تاریخ انتشار : سه شنبه 10 اسفند 1400 - 19:50
کد خبر : 79674

گلچین اقتصادی روز…خرید غیرحضوری اسکناس

گلچین اقتصادی روز…خرید غیرحضوری اسکناس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را دو برابر کرد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ وراث

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را دو برابر کرد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ وراث متوفیان سهام عدالت منتظر بمانند، حق تقدم سهام مشارکت سرخابی‌ها ۱۵ اسفند عرضه می‌شود، ممنوعیت صدور گرین کارت برای روس‎ها، صادرات نفت روسیه به آمریکا همچنان ادامه دارد و ثروتمندان روسی در تیررس تحریم‌های شدید بریتانیا را در بر دارد.

 

+جزئیات خرید غیرحضوری اسکناس دلار اعلام شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به بازدید میدانی خود از صرافی های میدان فردوسی عنوان کرد: در زمان مراجعه به میدان فردوسی با ازدحام مردم در برابر صرافی ها مواجه شدم و همان جا اعلام کردم که چنین صف هایی زیبنده مردم ما نیست و این صف ها باید به منظور تسهیل دسترسی مردم برای تأمین نیازهای خردشان برچیده شود. لذا از همان زمان پیگیر پیاده سازی این سامانه از طریق بازار متشکل معاملات ارز ایران شدم.

به گفته صالح آبادی، عرضه کنندگان اصلی در این سامانه صادرکنندگان و بخش واقعی اقتصاد هستند و خرسندم که در بازه زمانی فعلی به وعده مان عمل کردیم. رئیس کل بانک مرکزی افزود: به واسطه این سامانه پوشش نیازهای واقعی مردم بیشتر از قبل انجام می شود. کارکرد این سامانه به گونه ای است که هر فرد و از هر نقطه ایران می تواند با مراجعه به این سامانه با ثبت تقاضا و ارائه مدارک، صرافی مورد نظر خود را انتخاب کند. همچنین شخص متقاضی می‌تواند تاریخ تحویل ارز را نیز در سامانه مشخص کند.

صالح‌آبادی پیاده‌سازی این سامانه را در راستای تکریم ارباب رجوع و مردم دانست و گفت: این روشی سهل‌تر است که موجب دسترسی آسان مردم به بازار ارز کشور می‌شود. در چنین شرایطی در سریع‌ترین زمان ممکن فرد می‌تواند نسبت به خریداری ارز اسکناس مورد نیاز خود اقدام کند و به بیان بهتر امکان برنامه‌ریزی را برای فرد فراهم می‌کند. وی با بیان اینکه در تأمین ارز مشکلی وجود ندارد، گفت: در گام نخست و در حال حاضر ارز مسافرتی بر روی سامانه پیاده‌سازی شده است و ما به دنبال آن هستیم که به واسطه این سامانه نیازهای ارزی واقعی تأمین شود. البته تأمین اسکناس ارز تنها مختص به ارز مسافرتی نیست و سایر سرفصل ها نیز در این سامانه تعریف خواهد شد و در صورت لزوم به نیازهای دیگر هم تعمیم خواهد یافت.

رئیس شورای پول و اعتبار ضمن تأکید بر همکاری میان دستگاه های مرتبط در این امر عنوان کرد: با محوریت بازار متشکل ارزی و کانون صرافان، حل نیازهای واقعی ارزی کشور باید به این سامانه منتقل شود و ان‌شاءالله این امر برای سایر نیازهای ارزی واقعی نیز ایجاد خواهد شد و گسترش می‌یابد. رئیس کل بانک مرکزی ضمن تأکید بر اینکه سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران تنها مسیر دسترسی مردم برای تأمین ارز مورد نیاز اسکناس نیست، تصریح کرد: مردم می توانند با مراجعه حضوری و فیزیکی نیز همچنان برای ثبت درخواست و تحویل مدارک و مستندات نسبت به تأمین نیازهای ارزی خود اقدام کنند.

