تاریخ انتشار : سه شنبه 3 اسفند 1400 - 20:02
کد خبر : 78889

گلچین اقتصادی روز…بیماری اقتصادی کشور

گلچین اقتصادی روز…بیماری اقتصادی کشور

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس در معاملات امروز، زنگ هشدار سامانه‌های نظارتی برای متخلفان بازار سرمایه،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس در معاملات امروز، زنگ هشدار سامانه‌های نظارتی برای متخلفان بازار سرمایه، چین بزرگترین واردکننده LNG در جهان شد، بیت کوین کمتر از ۳۰ هزار دلار؟! و افزایش قیمت ۱۶۲ تا ۶۳۵ درصدی ۱۵ کالا در سه سال را در بر دارد.

 

++سخنگوی دولت: بیماری اقتصادی کشور یکی دو ماهه درمان نمی‌شود

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک   ، علی بهادری جهرمی در نشست خبری خود گفت: مبارزه با فساد، یکی از محور‌های عملکرد دولت مردمی است، دولت توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی را به منظور کاهش و مقابله با فساد به عنوان اقدام راهبردی پیگیری کرده است. همچنین ضرب الاجل آزادسازی حریم دریا‌ها هم اقدام روشن در مقابله با قانون شکنی بوده و بدون تبعیض با آن برخورد شده است. به گفته بهادری جهرمی، «شناسایی ۷۰۰ حساب بانکی فعال غیرمجاز ارزی هم از جمله اقدامات در حوزه مبارزه با فساد است. بخشی از مقابله با فساد در ایجاد بازار ارزی را شاهد بودیم. پرونده‌های مختلفی را در دستگاه‌های مختلف در بحث فساد شناسایی شده است. وی افزود: امروز مردم اثر ثبات در بازار ارز را می بینند. ارز ترجیحی یک سیاست اقتصادی ناکارآمد بوده و هست. استمرار آن یعنی استمرار تورم سرسام آور سه سال اخیر؛ یعنی استمرار رانت و هدر رفت منابع ارزی کشور. وی همچنین گفت: خوشبختانه در مورد معایب ارز ترجیحی بین دولت و مجلس و سایر بخش ها اتفاق نظر وجود دارد. اختلاف در مورد راهکار جایگزین است که امیدواریم بهترین شیوه به نفع مردم تصویب شود.

 

+رشد شاخص کل بورس در معاملات امروز

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۷۲۳۲ واحدی معادل ۰.۵۷ درصد، به یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۵۳۸ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد ۲۹۳۱ واحدی همراه شده است.

 

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۷۱۳ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۰۵ درصد معادل ۱۰۷ هزار و ۶۹۸ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۲۲۷ تومان رسیده است.

 

+زنگ هشدار سامانه‌های نظارتی برای متخلفان بازار سرمایه

سرپرست معاونت نظارت بر بازار بورس تهران گفت: بانک اطلاعات جامعی از نوع تخلفاتی که در بازار سرمایه رخ می‌دهد در سامانه‌های نظارتی بورس وراق بهادار تهران ثبت و طبقه بندی شده و روزانه و هفتگی در اختیار است تا ضمن رصد کامل جو بازار، عملکرد نظارتی بازار به نمایش درآید.

 

