رشد قیمت‌های انرژی جهانی، افزایش داد. به گزارش ایسنا، روزنامه خبرترک برآورد کرد افزایش قیمت برق برای مشترکان خانگی بین ۵۲ تا ۱۳۰ درصد است. رگولاتورهای بازار انرژی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد تحت سیستم جدید، مشترکان خانگی از اول ژانویه ۱.۳۷ لیر (۰.۰۹ دلار) به ازای هر کیلووات ساعت برق تا سقف مصرف ۱۵۰ کیلووات ساعت برق در ماه پرداخت می‌کنند و ۲.۰۶ لیر (۰.۱۴ دلار) به ازای هر کیلووات ساعت مصرفی که از این حد بگذارد، پرداخت خواهند کرد. شرکت گاز دولتی ترکیه (بوتاس) هم قیمت گاز را از اول ژانویه برای مشترکان خانگی ۲۵ درصد، برای نیروگاه های برق ۱۵ درصد و برای کارخانه‌ها ۵۰ درصد افزایش داد. این اقدام ممکن است باعث رشد بیشتر تورم ترکیه شود که طبق برآورد تحلیلگران در نظرسنجی بلومبرگ، در دسامبر به ۲۷.۴ درصد رسیده است. آمار رسمی ترکیه روز دوشنبه اعلام خواهد شد. بر اساس گزارش بلومبرگ، در همین حال قیمت گاز اروپا در طولانی ترین روند کاهشی خود در هفت سال گذشته، ۲۰ درصد کاهش یافت.

+بیشترین قبض صادر شده گاز چقدر است؟

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران درباره آخرین وضعیت تغییر قبوض گاز برای مشترکان پرمصرف، گفت: بیشترین قبضی که پس از طرح افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف برای پله دوازدهم صادر شده ۷۰۰ هزار تومان بوده و این در حالی است که این دسته از مشترکان تا قبل از این طرح تنها حدود ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می کردند. سیدجلال نورموسوی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه برای تعرفه‌های گاز ۱۲ پله تعریف شده است، اظهار کرد: مشترکانی هستند که میزان مصرف  آن‌ها از ۱۲ پله نیز فراتر می‌رود که تعرفه برای آن‌ها از ۷۰۰ هزارتومان اعلامی نیز بیشتر است، به عبارت دیگر برای هر پله ۲۰۰ هزار تومان تعریف شده و در پله فرضی ۱۶ با مصرف ۱۷۰۰ مترمکعب مبلغ گازبها به یک و نیم میلیون تومان می‌رسد. سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به تاثیرات اجرای طرح افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف، گفت: پس از اجرای این طرح میزان مصرف ۵۰ درصد از پله ششم به بالا کاهش یافته است و این دسته از مشترکان مشمول پاداش صرفه‌جویی تا ۱۲۰ هزار تومان شده‌اند. در مجموع باید گفت هرچند تعرفه گاز افزایش پیدا کرده اما هنور با قیمت ارزش گاز فاصله دارد.

دلار در پله پر‌تکرار

پس از تلاش‌های افزایشی برخی معامله‌گران در انتهای هفته گذشته، دلار باز هم به کانال پرتکرار این روزها یعنی ۲۹ هزار تومان بازگشت تا نشان دهد در شرایط کنونی تمایلی به ماندن در کانال ۳۰ هزار تومانی ندارد. در روز‌های پایانی هفته گذشته معامله‌گران بازار ارز تهران که طی حرکات کاهشی قیمت دلار در هفته دچار ضرر شده بودند، تلاش‌هایی برای افزایش نرخ ارز و بازگشت قیمت این اسکناس آمریکایی به کانال ۳۰ هزار تومانی داشتند که با شروع هفته جاری این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند. به نقل از دنیای اقتصاد؛ دیروز شنبه ۱۱ دی ماه بازار ارز تهران که در اثر جهش‌های افزایشی معامله‌گران از حجم معاملات خود کاسته بود با کاهش قیمتی ۲۵۰ تومانی نسبت به نرخ پنج‌شنبه گذشته و در قیمت ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان شروع به کار کرد. این کاهش نرخ و نزدیک‌تر شدن قیمت دلار به پله ثبات نسبی هفته گذشته چرخ‌دنده‌های بازار ارز تهران را به حرکت وا‌داشت و معاملات نقدی و غیر‌نقدی از سر گرفته شد. این قیمت تا اواسط روز شنبه تقریبا بدون تغییر ماند و معاملات بازار تا ساعت ۲ بعد‌از‌ظهر روز شنبه در همان حوالی ۲۹ هزار و ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان انجام می‌شد.
در نهایت بازار ارز روز شنبه در قیمت ابتدای روز یعنی ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان بسته شد. به گفته برخی از کارشناسان افزایش کاذب نرخ دلار در تعطیلات انتهای هفته، تلاش‌های بی‌نتیجه بازیگران بازار ارز در فضای بی‌خبری از مذاکرات هسته‌ای برجام بود که با شروع هفته جدید بازار عدم کشش خود نسبت به این افزایش نرخ را نشان داده و قیمت را به سطح تعادلی خود نزدیک کرد. تحلیلگران بازار ارز تهران که در انتظار از سر‌گیری مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری نشسته‌اند بر این باورند که این پله قیمتی ۲۹ هزار و ۷۰۰ تا ۸۵۰ تومان می‌تواند تا رسیدن اخبار جدید نرخ منطقی بازار ارز باشد. از طرف دیگر از نظر این تحلیلگران ثبات نرخ ارز در این پله می‌تواند با سیاست‌های بازار‌ساز در جهت کاهش قیمت ارز در بازه زمانی بلندمدت همسو باشد و تا حرکت‌‌های بعدی دلار به سمت پله‌های پایین‌تر بتواند از نوسانات هیجانی بازار جلوگیری کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....