جزئیات خرید غیرحضوری دلار اعلام شد/ تصمیمات مهم ستاد تنظیم بازار برای کاهش قیمت ها/ بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را ۲ برابر کرد/ عقب‌نشینی طلا در واکنش به مذاکرات آتش بس روسیه و اوکراین

بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را دو برابر کرد

سی ان بی سی: بانک مرکزی روسیه نرخ بهره این کشور را تقریباً دو برابر کرده و از ۹.۵ درصد به ۲۰ درصد رسانده، در حالی که ارزش واحد پول این کشور، روبل، به دلیل تحریم‌های جدید اروپا و آمریکا علیه روسیه به پایین‌ترین حد خود در برابر دلار رسیده است. این بانک مرکزی گفت: افزایش نرخ بهره به منظور جبران خطر افزایش ارزش روبل و تورم طراحی شده است. به دنبال دستور بانک مرکزی مبنی بر توقف پیشنهادهای خارجی برای فروش اوراق بهادار روسیه، این بانک در تلاش برای مهار اثرات بازار است. روبل تا ۱۱۹.۵۰ به ازای هر دلار سقوط کرد که نسبت به روز جمعه ۳۰ درصد کاهش داشت. این بانک اعلام کرد که به منظور افزایش نقدینگی، ۷۳۳ میلیارد روبل (۸.۷۸ میلیارد دلار) از ذخایر بانک‌های منطقه را آزاد می‌کند.

+تصمیمات مهم ستاد تنظیم بازار برای کاهش قیمت ها

بیست و یکمین جلسه ستاد تنظیم بازار عصر دیروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار و تصمیمات مهمی در جهت کاهش قیمت برخی اقلام و کالاهای اساسی اتخاذ شد. محمد مخبر در این جلسه با تأکید بر اینکه دولت بر سر منافع مردم با احدی تعارف ندارد، گفت: دولت نمی تواند نسبت به سفره و وضعیت معیشتی مردم بی تفاوت باشد. معاون اول رییس جمهور با اشاره به در پیش بودن ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان تصریح کرد: نباید اجازه دهیم گرانفروشی و نوسان قیمت ها، کام مردم را در این ایام تلخ کند. باید محکم و با جدیت پای نظارت و کنترل قیمت اقلام و کالاهای موثر در سبد خانوار بایستیم.

در این جلسه که وزرای صنعت معدن وتجارت، جهاد کشاورزی، دادگستری، اقتصاد و راه و شهرسازی نیز حضور داشتند، پس از ارائه گزارش در خصوص آخرین وضعیت روغن خوراکی، تصمیمات لازم برای تأمین ارز مورد نیاز روغن اتخاذ و مقرر شد روند تأمین روغن برای عرضه در بازار تسریع شود. کاهش قیمت برنج هندی از ۲۵ هزارتومان به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج پاکستانی از ۲۴ هزار تومان به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان از دیگر تصمیماتی بود که در این جلسه اتخاذ شد. در این نشست همچنین مقرر شد قیمت گوشت منجمد گوساله از ۱۱۷ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان کاهش یابد. وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در این جلسه گزارشی از عرضه مستقیم ۴۵۰۰ قلم کالا در فروشگاه های مختلف در سطح کشور ارائه کرد و گفت: اتحادیه پوشاک نیز در ۱۲۵ واحد بزرگ از ۱۰ اسفند تا ۲۰ فروردین عرضه مستقیم پوشاک را فعال خواهد کرد و در این طرح با مشارکت گسترده اصناف فعال در حوزه پوشاک، بین ۲۰ تا ۵۰ درصد تخفیف ارائه خواهد شد. همچنین پیرو جلسه وزارت صمت با تولیدکنندگان لوازم خانگی مقرر شد تا وضعیت قیمت ها دراین بازار به زمان شروع به کار دولت در شهریورماه بازگردد و اقدامات لازم برای تأمین ۴۹۶ هزار جهیزیه با تخفیف مناسب برای زوج های جوان صورت گیرد.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۵۰ هزار و ۵۵ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۲.۶ درصد معادل ۲۷۱ هزار و ۴۹۹ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۳۰ هزار و ۳۳ تومان رسیده است.