پشت پرده سقوط بی سابقه سهام موسسات مالی روسیه

به دنبال به رسمیت شناخته شدن استقلال جمهوری های مردمی دونتسک و لوگانسک ازسوی روسیه که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور دوشنبه شب با دو دستور ویژه خود آن را اعلام کرد، ارزش سهام شرکت ها و موسسات مالی بزرگ روسیه، سقوط بی سابقه در ۱۵ سال اخیر را تجربه کرد. به گزارش ایرنا از بورس سهام مسکو، ارزش سهام اسبربانک به عنوان بزرگترین بانک روسیه که در همه شهرهای این کشور پهناور چندین شعبه دارد، بیشتر از بقیه شرکت ها و موسسات سقوط کرده است. بامداد امروز ارزش سهام بانک دولتی اسبربانک (با ۱۸۰ سال سابقه فعالیت و ۸۱ میلیارد دلار سرمایه) در بورس سهام مسکو، ۱۹.۶۹ درصد سقوط کرده و از ۲۴۹.۱۵ واحد به ۱۹۹.۶۶ واحد رسید. ارزش سهام گازپروم که بزرگترین شرکت گاز روسیه و جهان است نیز ۱۶.۸۶ درصد سقوط کرده و از ۳۰۹.۴۸ واحد به ۲۵۷.۱۳ درصد رسید. شرکت دولتی تات نفت جمهوری تاتارستان هم که از شرکت های بزرگ روسیه است با سقوط ارزش سهام خود مواجه شد که طی آن با ۱۶.۱۷ درصد کاهش از ۴۷۰ واحد به ۳۹۱ واحد رسید. ارزش سهام فروشگاه زنجیره ای ماگنیت که در همه شهرهای روسیه شعبه ها و فروشگاه های بزرگ دارد، ۱۵.۹ درصد کاهش و ارزش شرکت نفت دولتی روس نفت نیز ۱۵.۵۵ درصد کاهش یافت. ارزش روبل روسیه در برابر دلار آمریکا و یورو نیز در ۲۴ ساعت اخیر کاهش قابل توجهی یافته و بر اساس اطلاعات بانک مرکزی روسیه، امروز یک دلار آمریکا ۷۸.۷۷ روبل و یک یورو ۸۷.۳۴ درصد عرضه می شود. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دوشنبه شب استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک را به رسمیت شناخت و با سران این مناطق قراردادهای دوستی، همکاری و کمک متقابل امضا کرد.

 

+استقلال و پرسپولیس عرضه اولیه نمی‌شوند

حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفتگو با شبکه خبر با بیان این که ۱۰ درصد از سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در قالب صرف سهام و مشارکت مردم در افزایش سرمایه در بازار پایه فرابورس عرضه می‌شود، گفت: بعد از این مرحله ۵ درصد دیگر از سهام هریک از این دو باشگاه به پیشکسوتان و هواداران واگذار خواهد شد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: بر این اساس بحث واگذاری سرخابی‌ها عرضه اولیه به شمار نمی‌رود، بلکه مشارکت در افزایش سرمایه دو باشگاه است. وی اذعان داشت: مطابق طرح توجیهی افزایش سرمایه دو باشگاه قرار است، از محل مشارکت مردم در افزایش سرمایه از طریق صرف سهام این اتفاق بیفتد.

قربانزاده در توضیح این افزایش سرمایه اضافه کرد: سرمایه ثبتی باشگاه استقلال ۷۱۹ میلیارد تومان و سرمایه ثبتی باشگاه پرسپولیس ۷۰۱ میلیارد تومان است؛ یعنی معادل ۵۰ درصد سرمایه ثبتی هر شرکت که حدود ۳۵۰ میلیارد تومان است، در مرحله اول توسط مردم از طریق مشارکت در افزایش سرمایه تأمین می‌شود که این ارقام حدود ۱۰ درصد رقم ارزش‌گذاری‌ها کل دارایی‌ها و برند هر یک از دو باشگاه سرخابی‌ها به شمار می‌رود. وی گفت: در مرحله اول آماده‌سازی سرخابی‌ها برای ورود به بورس مشکلات متعددی در سر راه وجود داشت، از جمله اینکه اقدامات ویژه‌ای مانند اصلاح اساسنامه دو شرکت از سهامی خاص به سهامی عامل و تجدید ارزیابی دارایی‌های دو شرکت و ثبت نزد سازمان ثبت شرکت‌ها و تهیه صورت‌های مالی ۴۵ گانه برای برگزاری مجامع دو شرکت و تهیه صورت‌های مالی حسابرسی شده و طرح کسب و کار و نقشه درآمدی برای سال آینده است که در جلسات سه ماه گذشته در سازمان خصوصی‌سازی برای دو باشگاه پیگیری شد.

