تاریخ انتشار : دوشنبه 13 دی 1400 - 21:23
کد خبر : 73147

گلچین اقتصادی روز…فروشگاه رفاه

گلچین اقتصادی روز…فروشگاه رفاه

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان شاخص کل بورس در سومین روز هفته، رفع اختلال در سامانه معاملات امروز بورس،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان شاخص کل بورس در سومین روز هفته، رفع اختلال در سامانه معاملات امروز بورس، ارزش سهام عدالت به چند میلیون تومان رسیده است؟، بورس بهترین بازار برای سرمایه‌گذاران بلندمدت است، بررسی تحقیق و تفحص از فروشگاه رفاه در کمیسیون اقتصادی و بازار ارز به دنبال «خریدار» را در بر دارد.

 

+ نوسان شاخص کل بورس در سومین روز هفته

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ،  در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۲۳ واحدی معادل ۰.۰۲ درصدی به یک میلیون و ۳۷۹ هزار و یک واحد رسید؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد ۷۵۲ واحدی همراه شده است.

+رفع اختلال در سامانه معاملات امروز بورس

از صبح امروز سامانه معاملاتی بورس (TSETMC) در جریان معاملات بازار سرمایه با اختلال مواجه شد و مورد اعتراض گسترده سهامدارانی قرار گرفت که تحت تاثیر مشکل ایجاد شده انجام معاملات آنان با اختلال مواجه شد.

در این زمینه «روح الله دهقان»، مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در گفت و گو با ایرنا به ارائه پاره‌ای توضیحات در خصوص مشکل ایجاد شده در سامانه معاملات پرداخت و گفت: با توجه به تلاش های انجام شده برای رفع مشکل مربوطه، اکنون معاملات به صورت عادی در حال انجام است و مشکل چندانی معاملات فعلی را تهدید نمی‌کند. دهقان اظهار داشت: مساله پیش آمده در معاملات صبح امروز چندان حاد نبود، بلکه به دلیل جزئی بودن آن در مدت کوتاهی مشکل را برطرف کردیم. مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس تاکید کرد: اکنون چند مورد جزئی در سامانه معاملات وجود دارد که در تلاش برای برطرف کردن آنها هستیم. وی ادامه‌ داد: مشکل فعلی چندان جدی نیست و جزئیات آن در حال بررسی است اما با وجود این، معاملات به صورت عادی در حال انجام است.

+ارزش سهام عدالت به چند میلیون تومان رسیده است؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۷۷۳ هزار و ۵۳ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۱ درصد معادل ۱۹ هزار و ۶۷۰ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۸۳۱ تومان رسیده است.

 

+بورس بهترین بازار برای سرمایه‌گذاران بلندمدت است

محمد میرزایی کارشناس بازار سرمایه روند بازار سرمایه تا پایان سال جاری را مورد ارزیابی قرار داد و افزود: در چند ماه گذشته مولفه‌هایی مانند مذاکرات برجام و لایحه بودجه ۱۴۰۱ تلاطم‌هایی را در بازار ایجاد کرد؛ این در حالی است که در شرایط فعلی برخی از این مسائل رفع شده و زمینه بهبود روند معاملات بورس را فراهم کرده است .وی افزود: براساس بررسی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال فروش اوراق در بازار سرمایه با حجم زیاد صورت نگیرد، زیرا دولت قصد دارد تا کسری بودجه را از مسیرهای دیگر تامین کند. میرزایی در ادامه به نرخ ارز و تأثیر آن بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: با ثبات نرخ دلار و عدم کاهش آن شاهد بهبود وضعیت گزارش ۹ ماهه شرکت‌های صادرات محور خواهیم بود که این مساله خود نیز می‌تواند سیگنال مثبتی در خصوص سودآوری این صنایع باشد. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: همچنین براساس تصمیمات اتخاذ شده در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، می‌توان امید داشت که دولت نیز در آینده نزدیک از ایجاد ثبات در بازار سهام حمایت کند که چنین مسئله‌ای در صورت تحقق خود می‌تواند سبب بازگشت اعتماد سهامداران و تزریق مجدد نقدینگی به این بازار شود. وی بیان کرد: مجموع عوامل بنیادی مذکور نشان از روند مثبت شاخص تا پایان سال دارد؛ اما گفتنی است که انتظار رشد پرشتاب از بازار وجود ندارد اما بدون شک بورس بهترین بازار برای سرمایه‌گذاران بلندمدت است زیرا حافظه تاریخی این بازار حکایت از بازدهی بالای بازار سرمایه در مقایسه با بازارهای موازی دارد.

