تاریخ انتشار : دوشنبه 16 اسفند 1400 - 21:17
کد خبر : 80424

گلچین اقتصادی روز…سرخابی‌ها

گلچین اقتصادی روز…سرخابی‌ها

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون تداوم روند مثبت بورس، نماد سرخابی‌ها دو هفته تا نهایت یک ماه بعد از پایان

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تداوم روند مثبت بورس، نماد سرخابی‌ها دو هفته تا نهایت یک ماه بعد از پایان پذیره نویسی باز می‌شود، طرح تعاونی شدن سرخابی‌ها منتفی نشده است، سقوط ۵۰ درصدی یا رویای ۵۰۰ هزار دلاری بیت کوین؟! رکورد ۱۴ ساله قیمت نفت شکسته شد و اونس طلا از مرز ۲۰۰۰ دلار گذشت را در بر دارد.

+تداوم روند مثبت بورس

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس با ۲۳ هزار و ۸۳۵ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۳۲۲ هزار واحد صعود کرد؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد بیش از ۲۲ هزار واحدی همراه شده است.

+درآمد ۱۰۲ میلیارد تومانی سرخابی‌ها در اولین روز پذیره‌نویسی

بر اساس اعلام معاون فرابورس،‌ در نخستین روز پذیره‌نویسی سرخابی‌ها، باشگاه استقلال ۱۶۷ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۹۰۳ سهم، توسط ۱۷۹ هزار و ۱۸۵ نفر و در مورد باشگاه پرسپولیس ۱۶۲ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۱۳۶ سهم توسط ۲۰۱ هزار و ۲۵۴ هزار نفر خریداری شد.

+نماد سرخابی‌ها دو هفته تا نهایت یک ماه بعد از پایان پذیره نویسی باز می‌شود

رییس سازمان خصوصی سازی گفت: با توجه به آماده بودن مدارک باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و براساس تصمیمات، قرار بر این است تا نماد آنها بین دو هفته تا نهایت یک ماه بعد از پایان زمان پذیره نویسی بسته بماند و بعد از آن برای معامله باز خواهد شد.

+طرح تعاونی شدن سرخابی ها منتفی نشده است

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به استقبال و حمایت باشگاه پرسپولیس از طرح تعاونی شدن این باشگاه، گفت: در بحث واگذاری سهام سرخابی ها به مردم و هواداران، موضوع تعاونی داشتن نیست بلکه این است که آیا اراده ای برای این کار وجود دارد یا نه؟

مهدی مسکنی در گفت و گو با ایسنا در باره طرح تعاونی شدن سرخابی ها و برخی مقاومتها نسبت به تعاونی شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اظهار کرد: این مقاومت نسبت به تعاونی شدن است، نه تعاونی سهامی عام و دستگاه ها به تعاون باور ندارند، ولی این مسأله منتفی نشده و در حال بررسی است. وی با اشاره به جلسه با مدیرعامل باشگاه پرسپولیس اظهار کرد: ایشان از این موضوع استقبال و حمایت کردند و این علاقه مندی وجود دارد که در این راستا مقرر شده کارگروهی مشترک برای بررسی موضوع تشکیل شود. استقلال نیز از قدیم تعاونی داشته و آقای اولیایی مدیرعامل این تعاونی هستند و تعاونی پیشکسوتان بوده است. به گفته مسکنی در بحث واگذاری سهام سرخابی ها به مردم و هواداران، موضوع تعاونی داشتن نیست بلکه این است که آیا اراده این کار وجود دارد یا نه؟ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره واگذاری ۱۰ درصد سهام دوباشگاه نیز گفت: این به منزله آن است که ۹۰ درصد دیگر در دست دولت است و همچنان دولتی است ولی ما تلاش می کنیم که با تبدیل سرخابی ها به تعاونی سهام عام مشارکت مردم و هواداران را داشته باشیم.

+ارزش سهام عدالت افزایش یافت

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۴۸۶ هزار و ۱۲۳ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۲.۶ درصد، معادل ۲۶۱ هزار و ۷۷۵ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۶۷۳ تومان رسیده است.