 

+افزایش قیمت ۱۶۲ تا ۶۳۵ درصدی ۱۵ کالا در سه سال

بررسی قیمت ۱۵ کالا در آمارهای وزارت صمت و مرکز آمار نشان می‌دهد قیمت آن‌ها در سه سال گذشته بین ۱۶۲ (لوازم خانگی) تا ۶۳۵ (پنیر) درصد افزایش یافته است. به گزارش ایسنا، مقایسه قیمت ۱۵ کالا در آبان ۱۴۰۰ نسبت به خرداد ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که از بین انواع خوراکی قیمت پنیر، عدس و خرما بیشترین افزایش را داشته که قیمت آن‌ها با ۶۳۵، ۵۳۴ و ۴۲۳ درصد به کیلویی حدود ۳۲، ۳۶ و ۳۸ هزار تومان رسیده است. قیمت این سه محصول در خرداد سال ۱۳۹۷ حدود ۵۰۰۰، ۷۰۰۰ و ۹۰۰۰ تومان بوده است. بعد از این سه کالا، از بین خوراکی‌ها، قیمت گوشت مرغ تازه، پیاز، تخم مرغ، نخود، شیر استریل ۲.۵ درصد و برنج هاشمی به ترتیب ۴۱۴، ۳۹۳، ۳۲۵، ۳۰۲، ۲۷۸ و ۲۶۹ درصد افزایش یافته است. در خرداد سال ۱۳۹۷ قیمت هر کیلو گوشت مرغ تازه ۷۴۰۰، پیاز ۱۷۰۰، تخم مرغ ۷۶۰۰، نخود ۸۳۰۰، شیر استریل ۲.۵ درصد ۳۰۰۰ و برنج هاشمی ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان بود، اما قیمت این محصولات در آبان امسال به حدود ۳۰ هزار تومان، ۶۸۰۰، ۲۵ هزار تومان، ۳۴ هزار تومان، ۱۲ هزار تومان و ۴۹ هزار تومان رسیده است.

از بین سایر کالاها، می‌توان به افزایش قیمت پراید اشاره کرد که قیمت آن در مدت یاد شده با ۵۷۷ درصد افزایش از حدود ۲۴ میلیون به ۱۶۴ میلیون تومان رسیده است. هر حلقه لاستیک پراید نیز با ۲۹۹ درصد افزایش از ۱۱۰ به ۴۴۰ هزار تومان رسیده است. در این میان قیمت میانگین هر متر مسکن در شهر تهران با ۴۱۲ درصد افزایش از حدود شش میلیون تومان در خرداد سال ۱۳۹۷ به ۳۲ میلیون تومان در آبان امسال رسیده است. قیمت هر کیلو میلگرد آجدار و هر پاکت سیمان فله تیپ ۲ نیز در این مدت ۴۲۴ و ۳۴۵ درصد افزایش یافته است. در همین مدت قیمت یخچال الکترواستیل نیز با افزایش ۱۶۲ درصدی از ۳ میلیون ۸۰۰ هزار تومان به حدود ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

 

++مقصد بعدی طرح «بنزین برای همه» کجاست؟

رئیس ستاد هماهنگی طرح باز توزیع بنزین گفت: برنامه ما این است که فعلا طرح بازتوزیع بنزین در جزیره کیش اجرا شود و پس از رفع اشکالات آن در جزیره قشم نیز اجرا خواهد شد و سپس به کل کشور توسعه پیدا می‌کند.