+بررسی تحقیق و تفحص از فروشگاه رفاه در کمیسیون اقتصادی

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از فروشگاه رفاه در جلسه این کمیسیون خبر داد و گفت که قرار شد مدیران فروشگاه رفاه گزارشی از نحوه اداره این فروشگاه و پرداخت بدهی های آن ارائه کرده تا نماینده متقاضی درباره انصراف یا ادامه تفحص تصمیم گیری کند. مهدی طغیانی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به جلسه کمیسیون اقتصادی گفت: در این جلسه درخواست تحقیق و تفحص از فروشگاه رفاه با حضور فرخی میکال نماینده لاهیجان به عنوان متقاضی تفحص و مدیران فروشگاه رفاه بررسی شد. وی توضیح داد: محور تفحص درباره نحوه اداره فروشگاه رفاه و بدهی های این فروشگاه است که در پاسخ گفته شد سهام فروشگاه به ازای بدهی ها به چند بانک واگذار شده و آن بانک ها مسئول وضعیت فعلی هستند. در نهایت بعد از ارائه توضیحات از سوی طرفین مقرر شد مدیران فروشگاه رفاه گزارشی از وضعیت این فروشگاه و میزان بدهی ها و همچنین سهام واگذار شده به چند بانک ارائه کنند. طغیانی در پایان گفت: بعد از این گزارش، نماینده متقاضی تصمیم می‌گیرد که مجدد درخواست خود را به کمیسیون اقتصادی ارائه کند یا اینکه منصرف شود.

+جدیدترین خبر از طرح بنزینی دولت در کیش و قشم

طی روزهای اخیر اعلام شد که دولت جهت اجرای طرح یارانه بنزین قرار است ابتدا در کیش و قشم به عنوان طرح آزمایشی اقدام کند که طی آن سهمیه بنزین در اختیار تمامی افراد با کد ملی قرار بگیرد و دیگر بنزین سهمیه ای مختص افراد دارای خودرو نیست. آنچه که فتح‌الهی – رئیس منطقه آزاد قشم- در نشستی خبری اعلام کرد از این حکایت دارد که مقرر شده به هر کد ملی ۱۵ لیتر بنزین اختصاص پیدا کند که مثلا برای یک خانوار چهار نفره به ۶۰ لیتر خواهد رسید که می توانند از این ۱۵ لیتر با نرخ ۱۵۰۰ لیتر برای خودرو استفاده کند یا اینکه آن را با نرخ آزاد ۳۰۰۰ تومان بفروشد. وی با بیان اینکه در این طرح، قیمت بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان خواهد بود، گفت که بنابراین بنزین در این طرح گران نمی شود و در همین سقف قیمت متغیر خواهد بود. فتح الهی در مورد نحوه فروش سهمیه نیز گفت که اطلاع دقیقی در این رابطه در اختیار وی نیست و  دستگاه های مربوطه از جمله بانک مرکزی و وزارت نفت می توانند در مورد آن توضیح دهند. به گفته وی، در حال حاضر حدود ۱۶۷ هزار نفر ساکن جزیره قشم هستند که به ازای کد ملی واریز سهمیه به حساب سرپرست خانوار انجام خواهد شد.

+بازار مسکن کشش افزایش قیمت را ندارد

نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک اهواز گفت: قیمت مسکن با توجه به گرانی مصالح، جوابگو نیست. از طرفی نیز این بازار کشش افزایش قیمت را ندارد. مرتضی بدرانی‌کوه اظهار کرد: متاسفانه با توجه به وضعیت رکودی که در بازار مسکن به وجود آمده، پیش بینی کردن این بازار کار دشواری است. بازار مسکن، وضعیت خوبی ندارد و بعید است تا انتهای سال جاری هم شاهد افزایش قیمت باشیم. وی افزود: دولت سیزدهم، توجه بسیاری به بحث مسکن دارد و به دنبال ایجاد تعادل در این بازار است و به همین دلیل، احتمال جهش قیمت مسکن بسیار کم است. نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک اهواز با اشاره به اینکه بازار مسکن، کشش افزایش قیمت را ندارد، گفت: هرچند قیمت مصالح ساختمانی به شدت بالاست و هر کیسه سیمان را به سختی می‌توان با قیمت ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان پیدا کرد، این موضوع ممکن است در سال آینده، بر قیمت مسکن تاثیر بگذارد. زمانی که قیمت مسکن ثابت است، خریداران مسکن اقدام به خرید نمی‌کنند و به محض اینکه تکان قیمتی در بازار به وجود بیاید، هجوم خریداران به این بازار میزان افزایش قیمت مسکن را به اندازه قابل توجهی تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. به عنوان مثال، اگر قیمت مسکن ۳۰ درصد افزایش پیدا کند، هجوم مردم در این بازار باعث می‌شود، این افزایش قیمت حتی تا ۱۰۰ درصد نیز برسد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار مسکن آرام است، بیان کرد: اگر در وضعیت کنونی، فردی به دنبال خرید خانه است بهترین کار این است که خرید خود را انجام دهد و معمولا در شرایط فعلی فروشندگان نیز برای فروش مسکن، در مقایسه با زمانی که بازار متلاطم است، از نظر قیمتی با خریداران کنار می‌آیند. نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک اهواز گفت: با توجه به اینکه تعداد فروشندگان در بازار مسکن بیشتر از تعداد خریداران شده است، خرید خانه بسیار راحت‌تر از زمانی است که بازار متلاطم است. بدرانی‌کوه افزود: قیمت مسکن با توجه به گرانی مصالح، جوابگو نیست اما از طرفی نیز این بازار کشش افزایش قیمت را ندارد.