++۴۲۶ کانتینر لوازم خانگی بوش به اتهام قاچاق توقیف شد

اخیرا مرجع قضایی به گمرک ایران اعلام کرده است که ۴۲۶ کانتینر لوازم خانگی بوش متعلق به شرکت کاسپین کالا دریا (بوش سرویس) که در بندر شهید رجایی دپو شده است را توقیف کند، دلیل این توقیف نیز اتهام جعل اسناد و قاچاق عنوان شده است. طبق دستور قضایی، گمرک مکلف شده تا اطلاع ثانوی و تا صدور رای از خروج محموله از کشور جلوگیری کند. /ایسنا

سقوط ۵۰ درصدی یا رویای ۵۰۰ هزار دلاری بیت کوین!؟

نتایج بررسی برخی کارشناسان حاکی از این است که در برخی پیش‌بینی‌ها، بیت کوین ممکن است در کوتاه مدت ۱۰۰ هزار دلاری شده و همچنین قیمت آن در بلندمدت به ۵۰۰ هزار دلار برسد. به نقل از بیت کوین نیوز، آنتونی اسکاراموچی بنیانگذار شرکت اسکای‌بریج کپیتال درباره چشم‌انداز آینده بیت کوین گفتگو کرد. اسکاراموچی انتظار دارد، قیمت بیت کوین تا پایان سال آینده به ۱۰۰ هزار دلار برسد. با این حال، او اعتراف کرد که پس از تایید کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده،  صندوق‌های قابل معامله آتی بیت کوین، محیط نظارتی را به درستی ارزیابی نکرده است. اسکاراموچی همچنین در مورد اینکه قیمت بیت کوین در بلندمدت چقدر می‌تواند بالا باشد، پیش‌بینی قبلی خود مبنی بر اینکه بیت کوین می‌تواند به ۵۰۰ هزار دلار در هر سکه برسد را تکرار کرد؛ البته احتمال سقوط ۵۰ درصدی بیت کوین نیز وجود دارد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱.۷۰ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۴.۲۲ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۲.۲۸ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. به گزارش ایسنا؛ حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۶۸.۲۶ میلیارد دلار است که ۲۳.۶۹ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۱۳.۲۴ میلیارد دلار است که ۱۹.۴۰ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۵۷.۱۵ میلیارد دلار و ۸۳.۷۳ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است.

+روند کاهشی شاخص بازار ارز تداوم یافت

دیروز یکشنبه ۱۵ اسفند ماه، روند کاهشی شاخص بازار ارز تداوم یافت. پس از شروع سیگنال‌های سیاسی مثبت در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ در اواخر هفته گذشته، دلار روند کاهشی جدیدی را آغاز کرد. این روند کاهشی در مرحله اول خود در روز شنبه توانست قیمت هر اسکناس دلار آزاد در بازار تهران را از کانال ۲۶ هزار تومانی خارج کرده و به سطح قیمتی ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان برساند. طبق مشاهده تلاش‌های پیشین اسکناس آمریکایی در جهت حضور در کانال ۲۵ هزار تومانی گمانه‌هایی از افزایش قیمت و بازگشت مجدد نرخ این ارز به کانال ۲۶ هزار تومانی در روز یکشنبه مطرح شد که با صورت پذیرفتن نخستین معاملات دلاری بازار دیروز این احتمالات رد شد. معامله‌گران ارزی بازار تهران در نخستین ساعات روز گذشته اسکناس آمریکایی را با ۲۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه در رقم ۲۵ هزار و ۶۵۰ تومان معامله کردند. در ادامه روز قیمت دلار مجددا کاهش یافت به صورتی که معاملات دلاری ظهر روز گذشته در سطح قیمتی ۲۵ هزار و ۴۵۰ تومان انجام شد. اما در ساعات پایانی بازار روز شنبه این نرخ مقداری افزایش داشت و در نهایت قیمت اسکناس آمریکایی در روز یکشنبه با ۳۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه در رقم ۲۵ هزار و ۵۵۰ تومان ثبت شد. /دنیای اقتصاد