+وراث متوفیان سهام عدالت منتظر بمانند

شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با انتشار اطلاعیه‌ای به وراث متوفیان سهام عدالت هشدار داد که به اخبار غیر رسمی و اظهارنظرهای غیر کارشناسی توجه نکنند. در این اطلاعیه آمده است: متاسفانه در روزهای اخیر برخی افراد بدون صلاحیت، با اظهار‌ نظرهای غیرکارشناسی و ارائه اطلاعات غلط، وراث متوفیان سهام عدالت را دچار سردرگمی کرده‌اند. این در حالی است که شرکت سپرده گذاری مرکزی به عنوان متولی انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث، در هفته های گذشته رسما اعلام کرده است که این شرکت در حال طراحی سامانه ای و همکاری با دستگاه های ذیصلاح برای انجام فرایندهای این انتقال به صورت الکترونیکی است و وراث متوفیان سهام عدالت باید منتظر اطلاعیه های رسمی این شرکت باشند.

گفتنی است، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز در هفته‌های جاری اعلام کرده است که سهام عدالت بیش از ۳ میلیون متوفی تا ۶ ماه آینده به وراث و افراد تحت تکفل واگذار می‌شود. محمد باغستانی گفته بود: طراحی سامانه برای واگذاری سهام عدالت متوفیان به وراث در دست انجام است و پیش بینی می‌کنیم تا حدود ۶ ماه دیگر این سامانه به سرانجام برسد. مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی درخصوص علت طولانی شدن فرایند تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان تصریح کرد، باید زیرساخت‌های متعددی برای واگذاری سهام این افراد ایجاد می‌شد و پیچیدگی‌هایی که برای انتقال‌های قهری متصور است موجب شد تا این فرایند طولانی شود.

+حق تقدم سهام مشارکت سرخابی‌ها‌، پانزدهم اسفند عرضه می‌شود

حسین قربان‌زاده رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با تأیید اینکه دو باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس موسوم به سرخابی‌ها در بازار پایه فرابورس درج شدند، اظهار داشت: روز ۱۵ اسفند امسال کسانی که کد بورسی دارند می‌توانند از طریق فرابورس ایران در افزایش سرمایه این دو باشگاه در قالب خرید حق تقدم سهام مشارکت کنند. وی افزود: در مرحله اول معادل ۵۰ درصد سرمایه ثبت شده هر یک از دو باشگاه را که حدود ۳۵۰ میلیارد تومان می‌شود، مردم و هواداران می‌توانند از طریق مشارکت در افزایش سرمایه سرخابی‌ها خریداری کنند. همه کسانی که کد معاملاتی دارند اعم از افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند در پذیره‌نویسی و خرید حق تقدم سهام دو باشگاه سرخابی‌ها مشارکت کنند. قربانزاده افزود: افزایش سرمایه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از طریق سلب حق تقدم صورت می‌گیرد؛ به این معنا که منابع به دست آمده از این طریق طبق قوانین بازار در خود دو شرکت استفاده می‌شود و صرف افزایش سرمایه خواهد شد.

+عقب‌نشینی طلا در واکنش به مذاکرات آتش بس روسیه و اوکراین

قیمت طلا پس از این که مقامات روسیه و اوکراین نخستین دور مذاکرات آتش بس را شب گذشته برگزار کردند و تقاضا برای دارایی امن ضعیف شد، در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی کاهش پیدا کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۹۰۵ دلار و ۳۷ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته بیش از یک درصد افزایش پیدا کرده بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، بهای هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۹۰۶ دلار و ۸۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه با ۰.۷ درصد افزایش، در ۱۹۰۰ دلار و ۷۰ سنت بسته شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....