+موضوع عودت کیوی‌ها از هند پیچیده است

سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد گفت: درباره کیوی‌های برگشتی موضوع پیچیده شده و نمی‌دانیم که پشت پرده چه مسائلی مطرح است.

بصیری گفت: هندوستان اعلام کرده بود به دلیل وجود ذرات سفید روی این کیوی‌ها، آنها را برگشت زده که حدود یک یا دو محموله بودند. وی این ذرات سفید را شپشک سفید خرزهره عنوان کرد و گفت: اخیراً مرکز تحقیقات گیاه‌پزشکی ایران در نامه‌ای اعلام کرده که چنین شپشکی اصلاً در باغات کیوی ما وجود ندارد. سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی توضیح داد: این کیوی‌ها که در ابتدا به امارات صادر شده بود و با توجه به اینکه امارات باغ کیوی ندارد، در اعمال مباحث قرنطینه‌ای سختگیری زیادی نمی‌کند و عملیات سرمادهی برای این محموله‌ها انجام نمی‌شود، اما ضوابط قرنطینه‌ای هندوستان کاملاً متفاوت است و اگر قرار بود که این کیوی‌ها مستقیم از ایران به هند صادر شود، تمام مباحث قرنطنیه‌ای مورد نظر کشور مقصد در این زمینه انجام می‌گرفت.

بصیری با اشاره به اینکه سفرای دو کشور در این زمینه جلسات و رایزنی‌هایی داشته‌اند، اضافه کرد: درخواست ما این بوده که مذاکرات مستقیمی را با حفظ نباتات هند داشته باشیم تا بدانیم که مساله دقیقاً چه بوده، چون با توجه به اعلام مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی مبنی بر نبود چنین آفتی در باغ‌های ایران، موضوع پیچیده شده و ما نمی‌دانیم که پشت پرده چه مسائلی مطرح است. درخواست ما از هندی‌ها این بوده که به صورت وبینار جلساتی در این زمینه داشته باشیم یا اینکه هیاتی از هند به صورت حضوری از باغات کیوی ایران بازدید کنند که متأسفانه تاکنون این کشور به ما جوابی نداده است. سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، میزان صادرات کیوی در هشت ماهه امسال را ۷۸ هزار تن اعلام کرد و گفت: ۲۴ هزار تن از این میزان صادرات فقط به هند انجام شده، درحالی‌که سال گذشته میزان صادرات ما در هشت ماهه ۷۶ هزار تن بوده که ۱۴ هزار تن آن به هند رفته است؛ بنابراین، از نظر وزنی امسال حدود ۷۲ درصد افزایش صادرات در زمینه کیوی را شاهد بودیم.

تولید نفت روسیه به ۱۰.۵ میلیون بشکه رسید

آمار‌های رسمی نشان می‌دهد، روسیه در میانه افزایش تدریجی تولید اوپک پلاس، تولید سالانه نفت خود را در سال ۲۰۲۱، بیش از ۲ درصد افزایش داده است. بر اساس آمار وزارت انرژی روسیه، تولید نفت و میعانات گازی روسیه از ۱۰.۲۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ به ۱۰.۵۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. با این حال، تولید سال گذشته هنوز از تولید ۱۱.۲۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ پیش از شیوع کرونا کمتر است. روسیه در آوریل ۲۰۲۰ در هماهنگی با توافق کاهش تولید اوپک پلاس، میزان تولید نفت خود را داوطلبانه به نزدیک یک پنجم کاهش داد و بیش از ۲ میلیون کم کرد. در آگوست ۲۰۲۱، اوپک پلاس توافق کردند تا تولید خود را افزایش دهند و اعضا ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز بر میزان تولید خود بیفزایند.

سود ۱۸ میلیارد دلاری ترکیه از سریال‌هایش!