رکورد ۱۴ ساله قیمت نفت شکسته شد

قیمت نفت در نخستین ساعات بازگشایی بازار، مرز ۱۳۰ دلاری را پشت سر گذاشت. هر بشکه نفت برنت دریای شمال در ساعات نخستین بازگشایی بازار الکترونیکی بیش از ۱۲ دلار افزایش یافته و به حدود ۱۳۰ دلار رسید. این قیمت بالاترین میزان در ۱۴ سال گذشته است. بر اساس این گزارش، بهای هر بشکه نفت برنت در آغاز معاملات امروز به بالاترین سطح خود از ژوئیه ۲۰۰۸ افزایش یافت و به بشکه‌ای صد و سی و نه دلار و۱۳ سنت رسید. همچنین قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا هم به صد و سی دلار و ۵۰ سنت رسید. پایگاه اینترنتی oilprice.com نیز در گزارشی اعلام کرد قیمت نفت تا ساعت ۰۶:۰۰ صبح به وقت تهران هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۹ دلار و ۶۶ سنت افزایش نسبت به روز قبل، به ۱۲۷ دلار و ۷۷ سنت رسید. قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با ۸ دلار و ۱۰ سنت افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲۳ دلار و ۶۵ سنت رسید.

مختل شدن احتمالی صادرات نفت روسیه علت افزایش قیمت نفت اعلام شده است. وزیر امور خارجه آمریکا دیشب در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص تحریم نفتی روسیه پاسخ صریحی نداد و گفت در این باره با متحدانش گفتگو خواهد کرد. خبرگزاری رویترز طولانی شدن مذاکرات رفع تحریم‌های ایران را هم در افزایش قیمت نفت مؤثر دانست. با این حال برخی منابع خبری گزارش دادند آمریکا برای جبران کمبود عرضه نفت با ونزوئلا که پیش تر تحریم شده بود مذاکره می‌کند.

اونس طلا از مرز ۲۰۰۰ دلار گذشت

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی برای نخستین بار در یک سال و نیم گذشته تحت تاثیر تقاضا برای خرید دارایی امن در پی تشدید بحران روسیه و اوکراین، به بیش از ۲۰۰۰ دلار در هر اونس صعود کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۹ درصد، به ۱۹۸۶ دلار و ۸۳ سنت رسید، در حالی که در زمان گشایش بازار به ۲۰۰۰ دلار و ۶۹ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت از ۱۹ اوت سال ۲۰۲۱ بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، بهای هر اونس طلا ۱.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۹۹۲ دلار رسید. بهای معاملات این بازار هفته گذشته بیش از چهار درصد افزایش داشت.ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی شرکت دیلی فارکس در این باره گفت: ریسک گریزی سرمایه گذاران تحت تاثیر مسائل ژئوپلیتیکی بوده و بنابراین منعکس کننده تقاضا برای دارایی‌های غیرکاغذی است.

+افت قیمت خودرو‌های داخلی در پی صدور فرمان ۸ ماده‌ای رئیس جمهور

رئیس‌جمهوری پس از بازدید از انبار خودروهای ایران‌خودرو، با حضور در خطوط تولید در جریان آخرین وضعیت تولید قرار گرفت و دستورهای در حوزه تأمین قطعات و ترخیص فوری خودروهای دپو شده در انبارهای ایران‌خودرو، افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال آینده، توقف تولید برخی خودروهای قدیمی و آغاز تولید چند خودروی جدید و با کیفیت، اجازه واردات منضبط و تحت نظارت از سال آینده، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، شفاف‌سازی فرآیند قرعه‌کشی و رفع ابهام کامل برای مردم با نظارت دقیق وزارت صمت صادر کرد. به نقل از ایرنا؛ بررسی قیمت‌ خودروهای محبوب و خوش‌مشتری بازار نیز نشان می‌دهد امروز قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ به ۱۸۱ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۲۶۲ میلیون تومان رسیده است که نسبت به چهارشنبه هفته گذشته حاکی از کاهش سه تا چهار میلیون تومانی است. به همین نسبت قیمت سایر خودروهای تولید داخل با کاهش مواجه شده است. کارشناسان معتقدند صحبت‌ها و فرمان‌های آیت‌الله رییسی بر بازار با اثر مثبت همراه بوده است، زیرا وقتی صحبت از بهبود کیفیت یا تکمیل خودروهای ناقص می‌شود، خودروسازان نیز به خود خواهند آمد.