 

چین بزرگترین واردکننده LNG در جهان شد

شرکت بزرگ انرژی بریتانیایی شل در چشم انداز سالانه بازار LNG اعلام کرد که ایالات متحده در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع (LNG) جهان در سال ۲۰۲۲ است. صادرات LNG در سال ۲۰۲۱ با رشد قابل توجهی روبرو بود، این در حالی است که در سراسر جهان شاهد تعداد زیادی قطعی غیرمنتظره این محصول بودیم که همین امر سبب شد صادرات به دیگر کشورها دچار مشکلاتی شود. شل در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، گفت: ایالات متحده با افزایش ۲۴ میلیون تنی صادرات نسبت به سال گذشته رشد صادرات زیادی را تجربه کرده است و در سال ۲۰۲۲ به بزرگترین صادرکننده LNG جهان تبدیل شود، در حالی که در پایان سال ۲۰۲۱، ایالات متحده پس از استرالیا و قطر در رتبه سوم صادرات جهانی LNG قرار داشت.

به گفته شل، آمریکا برای تبدیل شدن به بزرگترین صادر کننده LNG باید از دو کشور تشکر کند، به طوری که چین و کره جنوبی هر دو میزان تقاضایشان را در بازار LNG در سال گذشته افزایش دادند. پکن به تلاش خود برای تغییر منابع انرژی به انرژی پاک‌تر، واردات LNG خود را ۱۲ میلیون تن (به ۷۹ میلیون) افزایش داد و از این لحاظ ژاپن را پشت سر گذاشت و به بزرگترین واردکننده LNG در جهان تبدیل شد. در سال ۲۰۲۱، خریداران چینی LNG قراردادهای بلندمدتی برای بیش از ۲۰ میلیون تن از این محصول در سال را امضا کردند که نشان دهنده نقش مستمر LNG در سوئیچینگ زغال سنگ به گاز در تأمین انرژی بخش‌های کلیدی این کشور و کمک به کربن زدایی بیشتر تا سال ۲۰۶۰ بود.

LNG همچنین نقش خود را به عنوان یک حامل انرژی پشتیبان در چین در صورت قطع برق افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، برزیل واردات LNG خود را در سال گذشته در میان خشکسالی‌های مداوم سه برابر کرد که منجر به کاهش تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی شد. به طور کلی، شل آینده روشنی را برای LNG ترسیم می‌کند و می‌گوید که “انتظار می‌رود تقاضای جهانی LNG تا سال ۲۰۴۰ از ۷۰۰ میلیون تن در سال عبور کند” که این میزان ۹۰ درصد بیشتر از تقاضای سال ۲۰۲۱ است. انتظار می‌رود آسیا به عنوان مصرف کننده اصلی این محصول ظاهر شود زیرا “ال ان جی جایگزین منابع انرژی با انتشار بیشتر می‌شود و به رفع نگرانی‌ها در مورد کیفیت هوا و کمک به پیشرفت در زمینه کردبن زدایی کمک می‌کند.”

 

بیت کوین کمتر از ۳۰ هزار دلار؟!

قیمت بیت کوین با افزایش تنش در اوکراین به زیر ۴۰ هزار دلار و به پایین‌ترین حد در بیش از دو هفته اخیر سقوط کرد زیرا تشدید تنش‌ها بین روسیه و اوکراین در ریسک‌پذیری ارزهای دیجیتال تاثیر گذاشته است. به نقل از رویترز، پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که دو جمهوری خودخوانده جدایی‌طلب در شرق اوکراین را به رسمیت می‌شناسد، بزرگ‌ترین ارز دیجیتال صبح امروز سه شنبه (۲۲ فوریه) در آسیا به ۳۶ هزار و ۸۳۱ دلار کاهش یافت اما طلا به بالاترین سطح خود از ژوئن رسیده است. تحلیلگران پیش‌بینی کردند که ممکن است بیت کوین به کانال کمتر از ۳۰ هزار دلار آمریکا سقوط کند زیرا معامله‌گران به طور فزاینده‌ای از طلا حمایت می‌کنند و قیمت طلا را به بالاترین حد خود می‌رسانند. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱.۶۶ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۷.۳۳ درصد کمتر شده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....