هادی حدادی، دبیر کمیته اقتصاد فرهنگ اتاق تهران، گزارشی از وضعیت اقتصاد محصولات خلاق در سال ۲۰۱۹ ارائه کرد و گفت: سهم اقتصاد خلاق در اقتصاد کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته از زیر یک درصد به حدود ۳۷ درصد رسیده است؛ برای مثال در کشوری مانند ترکیه، سهم اقتصاد خلاق در تولید ناخالص داخلی این کشور به بیش از ۱۸ میلیارد دلار رسیده که نمود آن در تولید و صادرات محصولات فرهنگی مانند فیلم‌ها و سریال‌های تولید ترکیه قابل مشاهده است. او با بیان اینکه سهم اقتصاد هنر در اشتغال نیروی کار کشورها به شدت رو به توسعه است، ادامه داد: متاسفانه سهم اقتصاد هنر در اقتصاد ایران، همچنان کمتر از یک درصد است. مساله این است که ایران به رغم برخورداری از جایگاه فرهنگی و بعد تمدنی به نسبت به رقبای منطقه‌ای، فاقد برنامه منسجم برای رونق بخشیدن به اقتصاد خلاق بوده و در این حوزه کم‌کاری صورت گرفته است.

+بازار ارز به دنبال «خریدار»

بازار ارز روز یکشنبه ۱۲ دی ماه در سراشیبی قیمتی قرار گرفت. بر اساس بررسی‌های میدانی «دنیای اقتصاد» از بازار ارز تهران فشار فروش نسبت به روز‌های گذشته به مقدار قابل توجهی افزایش یافته و معامله‌گران درصدد تبدیل دارایی دلار خود به ریال در این مقطع زمانی هستند. به نظر می‌رسد این روزها، خرید دلار با هر نرخ پیشنهادی، مورد استقبال فروشندگان قرار می‌گیرد و در فضای کمبود تقاضا، به نوعی معامله‌گران، مشتری‌قاپی می‌کنند.
به نقل از دنیای اقتصاد؛ قیمت اسکناس آمریکایی که روز شنبه در نرخ ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان به کار خود پایان داده بود با شروع ساعات کاری روز یکشنبه کاهشی ۱۵۰ تومانی به خود دید و در معاملات ابتدایی روز نرخ ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان از جانب معامله‌گران ارائه می‌شد. این در حالی است که به گفته برخی از این بازیگران بازار ارز حتی برای این قیمت هم خریداری در بازار وجود ندارد و آنهایی که برای تبدیل دارایی خود به ریال اصرار دارند، مجبورند با اندک خریداران بازار راه آمده و قیمت‌های پایین‌تری مطرح کنند. این روند کاهش نرخ بر خلاف نمایش هفته گذشته دلار متوقف نشده و در ادامه ساعات کاری روز یکشنبه شاهد افت دوباره قیمت دلار بودیم. در ساعت ۲ بعد‌از‌ظهر دیروز اسکناس آمریکایی با شکست کف حمایتی مهم ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان در پله ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. به باور معامله‌گران هسته مرکزی بازار ارز تهران، شکست این کف حمایتی می‌تواند اتفاق مهمی در روند قیمت دلار برای روز‌های اخیر باشد. آنها بر این باورند که در صورت ورود دلار به کانال ۲۸ هزار تومانی برای مدتی نوسان در این کانال ادامه خواهد داشت.

+بلیت هواپیما از بامداد امروز ۴ درصد گران شد

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده به سفرهای هوایی اظهار کرد: این قانون مصوب مجلس است و شش ماه بعد از ابلاغ لازم‌الاجراست که قرار است از دوشنبه ۱۳ دی ماه اجرا شود. وی افزود: با توجه به اینکه قبلاً ۵ درصد از هر فروش بلیت، عوارض شهرداری اخذ می‌شد، در قانون جدید عوارض شهرداری‌ها حذف شده و به جای آن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه پروازهای خارجی هم مشمول این قانون است گفت: هر فردی چه از ایرلاین‌های داخلی و چه ایرلاین‌های خراجی بلیت پروازهای خارجی خریداری کند، مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود. وی یادآور شد: در پروازهای داخلی مجموعاً ۴ درصد به سقف نرخ بلیت افزوده می‌شود؛ اما در پروازهای خارجی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد که با توجه به رقمی که نرخ فروش بلیت پروازهای خارجی دارد، این پایه مالیاتی سبب می‌شود تا دسترسی مردم به سفرهای خارجی کاهش یافته یا حتی از دسترس خارج شود؛ از یک سو عوارض خروج از کشور داریم ۹ درصد هم مالیات بر ارزش افزوده اختصاص می‌یابد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....