+واکنش خودروسازان داخلی به آزادسازی واردات

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی هیچ گاه مخالف واردات خودرو نبوده‌اند و حتی طرح‌هایی برای آزادسازی واردات نیز ارائه کرده‌اند. محمدرضا نجفی منش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال‌های گذشته هرگاه که واردات خودرو ممنوع بوده، فشار بر روی تولیدکنندگان داخلی افزایش یافته است و هرگاه واردات حتی در سطحی محدود اجرایی شده، میزان فشار بر خودروسازان و قطعه سازان داخلی کاهش یافته و آنها امکان تنفس پیدا کرده‌اند. وی با اشاره به محدودیت‌هایی که در سال‌های گذشته در حوزه واردات خودرو وجود داشته، بیان کرد: در این سال‌ها، با توجه به ممنوعیت واردات، هر اتفاقی که رخ می‌داد و هر خبر جدیدی که منتشر می‌شد، فشاری جدید برای تولیدکنندگان داخلی وارد و فضا را برای آنها بسیار سخت می‌کرد تا جایی که حتی مقامات کشور نیز برای کاهش این فشارها ورود کردند.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی هیچ گاه مخالف واردات نبوده‌اند، گفت: ما معتقدیم در کوتاه مدت از سرگیری واردات حتی می‌تواند به کاهش فشار بر تولیدکنندگان داخلی منجر شده و فضای فعالیت را برای آنها مساعدتر کند. هر چند اجرای این طرح‌های جدید نیز به منابع اعتباری نیاز دارد که باید دید دولت و مجلس به چه شکل آن راه فراهم می‌کنند. نجفی منش اعتبار مورد نیاز برای واردات خودرو را رقمی در حدود دو تا سه میلیارد دلار دانست و افزود: باید دید مجلس و دولت در نهایت چه ارزیابی در این زمینه خواهند داشت و منابع موردنظر را به چه شکل تامین می‌کنند.

افزایش قیمت بنزین در آمریکا به دنبال تشدید تنش‌ها در اوکراین

شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا اعلام کرد بهای بنزین در آمریکا به دلیل مناقشه روسیه و اوکراین افزایش یافته است. صندوق بین المللی پول اعلام کرد حمله روسیه به اوکراین تأثیر شدیدی بر اقتصاد جهانی خواهد داشت. تأثیر این حمله همین حالا هم در آمریکا احساس می‌شود. بهای بنزین در کالیفرنیا معمولاَ بیشتر از سایر نقاط کشور است. اما در حال حاضر کل کشور شاهد افزایش بی سابقه بهای بنزین در یک دهه گذشته بوده است. بهای بنزین در آمریکا به شکلی در حال افزایش است که از زمان طوفان کاترینا تاکنون دیده نشده است. یک امریکایی در پمپ بنزین گفت این مضحک است! بهای بنزین از دیروز تا حالا ۸ سنت و از هفته گذشته تا حالا ۳۲ سنت و از ماه گذشته تا حالا ۴۸ سنت و از سال گذشته تاکنون ۱ دلار و ۱۷ سنت افزایش یافته است. هر زمان که ما شاهد این تنش‌های ژئوپولتیک هستیم بازار نفت درست مانند بازار سهام واکنش خوبی به این آشفتگی نشان نمی‌دهند. یک آمریکایی دیگر نیز گفت بیشتر اوقات من نصف حقوق ماهیانه‌ام را صرف خرید بنزین می‌کنم و پول بنزین بیشتر درآمد ماهیانه من را مصرف می‌کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....